רכבי הפנאי כובשים את שוק הרכב בארץ, ובעולם. הם נוגסים בסגמנטים אחרים ללא הבחנה - החל מסגמנט הסופרמיני, דרך משפחתיות קומפקטיות וגדולות ועד למכוניות סלון. אז לקחנו למבחן משווה את שני רבי המכר של רכבי הפנאי הקומפקטיים (C-SUV) בישראל: קיה ספורטאז', רכב הפנאי הנמכר בישראל מ-2015, ואחיו התאום, יונדאי טוסון, שהיה שני לו בשנת 2017 ומוביל עד כה ב-2018.
הפעם התייצבו למבחן גרסאות הביניים של שני הדגמים הקוריאניים – יונדאי טוסון עם מנוע בנפח 2.0 ליטר ורמת גימור "פנורמיק" וקיה ספורטאז' עם מנוע בנפח 2.0 ליטר ורמת גימור "אורבן". מחירם קרוב: 157,000 שקלים לטוסון, 154,000 לספורטאז'.
עיצוב ונראות
יונדאי טוסון מציג הופעה נאה ביותר, עם מראה אמנם שמרני ביחס לספורטאז' אבל דינמי למדי. קיה מציעה מראה מוצק מאוד, שנראה כמו שישרוד גם צניחה מבניין רב קומות, מצד שני החזית, על שפע פנסיה, מעדנת את המופע ומשלימה עיצוב אופנתי.
פנים הרכב
בספורטאז' סביבת נהג שנראית גם היא מוצקה, אבל העיצוב שמרני והגוון הכהה פוגעים בהופעה. איכות ההרכבה, החומרים והגימור טובים. סביבת הנהג של הטוסון מתהדרת בשני גוונים, כהה בחלק העליון ובהיר בתחתון, אך מציגה חומרים נוקשים למגע שמעלימים את קורטוב הפרמיום, וגם איכות ההרכבה לוקה בחסר - לפחות ברכב בו נהגנו נשמעו צקצוקים קלים לאורך כל התוואי. עם זאת, דווקא מערכת המולטימדיה של יונדאי – ה"קונקטד" בהרכבה מקומית – התגלתה כטובה מזו של קיה, הן בתפריט והן בתפעול.
לספורטאז' בסיס מושבים קדמיים קצר במעט מהרצוי, תמיכה לגב התחתון טובה ולירכיים פחות. משענת הראש לוחצת קדימה ומשענות הידיים בדיפוני הדלתות קשות ולא נעימות. תנוחת הנהיגה טובה מאוד. הטוסון מציע מושבים קדמיים בעלי בסיס מעט ארוך יותר - אך גם צר יחסית, והתמיכה לירכיים דומה.
מאחור, בספורטאז' המרחב טוב. מרווח הראש והרגליים מספקים בהחלט, זווית משענת הגב ניתנת לכיוון, אך גם כאן בסיס המושב מעט קצר, משענות היד קשות וקו החלונות גבוה. לחיוב נציין שקע 12V ופתחי מיזוג ליושבים מאחור, שאין בטוסון. ביונדאי המסעד ארוך יותר, גם כאן המשענת ניתנת לכיוון וקו החלונות גבוה.
תאי המטען די זהים. בשניהם תמצאו גלגל חלופי בגודל מלא וגם שקע 12V, אך מנגנון קיפול מהיר לספסל האחורי מתא המטען, אין.
נוחות נסיעה
אם לסכם בקצרה, נאמר שבסך הכל שניהם נוחים למדי. בנסיעה עירונית קיה ספורטאז' העביר רטט קבוע לגב, הן מלפנים והן מאחור, והנסיעה הייתה מעט נוקשה אך סבירה בהחלט. יונדאי טוסון פחות נוח מאחיו במעט, מהמורות וסדקים מורגשים יותר מלפנים וגם מעבר על פסי האטה מורגש יותר. מנגד, שיבושים גדולים מטופלים טוב יותר. הרטט שעובר לנוסעים מאחור קל יותר, ובסך הכל בספסל האחורי של יונדאי נוח מאשר בקיה.
מחוץ לעיר נוקשות המתלים של הספורטאז' ביחס לאחיו מורגשת. על מהמורות קטנות הוא זז יותר, כאשר מנגד השיבושים הבינוניים מטופלים היטב. מאחור מורגשת תזוזה קבועה - אך נסבלת. רעש הכביש מוחשי וכך גם רחשי הרוח. הטוסון עדיף מחוץ לעיר, מהמורות קטנות מורגשות פחות מלפנים ומאחור, בידוד רעשי כביש עדיף אך רעשי רוח בולטים יותר.
לשני הכלים כאן הנעה קדמית, ולכן הם מוגבלים לשבילים לא ממש מאתגרים. ועדיף כאלו יבשים וללא אבנים חדות. עם זאת, עם מרווח גחון של 17.2 ס"מ – עדיף משמעותית ממשפחתית רגילה – תוכלו בכל זאת להגיע (קצת) יותר עמוק בשטח בטיול מזדמן. לטוסון יתרון נוחות בשטח, תודות לכיול מתלים רך יותר.
התנהגות ובטיחות
שני רכבי הפנאי לא מפתיעים – לטובה או לרעה – ביכולת הדינמית. הטוסון המעט רך והספורטאז' הנוקשה (יחסית), מתפקדים שניהם היטב על האספלט במבחר מצבי נהיגה ומהירויות, עם ניהוג צפוי ואחיזת כביש טובה.
לקיה ספורטאז' חמישה כוכבי בטיחות ומערכות מתקדמות דוגמת מערכת בלימת חירום אוטונומית, עמעום אורות וסיוע אקטיבי בשמירת נתיב. יונדאי טוסון לא מציע אף אחד מאלו, ומסתפק במערכת מובילאיי בהתקנה מקומית, שמתריעה אך לא מסייעת במקרה חירום. לכן למרות שקיבל חמישה כוכבים במבחן הבטיחות האירופאי, הוא לא זכאי לציון זה בגרסה זו.
מנוע וביצועים
טוסון וספורטאז', התאומים מקוריאה, חולקים כצפוי אותה יחידת כוח: מנוע בנזין אטמוספרי בנפח 2.0 ליטר, שמפיק 155 כ"ס ומשודך לתיבה שישה הילוכים אוטומטית. בכביש השילוב עובד היטב ולא נרשמו טענות, אך גם לא התלהבות יתרה. התאוצות סבירות בהחלט, אבל כאן זה בערך נגמר.
תצרוכת הדלק לכל אורך המבחן, בכל מדידה (והיו לא מעט כאלה), הייתה דומה-עד-זהה. בסיומו של מבחן הספורטאז' והטוסון הציגו נתון סביר של 10.6 ק"מ לליטר בממוצע.
תמורה
יונדאי טוסון מפסיד לקיה ספורטאז' במקרה הזה, ולא (רק) בשל היעדר פתחי איוורור ליושבים מאחור. בשנת 2018 ובמחיר הזה, היעדר מערכות בטיחות מתקדמות אקטיביות אינו נסלח - בטח כאשר אחיך התאום מציע אותן ועולה אף פחות.
קיה ספורטאז' מציע חבילת אבזור דומה לטוסון ובנוסף פתחי מיזוג ליושבים מאחור. כמו כן מצוייד הספורטאז' באבזור בטיחותי אקטיבי מציל חיים - מערכת בלימה אוטונומית ומערכת עצמאית לתיקון סטיה ננתיב.
ואת כל זה הוא מציע במחיר זול יותר מהטוסון. והוא המנצח במבחן הזה.