העיצוב בהתאם מתקדם וייחודי, עם קווים מזוותים ויחידות תאורה בתפקיד משמעותי במהלך ההופעה. סביבת הנהג, בהתאם, עוצבה באופן עדכני, משמרת גם את המרכיב העיצובי, גם את זה של המרחב הגדול.
אחד המרכיבים העיקריים ברצפה הנ"ל, המשרתת את כל הדגמים החשמליים-ייעודיים של יונדאי-קיה-ג'נסיס, הוא מתח מערכת של 800 וולט, מה שמאפשר הספקי טעינה גבוהים.
אנחנו מאוד התרשמנו מדגם זה, ששילב בהצלחה רבה מאוד את יתרונות הרכב החשמלי, ומעבר לעיצוב החוץ והפנים, מצאנו כי הטווח סביר, הביצועים מצוינים וכי כיול המתלים קצת פחות.
הקשר, פרטים
איוניק 5 עבר מתיחת פנים וזו הוכרזה במרץ 2024. מעבר לשינויים קוסמטיים בחוץ – כאלה שרק חדי עין יוכלו להבחין בהם – גם עדכונים בפנים, ובעיקר: סוללה גדולה יותר, הספק מעט גבוה יותר, כיול מחודש למתלים.ובהרחבה. יחידות התאורה והפגושים עברו שינויים קטנים, הכנף האחורית גדלה במעט. אה, כן נוסף מגב אחורי. בסביבת הנהג מערכת הפעלה חדשה לצגים המוקרנים ולפי יונדאי הרזולוציה גבוהה יותר, גלגל ההגה שונה במקצת וכך גם מיקום משטח הטעינה האלחוטי לנייד. אה כן, יש צימוד אלחוטי לאנדרואיד אוטו ולאפל קארפליי, אם-כי רק ברמות הגימור הגבוהות יותר.
המנוע האחורי ניפק בתחילת דרכו של הדגם 217 כ"ס ו-35.7 קג"מ. עוד לפני מתיחת הפנים ההספק עלה ל-229 כ"ס, המומנט נשאר וכך הנתונים כיום. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש 7.5 שניות והמהירות המרבית 185 קמ"ש; לפני מתיחת הפנים: 7.4 ש', אותה מהירות מרבית.
הסוללה כאמור גדלה, ובאופן משמעותי: כעת 84 קוט"ש, 15% יותר (72.6 קוט"ש). הטווח המוצהר התארך אף הוא, כעת 570 ק"מ ב'אולטימייט', 530 ק"מ ב'עילית לימיטד'; לפני מתיחת הפנים, הטווח המרבי ('פרסטיג'') היה 480 ק"מ, ב'עילית', 450 ק"מ. כלומר: הטווח המוצהר גדל יותר מאשר הסוללה בזכות ניהול משופר של המערכת. המשקל עלה ב-75 ק"ג.
איוניק 5 משווק בישראל רק בהנעה אחורית; כפולה רק בגרסת N הספורטיבית-קיצונית.
הדגם מוצע בגרסת 170 כ"ס עם סוללת 63 קוט"ש לטווח 440 ק"מ ברמת האבזור 'פרמיום' ובמחיר של 210,000 שקלים. בגרסת 229 כ"ס וסוללת 84 קוט"ש בשתי רמות אבזור: 'אולטימייט' ב-230,000 שקלים; 'עילית לימיטד' ב-249,000 שקלים, והיא זו שקיבלנו למבחן.
סביבת נהג, נוסעים
אישית, אני אוהב את תא הנוסעים הזה. הוא אוורירי והוא שיקי, סביבת הנהג נאה מאוד והנדסת האנוש סבירה בהחלט. תנוחת הנהיגה טובה, שדה הראייה החוצה מוצלח עם כוכבית על מראות צד גדולות שצמודות מדי לקורות הקדמיות, ללא רווח ביניהן.המושבים נוחים לי, גם הבסיס וגם מסעד הגב. התפעול חשמלי מלא, ובמפרט גם חימום ואוורור. בכלל, רשימת האבזור נאה, עם חימום לגלגל ההגה, קיפול מראות אוטומטי, חיישני גשם, ריפוד מעור תעשייתי; עם זאת, נרשם חסרונם של מצלמות היקפיות וגג פנורמי, כי במחיר הזה ראוי שיהיו. מפרט הבטיחות עשיר למדי וכולל בלימה אוטונומית גם לאחור, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים, זיהוי תמרורים, ערנות נהג; האחרון ממש נודניק.
מאחור הרצפה כאמור שטוחה והמרחב ממש נרחב; מרווח הראש גדול מאוד, כך גם מרווח הברכיים ויש מקום לדחוף את כפות הרגליים תחת המושבים הקדמיים, מה שמאפשר לפרוש רגליים לפנים. וזה חשוב, שכן בסיס המושב אמנם נוח אך נמוך מעט ותמיכת ירכיים זה דבר חשוב.
במסעד הגב אין תמיכה לגב התחתון, אך ניתן לכוון את הזווית שלו וניתן להזיח את כל המושב לפנים/אחור. לא חסכו כאן באיכות החומרים ביחס לחלקו הקדמי של תא הנוסעים ובאזור זה פתחי מיזוג הנמצאים בקורות הצדיות.
תא המטען נדיב בנפחו (531 ליטר) והוא נפתח חשמלית, כמובן. יש עוד קומת אחסון תחתיו, יש תאורה, יש ווי עגינה, יש שקע 12 וולט – אין ווי תלייה ובעיקר חסר גלגל חלופי. יש גם תא מטען קדמי, ונפחו 57 ליטר.
התנהלות
יחידת הכוח החדשה כאמור מעט חזקה יותר (12 כ"ס), נתון ההאצה ממש ממש בקצת ארוך יותר (0.1 ש') – קצת יותר משקל, ניהול שונה. המומנט, 35.7 קמ"ש, זהה לזה של ב.מ.וו M3 מסוף הניינטיז – וכך גם ההנעה האחורית. וכאן מסתיימת ההשוואה לבווארית ההיא.בכל אופן, לא מורגש שינוי מהותי בהתנהלות. וזה אומר מספיק כוח לעקיפות בין-עירוניות, גם כאלה מרובות משתתפים.
נוחות הנסיעה סבירה בהחלט; מרגישים את תיקוני הכביש או שברי האספלט בעיר, אבל לא מדובר במשהו מציק וחביחס לכלים חשמליים בסגמנט המצב לכל הפחות ראוי. ובכלל אותו כיול מתלים עשה כאן רק טוב. מצד שני, הרכב אינו מרוסן לגמרי עם מעבר על גלי כביש. יצוין כי בבלימה חזקה עוצמת הנשיכה חסרה.
בידוד הרעשים טוב. אמנם, יש כאן צמיגים רחבים יחסית (255 מ"מ, בכל פינה), וככל שיש יותר חיכוך יש יותר רעש, אך איוניק 5 מצליח במשימה מעבר למקובל בסגמנט, ולכך מתווסף גם בידוד מוצלח של רעשי הרוח.
טווח, טעינה
הצלחנו להגיע ל-397 קילומטרים בנהיגה משולבת הכוללת קטע נהיגה דינמי וקטעים ארוכים בכביש שש עם מהירויות תואמות. כלומר, בנהיגה רגועה יותר אפשר להגיע לטווח של 450 קילומטרים. לפי הצריכה, נראה כי בקצב שיוט ממש נינוח בכביש הבין-עירוני אפשר לדגדג את ה-500 קילומטרים – וזה לא משהו שרבים מחבריו יכולים להתהדר בו.
בכל הנוגע לטעינה מהירה, הספק הטעינה המהירה של איוניק 5 הוא 230 קילוואט, ובעמדה של אפקון הצלחנו להגיע למקסימום האפשרי המוצהר בה, 173 קילוואט, רק 2 קילוואט פחות. כאשר הסוללה הייתה כבר עם 70%, הספק הטעינה היה 145 קילוואט, וזה נתון נאה מאוד. בכל מקרה, הרכב נטען מ-32% ל-82% תוך 18 דקות בדיוק.
סיכום, תמורה
מתיחת הפנים של יונדאי איוניק 5 עדכנה את העיצוב החיצוני וגם את סביבת הנהג המוצלחת גם קודם, הביאה לשיפור בנוחות הנסיעה שהייתה חיסרון וכעת היא ראויה, והוסיפה הרבה לטווח הנסיעה שהיה קודם סביר וכעת הוא מצוין.יונדאי איוניק 5 הוא מהדגמים הטובים ביותר בסגמנט הזה, בוודאי מהאפויים שבהם.
והוא עולה 249,000 שקלים – וזה לא מעט כסף, בוודאי כאשר יש כבר מתחרים ראויים שעולים פחות.