חברות הרכב הסיניות BYD, צ'רי ו-ג'ילי שולטות בשוק הרכב המקומי שלהן, כך עולה לפי נתונים שפרסם איגוד יבואני הרכב בסין בסיכום ששת החודשים הראשונים של 2024. כל השלישיה הראשונה מסרה ביחד 2.67 מיליון כלי רכב, אולם BYD גזלה את הנתח המשמעותי ביותר - 1.6 מיליון, ג'ילי 1.07 ו-צ'רי 955 אלף יחידות. במקום הרביעי חברת צ'נג'ן; שמה של זו, נקשר בשנה הקודמת עם מספר יבואני רכב ישראליים בנוגע לשיווק מקומי בשנה הבאה של רכבי פנאי חשמליים, ייתכן גם רכבים עם מנועי בעירה, באמצעות תתי מותגים פנימיים. 

דגמי byd
צילום: BYD

במקום ה-5 וה-6 שיתופי הפעולה של פולקסווגן עם FAW ו-SAIC, גרייט וול במקום השביעי ואילו טסלה מסיימת את המחצית הראשונה במקום ה-8 עם 426 אלף מסירות. במקום התשיעי השותפות של טויוטה בחברת GAC ואת העשיריה המובילה סוגרת חברת SAIC (חטיבת פרטיות) עם 331,000 מסירות.

על פי פילוח הנתונים, העשיריה הראשונה צברה היקף מכירות של 11.5 מיליון כלי רכב, כלומר גידול של 6.3% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. יתרה מזאת, ולא פחות מרשים, מדובר ב-84% מסך כל המכירות בחודשי ינואר-יוני.  

בטבלת המותגים, ללא הפרדה של שת"פ, BYD במקום הראשון, פולקסווגן במקום השני,  צ'רי במקום השלישי וג'לי במקום הרביעי. חברת צ'נג'ן במקום החמישי, טויוטה במקום השישי. בהמשך הטבלה, גרייט וול מוטורס עם 467 אלף מסירות ובמקום השמיני נציגות יפנית שניה - הונדה, עם 447 אלף מכירות. מותגי היוקרה המובילים הם ב.מ.וו ו-מרצדס, מדורגים במקומות 13 ו-14 עם 316 אלף מסירות ו-278 אלף בהתאמה.  

באיגוד מחדדים, כי המותגים הסינים מגדילים את אחיזתם, בעוד האירופים, האמריקנים והיפנים נחלשו; כך למשל נמצא כי החברות הסיניות המקומיות צמחו ב-17%, הגרמנים קטנו ב-7%, היפנים התכווצו ב-12%, והאמריקנים והצרפתים ב-19% כל אחד.

לא הכול וורוד

בתעשיית הרכב פורסמו כמה דוחות מעמיקים לאחרונה, חלקם סותרים. לפני כמה שבועות דווח כי נתח השוק הגלובלי של הרכבים הסיניים יהיה כ-33% עד 2030, אולם נתון זה אינו עומד בקנה אחד מול דוח של חברת ייעוץ והשקעות אמריקנית, 'אלטיקספרטנרס', שמציבה כמה תמרורי אזהרה מול התחזית האופטימית הזו.  

על פי ממצאי החברה, פועלים ברחבי העולם 137 מותגי רכב סיניים, אולם על פי פיענוח המספרים, רק 19 מותגים עתידים לשרוד עד שנת 2030. חלק גדול עשויים להיעלם, להתמזג, להחלש מאוד או פשוט לפעול במתכונת של שרידות.

המשמעות, רק 14% מכלל המותגים הסינים יהיו בסביבה בצורתם המקורית, ונתח השוק שלהם, בין היתר בגלל חומת המכסים של נציבות האיחוד האירופי, יעמוד לכל היותר על 12-15% בעוד כחמש שנים.