גם אם כך נראה בעל הרכב, אל תוותרו על התרשמות אישית מאחורי ההגה
בכתבה הקודמת ניסנו למקד אתכם במה לבדוק לפני שמתניעים את כלתכם לעתיד. הפעם ניכנס פנימה, נעשה סיבוב, ננסה לאתר רעשים וחריקות ונסיים במכון הבדיקה.

אם עברתם את כל השלבים הללו בצורה טובה ותקינה ואתם עדיין בחיים, בקשו לנהוג ברכב מעט לצורך התרשמות. התעקשו לנהוג בעצמכם במידת האפשר. במהלך הנסיעה אל תפעילו את מערכת הקול, תוכלו להתרשם ממנה בזמן חניה.
עם הנעת הרכב בדקו כי נורות חיווי ה-ABS וכריות האוויר (במידה ויש כאלו ברכב) נדלקות וכבות מספר שניות לאחר ההתנעה. רכב עם מערכות אלו ללא חיווי בלוח המחוונים צריך לעורר חשש לתקלה שנפתרה בקלות על ידי ניתוק הנורית.
רכב יד שנייה - איך להימנע מטעויות
צילום: מנהל
מתרשמים ממערכת הקול? אל תעשו זאת במהלך הנהיגה
שימו לב לעשן הנפלט מן הרכב במהלך הנסיעה, במידת האפשר. בכלי רכב עם מנוע בנזין יעיד עשן כחלחל על שרפת שמן במנוע. התקלה יכולה להיות זולה לתיקון – גומיות שסתומים, או יקרה – אוברול. בימים קרים או מיד לאחר ההתנעה, כמעט כל רכב יפלוט עשן לבן, אך הפעם מדובר באדים. קיים הבדל מהותי בריח ועשן האדים יתפוגג מהר. עשן שחור יעיד על שרפת דלק מוגזמת ועל בעיה כלשהי במערכת הדלק. גם פה יכול להיות שמדובר בתקלה – מחיישן זול ועד מחשב מנוע שזקוק להחלפה.
ברכבי דיזל צריך לבדוק כי בזמן האצה חזקה הרכב לא פולט עשן שחור רב, דבר המעיד על תקלה.

נסו לאתר רעשים ובעיות במהלך הנסיעה ובדקו אם להגה יש חופש מוגזם. שלבו להילוך רביעי (תיבה ידנית בלבד) בסל"ד נמוך והאיצו. אם המצמד מחליק תהיה עלייה בסל"ד ללא עליה תואמת במהירות. העבירו הילוכים באופן מהיר מהרגיל יותר לבדיקת הסינכרונים (חריקות בהעברת ההילוך).
בתיבה אוטומטית בדקו האם ההילוכים מתחלפים כמצופה או שהרכב נתקע בהילוך מסוים או חובט באופן מוגזם בהעלאה והורדת הילוכים. שלבו להילוך אחורי ובדקו האם ההשתלבות מתבצעת בזמן סביר וללא מכה.

השתדלו למצוא מגרש חניה פתוח ובצעו פניית 360 מעלות לכל צד בה תביאו את ההגה לסוף מהלכו (פניית פרסה איטית תספיק). רעשי נקישות יספרו על בעיה בציריות.
רכב יד שנייה - איך להימנע מטעויות
צילום: מנהל
העבירו הילוכים באופן מהיר מהרגיל וחפשו חריקות
בלמו בלימה עדינה ממהירות גבוהה – רעידות בהגה ירמזו כי צלחות הבלימה מעוותות ודורשות החלפה.
יש לבדוק במהלך הנסיעה גם את תקינותו של הספידומטר. כמו כן חשוב לבדוק את תקינותם של כל האביזרים במכונית, בהם מגבים, חלונות חשמליים, מראות, נעילה מרכזית, גג שמש (ואת אטימותו למים במידת האפשר), ואפילו את האורות, בעזרת החבר שהצטרף אליכם.

חשוב לבדוק את מזגן הרכב, קירור וחימום. אם הקירור איננו תקין יתכן שמדובר במחסור בגז שהשתחרר מהמדחס או מצנרת המזגן – אך אל תניחו כי מדובר במילוי גז בלבד, לעיתים התקלה יקרה ומורכבת יותר ותיקונה עלול לעלות אלפי שקלים. אם ישנה בעיה אל תתעצלו, בדקו את המזגן במקום המתמחה בכך וקבלו הצעת מחיר לתיקון.

בדקו גם את הימצאותו של הצמיג הרזרבי (ואת מצבו), מגבה (ג'ק) ומפתח לפתיחת האומים.

הבדיקה
לא מומלץ לרכוש רכב (אלא אם מחירו זול במיוחד, מתחת לעשרת אלפים שקל) ללא בדיקה במכון או במוסך שאתם מכירים וסומכים על קביעותיו (עדיפות לשניהם יחד). במידה והמוכר מספר לכם שיש לו שלושה קונים שמוכנים לקחת את הרכב ללא בדיקה – שימכור להם! אל תתפתו לרכוש רכב ללא בדיקה מקצועית.
רכב יד שנייה - איך להימנע מטעויות
צילום: מנהל
הטו אוזן לצלילים חריגים
החתימו את המוכר על מסמך בו הוא מתחייב כי במידה ותמצא פגיעת שלדה בבדיקה (בהנחה שהאחרון הצהיר כי הרכב לא עבר תאונות או שאין פגיעת שלדה) הוא ישלם את עלותה. רכב מיד ראשונה שבעליו מסרב לחתום על מסמך כזה צריך לעורר חשד.

בררו בעצמכם באיזה מכון כדאי לבדוק את הרכב, ואל תסמכו על המלצת המוכר למכון מסוים. קחו בחשבון שהבדיקה תמיד תראה תמונה שחורה יותר מהמצב האמיתי של הרכב. התעקשו להבין מהבוחן כל סעיף וסעיף שמופיע בבדיקה ועד כמה הוא חמור. לאחר הבדיקה בקשו לנהוג ברכב שוב. רוב הסיכויים שתבחינו בתקלות נוספות וגם תוכלו לנסות להרגיש את הבעיות השונות שנמצאו בבדיקה.

הכתבה המלאה פורסמה במגזין אוטו בגיליון 241