הדור הרביעי של אודי A3 נחשף בתערוכת ז'נבה הווירטואלית שהתקיימה במרץ 2020, לראשונה ללא גרסת שלוש דלתות. הדגם החדש משווק בישראל מאוגוסט השנה, בשלב זה בגרסת האצ'בק. 

מאז הושקה A3 ב-1996, במובנים רבים משפחתית ראשונה של מותג יוקרה, היא הצליחה מאוד. במהלך השנים שמרה אודי על הנוסחה המקורית של הדגם ושיפרה אותה. 

הדגם החדש מבוסס כקודמו על פלטפורמת MQB המודולארית, ולפי המפרט וגם הצילומים, נראה כי השינויים אינם גדולים. בסיס הגלגלים, 263.8 ס"מ, ללא שינוי וכך גם הגובה (143 ס"מ) ואילו ממדי האורך והרוחב גדלו ב-3 ס"מ, ל-434 ו-182 ס"מ. אבל חכו להמשך. 

אודי A3 - מבחן דרכים (1.5 ל')
צילום: יואל פלרמן

אודי A3 מוצעת בארץ בגרסת 35 – מנוע טורבו-בנזין 1.5 ליטר, 150 כ"ס – כעת עם מערך היברידי מתון של 48 וולט, כרגיל עם תיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים. מחיר הדגם החדש מתחיל ב-198,000 שקלים, ובמפרט תאורת לד, חישוקי "16. מחירו ברמת הגימור 'S ליין' 214,000 שקלים, ולזו גם חישוקי "17, מושבי ספורט. חבילת 'שארפ' (10,000 שקלים) כוללת גג זכוכית, בקרת שיוט אדפטיבית, בקרת אקלים מפוצלת; בחבילת 'לקשרי' (11,000 שקלים) חישוקי "18, גם ניטור שטחים מתים, מפתח חכם. 

עיצוב ונראות
הפתעה. בניגוד למה שנראה בתמונות, A3 החדשה הרבה יותר מושכת. אולי בגלל שהדור החדש אינו מוצע בגרסת שלוש דלתות, שעיצובה ספורטיבי יותר, אודי הדגישה אלמנטים כאלה בעיצוב של הספורטבק. התוצאה אולי קצת פחות אלגנטית אבל המכונית הרבה יותר בולטת בזכות חזית אגרסיבית. במובן זה היא דומה למה שראינו ב-A1, עם שבכה רחבה ומודגשת ומכסה מנוע שכאילו שומר מרחק ממנה; האם הוא מפחד מהשבכה? מזוויות אחרות ה-A3 נראית יותר דינמית ומודרנית וגם גדולה יותר, למרות שהשינויים באורך וברוחב קטנים. חישוקי "16 נראים מעט קטנים על רכב כזה.  

אודי A3 - מבחן דרכים (1.5 ל')
צילום: מערכת אוטו

תא הנוסעים 
סביבת הנהג עברה שינוי גדול, המבנה שלה ועיצובה שונים ממה שהכרנו בדגמים הקטנים של אודי. כרגיל באודי האווירה בפנים נעימה מאוד בזכות החומרים, הגוונים ותחושת העושר. אלא שהפעם המראה פחות צפוי והרבה יותר מודרני. 

העיצוב החדש ממוקד בנהג והדבר נעשה באמצעות מבנה הפונה אליו – פתחי אוורור גבוהים משני צידי ההגה מופנים אליו (לא כולם אהבו); צג המולטימדיה הנאה ("10.1) מהדור החדש של קבוצת פולקסווגן, פונה אליו; למרות שהמחוונים מוקרנים, עיצובם קלסי. 

אודי A3 - מבחן דרכים (1.5 ל')
צילום: יואל פלרמן

בצד הנוסע פתחי האוורור שקועים יחסית וכמעט מוסתרים דרך הקווים האופקיים. מתחתיהם חלק רוחבי בולט שמתכתב היטב עם הקו המחודד ושופע הזוויות שמאפיין את עיצוב סביבת הנהג ומרכיבים בתא הנוסעים. אותו עיצוב מזוות מוצא ביטוי גם בקווי תאורת האווירה ובידיות פתיחת הדלתות, שמעוצבות היטב ועם זאת נוחות לשימוש. 

בדגם החדש בורר ההילוכים הזעיר והחדש המשרת דגמים חדשים בקבוצת פולקסווגן שפינה מקום בין המושבים, אך זה אינו ממש מנוצל. אני לא בטוח שעיצוב הבורר נאה בעיניי, אבל הוא נוח לתפעול. בסך הכל, ולמרות העיצוב העכשווי, הנדסת האנוש טובה.

אודי A3 - מבחן דרכים (1.5 ל')
צילום: יואל פלרמן

תנוחת הנהיגה נמוכה מאשר בדגם הקודם, מושב הנהג נוח אך הייתי שמח לאפשרות להקשחת משענת הגב. ובכלל, מה שחסר ב-A3 החדשה הוא אבזור ביחס למחיר; מפתח חכם, מצלמה, מצבי ניהוג, אפילו תפעול חשמלי – כל אלה אינם כלולים במפרט הבסיסי. בנוסף, מערכות בטיחות מסוימות מוצעות רק בחבילות היקרות.

במפרט הבטיחות בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב; במכונית ההדגמה גם בקרת שיוט אדפטיבית (בזכות חבילת 'שארפ'). חלק מהמערכות עצבניות מדי ונוטות להגזים בהתרעות. 

אודי A3 - מבחן דרכים (1.5 ל')
צילום: יואל פלרמן

מאחור יש פתחי מיזוג, המרחב נאות, והתחושה היא כי מרווחי הרגליים והראש טובים מאשר בדור הפורש, תא המטען מציע נפח יעיל (380 ליטרים), והוא עשוי היטב ונראה נאה.

מנוע, ביצועים 
כאמור, ל-A3 מנוע 1.5 ליטר המוכר המייצר 150 כ"ס, ובסיוע התיבה הדו-מצמדית, ומשך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש 8.4 שניות. גם כאן, כמו בדגמים אחרים עם יחידת ההנעה הזו, הביצועים טובים. הרכב יוצא היטב מהמקום, ומפגין ביצועים טובים גם בעליות. המנוע מסתדר היטב בסל"ד נמוך, עולה בקלות לסל"ד גבוה, ומאפשר לשמור על קצב גבוה בכל תוואי ומצב. 

פעולת יחידת הכוח הזו נעימה יותר מאשר לפני חידוש הדגם – בידוד הרעידות משופר יותר, שילוב ההילוכים מעודן בהרבה. יחידת הכוח המחודשת נעזרת כעת במערך היברידי מתון המורגש ביחוד בפעולת דימום/התנעה מעודנת בהרבה. מערך זה מאפשר לא פעם ניתוק מנוע הבנזין במהלך גלישה, אך הדבר אינו מורגש כלל, ורק מבט במד הסל"ד יגלה זאת. בנוסף, בשיוט המנוע מנתק צילינדרים לחיסכון.

אודי A3 - מבחן דרכים (1.5 ל')
צילום: יואל פלרמן

ואכן, A3 מאוד חסכונית, וביום מבחן מאומץ עמדה הצריכה על 12.5 ק"מ/ל', ובשיוט נינוח אפשר להגיע ל-17.5 ק"מ/ל'. 

נוחות, התנהגות 
כיול המתלים ב-A3 רך יחסית. המכונית מסתדרת היטב ברוב הזמן עם פני כביש מחוספסים בעיר, גם עם שיבושים קטנים כגדולים. מחוץ לעיר מפגש באספלט שבור מורגש, אך לרוב נוחות הנסיעה טובה. רעשי הכביש והרוח סבירים בכביש הבין-עירוני.

אודי A3 - מבחן דרכים (1.5 ל')
צילום: יואל פלרמן

להגה ב-A3 משקל קל מדי, אך פעולתו ברורה והרכב מגיב היטב להפנייתו על-ידי ההגה. אחיזת הצמיגים אמנם אינה גבוהה וקל למנוע לאתגר אותה, אבל תגובת המכונית להרפיית-מצערת נכונה, אפילו מהנה, ומפגינה את הפוטנציאל שטמון בה. לבלמים פעולה מדודה.

מחיר, תמורה 
למרות שהדבר לא נראה במפרט ובצילומים, A3 החדשה עשתה צעד קדימה ביחס לקודמתה, היא טובה ממנה באופן משמעותי ומושכת יותר במראה.

אודי A3 - מבחן דרכים (1.5 ל')
צילום: יואל פלרמן

הבעיה הגדולה היא במחיר, וכמו אצל המתחרים, גם באודי המכונית הקומפקטית פשוט יקרה מדי. מחירה, 208,000 שקלים, מדגיש עוד יותר כי חסרים לה פריטי אבזור שיש במשפחתיות עממיות.

אמנם, היא נמצאת בסביבת המחיר של המתחרים הגרמניים, ובמובנים מסוימים ובהשוואה אליהם מציעה תמורה עדיפה, ובכל זאת היא יקרה מדי. הדבר בולט בייחוד כאשר זוכרים שמכוניות קומפקטיות של מותגי יוקרה היו אמורות להנגיש אותם לקהל רחב יותר.

אודי A3 - מבחן דרכים (1.5 ל')
צילום: מערכת אוטו