ניסאן נוצרה בעקבות תהליכי מיזוג ורכישה בין חברות ביפן של שנות ה-20 וה-30, כאשר בסופו של דבר הגיעה יצרנית מכוניות בשם DAT לידי חברת האחזקות Nippon Sangyo ב-1933.

שתי ההברות הראשונות של השם חוברו כדי ליצור את חברת הבת Nissan Motors ב-1934. המכונית הקטנה של DAT כונתה Datson, – הבן של Dat. כינוי זה שונה עם הרכישה ל-Datsun, השם בו נמכרו המכוניות של ניסאן במשך שנים ארוכות. כמו רוב יצרני יפן, גם ניסאן השתמשה בידע שנרכש בחו"ל וקשרה הסכמי ייצור עם חברות זרות. זה קרה עוד בשנות ה-30 עם החברה האמריקנית גרהאם-פייג', ובשנות ה-50 עם אוסטין הבריטית.

בשנות ה-60 כבר היתה לניסאן נוכחות בשווקי יצוא כולל ארה"ב, במקביל להצלחה בשוק הביתי ביפן. עד סוף שנות ה-60 כבר הפכה ניסאן לאחת היצואניות הגדולות בעולם. ב-1969 הופיעה הדאטסון 240Z, הראשונה בשושלת ה-Z הספורטיבית המפורסמת. שנות ה-80 עמדו בסימן הקמת מרכזי ייצור גדולים וחשובים בארה"ב ובבריטניה, עבור השוק האירופי.

בראשית שנות ה-90 הוקם מותג-היוקרה אינפיניטי לשוק האמריקאי, בתגובה למהלכים דומים של הונדה וטויוטה. ניסאן בשוק האמריקני, בכלל, הוא מעין תת-מותג בפני עצמו עם ייצור מקומי ודגמים שבחלקם אינם קיימים בשווקים אחרים. המהלך החשוב ביותר בעידן המודרני של ניסאן התרחש ב-1999, בעת שניסאן היתה שרויה בצרות כלכליות קשות: הקמת שותפות רחבת היקף עם רנו המחזיקה בכ-44% ממניות ניסאן וניסאן – ב-15% ממניות רנו.

ניהול אגרסיבי של קרלוס גוהן, המשמש במקביל גם כמנכ"ל רנו, הביא למהפך מהיר ולהתאוששות מרשימה, למרות מצב רעוע של הכלכלה היפנית בראשית שנות ה-2000. גוהן אף זכה לקבל אות הצטיינות מידי הקיסר הירוהיטו עבור הישגיו בהעמדת ניסאן חזרה על רגליה.

בין דגמיה הבולטים של ניסאן לאורך השנים נמצאים הפטרול והסקייליין GT-R שהפכה למיתוס חובק עולם למרות שנמכרה בשווקי הגה-ימני בלבד; יורשתה העכשווית, ה-GT-R המודרנית שהופיעה ב-2007, גורפת ביקורות משתפכות ונחשבת לפלא טכני.

ניסאן נחתה בשוק הישראלי בשנת 94' עם היצע מכוניות אפורות – הסאני ולאחריה האלמרה, שלמרות שלא היו פחות טובות מיפניות משפחתיות אחרות לא נחלו את אותה הצלחה. הצלחה בולטת אחת הייתה לניסאן בארץ עם הטראנו שהביא את בשורת השטח להמונים ונמכר בכמויות מרשימות. * מכירות בישראל ב-2007: 3,101 (מקום 16) * מכירות בעולם ב-2007: 3.524 מיליון (מקום 6), לא כולל אינפיניטי

.