די מהר אחרי שאספנו אותו מהסוכנות, הוכיח כבוד טויוטה ראב4 את כוחו ומעמדו, כאשר זכה לעניין רב בכל עצירה. שאלות, תהיות, מה עדכנו, כמה עולה, האם הוא כבר נמכר - מה שתרצו. וכל זה לגבי רכב פנאי שזכה לעדכון קל, ומוצע מעכשיו, לראשונה, גם בגרסה היברידית. אז עכשיו, בסוף המבחן, אנחנו יכולים לענות על כל השאלות שלכם.

שינויים והתרשמות
הראב4 עבר מתיחת פנים קלה באפריל 2015, ומבחוץ, עיקר השינויים הם בחזית. העדכון מורגש ומוצלח, והתוצאה גורמת לראב4 להיראות דומה מלפנים לאחיו היוקרתי, לקסוס NX. מהצד ומאחור זה אותו ראב4, עם עיצוב ומבנה שמשדרים "רכב פנאי".

עיצוב סביבת הנאה נראה פחות רענן (הדור הזה הוצג בסוף 2012), ומעט פשוט, עם כמה כפתורים שנראים לא שייכים. מה שמשפר את האווירה היא תפירה מובלטת על ריפוד דמוי–עור הנמתח מתחת ללוח המחוונים ובמרכז הקונסולה המרכזית ולכל רוחב תא הנוסעים. התחושה החסונה שמשדר כל תא הנוסעים מוסיפה אף היא, וכצפוי לא נשמע רשרוש מיותר במהלך המבחן.
טויוטה ראב4 הייבריד - מבחן דרכים
צילום: בני דויטש

הגרסה ההיברידית מוצעת ברמת אבזור אחת בתמורה ל–190,000 שקלים. ברשימת האבזור נציין, מעבר לדברים הרגילים (ראו בוקסה) כניסה והתנעה ללא מפתח, תא מטען שנפתח/נסגר חשמלית ופנסי לד מלאים. זו רשימה נאה, אבל בהתחשב במחיר ציפינו למצוא כאן גם ריפוד עור (במיוחד כאשר ריפוד הבד פשוט), תפעול חשמלי למושבים או גג שמש - מרכיבים שיש למתחרות בגרסאות הבכירות שלהן, שהן גם זולות יותר.

המרחב מלפנים טוב בכל המדדים. המושב עצמו מעט רך, אבל נוח גם לאורך זמן. המושב האחורי מציע מרווח טוב לברכיים וגם לראש, ומאפשר גם לכוון את זווית משענת הגב. הנוסע באמצע ירוויח מהרצפה השטוחה אך יגלה גם כי המושב שלו נוקשה ופחות נוח. תא המטען מעט גבוה (גם בגלל גלגל רזרבי בגודל מלא), ונפחו מספק. מי שרוצה יותר, יוכל פשוט לא לסגור את מכסה הבד המסתיר את התכולה.

בתחום הבטיחות, נציין את היעדרן של מערכות בטיחות עכשוויות כמו שמירת נתיב או בלימה עצמאית בעיר. אלה נעדרות מכל הגרסאות של הראב, וחסרונן בולט במיוחד בגרסה הזו.
טויוטה ראב4 הייבריד - מבחן דרכים
צילום: בני דויטש

נסיעה וחיסכון
לראב ההיברידי מנוע בנזין בנפח 2.5 ל' (מחזור אטקינסון) המספק 155 כ"ס, לצדו מנוע חשמלי המייצר 141 כ"ס וההספק המשולב הוא 200 כ"ס (כמו תמיד, זה לא 1+1 בנתונים מסוג זה). הראב מסוגל לנוע בכוח החשמל כל עוד הנסיעה ממש רגועה, אבל די מהר מנוע הבנזין מצטרף למשימה. ההנעה של מנוע הבנזין לא תמיד נעשית בצורה חלקה ונעימה, אבל זה לא באמת מפריע. טויוטה מתגאה בכך שזהו הרכב החזק בקטגוריה שלו, ואכן מדובר במכונית זריזה, שמציעה תאוצות ביניים מפתיעות לטובה. נציין רק שתאוצות הביניים מגיעות אחרי השהייה קלה מרגע הלחיצה על הדוושה. תחת עומס המנוע מעט רועש, אבל לא בצורה מציקה בזכות בידוד טוב.

ומה לגבי הדלק? בנהיגה עירונית, בקטע עמוס במיוחד, הצריכה עמדה על 15 ק"מ/ל', ומחוץ לעיר הגענו גם ל–16 ק"מ/ל'. בימי המבחן, שכללו לא מעט קטעים מהירים שבהם מכוניות היברידיות מרשימות פחות - המנוע נמצא הרבה זמן בסל"ד גבוה - קיבלנו ממוצע של 12.5 ק"מ/ל'. ביום–יום רוב הסיכויים שתגיעו לנתון סביב ה–15 ק"מ/ל' בנהיגה רגועה ומעט מודעת, וזה בהחלט נתון טוב ביחס לסגמנט.
טויוטה ראב4 הייבריד - מבחן דרכים
צילום: בני דויטש

הראב4 הוא כלי נעים לנסיעה מחוץ לעיר. בנסיעה כזו הוא מעביר פנימה חלק מהשיבושים הקטנים, אבל לא בצורה מציקה, ושאר השיבושים מטופלים היטב. במהירות שיוט מורגשים רעשי רוח מאזור המראות, ולא פעם גם רעשי כביש; האחרונים בצורה פחות מציקה. בעיר הראב מתמודד פחות טוב עם בורות, ואם הם גדולים הוא גם יכול להיחבט מעט במעבר עליהם. בשאר סוגי השיבושים, התחושה היא שגם אם הם עוברים לתא הנוסעים, הדבר נעשה בצורה לא מציקה.

שבילים וטיול
בשטח הראב הפתיע לטובה, כל עוד השביל הוא באיכות טובה יחסית, ואין בו רצף של שיבושים או בורות שיוציאו אותו משלוותו. כך שברוב הזמן נוחות הנסיעה בשבילים טובה והראב יתאים לטיול רגוע. חשוב לזכור שבניגוד לגרסאות הבנזין הרגילות, גרסה זו לא מציעה הנעה כפולה (אופציה בגרסה ההיברידית בחו"ל).

הראב4 הוא אולי הכלי הכי חזק בקטגוריה, אבל זה לא אומר שהוא פונה לנהג שמחפש לחייך בכביש המפותל. אחיזת הכביש לא מרשימה, ההגה קל מדי, אבל זה נעשה כבד מדי ומלאכותי לתחושה באמצע הפנייה. הבלמים דורשים הסתגלות קלה גם בנהיגה רגילה, אבל בנהיגה מהירה הם מפריעים יותר. בקיצור: ראב4 הוא פשוט לא בקטע של מעבר מהיר בכביש מפותל.
טויוטה ראב4 הייבריד - מבחן דרכים
צילום: בני דויטש

כן ולא
הראב4 בגרסתו ההיברידי הוא רכב שמבצע את מרבית המטלות הקלאסיות המתבקשות מרכב שכזה בצורה טובה, אפילו טובה מאוד. הוא מרווח, מציע נוחות שנעה בין בסדר לטובה, העיצוב משדר את המסר הנכון והכה–מבוקש היום - וצריכת הדלק טובה דווקא בתנועה יום–יומית פקוקה.

הבעיה העיקרית של טויוטה ראב4 היא תג המחיר שצמוד אליו. המחיר מציב אותו כאחד הכלים היקרים בקטגורית הפנאי לכלים עם הנעה קדמית - אבל אין לו אבזור נוחות המעניק תחושה יוקרתית, והוא חסר אבזור בטיחות עדכני. כך שאם אתם רוצים רכב פנאי היברידי, או שצריכת הדלק חשובה לכם במיוחד, ראב4 היברידי הוא אופציה מעניינת. אבל אם אלו לא בראש סדר העדיפויות שלכם, נראה שיש לכם אופציות טובות יותר בסגמנט התחרותי הזה.

גרסאות
הראב4 מוצע עם מנוע בנזין בנפח 2.0 ל' המספק 152 כ"ס שמועברים לארבעת הגלגלים. גרסת הבנזין מוצעת בשתי רמות אבזור: GLi ב–170,000 שקלים, הכוללת חישוקים קלים ("17), בקרת שיוט ומסך מגע "7 מקורי, הכולל מצלמה אחורית ובלוטות'; פרמיום, ב–180,000 שקלים, כוללת בנוסף בקרת אקלים מפוצלת, תפעול חשמלי לדלת תא המטען, חיישני תאורה וגשם ועוד. הגרסה ההיברידית מוצעת עם הנעה קדמית בלבד וברמת אבזור גבוהה יותר (Hybrid Premium), הכוללת בנוסף גם כניסה והתנעה ללא מפתח ותאורת לד מלאה.
טויוטה ראב4 הייבריד - מבחן דרכים
צילום: בני דויטש