בקניית מכונית חשוב לדעת לא רק איזו מכונית רוצים, וכמה מוכנים לשלם, אלא גם מאיפה בדיוק לקנות. לפניכם האפשרויות הקיימות בישראל.

בפרק הקודם: איך בוחרים רכב שמתאים לצרכים

מכונית חדשה

יבואנים. הדרך הפשוטה ביותר היא לרכוש מכונית באולם התצוגה.

יתרונות: רכב חדש, יד ראשונה, אחריות, תהליך פשוט ונוח.

חסרונות: במקרים לא מעטים, מחיר גבוה יחסית; אופציות אחרות זולות יותר (מיד).

מה עושים: דגמים מסוימים מוצעים במחירים נמוכים מהמפורסם בגלל החלפת דגם קרובה (פרטים באתר אוטו הקרוב אליכם); דגמים מסוימים אינם מצליחים, ומחירם יורד (לא רשמית, צריך לברר); מבצעי מכירה שנתיים הם מועד טוב לרכישת דגם נתון; לקראת סוף שנה, יש מצב להורדת מחיר (בגלל רישום ברשיון הרכב).

ממי לקנות רכב יד שנייה?

חברות ליסינג. חברות הליסינג מוכרות, גם, מכוניות חדשות, עם "אפס קילומטר" אבל כ"יד שנייה".

יתרונות: מחיר נמוך יותר מאשר באולם התצוגה של היבואן.

חסרונות: רישום כ"יד שנייה", דבר העלול להשפיע על מחירה בהמשך ועל רמת הסחירות שלה. יש לבדוק אם פער המחיר בקנייה "שווה" את אובדן הערך במכירה.

מה עושים: משווים בין מחירים, כולל אפשרות להצעה נמוכה בהרבה של היבואן (ראו למעלה); בודקים מהי רמת הגימור ומה המשמעות ביחס לאבזור בטיחות; עושים חשבון של רווח בקנייה מול הפסד במכירה לפי אובדני ערך ממוצעים גם אצל לוי יצחק, גם ביד2.

יבוא מקביל ואישי. ניתן לרכוש היום מכונית חדשה גם אצל מספר יבואנים מקבילים. בנוסף, פועלות בשוק סוכנויות ליבוא אישי. הסוג הראשון מנסה להתחרות ביבואנים הגדולים עם דגמים עממיים או דגמים יקרים יחסית, אך כאלה שאינם מיובאים לארץ באופן סדיר. הסוג השני מתמחה בעיקר במכוניות יקרות ויקרות יותר.

יתרונות: מחיר נמוך יותר ו/או יותר תוספת; דגמים מקוריים ו/או מתאימים יותר; ביבוא אישי, המחיר עשוי להיות נמוך משמעותית.

חסרונות: ביבוא מקביל: מיעוט גרסאות ודגמים; ביבוא אישי: לעתים בעיות באחריות.

מה עושים: בודקים אחריות ומחויבות; בודקים פערי מחיר אמתיים, כלומר: האם הדגם המסוים בזמן הנתון מוצע בפועל במחיר נמוך מהמפורסם אצל היבואן.

ומה לגבי מכונית משומשת

חברות ליסינג. המאגר הגדול ביותר, ובהפרש, של מכוניות משומשות נמצא אצל חברות הליסינג. אלה מוציאות לשוק את רכב השירות של הציים לאחר שלוש שנות שירות (אבל גם פחות מכך). לשים לב: יש חברות כאלה שהן גם חברות השכרה. מצבו הממוצע של רכב השכרה פחות טוב מרכב חברה ואובדן הערך צריך להיות גבוה יותר.

יתרונות: מבחר עצום, רכב מטופל לרוב, אחריות (קצרה וחלקית), מחויבות לרכב תקין, אתרי מכירה בכל הארץ, מחיר (לא תמיד; בהמשך), אופציות מימון.

חסרונות: מספר דגמים מוגבל; רמת אבזור בסיסית; נסועה גבוהה – כפולה מהממוצע העומד בישראל על 16,000 ק"מ/שנה לרכב נוסעים; אצל אחדים, תשלום "דמי רצינות" להבאת רכב מסוים שאינו נמצא במקום (לעתים, ללא החזרה); שגרת טיפולים במקרים רבים לא במוסכי היבואן; למרות בדיקת החברה, חובה לבדיקה עצמית; מחיר (לעתים גבוה יחסית לבעלות ולשימוש).

מה עושים: בגלל ההיצע הרב, "מנדנדים" למציאת הרכב הטוב ביותר; בודקים את הרכב במכון; לא "מקבלים" את הרכב עד שסודר.

טרייד אין. יבואנים רבים מחזיקים במערכי טרייד אין שעיקרם דגמים שלהם, אבל לא רק.

יתרונות: מגוון דגמים (כולל מכוניות יקרות), גרסאות וגם רמות גימור גבוהות, מימון, אחריות (חלקית), מעקב אחרי טיפולים (לא תמיד), מחויבות לתקינות הרכב.

חסרונות: היצע משתנה ולעתים מוגבל; חובה לבדיקה באופן עצמאי; מחיר גבוה לעתים.

מגרשי מכוניות. במגרשים עצמאיים ניתן למצוא מגוון גדול מאוד של כלי רכב, גם כאלה שאינם מככבים אצל חברות הליסינג או עסקי הטרייד אין.

יתרונות: מגוון גדול בטווח מחירים נרחב מאוד; גמישות במחיר לאחר מיקוח.

חסרונות: במקרים רבים, מדובר בדגמים/אקזמפלרים שמצאו דרכם למגרשים אלה מכיוון שכבר אינם רצויים במקומות אחרים.

מה עושים: חובה: בדיקת שגרת טיפולים, מכון בדיקה והצעת מחיר ממוסך מורשה ל"איפוס הרכב". בדיקה קפדנית של רישיון הרכב.

סוחרי רכב ללא מגרש. בנוסף לסוחרי רכב הפועלים באופן מסודר במגרשים ותחת חובות של החקיקה הישראלית, קיימים רבים הקונים רכב ומוכרים אותו באופן פרטני. כמעט כולם מסתירים עובדה זו, והרכב מוצג כשייך לאימא/חבר/גיס/חתן או סתם מישהו שנסע בדחיפות לחו"ל.

יתרונות: מחיר נמוך, יש מצב למציאות.

חסרונות: מעט מידע על הרכב, אם בכלל.

מה עושים: רצוי להימנע; רכישת רכב המבוסס על מצג שווא של בעלות וסטטוס, היא התחלה לא טובה. אם אתם לא עומדים בפני האקזמפלר, או שההצעה מדהימה, יש להקפיד על בחירה שלכם במכון בדיקה אמין (רחוק=עדיף), פלוס ביקור עם הרכב ועם תוצאות הבדיקה במוסך מורשה לבדיקה נוספת והצעת מחיר לאיפוס. יש לבדוק באופן היסטרי בעלות, שיעבוד וכיו"ב.

פרטי. וכן, יש אנשים שבבעלותם מכונית והם רוצים למכור אותה. ככה, פשוט מהבית. שכן, מדבקה על האוטו, לוחות, חבר מביא חבר.

יתרונות: נסועה נמוכה, אפשרות למעקב אחר שגרת טיפולים; מציאות (בכסף או במצב נדיר); דגמים/גרסאות/רמות גימור "לפי רצון".

חסרונות: אין אחריות כל שהיא; פרוצדורה ארוכה (חיפוש ממושך, תיאומים, ביקורים ובדיקות); אין מימון; מחיר גבוה לדגמים מסוימים/נסועה נמוכה.

מה עושים: חובה לבדוק במכון פלוס מוסך פלוס הצעת מחיר ל"איפוס"; חובה לבדוק בדקדקנות בעלות פלוס שיעבוד.