"ה-iX מייצג התחלה של תקופה חדשה עבור ב.מ.וו ומסייע לטרנספורמציה טכנולוגית בחברה", פתח דוקטור אנדריאס וונדט, חבר הנהלת ב.מ.וו האחראי לרכש ולרשת הספקים, כאשר אנחנו נפגשים בסקייפ במקביל לחשיפת iX החדש של ב.מ.וו. "הרכב הזה הוא סיכום כל החידושים שלנו, הוא ספינת הדגל הטכנולוגית שלנו. החידושים שבו יגיעו לכל מבחר הדגמים, ולכן הוא הצהרה על כיוון. מאז 2013 מכרנו יותר מ-620,000 כלים מחושמלים (חשמלי מלא והיברידי-נטען; א.ש), ונכון לספטמבר 2020 אנחנו מובילים בתחום זה בין יצרני היוקרה באירופה ובמקום השני בעולם. 

"כעת, כאשר הביקוש לכלים חשמליים עולה, אנחנו מתחילים בשלב השני שלנו. המיני החשמלית הייתה ראשונה, אנחנו מביאים כעת את iX3 ובקרוב את iX ו-i4. בשנים הבאות יוצעו סדרות 7, 5 וגם X1 בארבע גרסאות הנעה: בנזין, דיזל, היברידי-נטען, חשמלי מלא. אנחנו צופים שהביקוש לכלים חשמליים יעלה משמעותית מ-2025, ובאותו זמן כבר נעבור לשלב השלישי בטרנספורמציה שלנו, עם ארכיטקטורה חדשה הממוקדת בחשמל. עד סוף העשור אנחנו רוצים למסור יותר משבעה מיליון כלים מחושמלים, כאשר שני-שליש מהם חשמליים. 

צילום: ב.מ.וו

"אבל, אם אנו רוצים להשיג שינוי אמיתי לטובת הסביבה, עלינו לבדוק את כל שרשרת האספקה – מחומר הגלם, דרך הספקים, עבור באתרי הייצור, עד לאופן השימוש על-ידי הלקוחות. 

"במחלקה שלי מתמקדים בשרשרת האספקה ובהורדת CO2 שם. ייצור סוללות דורש הרבה אנרגיה ומוביל לפליטת CO2 גבוהה. ללא ההתערבות שלנו עלולה להיווצר עלייה של 40% בפליטת CO2 בשרשרת האספקה, ואנחנו רוצים להוריד אותה ב-20% לעומת המקובל כיום". 

איך עושים זאת? 
"לדוגמא, הספקים שלנו ישתמשו רק במקורות אנרגיה נקיים כדי לייצר עבורנו את הסוללות. בנוסף, נגן על מחצבי טבע, ולכן הדור החדש של כלים חשמליים שלנו אינו משתמש בחומרים נדירים. אנחנו גם אלה שקונים את הקובלט והליתיום עבור הספקים שלנו, ובאופן כזה יכולים להבטיח שכרייתם של החומרים בהם אנו משתמשים עומדת בתנאים שלנו גם מבחינת מוסר העבודה".  

צילום: ב.מ.וו

איך אתם מסתכלים על טכנולוגית תא הדלק עליה אתם עובדים עם טויוטה?
"אנחנו חושבים שלתא הדלק יש פוטנציאל טוב לעשור הבא, ואילו סוללות נכונות יותר לעשור הזה. תא הדלק יגיע לדעתנו למשאית לפני שיגיע למכונית, ולעשור הזה אנחנו חושבים שרכב מונע סוללות, היברידי-נטען ואפילו בנזין רלוונטיים יותר". 

עד כמה הדאגה לקיימות תשפיע על מחיר המכונית?
"בסוף היום הלקוח לא יהיה מוכן לשלם יותר על קיימות, כשם שאינו מוכן לשלם יותר על מכונית חשמלית. לכן, באותו מעבר טכנולוגי, אנחנו צריכים להציע מבחר מאוד מגוון של חטיבות כוח ולהיות מוכנים לשינויים ולהזדמנויות. יש לנו ניסיון מהתהליך שביצענו לשיפור האיכות במכוניות, ואם נשפר את מרכיב הקיימות בכל שרשרת הייצור נמצא את הדרכים גם לשפר עלויות. האתגר הוא ששיפור זה יגיע לכולם, לא רק לעשירים ביותר, וכי הכל יקרה ביחד, בהרמוניה". 

צילום: ב.מ.וו

כיצד אתם מסתכלים על טכנולוגיות חדשות בתחום הסוללות, כמו למשל "סוליד סטייט"? 
"הלקוח אינו מוכן לשלם יותר על מכונית מחושמלת, ומכיוון שהמערכת החשמלית נסמכת בייחוד על סוללות צריך לשקול את העלויות, הביצועים והבטיחות שלהן. בכל הטכנולוגיות החדשות יש התפתחות מהירה מחודש לחודש ואנחנו רואים שיפור, וזו שאלה של דורות בתחום הסוללות. כוח עבודה גדול מקדיש עצמו לתחום זה, ואנחנו עובדים באופן הדוק עם ארבעת ספקי הסוללות שלנו. אנחנו מצפים לשיפור ולכך שמבחינתנו סוללות 'סוליד סטייט' תהיינה מוכנות לייצור סדרתי במחצית השנייה של העשור".