אודי A5 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
בנובמבר 2024 החל שיווקה של אודי A5 החדשה, המשפחתית הגדולה המחליפה גם את A4 וגם את A5 הפורשות.
לפי הסימול החדש, דגמי אודי בהנעה חשמלית יסומנו בספרה זוגית, אלה עם מנועי בעירה פנימית באי-זוגית. וכך, המשפחתית הגדולה של אודי, שבמשך שנים נקראה A4 – תהיה בדור השישי שלה ל-A5, ותחליף גם את A5 ספורטבק.
הדגם החדש מוצע במרכב ליפטבק – סדאן-קופה עם דלת חמישית – ומשמר את גרסת הסטיישן (אוואנט); גרסאות הקופה והקבריו של A5 לא ייוצרו יותר. העיצוב האגרסיבי מרשים בהופעתו, גם במקדם הגרר הנמוך אותו הוא יוצר, 0.24.
הפלטפורמה החדשה מציעה ממדי בסיס גדולים משמעותית מאלה של A4 היוצאת: מפשקי הסרנים ובסיס הגלגלים צמחו משמעותית, אך מנגד, השינויים בממדי המרכב קטנים יחסית.
אודי A5 הוצגה בשלב ראשון עם שתי מערכות הנעה ובמספר גרסאות הספק – בכולן מנוע טורבו-בנזין, בארץ עם מערך היברידי-מתון (48 וולט), ולכולן תיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים.
גרסה הבסיס שתשווק בישראל עם ההשקה המקומית היא 40 – מנוע 2.0 ליטר מייצר 204 כ"ס ו-34.7 קג"מ, וההנעה קדמית.
הגרסה השנייה היא S5 הספורטיבית – מנוע 3.0 ליטר V6 מייצר 367 כ"ס ו-56.1 קג"מ, ומשודך להנעה כפולה. משך ההאצה ל־100 קמ"ש הוא 4.5 שניות והמהירות המרבית מוגבלת ל-250 קמ"ש. בגרסה זו דיפרנציאל מוגבל החלקה ובולמי זעזועים אדפטיביים.
-
עיצוב ונוכחות
לאודי A5 החדשה פרופורציות משופרות ביחס ל-A4 הפורשת. היא גם מרשימה בעיצובה המעניק לה הופעה דרמטית.
-
תא נוסעים ומטען
שינוי גדול נעשה בסביבת הנהג ביחס לדור היוצא, עם קווי עיצוב שונים, דיפון בבד צבעוני, ומערך צגים המכונה באודי 'במה דיגיטלית' - מחוונים מוקרנים החוברים לצג מולטימדיה גדול ("14.5). בגרסה הבכירה צג נוסף מול הנוסע ("10.9) וגם תצוגה עילית.
החומרים נעימים למגע, גם אלה הנחבאים מן העין. איכות ההרכבה גם היא טובה וכך גם איכות הגימור – ואלה אינם מביישים את מעמדו היוקרתי של המותג.
הנדסת האנוש טובה יחסית למקובל כיום, בוודאי ביחס לאותם דגמים שכל המערכות שבהם מתופעלות דרך המסך המרכזי. עם זאת, על-מנת לתפעל את המיזוג או לבחור תכניות במערכת השמע חייבים להוריד עיניים מהכביש – לא מוגזם, אך לא מבריק.
לחובת הרכב, כזה שעולה מעל 360,000 שקלים, היעדר צימוד אלחוטי לאפל קארפליי ולאנדרואיד אוטו, גם האוורור החסר במושבים הקדמיים.
המושבים הקדמיים נוחים, תנוחת הנהיגה מעולה וכך גם הראות החוצה – לפנים ולצדדים. לאחור הראות סבירה בלבד.
במושב האחורי המרחב מכובד והמושבים נוחים אף הם. בנוסף לפתחי מיזוג ישנה משענת יד ראויה.
נפח תא המטען אינו גדול, 445 ליטרים, אך הדלת החמישית החשמלית מאפשרת לנצל היטב את כל המשטח, ובעיקר נוחה מאוד להטענה. היעדרו של גלגל חלופי הוא חיסרון.
-
מנוע וביצועים
נתון ההספק בגרסה '40' שנבחנה (204 כ"ס) אינו מרשים, אך הביצועים טובים בהחלט – גם בזכות נתון המומנט הנדיב (34.7 קג"מ) והסיוע של המנוע החשמלי הקטן ביחידה ההיברידית מתונה.
לא פחות חשוב: המערכת מאפשרת שיוט רגוע ונינוח מאוד בכביש המהיר.
פעולת התיבה הדו-מצמדית טובה מאוד – החיבור בינה ובין המנוע חלק מאוד, והתגובה לרוב זריזה.
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה טובה – יותר בכבישים בין-עירוניים, פחות ברחובות הערים.
רמת השקט בפנים טובה אף היא – רחשי הרוח כמעט ואינם נשמעים, ואלה שמקורם בכביש בולטים רק כשאיכות האספלט נמוכה.
היכולת הדינמית טובה, ובכביש מפותל המכונית משרה המון בטחון ואף מייצרת חיוכים פה ושם. ההיענות של המכונית להיכנס לפנייה מצוינת, חדה ומתמסרת,
אולם משקל ההגה כבד והמרכוז שלו חזק מדי. הנשיכה הראשונית של הבלמים אינה חזקה במיוחד, אך התאוטה לינארית ודוושת הבלם אינה ספוגית לתחושה.
-
תמורה למחיר
כשלעצמו, המחיר אינו זול עבור משפחתית גדולה - בעיקר בעידן הנוכחי בו מוצעים שפע דגמים חזקים ומאובזרים יותר במחירים נמוכים בהרבה. אולם מדובר במותג יוקרה ותיק ומוכח, ויש לזה פרמיה. בהשוואה לדגמים קרובים של מותגי יוקרה אמיתיים, מחירה של A5 סביר ותחרותי - כך שהתמורה טובה.
-
גרסאות ורמות גימור
הדגם החדש מוצע ברמת אבזור אחת לכל גרסה. A5 בגרסה 40 כוללת תאורת לד מטריקס, חישוקי "18, גג זכוכית שנאטם אלקטרונית, מצלמות היקפיות, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת האחורית ולמושבים הקדמיים, בקרת אקלים תלת-אזורית, ריפוד משולב עור ופריטי אבזור ספורטיביים בחוץ ובפנים.
גרסת S5 מציעה עיצוב אגרסיבי אף יותר, ובמפרט: תאורת OLED מאחור (עם אפשרות לשינוי התצורה), חישוקי "19, אוורור במושבים הקדמיים, מערכת שמע משודרגת של B&O עם 20 רמקולים (כולל במשענות הראש), ופריטי עיצוב ייחודיים בתא הנוסעים.
-
בטיחות
אודי A5 נבדקה במבחני הריסוק של יורו NCAP בשנת 2025 וזכתה בדירוג של 5 כוכבים, עם ציונים של 87% בהגנת מבוגרים, 88% בהגנת ילדים, 78% בהגנת הולכי רגל ו-77% על מערכות בטיחות.
מערך הבטיחות כולל בלימה אוטונומית גם בנסיעה לאחור, תיקון סטייה מנתיב, ניטור אקטיבי של שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית ועוד.
בנהיגה, המערכות רגישות מדי וממהרות להיכנס לפעולה. כך למשל בשיוט בכביש 6 החגורה נמתחה פעמיים והמכונית בלמה לפתע כי זיהתה בלימה אגרסיבית מהרכב שלפנים. גם שמירת הנתיב 'לחוצה' בשל רגישות יתר של המערכת. לא מדובר באותן מערכות בטיחות הנוזפות בנהג כמקובל בדגמי סין, אך זה עדיין יותר מציק מאשר מועיל.
-
צריכת דלק
יחידת הכוח של גרסה 40 מרשימה מאוד גם בתחום צריכת הדלק, אשר עמדה ביום המבחן על ממוצע של 14.3 ק"מ/ל' ובשיוט על 16 ק"מ/ל'.
-
מה חדש באודי A5 2025
תחילת שיווק הדור החדש בישראל בנובמבר 2024..
-
סיכום
אודי A5 החדשה הינה משפחתית גדולה מרשימה שמבצעת היטב את רוב מטלות הנהיגה והנסיעה, ומצדיקה את מיתוגה כרכב יוקרה.
בימינו, נחמד גם לחזור למכונית עדכנית שאינה "מסך על גלגלים" ומראה שאפשר לקבל את כל הטכנולוגיה והפינוקים המודרניים, ברכב שמשמר את תכונות הניהוג והתחושות שאנחנו אוהבים.