מאזדה אינה מיצרניות יפן הגדולות, אבל השפעתה חורגת מממדיה. פעילותה החלה עוד בשנות העשרים של המאה הקודמת, ייצרה מכוניות תחת השם "מאזדה" רק בשנות השישים ושינתה את שמה בהתאם רק ב-1984. מאזדה פרצה לתודעה העולמית עם רכישת הזכויות למנוע הוואנקל של NSU וייצור דגמים המצוידים בו. בשנות השמונים ייצרה את המשפחתית 323 שמאוד הצליחה ביפן – ואת הרודסטר MX-5 (מיאטה; 1989), מחווה אמינה ויעילה לבריטיות של פעם. מאזדה גדלה במהירות, אך משברים בשנות התשעים הביאו לרכישתה על-ידי פורד.

מאזדה הייתה ליצרן היפני הראשון שהציע דגמים בעיצוב מתקדם ומושך – מאזדה 6 (2002) ומאזדה 3 (2003) – והצמידה להם, בנוסף, מחויבות ליכולת דינמית והנאה מנהיגה (זום-זום). בעשור הנוכחי יצאה מאזדה עם דגמים חדשים בעיצוב חדש (הנקרא כיום "קודו") ומערך טכנולוגי שלם אותו היא מכנה SkyActive המתייחס לרצפה, למרכב וליחידות ההנעה עם משקל מופחת והמיועד לחיסכון בדלק ויכולת דינמית עדיפה.

החל מ-1996, ובמשך עשור וחצי, הייתה מאזדה, דרך הדגמים המשפחתיים שלה, המותג הנמכר בישראל – ובהפרש; גם, אך לא רק, בגלל שוק הליסינג. בנוסף, הוזלה משמעותית בתמחור המשפחתית הגדולה שלה, 626, שינתה את היקף המכירות והמיצוב של מכוניות אלה בישראל.

.