אטקה, רכב הפנאי הקומפקטי של סיאט, נחשף בתחילת 2016 והגיע אלינו בסוף אותה שנה. לפני כשנה צויד אטקה במנוע טורבו-בנזין 1.5 ליטר חדש שהחליף טורבו-בנזין 1.4 ליטר ישן, אבל עם אותו נתון הספק של 150 כ"ס. הסיבה? אותו הספק מנפח גדול יותר מאפשר ליצור מנוע מזהם פחות. עתה מתייצב סיאט אטקה לאחר שעבר מתיחת פנים באמצע כהונתו. 

מה חדש?
בכל הנוגע לעיצוב החיצוני, כל המרכיבים חדשים: פגושים, שבכה, יחידות תאורה מסוג לד. גם שם המותג מאחור בעיצוב שונה, ובמקום באותיות גדולות כעת בקטנות ומחוברות. כל השינויים האלה יוצרים אטקה ששומר על ההופעה הבסיסית והאלגנטית שלו, אך מוצע במהדורה מעודכנת יותר. 

סיאט אטקה - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 1.5 ל')
צילום: מערכת אוטו

עיצוב סביבת הנהג גם הוא אלגנטי, נראה נקי ונטול כל גימיקים. איכות החומרים טובה וכך גם איכות ההרכבה והגימור. ומה חדש כאן? גלגל ההגה בעיצוב חדש והשליטה בבקרת השיוט עברה אליו; המולטימדיה כל-חדשה ומתהדרת בממשק חדש ואינטואיטיבי לא פחות מהקודם, שהיה מצוין בפני עצמו. ברמות הגימור הגבוהות, ולא בזו הבסיסית כמו שהייתה אצלנו (רמת גימור 'סטייל'), לוח מחוונים מוקרן. 

מרגישים בבית
בכל הנוגע להנדסת אנוש, דגמי קבוצת פולקסווגן מובילים את השוק, וכמעט בכל דגם של הקבוצה, לפחות עד כה, מיד מרגישים בבית. היתרון הגדול הוא בתפעול פשוט, כזה שלא מחייב להוריד עיניים מהכביש, ואינו מעייף לאורך זמן. ברשימת האבזור בקרת אקלים מפוצלת הכוללת פתחי מיזוג לאחור, ציפוי עור לגלגל ההגה, הנעה ללא מפתח (לא כולל כניסה ויציאה), בלם חנייה חשמלי ושלל שקעי USB-C. בכל הנוגע למערכות בטיחות מתקדמות, נספר שיש כמעט הכל ובולטת בחסרונה מערכת לניטור שטחים מתים.

סיאט אטקה - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 1.5 ל')
צילום: מערכת אוטו

חוץ מזה, המושבים נהדרים, אני אוהב את התמיכה הצדית, בסיס המושב ארוך דיו וישנה תמיכת ירכיים ראויה. מושב הנוסע מתכוונן גם לגובה וישנו כוונון לתמיכת הגב התחתון, ממש כמו במושב הנהג. המרחב גם הוא מספק וכך גם הראות החוצה.

גם הספסל האחורי מספק, הן מבחינת נוחות והן מבחינת מרחב. היושבים מאחור ייהנו כאמור מפתחי מיזוג ומצמד שקעי USB-C.

סיאט אטקה - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 1.5 ל')
צילום: מערכת אוטו

פחות מעודן, יותר זריז
יחידת הכוח – מנוע טורבו-בנזין 1.5 ליטר, 150 כ"ס, 25.5 קג"מ, תיבה דו-מצמדית 7 הילוכים – פשוט מצוינת. האטקה מאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש ב-8.6 שניות וממשיך בקצב מרשים גם צפונה מזה. החלפות ההילוכים זריזות וזה מפתיע, כי נדמה שבניגוד לדגם המקביל מצ'כיה, סקודה קארוק, כאן התיבה מכוילת לפעולה זריזה יותר, נינוחה פחות. כך שלמרות שהשילוב מראשון לשני מעודן פחות מהרצוי, אני אישית מעדיף את הכיול הזה.

צריכת הדלק הממוצעת במבחן, גם בתוואי הררי ובנהיגה מהירה, עמדה על 11.3 ק"מ/ל'. 

סיאט אטקה - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 1.5 ל')
צילום: מערכת אוטו

סבירה פלוס
נוחות הנסיעה בכללותה בהחלט סבירה – פחות טובה בתוואי עירוני, טובה יותר מחוץ לעיר.  המתלים נוקשים במעט, ורצף תיקונים בכביש או שיבושים עם שפה חדה מורגשים במהירות איטית, ועם זאת, לא נרשמה חבטה בעוצמה מוגזמת. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה כאמור טובה יותר הודות לפעולה נכונה יותר של הבולמים בעומס של מהירות גבוהה וריסון טוב של המרכב. איכות הנסיעה נשכרת הודות לבידוד רעשים מוצלח.

היכולת הדינמית לא מלהיבה, אם כי מספקת בהחלט –ההתנהגות בצד הבטוח, אחיזת הצמיגים טובה בהחלט.

סיאט אטקה - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 1.5 ל')
צילום: מערכת אוטו

שבילים בשלושה משפטים
כאשר יורדים מהכביש, ונוסעים בשבילים, אטקה מציע לשוהים ברכב נוחות סבירה, גם הודות למרכב מרוסן שאינו זז מדי. כתוצאה מכך אפשר לנהוג מהר מהרצוי מבלי שמתכוונים לכך בשביל כבוש, או כזה עם אבנים זרועות. חוץ מזה, זו הנעה קדמית ותיבת ההילוכים הדו-מצמדית אינה המכלול המומלץ לחציית מכשולים ממצב עמידה.

סיאט אטקה - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 1.5 ל')
צילום: מערכת אוטו

דיל דיל
סיאט אטקה המחודש מביא עימו נוחות נסיעה סבירה, ביצועים מצוינים, איכות חומרים טובה, הנדסת אנוש משובחת, מולטימדיה מעולה, אבזור נאה, מפרט בטיחות ראוי ומרחב מספק. 

עכשיו, הצמידו לכל אלה תג מחיר של 144,000 שקלים, וקיבלתם מוצר שייתכן והוא המשתלם ביותר בסגמנט.

*פורסם ב-25.11.20 (נוסף וידאו)

סיאט אטקה - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 1.5 ל')
צילום: מערכת אוטו