הדור החמישי של קיה ספורטאז' נחשף בספטמבר 2021 והגיע לישראל בתחילת 2022. ספורטאז' הוצע אז עם מנוע בנזין ודיזל מוגדשים, ובהמשך הצטרפו שלוש גרסאות נוספות: כזו עם מנוע בנזין אטמוספרי, היברידית והיברידית־נטענת. בהתאם, משרעת המחיר של הדגם רחבה מאוד: מ־165,000 שקלים ועד 239,000 שקלים עבור הנטענת הנבחנת כאן.

הקשר, פרטים
הדור החדש מבוסס על פלטפורמת N3 העדכנית של יונדאי־קיה, מידותיו כמו של הקודם, העיצוב, עיניכם הרואות, ממש לא. ביחס לגרסאות ההיברידיות, החלק הקשור למנוע הבעירה הפנימית זהה: מנוע טורבו־בנזין 1.6 ליטר המייצר 180 כ"ס ו־27 קג"מ, תיבה אוטומטית פלנטרית עם 6 הילוכים.

החלק החשמלי במערך שונה: בהיברידית התפוקה היא 60 כ"ס ו־26.9 קג"מ הספק משולב של 230 כ"ס; בהיברידית־נטענת ההספק 91 כ"ס ו־31 קג"מ להספק משולב של 265 כ"ס; המומנט המשולב בשתיהן זהה: 35.7 קג"מ. כמובן, לנטענת סוללה גדולה יותר של 13.8 קוט"ש במקום 1.49 קוט"ש לטווח נסיעה חשמלי משמעותי: 70 ק"מ (WLTP). הבדל משמעותי נוסף: להיברידית הנעה קדמית, בנטענת היא כפולה. הביצועים דומים, עם יתרון קל להיברידית הקלה יותר: 8 שניות ל־100 קמ"ש מול 8.2 שניות בנטענת; משקל ההיברידית 1.65 טון, זה של הנטענת 1.9 טון.

קיה ספורטאז‘ - מבחן דרכים (פלאג-אין, הנעה כפולה)
צילום: בן חסון

פנים הרכב הגרסה הנטענת של ספורטאז' מוצעת ברמת הגימור 'GT-ליין' הבכירה בהיצע המקומי, אבזורה העשיר ביותר ובזו שינויי עיצוב המתבקשים מהשם. במפרט נוספים על ההיצע העשיר ממילא שב'פרמיום' (טורבו־בנזין, היברידית) גם תאורת לד־מטריקס, תפעול חשמלי לדלת תא המטען, חימום למושבים בשורה השנייה, ריפוד מעור משולב זמש, לוח מחוונים מוקרן.

יצוין כי גם כאן נעדרת מערכת "מעוף ציפור" המסייעת בתמרוני חניה. בעיצוב יצוינו חישוקי "19 זהים לאלה שבבנזין המאובזרת ("18 בהיברידית), עיצוב שונה לפגושים מלפנים ומאחור, גימור משולב שחור מבריק וצבע הרכב בספי הדלתות.

קיה ספורטאז‘ - מבחן דרכים (פלאג-אין, הנעה כפולה)
צילום: בן חסון

זו רשימה ארוכה, ועוד לפני ההבדלים החשובים במפרט, בהחלט מצדיקה את תוספת המחיר הנמוכה, 9000 שקלים בלבד, ביחס להיברידית הרגילה.

סביבת הנהג של ספורטאז' היא מהיותר מרשימות כיום – שילוב של עיצוב מודרני ומוצלח, תפעול נוח ויעיל ואיכות חומרים והרכבה ברמה טובה – ליצירת מקום מאוד שנעים לשהות בו. ב־'GT-ליין' גם מושבים ספורטיביים חובקים מעט יותר מהרגיל (עדיין מעט קשים ועם בסיס קצר), וגלגל הגה קטום המוסיף להופעה.

קיה ספורטאז‘ - מבחן דרכים (פלאג-אין, הנעה כפולה)
צילום: בן חסון

הסוללה הגדולה בהרבה חייבה שינויים מאחור. וכך הוגבהה הרצפה – דבר שהוריד את גובה בסיס המושב ביחס אליה, כך שתנוחת הישיבה טובה פחות, על אף שהמרחב נותר ראוי. גם תא המטען שילם על כך בנפח שהוקטן (ב־51 ל'), אך זה עדיין מספק (540 ל'), ובכל אופן המבנה מעט רדוד יותר.

קיה ספורטאז‘ - מבחן דרכים (פלאג-אין, הנעה כפולה)
צילום: בן חסון

מנוע, ביצועים
עם 265 כ"ס והנעה כפולה הציפייה לביצועים טובים מתבקשת. ואכן, ספורטאז' הנטען מציע דחף ראוי ויכולת תאוצה טובה כמעט בכל מצב – גם בעקיפות ובעליות ארוכות ובעומס מלא. הביצועים כאמור משובחים, אם כי חסרה לו ה"אקסטרה" שיש לחלק מהמתחרים הנטענים בסעיף זה (ע"ע ראב4, 3008). תיבת ההילוכים חלקה מאוד בפעולתה אך מעט איטית בתגובתה, ותחת עומס היא אינה מיידית כנדרש.

יחידת ההנעה פועלת בצורה שקטה וחלקה מאוד כמעט תמיד, ורק בעומס מנוע הבנזין נשמע וגם אז שומר על ווליום סביר. במצב החשמלי הביצועים סבירים ומספקים ליום ליום, ובמידת הצורך ספורטאז' ישלב במצב גם את מנוע הבנזין לעסק. במהלך המבחן טענו את הרכב פעמיים ומחשב הדרך דיווח על טווח של 55 ק"מ, ובפועל כיסינו בדיוק 53 ק"מ בשני המקרים.

קיה ספורטאז‘ - מבחן דרכים (פלאג-אין, הנעה כפולה)
צילום: בן חסון

צריכת הדלק הממוצעת במהלך המבחן, שנעשה בקצב נינוח מהרגיל, עמדה על נתון מצוין של 17.1 ק"מ/ל' (עם סוללה טעונה), כ־14 ק"מ/ל' ללא החלק החשמלי. עוד נתונים: בשיוט נינוח/נסיעה פרברית 14-17 ק"מ/ל';  בפקקי גוש־דן ללא טעינה 18.5 ק"מ/ל'; בשיוט מהיר בכביש 6 11 ק"מ/ל', מחיר המשקל.

נוחות, התנהגות
לספורטאז' כיול מתלים שלא ממש מצליח להתמודד עד הסוף עם תוספת המשקל, וזה אחראי לפשרה הגדולה ביותר ברכב הזה, בעיקר בגלל ריסון חסר. מחד, הוא אינו רך ונימוח מספיק כדי להעניק לנוסעיו נוחות נסיעה טובה באמת בעיר; הוא מטפל היטב בטלאים ובשקעים אך בליטות גורמות לו לקפץ ולעיתים ממש לא נעים על פסי האטה.

מחוץ לעיר הנוחות משתפרת משמעותית, אך אותו מחסור בריסון מפגין נוכחות שם בכביש גלי, וזוויות הגלגול גדולות ומורגשות מדי. בידוד הרעשים בנסיעה בין-עירונית טוב מאוד.

קיה ספורטאז‘ - מבחן דרכים (פלאג-אין, הנעה כפולה)
צילום: בן חסון

היכולת הדינמית נפגמת גם היא מאותו כיול מתלים; ההנעה כפולה, האחיזה גבוהה – אבל בעומס המרכב אינו מרוסן דיו והרכב משדר שעדיף להוריד את הקצב. ההגה הקל, גם במצב 'ספורט', אינו עוזר. לבלמים יכולת טובה וקל למנן את השליטה בהם ביחס לכלים דומים.

בשבילים כבושים מדובר ברכב נעים, אך האף השוקע מחייב תשומת לב במעבר על שקעים וספורטאז' מתמודד פחות טוב עם אבנים שתולות. חתך הצמיגים (235/50-19) לא עוזר במטלה.

קיה ספורטאז‘ - מבחן דרכים (פלאג-אין, הנעה כפולה)
צילום: בן חסון

סיכום, תמורה
ספורטאז' הנטען הוא רכב פנאי קומפקטי מהמוצלחים שיש. הוא מעוצב למשעי, בעל סביבת נהג איכותית ומוצלחת, ביצועיו טובים, איכות הנסיעה גבוהה, אבזורו עשיר, צריכת הדלק ברוב המתארים נמוכה והוא מציע טווח נסיעה אמיתי בחשמל בלבד מעל 50 ק"מ – מעט יותר מהממוצע היומי ולנהיגה יום־יומית נקייה מזיהום (בהינתן נקודת טעינה קבועה בבית או בעבודה). לחובתו כיול מתלים טעון שיפור ומושב אחורי פחות מוצלח מאשר בגרסאות האחרות.

זו הגרסה היקרה ביותר של קיה ספורטאז', והיחס לתמורה משתנה לפי נקודת הייחוס:

א) ביחס לגרסת הבנזין הבכירה תוספת המחיר (44,000 שקלים) עבור גרסה זו אינה מצדיקה את עצמה, על אף שיפור הביצועים ותוספת האבזור הקלים.

ב) ביחס לגרסה ההיברידית היא שווה כל שקל של התוספת הזעומה (9,000 שקלים) המבוקשת עבורו.

ג) ביחס למרבית מתחריו הישירים מדובר ברכב מוצלח מאוד ורב יכולות, מכיוון שאלה יקרים ממנו בעשרות אלפי שקלים, כך שמדובר גם בהצעה תחרותית למדי.

*מחירים עודכנו, נוסף וידאו (פורסם במקור ב-30.08.22)


קיה ספורטאז‘ - מבחן דרכים (פלאג-אין, הנעה כפולה)
צילום: בן חסון