האמריקאים, יודעים כולם, אוהבים את הכל בגדול. טויוטה אבלון, מכונית הנוסעים הגדולה ביותר של טויוטה המיועדת לשוק האמריקאי, היא מכונית גדולה. אבלון חולקת רצפה עם קאמרי אבל היא ממוצבת מעליה וגדולה משמעותית: אורכה כמעט חמישה מטרים.

דור רביעי לאבלון הוצג ב-2012 (ראשון ב-1994), אבל הדגם הזה מגיע אלינו רק עכשיו בערוץ המקביל של אלבר – ובמהדורה שלפני מתיחת הפנים. מנוע ה-V6 נשאר בארץ הדלק הזול, ואלינו מגיעה הגרסה ההיברידית: 260,000 שקלים לרמת הכניסה ועוד 10,000 שקלים לרמת הגימור המעט יותר מאובזרת.
לייעוץ חינם עם מומחי הרכב של אוטו על כל הדגמים חייג ל-3262* או לחץ כאן

מבט מבחוץ, התרשמות מבפנים
עיצובה של אבלון דומה לזה של קאמרי, אבל הביצוע נועד להרשים יותר את העין, עם נגיעות ניקל בגריל המגודל שתורמות להדגשת המופע; הממדים הגדולים תורמים כמובן את שלהם.

אולם הרושם החיובי לא ממשיך פנימה, אל תא הנוסעים. האבזור טוב, אולם העיצוב מיושן ("כמו רכב עתידני מפעם" כהגדרתו הקולעת של חבר מערכת), חלק גדול מהכפתורים יוצר תחושה שמדובר ברכיבים בסיסיים ודיפון הפלסטיק בחלק התחתון של תא הנוסעים נוקשה וחלול. לוח המחוונים אינו חורג מהתמונה הכוללת ונראה פשוט מדי.
טויוטה אבלון
צילום: מערכת אוטו

מנגד, רשימת האבזור עשירה למדי. זו כוללת מושבי עור עם כוונון חשמלי וחימום, גג שמש, בקרת אקלים מפוצלת, מערכת שמע הנשלטת ממסך מגע (נוח לשימוש, אך לא תמיד ברור באור חזק) בקרת שיוט, כניסה והתנעה ללא מפתח, בלוטות', מצלמת רוורס, חיבור USB למערכת הקול ועוד ועוד. בתחום הבטיחות יצוינו עשר כריות אוויר, ניטור לחץ אוויר ומערכת מובילאיי בהתקנה מקומית.

מלפנים, מרחב הפנים טוב מאוד, ומרווחי הראש והברכיים בהתאם – אבל לא הייתי מתנגד לאפשרות להוריד נמוך יותר את המושב. המושב יוצר תחושה מעט מוזרה בדקות הראשונות ובסיסו קצר, אבל אחרי שמתרגלים, מוצאים אותו נוח למדי. הדלת האחורית ארוכה, כאילו מדובר בגרסה מוארכת לאבלון, ומאפשרת גישה נוחה למושב האחורי. מאחור מרווח הברכיים מצוין, מרווח הראש קצת פחות, ומסעד הגב נוטה לאחור מעט יותר מהמקובל. יציאות מיזוג לשורה שניה, יחד עם רצפה שטוחה כמעט לחלוטין תורמים לאיכות החיים במושב האחורי.

כמובן וכמקובל בגרסה היברידית, המצברים גוזלים מנפח תא המטען, ובאבלון מדובר ב-70 ליטר. עם זאת עדיין נשאר נפח הטענה מספיק, ומבנה תא המטען נוח ושימושי.
טויוטה אבלון
צילום: מערכת אוטו

מכניקה ודינמיקה
המנוע הוא זה המוכר לנו מהקאמרי ההיברידית: 4 צילינדרים בנפח 2.5 ליטר הפועל במחזור אטקינסון (שתורם לחיסכון בדלק). מנוע הבנזין מספק 156 כ"ס, המנוע החשמלי מוסיף 141 כ"ס וההספק המשולב עומד על 200 כ"ס. התיבה היא מעין-רציפה המוכרת משאר הדגמים ההיברידיים של טויוטה.
האבלון מסוגלת לנוע בכוח החשמל עד 32 קמ"ש, ובנהיגה עירונית, גם כאשר מנוע הבנזין פועל, היא שקטה ונעימה. מנוע הבנזין כבה בכל הזדמנות עם עזיבת המצערת(!) וכמובן שהדבר קורה גם בעמידה. הבעיה היא שהחזרה שלו לפעולה לא תמיד חלקה, אם כי לא ברמה מטרידה. תגובת הדוושה זריזה הודות לכוח החשמלי, עם כוח זמין בכל מצב. בחלק מהמקרים, אפילו בשפע מפתיע.

בעומס, מנוע הבנזין מטפס לסל"ד גבוה, וצלילו נוכח בתא, אם כי לא באופן צורם – מה גם שהמנוע חזק מספיק כדי שלא תאלצו להצמיד את הדוושה לרצפה לעיתים תכופות או לאורך זמן. במצבים קיצוניים, כמו נהיגה נמרצת בעלייה ארוכה, הסוללה תתרוקן ותשאיר את הנהג לחסדי מנוע הבנזין. במקרים כאלו חסרון הכוח החשמלי מורגש, אך הביצועים עדיין מספקים בהחלט – ובכל מקרה מדובר במצבים נדירים.
טויוטה אבלון
צילום: מערכת אוטו

ומה לגבי צריכת הדלק? מחוץ לעיר קיבלנו כמעט 18 ק"מ/ל', ובימי המבחן הלא רגועים 13.8 ק"מ/ל'. זה אולי לא נתון מדהים בהשוואה לנתוני היצרן, אבל יחסית לגודל הרכב ואופי הנהיגה, זה בהחלט נתון נאה.
האבלון היא מכונית נעימה, שקטה – לא מעט בזכות ההנעה החשמלית – ומציעה רוב הזמן נוחות נסיעה טובה למדי בזכות מתלים רכים. אולם הטיפול בשיבושים חדים או גדולים מוצלח פחות. בנוסף, בכביש גלי המתלים מעט רכים מדי, ולא מרסנים טוב מספיק את הרכב. המראות האמריקאיות (יש תקן שונה למבנה המראות בארה"ב לעומת אירופה) בעלות שטח מת מורגש, וצריך להתרגל.

ככל שמדובר בנהיגה דינמית, האבלון מבהירה מהר מאוד שהיא לא בעניין. ההגה סובל משטח מת גדול במרכז ומרמת דיוק נמוכה, זוויות הגלגול מוחשיות, הבלמים לא לינאריים (ענין מוכר בהיברידיות של טויוטה) ובשורה התחתונה, נהיגה בכבישים מתפתלים היא לא כוס הסאקה און דה רוקס שלה.
טויוטה אבלון
צילום: מערכת אוטו

למעטים
האבלון מציעה חבילה מעניינת, אבל לא מספיק שלמה. בצד היתרונות נמצאים ההופעה החיצונית המרשימה, רשימת האבזור הארוכה, המרחב המעולה (במיוחד מאחור), צריכת הדלק הטובה והשקט והנינוחות בנהיגה רגועה. כאן המקום לציין שוב כי הדגם הנמכר והנבחן כאן הוא טרום מתיחת הפנים.

הבעיה העיקרית של האבלון היא תא נוסעים שרמת הביצוע שלו אינה מתאימה לרכב במחיר של 260,000 שקלים, והוא חסר את הניחוח היוקרתי לו מצפים ברמת המחיר הזו.

טויוטה אבלון תתאים למי שמחפש רכב גדול ומרווח במיוחד, עם מקדם כניסה גבוה לצד צריכת דלק טובה. מי שלא חייב את הגודל, או את צריכת הדלק, ימצא אופציות שמהוות תמורה טובה יותר לכסף ברמת המחירים הזו.
טויוטה אבלון
צילום: מערכת אוטו
טויוטה אבלון - מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו