מאזדה CX-3 2022 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
דגם הפנאי הקטן הוצג בסוף 2014, אך לישראל הגיע ב-2017 ובאיחור ממועד המתוכנן. בתחילת הדרך הוצע הדגם רק עם מנוע 2.0 ליטר אטמוספרי, גרסת ה-1.5 ליטר הצטרפה במאי 2021, ולמעשה התמודדה רוב השנה לבדה בגלל בעיות מלאי של גרסת ה-2.0 ליטר עד יוני 2022.
מאזדה CX-3 מציג את שפת עיצוב קודו (Kodo) – ממש כמו ה-2 עימו הוא חולק פלטפורמה ומכלולים (השניים גם הוצגו בסמיכות). המנוע הוא בנזין אטמוספרי 1.5 ל' עם 116 כ"ס, כמו שיש במאזדה 2, וגם יש מנוע 2.0 ליטר אטמוספרי עם 156 כ"ס. בשני המקרים התיבה היא אוטומטית עם 6 הילוכים וההנעה קדמית.
גרסת ה-1.5 ליטר עדיין מוצעת בשלוש רמות גימור, אבל רק רמת הבסיס, 'זום', נותרה כשהיתה, וזו כוללת חישוקי "16, מולטימדיה עם צג "7. במפרט הבטיחות בלימה אוטונומית עד 80 קמ"ש, התרעת סטייה מנתיב אך ללא תיקון. ברמת גימור זו מערכת התרעה בהתקנה מקומית. רמת גימור 'אורבן' מציעה את אותו אבזור מותרות אבל רמת בטיחות משודרגת. רמה זו כוללת תאורת לד, חישוקי "18, ריפוד דמוי עור. בתחום הבטיחות נמצא בקרת שיוט אדפטיבית ובלימה אוטונומית מתקדמת יותר ובזכות זו האחרונה אין צורך במערכת התרעה בהתקנה מקומית. רמת הגימור הגבוהה כעת היא רמת 'פיור' ומחליפה את רמת 'מודרן' שהיתה בעבר. רמת 'פיור' מוסיפה מערכת שמע של בוז וחיישני נסיעה לאחור. בתחום הבטיחות היא מוסיפה ניטור היקפי של שטחים מתים, בלימה אוטונומית גם לאחור.
גרסת ה-2.0 ליטר מוצעת רק ברמת גימור 'פיור וייט' (בעבר גם 'ספיישל אדישן'), ובזו שילוב בין ריפוד עור לבן ודיפון עור הפוך באפור, וכוללת בנוסף תפעול חשמלי למושבים, פקדי הילוכים מאחורי ההגה.
-
עיצוב ונוכחות
העיצוב ארוך ונמוך, המופע ספורטיבי והפרופורציות דינמיות שנראות טוב מאוד גם היום.
-
תא נוסעים ומטען
תא הנוסעים מפגין עושר בעיצוב, בחומרים ובמרקמים. המופע הכולל מרשים ומיוחד מאוד גם כיום. רק מסך המולטימדיה הקטן ("7) מסגיר את גילו של הדגם. איכות החומרים גבוהה מאוד מהמקובל והאווירה בתא מאוד עשירה.
תנוחת הנהיגה טובה ומוצלחת, אך מזכירה יותר סופרמיני מוגבהת מאשר רכב פנאי. המרחב מלפנים סביר והמושבים מצוינים. מאחור מעט צפוף עיקר לראש ולברכיים, אבל השהות מאוד נעימה בגלל המושב המוצלח וההשקעה בחומרים. תא המטען הוא מהקטנים בקבוצה (240 ל').
 
-
מנוע וביצועים
מנוע ה-2.0 ל' (156 כ"ס, אטמוספרי) חזק מהמקובל בקטגוריה, והביצועים בהתאם. צריכת הדלק במבחן שלנו עמדה על 10.2 ק"מ/ל' – סבירה בהתחשב בתנאים.
בגרסת ה-1.5 ל' (116 כ"ס, אטמוספרי) הביצועים טובים פחות, ובעומס יורגש מחסור בכוח, אך הם עדין מספקים. צריכת הדלק עדיפה - 11.8 ק"מ/ל' במבחן הדרכים שערכנו.
בשתי הגרסאות התחושה נמרצת וזריזה בזכות מנוע השש לטפס בסל"ד ותיבת הילוכים הפועלת חלק ומהר ובהרמוניה עם המנוע.
 
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה טובה במעבר על שיבושים קטנים או גלי-כביש, וטובה פחות על שיבושים חדים או בינוניים ומעלה. התוצאה היא נוחות בינונית. גם בידוד רעשי הכביש והרוח חסר. היכולת הדינמית טובה מאוד עם ההיגוי מוצלח ושלדה טובה שנענית לבקשות הנהג. כך שלמי שאוהב גם כיף בכבישים רלוונטיים.
-
תמורה למחיר
CX-3 מצליח לשמור, למרות גילו, על סוג של קסם ולהעניק תחושה מיוחדת לנהג, בזכות העיצוב המושך מבפנים ומבחוץ שלא נפגע עם הזמן והאבזור הרב. מחיר גרסת ה-2.0 ל' מעט יקר, אבל הוא מחזיר באבזור, בנראות ובתחושה. גרסת ה-1.5 ל' מוצעת במחיר אטרקטיבי.
-
בטיחות
במבחני הריסוק של ארגון EuroNCAP הוא השיג ציון של ארבעה כוכבים, אבל הוא נבחן ללא מערכת בלימה אוטונומית כלל, ובישראל הוא משווק מיומו הראשון עם המערכת, שגם שודרגה ב-2018. רמת הגימור הבסיסית 'זום', מגיעה עם בלימה אוטונומית עד 80 קמ"ש (כולל זיהוי הולכי רגל), התרעת סטייה מנתיב אך לא תיקון. כיוון שההתרעה על אי שמירת מרחק אינה פועלת מעל 80 קמ"ש, נדרשת מערכת התרעה בהתקנה מקומית. שאר רמות הגימור של מנוע ה-1.5 ליטר מוצעת עם התרעת שמירת מרחק שפועלת גם בבינעירוני, אין צורך במערכת בהתקנה מקומית. בנוסף נמצא בקרת שיוט אדפטיבית. רמות הגימור הגבוהות, 'פיור' ו'פיור וויט', גם מוסיפות ניטור היקפי של שטחים מתים, בלימה אוטונומית גם לאחור.
-
מה חדש במאזדה CX-3 2022
מנוע ה-2.0 ליטר חזר (יוני 2022) לאחר היעדרות של כשנה. במקביל במנוע ה-1.5 ליטר שונו רמות הגימור, ומנוע ה-2.0 ליטר מוצע רק ברמת גימור אחת (שתיים בעבר).
-
סיכום
רכב פנאי קטן שעדיין מצליח להיראות צעיר ורענן.