טויוטה יאריס קרוס 2023 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
טויוטה יאריס קרוס הוא רכב פנאי קטן (B-SUV) המבוסס על הדור הנוכחי של הסופרמיני יאריס.
בסיס הגלגלים זהה לזה של יאריס (256 ס"מ) אך הקרוס ארוך וגבוה בהרבה, ורחב במעט.
בטויוטה מספרים כי הקרוס תוכנן עבור השוק האירופאי ומיוצר בצרפת, ומצפים למכירות של כ-150,000 כלי רכב בשנה באירופה בלבד - כ-8% משוק רכבי הפנאי הקטנים ביבשת.
ליאריס קרוס שתי יחידות הנעה - גרסת בנזין וגרסה היברידית - הנסמכות על מנוע בנזין אטמוספרי (3 ציל') בנפח 1.5 ל'. לגרסת הבנזין 125 כ"ס, תיבה רציפה והנעה קדמית. לגרסה ההיברידית נוסף גם מנוע חשמלי להספק משולב של 116 כ"ס. בחו"ל מוצעת גם גרסת הנעה כפולה הנעזרת במנוע חשמלי להנעת הגלגלים מאחור.
השיווק בישראל החל באוגוסט 2021.
-
עיצוב ונוכחות
ליאריס קרוס החדש עיצוב מובחן המשלב בין הקו של יאריס "רגילה" לזה של רכבי הפנאי הגדולים יותר של היצרנית כגון טויוטה ראב 4. להדגשת ייעודו כרכב פנאי טויוטה ציידה את הקרוס ברצועות מגן שחורות סביב המרכב, בתי גלגלים מותפחים ועוד. התוצאה נאה ומוצלחת מאוד.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג דומה מאוד לזו של יאריס הרגילה. זה כולל את המולטימדיה החדשה של היצרנית שניצבת גבוה מעל הקונסולה. תנוחת הנהיגה גבוהה, אך המושבים אינם נוחים במיוחד והראות החוצה אינה מבריקה.
הכניסה לשורה השניה אינו נוחה, וגם המרחב אינו גדול, מתאים לשני נוסעים לא גבוהים מדי.
תא המטען נראה גדול (397 ל') והוא שימושי למדי אך עשוי באופן פשוט וכיסוי תא המטען דקיק.
-
מנוע וביצועים
לגרסה ההיברידית 116 כ"ס ואלה מספקים תחושה נמרצת בעיר. מחוץ לעיר התחושה מאומצת, בטח ביחס לקצב צבירת המהירות שאינו מרשים. יש לתכנן עקיפות בקפידה.
גרסת הבנזין (125 כ"ס) מעניקה תחושה זריזה ונמרצת יותר.
בשני המקרים מנוע הבנזין רועש מאוד, גם בעומס בינוני, וזה בולט יותר בגרסת הבנזין.
-
נוחות והתנהגות
בעיר נוחות הנסיעה בינונית. המצב משתפר מחוץ לעיר, אך בשום שלב הנוחות אינה מצטיינת.
בידוד הרעשים אינו מצטיין אף הוא - יש יותר מדי רעשי רוח וכביש, וגם המנוע נשמע כבר בעומס בינוני.
התנהגות הכביש טובה והתחושה קלילה וזורמת. בשבילים היאריס קרוס מעניק תחושה חסונה מהמקובל בסגמנט.
-
תמורה למחיר
דווקא גרסת הבנזין הבסיסית מציעה את התמורה הטובה ביותר במבחר. רמות הגימור הגבוהות מציבות את יאריס קרוס מול מתחרים קשים יותר.
-
התפלגות מכירות
לפי נתוני איגוד יבואני הרכב בשנת 2021 נמסרו כ-615 יח' מהדגם, נתון מרשים שכן השיווק בפועל החל רק בסוף השנה.
-
גרסאות ורמות גימור
יאריס קרוס מוצע בישראל בשתי גרסאות ובשש רמות גימור:
הראשונה עם מנוע בנזין אטמוספרי (1.5 ל', 125 כ"ס) והשניה היברידית (מנוע בנזין+חשמלי, 116 כ"ס).
בבנזין, רמת הגימור 'סול' כוללת תאורת לד אחורית, מחוונים מוקרנים, מולטימדיה מקורית (8 אינץ') ועוד. ל'סטייל' חישוקי "16 ומערכת שמע משודרגת. ברמת הגימור 'סקאי' גם מפתח חכם, תאורת אווירה וגג זכוכית.
בהיברידית: רמת הגימור הבסיסית היא 'אקו', היא דומה ל'סטייל' ויש לה בנוסף גם בקרת אקלים. רמת הגימור 'אורבן' מוסיפה גם חישוקי "16, מפתח חכם, מחוונים מוקרנים ומערכת שמע משודרגת.
-
בטיחות
בשנת 2021 יאריס קרוס נבדק ביורו NCAP וקיבל דירוג של חמישה כוכבי בטיחות עם ציונים טובים למדי בהגנה על מבוגרים (86%) וילדים (84%).
מפרט בטיחות עשיר וכולל בלימה אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל וכלים דו-גלגליים, תיקון סטייה מנתיב, עמעום אוטומטי, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה למניעת שכחת ילדים מאחור. לרכב שתי כריות אוויר בין המושבים הקדמיים, לסך כולל של שמונה כריות.
-
צריכת דלק
צריכת הדלק במבחן הייתה מצוינת: 18 ק"מ לליטר להיברידית או 13.7 ק"מ לליטר לבנזין.
-
מה חדש בטויוטה יאריס קרוס 2023
בנובמבר 2023 הוצגה בחו"ל גרסה מעודכנת, עם סביבת נהג מעודנת יותר ויחידת הנעה היברידית חזקה יותר. הגרסה המחודשת צפויה לנחות בארץ ברבעון השני של 2024.
-
סיכום
טויוטה יאריס קרוס הוא רב מכר, באירופה ובישראל. אבל ככלי רכב הוא פושר, ומחירו יקר.