בישראל של סוף 2024, מחירם של דגמי כביש-שטח מתחיל בכ-400,000 שקלים, עם שני חריגים: סוזוקי ג'ימני, סאנגיונג רקסטון. ג'ימני עולה פחות מ-180,000 שקלים אבל הוא ספרטני מאוד, מתאים רק לזוג, רקסטון מתחיל ב-260,000 שקלים, יש לו שבעה מקומות והמבנה הנכון – אבל בשטח יכולותיו מוגבלות.

אחרי שבדקנו אפשרויות לדגמי כביש-שטח במחיר של משפחתית חדשה, כיום כ-180,000 שקלים, אנחנו מביאים הצעות לרכבי שטח למי שיש תקציב גדול יותר, בין 50% ל-100% יותר – מאפשר רכב שטח טוב, עדיין לא מספיק לכזה חדש.

במחיר של משפחתית חדשה: רכבי השטח שאפשר לקנות עד 180,000 שקלים (חלק א')

במחיר של משפחתית חדשה: רכבי השטח שאפשר לקנות עד 180,000 שקלים (חלק ב')


רבע מיליון עד שליש מיליון שקלים – רכבי שטח אמיתיים משומשים (חלק א')
צילום: טל הרוש
 

דגשים

עבור כל דגם ישנה התייחסות למחיר. המחירים בסקירה משקפים את מחיר הדגמים במחירון לוי יצחק (נובמבר 2024) שהוא המחירון היחיד הרלוונטי לצרכי ביטוח. עם זאת, יש לקחת בחשבון כי כלי רכב רבים מוצעים מעל לערכם במחירון – מוכרים רבים מתמחרים את רכבם לפי מחירון יד2 המקודם במסגרת תהליך פרסום המודעה בלוח (וגם כי המחירים בו לא פעם גבוהים מאלו שבלוי יצחק), כאשר ברכבי שטח המצב מאתגר בשל ביקוש רב מחד, מלאי שהולך ומצטמצם מאידך.

המלצתנו היא להשתמש במחירון הרשמי כבסיס למו"מ; חשוב לזכור כי במקרה של תאונה או גניבה, כל שקל מעל למחירון ילך לאבדון. אפשר לשלם מעל למחירון אם מדובר ברכב שמור ומתוחזק אבל בפער סביר, עד 15-20% מעל למחיר הנקוב במחירון.

בכתבה זו, ראשונה משתיים, שלושה דגמים: גי'פ רנגלר JL, פורד ברונקו, לנד רובר דיפנדר 

רבע מיליון עד שליש מיליון שקלים – רכבי שטח אמיתיים משומשים (חלק א')
צילום: טל הרוש
 

ג'יפ רנגלר JL

זמינות בישראל: ינואר 2019, גרסת 2.0 ליטר; יתר הגרסאות ביבוא אישי/מקביל (למעט יבוא סדיר של גרסת 3.6 ליטר בין סוף 2022 לסוף 2023)

גרסאות: טורבו-בנזין 2.0 ליטר; בנזין V6 בנפח 3.6 ליטר; דיזל V6 בנפח 3.0 ליטר, בנזין V8 בנפח 6.4 ליטר; היברידית נטענת-רשת (PHEV) על בסיס מנוע 2.0 ליטר וסוללת 17.8 קוט"ש. בכל הגרסאות תיבת 8 הילוכים פלנטרית

גרסה מומלצת: 3.6 ליטר

רמת גימור/מפרט מועדפים: 'רוביקון' או 'אקסטרים ריקון', גג קשיח או חשמלי (Power Top, במרכב ארוך בלבד; מקל בעיקר על פתיחת הגג לילדים במושב האחורי)

רבע מיליון עד שליש מיליון שקלים – רכבי שטח אמיתיים משומשים (חלק א')
צילום: טל הרוש



עזרים לשטח: ב'ספורט' – דיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה (חסר בדגם המחודש, מ-2024); ב'רוביקון' – יחס העברה נמוך קצר במיוחד (4:1), יחס העברה מוגדל בסרנים (4.1:1), נעילות דיפרנציאל נשלטות מלפנים ומאחור, ניתוק חשמלי למוט המייצב הקדמי, גלגלי "37-"33

מערכות בטיחות מתקדמות: בתשלום נפרד (עד 2024) – בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית

מחיר: קצר, 2.0 ליטר, 2019 – מ-141,000 שקלים ('ספורט') או מ-212,000 ('רוביקון'); ארוך, 2.0 ליטר, 2019 – מ-155,000 שקלים ('ספורט') או מ-223,000 ('רוביקון'); קצר, 3.6 ליטר, 2020 - מ-185,000 שקלים ('ספורט S') או מ-199,000 ('רוביקון'); ארוך, 3.6 ליטר, 2020 - מ-192,500 ('ספורט S') או מ-231,000 ('רוביקון'); 392 (ארוך, 6.4 ליטר, 'רוביקון') 2021 - מ-344,000 

רקע כללי: לדור רביעי של אבי רכבי השטח (מאז ניתן הכינוי 'רנגלר' ב-1986) מבנה עקרוני דומה לזה של קודמיו - שלדת סולם, סרנים קשיחים, אפילו הממדים דומים - אך בהשוואה ל-JK (שהוצע עד 2018 - ראו בסקירה הזאת) התכנון חדש לגמרי ומאפשר תמיכה בטכנולוגיות מתקדמות יחסית, בהן מערכות מולטימדיה ומערכות בטיחות אקטיביות. 

למרות השינויים, אופיו הבסיסי של הרנגלר נותר כשהיה - כנראה רכב השטח הטוב ביותר, אבל עם מנעד יכולות מצומצם בכל תוואי שהוא לא שטח: החל מבידוד הרעשים הדליל (ששופר רק בדגם המחודש, מאמצע 2024), סביבת נהג צפופה והחמור מכל: רמת בטיחות ירודה ביותר, גם עם מערכות הבטיחות המתקדמות. מנוע 2.0 ליטר הפופולרי חזק, אך בעל אופי פעולה גס ולא נעים (מתחת ל-3000 סל"ד), צליל מחוספס וצריכת דלק גבוהה – אז אם כבר רנגלר, כדאי להתמקד בגרסת 3.6 ליטר. 

רבע מיליון עד שליש מיליון שקלים – רכבי שטח אמיתיים משומשים (חלק א')
צילום: טל הרוש

כדאי לשים לב כי רנגלר הוצע בישראל בשתי סוגי תקינות: אירופאית, אמריקאית. לאמריקאית תכנון עדיף לשטח (פגושים שונים מלפנים ומאחור, שתי טבעות גרירה מסיביות מלפנים במקום אחת חלשה יחסית). רנגלר אירופי הוצע בישראל בייבוא רשמי עד אמצע 2021; רנגלרים בתקינה אמריקאית מלפני 8/2021 הגיעו בייבוא מקביל. כדאי גם לשים לב כי רנגלר הוצע עם מספר סוגי תיבות העברה, כאשר התיבה היותר-מתוחכמת כללה הנעה כפולה גם לכביש (עם מצב 4H AUTO).

דגשים טכניים - רנגלר JL משומש: דווקא בגרסה הפופולרית שלו בישראל, רנגלר JL בגרסת 2.0 ליטר סובל מרמת אמינות נמוכה. נקודת החולשה של המנוע הזה, שפותח על-ידי אלפא רומיאו ומיוצר באיטליה, נוגעת למערכת הקירור, שחלקיה (מחברים, צינורות, תרמוסטט, מכל התפשטות ועוד) עשויים באיכות ירודה. לצד זאת, איכות הבנייה של מכלולי השלדה והמתלים טובה בהרבה ביחס לדור הקודם (הכוונה, בין היתר, לאיכות הריתוכים והחיבורים) אם-כי רצוי לחזק את האומים של מפרקי ההיגוי התחתונים (Ball Joint). כדאי גם לציין כי סוללת העזר (Aux Battery) שאחראית למערכת 'דימום/התנעה', יקרה ומיקומה לא נוח להחלפה.

ראוי להדגיש את בעיית הביטוח של רנגלר; נכון להיום עדיין יש ביקוש רב לרנגלר בקרב גנבים, שנחשב לרכב 'מבצעי' מוצלח וגם קל לגניבה. לאחרונה נחסמה הפריצה ליחידת התקשורת המרכזית של הרכב, מה שאמור להקשות על הגנבים ובהמשך גם אמור להוביל להורדת מחירי הביטוח ולהרחבת חברות הביטוח שמוכנות לבטח אותו.

רבע מיליון עד שליש מיליון שקלים – רכבי שטח אמיתיים משומשים (חלק א')
צילום: איתי שטיינברג
 

פורד ברונקו

זמינות בישראל: פברואר 2022

גרסאות: טורבו-בנזין – 2.3 ליטר, 2.7 ליטר, 3.0 ליטר (ראפטור; מ-2023); כולן עם תיבת 10 הילוכים פלנטרית; בגרסת 2.3 ליטר אפשרות לתיבה ידנית עם 7 הילוכים. 

גרסה מומלצת: 2.7 ליטר, או 3.0 ליטר

רמת גימור/מפרט מועדפים: 'בדלנס' ומעלה; בייבוא מקביל גם 'אברגליידס', או כל מפרט אחר שצמודה לו חבילת 'ססקווש'

עזרים לשטח: נעילות דיפרנציאל (קדמי, אחורי), ניתוק מוט מייצב קדמי, סרן קדמי מחוזק, מסרק הגה מעובה, בולמי זעזועים משופרים (מונוטיוב, רחבים יותר, מכל חנקן חיצוני, שני משככים בתוך הבולם; HOSS 2.0 ב'בדלנדס', HOSS 3.0 ב'ווילדטרק', HOSS 4.0 ב'ראפטור'), חישוקים עם נעילות כנגד פריקה (בידלוק), גלגלי "37-"33 (במקום "32-"30 במפרט 'בייס'/'ביג בנד'), פגוש קדמי מברזל, תיבת העברה עם מצמד רב-דסקי לטובת הנעה כפולה לכביש

רבע מיליון עד שליש מיליון שקלים – רכבי שטח אמיתיים משומשים (חלק א')
צילום: איתי שטיינברג

מערכות בטיחות מתקדמות: יש, באופן תקני (רמת גימור Mid) – בלימת חירום אוטונומית, התרעה על סטייה מנתיב עם תיקון; ברמת גימור Lux גם תיקון סטייה מנתיב משופר (עם תמרון חירום), בקרת שיוט אדפטיבית

מחיר: (עבור שנתון 2022) מרכב ארוך – מ-270,000 ל'אאוטר בנקס' (מנוע 2.7 ליטר), מ-315,000 ל'בדלנדס', מ-342,500 ל'ווילדטרק'; מרכב קצר - מ-250,000 ל'אאוטר בנקס', מ-307,000 ל'בדלנדס' 

רקע כללי: ההצעה המחודשת של פורד מול האייקון מבית ג'יפ הוצג ב-2020, אחרי קרוב ל-20 שנה שפורד פלירטטה עם הרעיון (שהתגשם כדגם בשנים 1966-1996). הבסיס הוא שלדת סולם המשותפת לטנדר הקל ריינג'ר (עם מתלה אחורי בתכנון שונה) והביצוע בפועל מבריק, בעיקר בגרסאות היותר-משודרגות לשטח ('בדלנדס' ומעלה); ברונקו ללא עזרים, שהיכולת שלו להתגבר על מצבים של היעדר אחיזה נסמכת רק על בקרות, פחות מרשים ביכולות שלו ומחייב יותר מיומנות נהיגה.

המפרט של מערכות העזר לשטח מופיע בתעודת הזהות למעלה, אבל חשוב להדגיש כי רוב התוספות האלו הוצעו בישראל ממפרט 'בדלנדס' ומעלה, בעוד שבחו"ל ניתן היה להזמין חלק התוספות בנפרד (או את רובן המוחלט במסגרת חבילת 'ססקווש'; הזמינה גם בגרסת 2.3 ליטר), כך שברכבים מייבוא מקביל יש לשים לב למפרט הספציפי.

רבע מיליון עד שליש מיליון שקלים – רכבי שטח אמיתיים משומשים (חלק א')
צילום: איתי שטיינברג

נקודה מעניינת – בגרסת המנוע הקטן בלבד, פורד מציעה אפשרות לתיבה ידנית עם 7 הילוכים. בפועל, מדובר בתיבה עם 6 הילוכים והילוך נוסף - עם הכיתוב C על ידית ההילוכים - שמשמעותו Crawler, כלומר הילוך קצר במיוחד לטובת זחילה. עם זאת, אין מדובר בתחליף ליחס ההעברה הנמוך (הילוך 'כוח') אלא בתוספת.

דגשים טכניים - פורד ברונקו משומש: נכון להיום, רמת העמידות של ברונקו מרשימה. הבעיות שישנן נוגעות בעיקר למרכב – בעיית כיוון חלונות (חלונות ללא מסגרת; לא נכנסים למקומם בגומי הסמוך לגג), בעיה במגבים (מפסיקים לעבוד דווקא תחת עומס כבד כדי למנוע עומס על המגבים; יש ריקול בחו"ל) - כאשר מערכת מולטימדיה נתקעת היא אירוע שכיח כמעט בכל רכב. 

פרט לכך, מערכות ההנעה נחשבות עמידות – במיוחד ב-2.7 ליטר הפופולרי, המצויד בשתי מערכות הזרקת דלק (ישירה, סעפת) כאשר הזרקת הסעפת מיועדת לניקוי הפיח מהשסתומים. אם כבר שסתומים, נזכיר כי לאחרונה פורסם ריקול גדול של פורד על החלפת שסתומים במנוע 2.7 ליטר – תוצאה של כשל בחומר ממנו יוצרו השסתומים – אך מדובר בריקול שמיועד לכלי רכב שיוצרו עד 2021, כך שזה לא רלוונטי לכלי הרכב שהוצעו בישראל בייבוא סדיר. במנוע 2.3 ליטר – השונה מהמנוע הכושל שהיה במוסטנג – היה כשל בתהליך ייצור הבלוק במהלך 3 ימי ייצור ב-2023, מה שגרם לפורד לפרסם בחו"ל קריאת שירות שעיקרה החלפת המנוע. הייתה גם קריאת שירות לתיבת ההילוכים, עקב בורג שהשתחרר ועלול היה לפגוע בנעילת התיבה במצב 'חנייה'.

רבע מיליון עד שליש מיליון שקלים – רכבי שטח אמיתיים משומשים (חלק א')
צילום: טל הרוש
 

לנד רובר דיפנדר

זמינות בישראל: יוני 2020

גרסאות: בחצי השנה הראשונה (עד תחילת 2021) – דיזל 2.0 ליטר/4 צילינדרים, 200-240 כ"ס; מ-2021 דיזל 3.0 ליטר/6 צילינדרים, 48V, עם 200-300 כ"ס; בנזין (מ-2020 ואילך) 3.0 ליטר/6 צילינדרים בטור, 48V עם מגדש טורבו ומגדש-על (חשמלי); היברידית נטענת-רשת (PHEV) על בסיס מנוע 2.0 ליטר וסוללת 19.2 קוט"ש. ביבוא מקביל גם גרסאות V8 בנזין – 'רגיל' (5.0 ליטר, מגדש על, 525 כ"ס) או 'אוקטה' (4.4 ליטר של ב.מ.וו עם שני מגדשי טורבו, 48V, עם 635 כ"ס). גרסאות מרכב – קצר (90), ארוך (110) עם עד 7 מקומות ישיבה, מוארך (130) עם 8 מקומות

גרסה מומלצת: מנועי 3.0 ליטר, בנזין או דיזל; למי שיכול - 'אוקטה'

רמת גימור/מפרט מועדפים: הבסיסי ביותר, עם נעילת דיפרנציאל אחורי – עד 2024 מדובר ב-SE250, מאמצע 2024 הוצעה S200

רבע מיליון עד שליש מיליון שקלים – רכבי שטח אמיתיים משומשים (חלק א')
צילום: אוהד אלגוב

עזרים לשטח: קפיצי אוויר (במרבית הגרסאות, למעט ב-90 במפרט Base), נעילת דיפרנציאל אחורי (למעט הגרסה הארוכה עם 200 כ"ס, גם ב-S וגם ב-SE, שנמסרו בין תחילת 2023 לאמצע 2024); לגרסת 'אוקטה' מרווח גחון גדול (ב-3 ס"מ) ומרכב רחב יותר (בכ-7 ס"מ), מתלים מחוזקים, גלגלי "33 (במידה 275/60-20) גדולים, רחבים ובעלי דופן עבה יותר ביחס לשאר הגרסאות (להן צמיגי 255/60-20, קוטר "32)

מערכות בטיחות מתקדמות: בלימת חירום אוטונומית, התרעה על סטייה מנתיב ותיקון; בקרת שיוט אדפטיבית מרמת גימור SE ומעלה

מחיר: מרכב ארוך – מ-267,500 שקלים לדיזל 2.0 ליטר (200 כ"ס, S), מ-348,000 לדיזל 3.0 ליטר (200 כ"ס, S, מ-2021), מ-420,000 לבנזין 3.0 ליטר (מ-2020); מרכב קצר – מ-280,000 שקלים (3.0 ליטר, 200 כ"ס, S, מ-2021). גרסת V8 – מכ-700,000 שקלים (2022; משוער), גרסת V8 'אוקטה' (מ-2024) – מ-1.5 מיליון שקלים (משוער)

רבע מיליון עד שליש מיליון שקלים – רכבי שטח אמיתיים משומשים (חלק א')
צילום: אוהד אלגוב

רקע כללי: דיפנדר המקורי יוצר במספר דורות בין 1948 ל-2016 על אותו בסיס – מרכב נפרד, שלדת סולם, סרן חי – והדור העכשווי (L663) שונה לחלוטין. דיפנדר של היום, מהודר באופן משמעותי מקודמו ומעוצב אחרת לחלוטין, הוא רכב שטח במבנה אחוד המתבסס על אלקטרוניקה מתוחכמת ומכלולים מתקדמים; כאן המרכב אחוד ויש ארבעה מתלים נפרדים – בשונה מרכבי כביש-שטח אחרים המצוידים בשלדת סולם ולכל הפחות בסרן אחורי קשיח (ג'יפ רנגלר, טויוטה לנד קרוזר, מרצדס G קלאס, פורד ברונקו).

דגשים טכניים - לנד רובר דיפנדר משומש: במשך שנים סבלו דגמי לנד רובר מתדמית ירודה בכל הקשור לאמינות ולעמידות, וכפי הנראה הדבר נכון גם ביחס לדגמים היותר-חדשים. הסיבה העיקרית היא איכות חומרים ירודה במקומות הנסתרים מהעין, בהם יחידות בקרה וחלקים בתא המנוע; למנוע הדיזל 2.0 ליטר, למשל, מערכת תזמון חלשה (שרשראות, מובילים) שבה גם השרשרת מתבלה מהר יחסית וגם המובילים (מפלסטיק) נשחקים, מתפוררים ונתקעים במעברי השמן ברחבי המנוע; בשלב זה, עוד אין מידע אודות מנועי 3.0 ליטר החדשים (בנזין ודיזל). איכות חומרים נמוכה מוצאת ביטוי גם במכלולים אחרים, כמו המחברים למעבר האוויר של קפיצי אוויר או יחידות בקרה כאלו ואחרות.

רבע מיליון עד שליש מיליון שקלים – רכבי שטח אמיתיים משומשים (חלק א')
צילום: אוהד אלגוב

בעיה נוספת, וגם היא מסורתית בדגמי לנד רובר, נובעת בגלל מרווחי החלפת שמן מוגזמים: כל 34,000 ק"מ או שנתיים (המוקדם ביניהם). נזכיר כי שמן מנוע נשאר יעיל, בוודאי במנועי דיזל עתירי פיח ומערכות לצמצום פליטת מזהמים, בנסועה עד 15,000 ק"מ במקרה הטוב. לאחר מכן, השמן מאבד מתכונותיו (סיכוך, הולכת חום, ניקוי פיח), הלכלוך מצטבר לכדי עיסה סמיכה שסותמת את מעברי השמן במנוע וכך נוצרים גם כשלים במערכות אחרות מוזנות שמן (מותחני שרשרת תזמון, מפעילי גלי זיזים, מגדש). 

לצד המגרעות, שעלולות לעייף במהלך תקופת הבעלות, ישנן שתי נחמות. הראשונה רלוונטית לכלי רכב שנמסרו מ-1.8.2023 (למרות שההכרזה הרשמית הייתה ב-1.9) המצוידים באחריות יצרן מקיפה של 5 שנים/150,000 ק"מ (המוקדם ביניהם) – אחריות חריגה בהחלט (בשונה ממסלולים אחרים, בהם האחריות המורחבת של היצרן מוגבלת למכלולים ספציפיים או לחילופין ניתנת אחריות מורחבת מטעם היבואן ולכן מדובר באחריות מוגבלת בהרבה). נחמה נוספת היא טיפול גם בבעיות לאחר תקופת האחריות (בתנאי שהרכב תוחזק כראוי) המבוססת על מחוות 'רצון טוב' שמקורה בקרן כספית ייעודית.

רבע מיליון עד שליש מיליון שקלים – רכבי שטח אמיתיים משומשים (חלק א')
צילום: אוהד אלגוב