אסופה של מקרים בהם נתקלתי החודש גרמה לי לתהות אם יש צורך להבהיר מספר מושגים בתחום המוטורי לטובת כולנו. נראה שבקרב הציבור פושות מספר אי הבנות שגורמות לחוסר נעימות בהתנהלות החברתית היום יומית, אי הבנות שכדאי לסלק כדי לאפשר זרימה נעימה יותר של החיים על הכביש.
"חניית נכה" - אתם יודעים, החניות המסומנות בשלטים או בציור של כסא גלגלים על הרצפה (בדרך כלל על רקע כחול). נראה שמשום מה אנשים חושבים שמשמעות הסימון הוא "חניה למכוניות עם תו נכה", בעוד המשמעות האמיתית היא "חניה למכוניות המשרתות נכה ברגע זה". העובדה שיש לכם תו נכה על האוטו כי אמא/אבא/אח/ילד שלכם הוא נכה, לא אומרת שמותר לכם לחנות בחנית נכים גם כשהם לא באוטו, ולא אמורים להגיע לאוטו. נכון, לא יתנו לכם דו"ח על זה - אבל זה עדיין לא אומר שזה בסדר. והרי דווקא ממי שיש לו נכה במשפחה הייתי מצפה למודעות גבוהה יותר לחשיבות של חניות הנכים עבור מי שבאמת נדרשים לה בשל מגבלות גופניות. מודעות שתגרום לו לדאוג להשאיר את החניה הזו פנויה. ובבקשה, בלי תירוצים של "אני בדיוק בדרך לאסוף את הנכה". היו ישרים עם עצמכם: אם אין לכם נכה ברכב, התגברו על הפיתוי וחנו במקום אחר.
"נתיב תחבורה ציבורית" - העובדה שאתם נוסעים ברכב ליסינג שאיננו בבעלות פרטית, אין משמעה שזה רכב ציבורי, שלא לדבר על תחבורה ציבורית. אז במטותא - עברו לנתיבים הרגילים, ופנו לאוטובוסים את הדרך. וכן, אני יודע שגם נהגים במכוניות רגילות, שאינן ליסינג, חוטאים בעברה הזו, אבל להם באמת אין שום תירוץ, הם פשוט עבריינים.
אודי A1 מול מיני קופר
צילום: מנהל
"מאותתי חירום" - אומנם אין הגדרה ברורה בחוק מהו מצב חירום, אבל אני חושב שכולכם תסכימו איתי שעצירה לטובת קניית סיגריות או המתנה למישהו שצריך לאסוף, לא כלולה בהגדרה של מצב חירום. אז זכרו בבקשה - העובדה שלחצתם על המתג עם המשולש האדם ברכב, לא ממש הופכת אתכם לדנידין, הרואה ואינו נראה. למרות שכל ארבעת המאותתים שלכם פועלים - אתם עדיין חוסמים את הנתיב ומהווים הפרעה לתנועה וסכנה בטיחותית.


המבחן למיאטה, עליו תוכלו לקרוא בגיליון זה, נערך באמצע השבוע הסוער שעבר על ישראל בסוף אוקטובר. שבוע של רוחות, גשם שוטף, ברד והצפות הוא לא בדיוק האידיאלי לבחינת מכונית ספורט, אך למזלנו הגשמים היו מקומיים, כך שתוך מעקב צמוד אחר אתרי התחזיות השונים, הצלחנו להתחמק - לפחות רב הזמן - מהגשם. ובכל זאת, יצא שנהגנו לא פעם על אספלט רטוב, ושם חיכתה לנו הפתעה.
מתברר שהברידג'סטון פוטנזה S001 שנעלה המיאטה לא ממש אוהבים מים. אומנם נכון שכל הצמיגים אוחזים פחות טוב ברטוב, אבל הפער באחיזה היה דרמטי, גדול בהרבה ממה שאני רגיל לו. אפילו בכביש לח הפער היה מורגש. כבר בעומסי צד בינוניים, שלא לומר קלים, האוטו איבד אחיזה והתחיל להחליק. וזה מוזר - כי רב הביקורות מחו"ל שמצאתי ברשת דווקא מספרות על אחיזה טובה ברטוב. משהו בחיבור הספציפי בין המיאטה לצמיג הזה, או שאולי עדיין לא ירד כאן מספיק גשם כדי לשטוף את לכלוך הקיץ מהכביש? לא יודע, אבל העדפתי לטעות לצד הזהירות, ובחרתי להאט כל פעם שהאספלט רטוב. אחר כך, במנחת, גיליתי שלא רק שהאחיזה נמוכה יותר על אספלט רטוב, אלא גם אובדן האחיזה מגיע בצורה חדה יותר ונשלטת פחות. והנה הלך אימון הדריפטים שתכננתי...
גרוטראלי
צילום: מנהל


החודש אנו נפרדים מ'שטח' כמדור נפרד במגזין. זה מהלך לגביו אנו מתלבטים כבר זמן רב, אך הגיע השלב בו אי אפשר לדחות יותר את הקץ או להמשיך להתעלם מהמציאות. האשמה טמונה בעיקר ביצרנים, ובנטייה שלהם לטשטש גבולות ולהמציא קטגוריות השכם וערב. פעם, אחרי שבחנו טוסון דיזל 2X4, החלטנו שכאן עובר הגבול - ול'שטח' ייכנסו רק כלים בעלי הנעה כפולה. אלא שמאז צצו עוד ועוד כלי פנאי שאין להם בכלל אופציה להנעה כפולה, או שאינה מיובאת ארצה. גם מבין אלו שכן הציעו הנעה כפולה בארץ, במקרים רבים היה מדובר בגרסאות שזכו בנתח קטן מהמכירות, וחסו בצילן של גרסאות ההנעה הקדמית. והרי לא הגיוני לבחון ג'יפ צ'ירוקי הנעה כפולה עבור ‘שטח', אבל את גרסת ההנעה הקדמית לשים ב'אוטו'. ומה אנחנו עושים עם כלים כמו הקרוסאובר של סוזוקי, או הקקטוס של סיטרואן, שמצהירים על עצמם כקרוסאוברים, אבל למעשה הם לא יותר ממשפחתית עם טוויסט עיצובי (מוצלח בקקטוס, קצת פחות בסוזוקי)?
במקביל, היצע כלי השטח ה"אמיתיים" הלך ופחת, ובמקביל ירד גם היקף המכירות שלהם וגם של תעשיית השיפורים שסבבה אותם. התוצאה הייתה שכלים עם יכולת שטח סבירה הפכו למבקרים נדירים ב'שטח'. גרגרי קצח על חלת כלי הפנאי הרכים יותר ויותר. במצב הזה, שמירת ‘שטח' בחיים איבדה את ההצדקה. ולכן, לאחר מספר שנים בהן הסוף הלך ונהיה ברור, החלטנו לנתק את ‘שטח' מהמכשירים.
מי ייתן וימצא את מנוחתו בשדות הבולדרים הנצחיים.
נ.ב - על השער האחרון של ‘שטח' כמגזין נפרד הופיע טויוטה לנד–קרוזר. על השער האחרון של ‘שטח' כמדור נפרד הופיע טויוטה היילקס. זה רק אני או שמצטיירת כאן תמונה מדאיגה?
ב.מ.וו X6
צילום: מנהל