"אינך מקבל הזדמנות שנייה לרושם ראשוני". נראה כי משפט זה הודפס על-גבי פלקט ענק בסטודיו של אופל, וככל שמדובר באסטרה החדשה, המסר בהחלט הופנם; הרושם הראשוני שהיא יוצרת דרך הופעתה המוצלחת מייתר כל צורך להזדמנות שנייה.

קוד מקור
אופל הציגה את הדור השישי של המשפחתית אסטרה ב-2021, 30 שנים לאחר חנוכת הדגם, 6 שנים לאחר קודמו. הבסיס לדגם זה הוא הרצפה EMP2 בגרסה III המשרתת דגמים כמו פיג'ו 308, DS 4; הרצפה כידוע נוצרה על-ידי PSA שהייתה בינואר 2021 וביחד עם FCA לתאגיד סטלנטיס.

גם המכלולים העיקריים מקורם שם. המנוע הוא אותו טורבו-בנזין 1.2 ליטר המייצר 130 כ"ס ו-23.5 קג"מ, התיבה האוטומטית היא של אייסין על 8 ההילוכים שלה. בסיס הגלגלים הוא 267.5 ס"מ, האורך 439 ס"מ, הרוחב 186 ס"מ, והגובה 147 ס"מ. נפח תא המטען 422 ליטרים ברגיל, 1339 ליטרים עם קיפול המושב האחורי.

אופל אסטרה – מבחן דרכים (התרשמות ראשונה)
צילום: רונן טופלברג

אופל אסטרה משווקת בישראל כעת רק בגרסה הנ"ל; גרסה היברידית-נטענת תצטרף ב-2023 ובשנה שלאחריה גם כזאת חשמלית.

מהדורה מקומית
היא מוצעת גם ברמת גימור אחת בלבד, 'GS ליין', ומחירה התחילי 159,000 שקלים – בצבע ההשקה הזהוב. צבע לבן ייקר אותה ב-1000 שקלים, ושאר חמש הצבעים המטאליים ב-2500 שקלים.

אופל אסטרה – מבחן דרכים (התרשמות ראשונה)
צילום: רונן טופלברג

מפרט הבטיחות נכבד, וכולל בלימה אוטונומית עד 140 קמ"ש, תיקון סטייה מנתיב ושמירת הרכב בתוכו, בקרת שיוט אדפטיבית עד עצירה ותחילת תנועה, זיהוי תמרורים, עמעום אוטומטי, התרעות שטח מת, תנועה חוצה מאחור וערנות נהג.

במפרט האבזור: 3 מצבי נהיגה, תאורת לד מטריקס/'פיקסל', חישוקי "18, חלון גג פנורמי, מצלמות היקפיות, מפתח חכם, פקדי הילוכים מאחורי ההגה, צג מולטימדיה "10 עם ממשקי אפל ואנדרואיד וטעינה אלחוטית, לוח מחוונים מוקרן "10, תפעול חשמלי למושב הנהג עם זיכרונות, חימום למושבים הקדמיים ולהגה, בקרת אקלים דו-אזורית עם פתחי מיזוג לאחור.

אופל אסטרה – מבחן דרכים (התרשמות ראשונה)
צילום: רונן טופלברג

יבואנית אופל בישראל בחרה להציג את אסטרה החדשה יחד עם נהיגת התרשמות, באופן הדומה להשקה בחו"ל. זאת, לכן, הייתה קצרה ביחס, 335 ק"מ, וחלקו אותה שני עיתונאים לרכב. ההתרשמות על-כן ראשונית, ומבחן על-כל פרטיו ודקדוקיו ייערך בהמשך.

מפגש ראשון
לאסטרה יציבה רחבה הנוצרת באמצעות הרוחב היחסי, מכסה בית המנוע המפוסל הנראה גדול ממה שהוא, והחזית המקבילה לקרקע מועצמת על-ידי פרופורציות מצוינות. החלק האחורי מסיים מופע דינמי באמצעות שבירה חדה לזווית ישרה ביחס לכביש. אסטרה נראית מצוין.

אופל אסטרה – מבחן דרכים (התרשמות ראשונה)
צילום: רונן טופלברג

הכניסה פנימה (וגם היציאה) מזכירה מי השותפים; המשקוף הנמוך מדי המחייב רכינת גוף של ממש הוא כמו בדגמים קרובים של פיג'ו. סביבת הנהג עצמה מקורית של אופל, ועיקרה מסגרת אחת המשלבת את צג המולטימדיה – הנוטה לעבר הנהג – ואת לוח המחוונים המוקרן.

הסידור הזה הרמוני למראה, יוצר סביבת נהג נאה וגם עדכנית. ויש קצת מדגמים אחרים, כמו בוררי ההילוכים או מצבי הנהיגה. איכות החומרים טובה בהחלט (חלק בדיפון הדלת קצת פחות), איכות ההרכבה ברמה גבוהה מאוד וכך גם איכות הגימור (ולא אהבנו את הסיומת החדה בצד העליון של מסגרת הצגים).

אופל אסטרה – מבחן דרכים (התרשמות ראשונה)
צילום: רונן טופלברג

תפעול המיזוג נעשה באמצעות פקדים חיצוניים, זה של מערכת השמע מחייב ביקור בצג (יש כפתור לעוצמת שמע). התצוגה חדה, כולל איכות הצילומים, אבל השטח לתצוגות בפועל אינו גדול, והחלפת מצבים אינה מיידית. התצוגה בלוח המחוונים עם ניגודיות טובה, אבל חלק מהתצוגות שם קטנות (מד סל"ד), וסידור המידע מפוזר מדי.

המרכיב העיצובי הבוהק בקצות הפקדים עשוי לסנוור. אמנם תפעול כיסוי גג השמש ידני, אך הוא קל ובעיקר שמחנו שהוא אטום.

אופל אסטרה – מבחן דרכים (התרשמות ראשונה)
צילום: רונן טופלברג

מושב הנהג, עם מערך כוונון מלא בתפעול חשמלי, טוב מאוד, תומך היטב, מאפשר התאמה מוצלחת לפי מבנה גוף הנהג, ויצוין כוונון משענת הראש.

הכניסה לחלק האחורי אינה נוחה, ממש כמו לזה הקדמי, ומפתח הדלת לא ישמח הורים שצריכים לרתום שם ילדים. המרחב בפנים סביר, מרווחי הראש והברכיים בהחלט טובים, זה של כפות הרגליים פחות. המושב טוב מאוד לשניים; מרווח הרגליים לנוסע באמצע כמעט וסמלי בגלל מנהרת הינע ופתח המיזוג המבורך הבולט שם. תא המטען גדול, שטוח במבנהו, עשוי היטב, כולל צמיג בגודל מלא.

אופל אסטרה – מבחן דרכים (התרשמות ראשונה)
צילום: רונן טופלברג

כבישים ודרכים
אופל אסטרה צוברת מהירות באופן יעיל כמעט בכל תוואי ומצב – ביציאה מהמקום ובאזורים עירוניים, בכביש בין-עירוני מהיר, גם בכבישים משניים; השיוט נינוח, עם 1700 סל"ד ב-100 קמ"ש. יכולות העקיפה במצבים רגילים ממש בסדר, והן משתפרות במצב 'ספורט' ובתפעול ידני של התיבה. תחת עומס ממש כבד – כמו יציאה לעקיפה במעלה הררי בכביש חד-נתיבי – הביצועים טובים מעט פחות.

פעולת המנוע נעימה מאוד, למרות מהותו התלת-צילינדרית, והתיבה משתלבת בהתאם, עם שילוב הילוכים חלק. באדיבות מערכת השמע ובמצב 'ספורט', גם צליל, ובכן ספורטיבי. שיהיה.
צריכת הדלק נעה בין 9.8 ק"מ/ל' בקטע דינמי הררי ל-14 ק"מ/ל' בשיוט נימוח, וממוצע הצריכה היה 11.7 ק"מ/ל'.

אופל אסטרה – מבחן דרכים (התרשמות ראשונה)
צילום: רונן טופלברג

נוחות הנסיעה כמעט על כל סוגי האספלט ובכל המהירויות הייתה טובה, גם בקטעים המדמים נסיעה עירונית (מהירות נמוכה, שיבושים בוטים). רק על אספלט פגום למלוא רוחב הגלגלים הורגש רטט במהירויות ביניים. על נוחות זאת מוסיפה האסטרה גם בידוד מכובד של רעשי כביש ורוח, ליצירת איכות נסיעה ראויה בהחלט.

היכולת הדינמית של אסטרה החדשה טובה אף היא, וניתן לנהוג עימה בכביש מפותל במהירות גבוהה בזכות התנהלות ראויה של מכלולי השלדה והמרכב. ההגה, בצד המעט 'ארוך' של הסקלה (2.9 סיבובים מנעילה לנעילה) נעשה במצב 'ספורט' גם כבד יותר, אין לו שטח מת כמעט  וההפניה מיידית.


אופל אסטרה – מבחן דרכים (התרשמות ראשונה)
צילום: רונן טופלברג

המנוע מצד אחד אינו מאתגר באמת את הרכב, הצמיגים בצד השני מעניקים לאסטרה רמת אחיזה גבוהה. הבלמים טובים, מאפשרים גם מינון בלימה מדויק. זו אינה מכונת נהיגה מענגת או משהו כזה, והיא גם אינה מכוונת לכך, אבל היא בהחלט טובה בנהיגה כזאת.

סוף מסלול
אופל אסטרה החדשה היא משפחתית שעיצובה מעולה, סביבת הנהג שלה נאה, היא עשויה היטב, מאובזרת כיאות ותא המטען שלה שימושי. הביצועים נאים, יצוינו נוחות ואיכות הנסיעה הטובות וגם היכולת הדינמית הראויה. בצד החובה, כניסה ויציאה לא נוחות מלפנים ומאחור, כמה עניינים בסביבת הנהג, ביצועים תחת עומס כבד במיוחד.

אופל אסטרה – מבחן דרכים (התרשמות ראשונה)
צילום: רונן טופלברג

והיא עולה כ-160,000 שקלים. מחד, זו סביבת המחיר של דגמי האצ'בק מכובדים אחרים, ואסטרה החדשה בהחלט ממוקמת בחברתם – ועדיין זה מחיר שממש אינו נמוך (כן, כולם התייקרו, ובכל זאת). בקיצור: אופל אסטרה היא משפחתית טובה מאוד ונאה למראה, מומלצת לעיונו של כל מי שמחפש כזאת במסגרת התקציב הנ"ל.

אופל אסטרה – מבחן דרכים (התרשמות ראשונה)
צילום: רונן טופלברג