היום, כשמצלמות האקסטרים הן חלק בלתי נפרד מחיינו, והרשת מוצפת בסרטונים שצילמו גולשים/רוכבים/צנחנים, קשה לדמיין עולם בלעדיהן. אולם מדובר בהמצאה חדשה למדי. שורשי הגופרו, המותג המזוהה ביותר עם התחום, נעוצים בתסכולו של אחד, ניק וודמן, שלא מצא דרך יעילה לתעד את טיול הגלישה שערך ב-2002.

היום, כאמור, הן חלק בלתי נפרד מחיינו, ונדמה שעל כל קסדה, כידון וגלשן יש מצלמה, או לפחות תושבת למצלמה. וכשיש כל כך הרבה דרישה – יש מי שדואג למלא אותה, והשוק היום מוצף בדגמים שונים וברמות מחיר שונות. והמחירים נעים ממאות שקלים למוצרים סיניים ועד שלושת אלפי שקלים ויותר לדגמי העלית עם כל המתקונים האפשריים.

מכיוון שבדיקת כל המצלמות בשוק היא עניין לא מעשי, בחרנו לקחת ארבע מצלמות אופייניות. אחת מהתחום הזול; אחת של חברת צילום וותיקה שהחליטה להיכנס לתחום הפופולרי; אחת שקוראת תיגר על מלכת הקטגוריה (גם בסעיף המחיר); וכמובן – המלכה האם (בגרסת הביניים 'סילבר' הפופולארית).

חשוב לציין כבר בפתיחה: לא מדובר במבחן "מקצועי"; לא בדקנו את תדר הסריקה של החיישן, לא עשינו בדיקות מעבדה לדיוק שחזור הגוונים ולא חפרנו במעמקי הפונקציות האזוטריות. בשביל זה יש מגזיני צילום/וידאו.

כן בדקנו את המצלמות מהזווית של המשתמש המצוי, זה שרוצה פשוט לצלם את האקשן שלו ולרוץ להראות לחבר'ה.



מצלמות אקסטרים: מבחן השוואתי
צילום: מערכת אוטו

JVC ADIXXION GC-XA2
הדבר הראשון שבולט במצלמה של JVC הוא התצורה השונה מהמקובל בתחום. כפי שרואים בתמונות, המצלמה בנויה "לאורך", כשעדשת המצלמה נמצאת בחזית המבנה המוארך והמסך ממוקם בצד. בתחילה חשבנו שתצורה זו פחות נוחה לשימוש, אך לאחר התנסות במגוון תנאים גילינו שזה לא ממש מפריע. לסידור הזה יש יתרון קל בהתקנות קסדה, בגלל גרר נמוך יותר.

בכל הנוגע להצבתה על תושבות שונות, ניתן לעשות זאת גם בניצב וגם במקביל הודות לחיישן "ג'יירו" מובנה, כך שהתמונה תמיד "ישרה". אגב תושבות, מהיבואנית שלחו אלינו תושבת לכידון שהייתה נוחה להתקנה ולכוונונים, אבל כללה אלמנטים קפיציים, שגרמו לתזוזה רבה מדי בזמן הצילום. אולם מכיוון שהמצלמה כוללת חיבור חצובה סטנדרטי, קל לפתור את הבעיה הזו.

המצלמה של JVC פחות קומפקטית מהמצלמות האחרות, אך היא מציעה עמידות למים (עד 5 מ'; יותר עמידות לגשם מאשר התאמה לצלילה) וגם לאבק בלי מארז, כך שהגודל הסופי דומה. תפעול המצלמה פשוט למדי, עם כפתורים מסומנים היטב ותפריטים ברורים, כך שגם משתמש מתחיל ילמד לתפעל אותה במהירות ובקלות. המסך עצמו קטן יחסית, "1.5, ומיקומו בצד המצלמה מפריע לפעמים לכיוון המצלמה. הסוללה מאפשרת, כמו באגפא, זמן צילום קצר יחסית.

מצלמות אקסטרים: מבחן השוואתי
צילום: מערכת אוטו

בכל הנוגע לאיכות החומרים וההרכבה אין לנו תלונות, אולם הכפתורים עטויי הגומי (לטובת העמידות למים ואבק) והנעימים למגע, לא תמיד מגיבים מספיק טוב ללחיצה. מצלמה זו לא נמנית על הקלות במבחן הזה (135 גרם), מה שעלול להפריע בשימושים מסוימים.

פלט הווידאו שלה הפגין סממנים של חידוד יתר ("מוסקיטו" – אלמנטים עתירי פרטים, כגון עץ מכוסה עלים, מרצדים קמעה). כמו כן, התמונה מעט שטוחה והצבעים טבעיים, אך מעט אנמיים. היא התמודדה פחות טוב מהאחרות עם צילום אל תוך השמש, וגם איכות הווידאו באור נמוך לא הרשימה.

לסיכום: תצורה מקורית, והניסיון של JVC ביצור מצלמות וידאו ניכר בתפעול הפשוט, אבל איכות הווידאו לא מצטיינת.



מצלמות אקסטרים: מבחן השוואתי
צילום: מערכת אוטו

AGFAPHOTO Wild-TOP
ה-Wild TOP מבית אגפא עושה רושם טוב כבר במבט ראשון, והדמיון לגופרו ברור ולא מקרי; היא תואמת לתושבות השונות של גופרו. התפעול של האגפר ברור ופשוט והיא קלת משקל: 85 גרם; 135 גרם עם מארז. גימור השחור-מט של גוף המצלמה נעים למגע. המסך קטן ("1.5) וממוקם בחזית – נוח לצילום עצמי, אבל מאוד לא נוח בכל שאר המצבים, גם בגלל שקשה לראות את המוצג במסך במבט מהצד.

האגפא הגיעה באריזה נאה ומלאה כל טוב: תושבות שונות, מדבקות הצמדה, מטען עם שתי סוללות ועוד. התחושה שיצרו חלקים אלה טובה פחות; איכות החומרים והתכנון לא גבוהה ומתאם הכידון דרש הפעלת כוח בגלל הברגות קשות.

תפריט המצלמה מעט מסורבל והצריך לימוד, אך הכפתורים העיליים גדולים ונוחים לשימוש גם עם כפפות.

מצלמות אקסטרים: מבחן השוואתי
צילום: מערכת אוטו


צילומי יום הניבו תמונה סבירה בלבד, הן מבחינת רזולוציה (למרות שגם היא מצלמת FHD, כמו כל השאר) והן מבחינת צבעים שיצאו "שטופים" ומעט חלביים מדי. האגפא מתקנת היטב את עיוות "עין הדג" האופייני לעדשות רחבות, אך סובלת מתופעת "ג'לי-קאם" (התעוותות התמונה בתנועה). אומנם ניתן לתקן את התופעה בעזרת כלי עריכת ווידאו, אך זה דורש זמן, כלים וידע.

לסיכום: זולה, ושפע האביזרים ממתיק את החבילה עוד יותר. עם זאת, הפלט אינו איכותי. פתרון סביר למי שאינו בררן באיכות תמונה ותקציבו מצומצם.



מצלמות אקסטרים: מבחן השוואתי
צילום: מערכת אוטו

NILOX F60 EVO
הנילוקס מתפארת בסט תכונות מרשים – שמלווה במחיר "מרשים", הגבוה ביותר מבין המצלמות הנבחנות. למרות זאת, החומרים והבניה לא משאירים רושם שהם איכותיים במיוחד. תושבת הכידון שנמסרה עם המצלמה השאירה רושם מסיבי ועמיד, אך התקנתה מסורבלת. כדאי לשים לב שלמרות הדמיון במראה, תושבת הנילוקס לא מתאימה לאביזרי גופרו!

הנילוקס גדולה וכבדה ביחס לשאר המצלמות במבחן (120 גרם כולל מסך, 200 גרם עם מארז), אך ניתן לשפר את המצב על ידי ניתוק מודול המסך מהמצלמה (מה שדורש מארז שונה). אבל הבעיה העיקרית שלה הוא תפעול מסורבל ומבלבל. במצלמה כזו, למרות כל הפונקציות, התפעול חייב להיות פשוט יותר.

מארז המצלמה משאיר רושם עמיד במיוחד, ועומק הצלילה המרבי המוצהר (100מ', הגבוה בחבורה) תומך בתחושה. אבל המארז מגביל את הגישה לחלק מהכפתורים, כאשר כיבוי והדלקה דורשים לחיצה על שני כפתורי הפעולה העליונים במקביל. עוד תלונה נוגעת לכך שמדי פעם, בעת דפדוף בתיקיות, המצלמה האטה, ולפעמים פשוט נתקעה. לנילוקס, כמו לגופרו, חיווי למצב המצלמה (מצלמת או לא) גם בחזית – יעיל מאוד בצילום עצמי.

מצלמות אקסטרים: מבחן השוואתי
צילום: מערכת אוטו

בכל הנוגע לאיכות הצילום, הנילוקס כבר מרשימה יותר, הרבה יותר. החדות מעולה והצבעים המתקבלים רוויים ונעימים. המצלמה מתמודדת היטב עם צילום מול השמש, וגם צילום בתאורה נמוכה איכותי יחסית.

לסיכום: יקרה ורבת יכולת, אך לוקה בתחום התפעול.



מצלמות אקסטרים: מבחן השוואתי
צילום: מערכת אוטו

GoPro HERO4 silver
אם אתם קוראים כתבה זו, לא צריך להציג בפניכם את גופרו. גם HERO4, הדור העדכני של החברה, שומר על המראה והתפעול המוכרים. אנחנו בחנו את גרסת "סילבר", האמצעית במבחר, שהגיעה עם ערכה עשירה של תושבות; היצע האביזרים העשיר הוא בהחלט יתרון של גופרו ותואמותיה. המצלמה קומפקטית (82 גרם, 142 גרם עם מארז), עיצובה נקי, איכות החומרים טובה והתפעול פשוט ויעיל – כוחו של ניסיון נצבר, כנראה.

יש רק שלושה כפתורי התפעול, ששולטים בפונקציות העיקריות, ושאר הפעולות נעשות דרך מסך המגע (מה שמחייב פתיחת המארז). תפעול מסך המגע הקטן ("1.75) ברור ונעים, אך היינו שמחים למעט יותר רגישות למגע.

כתושבת כידון קיבלנו "מלתעות", המאפשרות עיגון מהיר ונוח למגוון מוטות/צינורות בקטרים וצורות שונים.

איכות הצילום באור יום טובה מאוד, אולי הטובה מכולן במבחן זה (כולל אפשרות לצלם ב-4K), והתמונה המתקבלת חלקה למדי ובעלת צבעים נאים, אם כי מעט בהירים. המצלמה קצת פחות טובה מהנילוקס בצילום מול השמש, וגם עיוות "עין הדג" של העדשה בולט יחסית. בתנאי תאורה נמוכה היא התקשתה מעט, אך עדיין סיפקה תוצאות סבירות.

סיכום: הניסיון מוכיח את עצמו: מצלמה איכותית, נוחה לתפעול המציעה וורסטיליות מעולה.

מצלמות אקסטרים: מבחן השוואתי
צילום: מערכת אוטו



סיכום
היצע מצלמות האקסטרים היום עצום, ורחב מאוד במחיר והן ביכולת. ארבע המצלמות שדגמנו מייצגות את עיקר ההיצע, בלי הקצה הזול מאוד או ובלי הצג המאוד יקר.

האגפא נותנת תמורה טובה למחיר נמוך יחסית, ואם אתם מאלו שמרוצים מהתמונות שהם מצלמים בטלפון, ולא רוצים להשקיע יותר מדי, היא תהיה בחירה טובה עבורכם. ה-JVC נוחה מאוד לתפעול, ולא דורשת מארז מסורבל כדי לשרוד בתנאים קשים, אבל איכות הווידאו שלה יכלה להיות טובה יותר. הנילוקס היא מכונה רבת יכולת, אבל מעט מסורבלת מדי, פיזית, ובעיקר בתפעול – והיא יקרה מאוד. נשארנו עם מי שהפכה לשם הגנרי למצלמות אקסטרים, ומהמפגש הזה נראה שעם סיבות טובות מאוד. שילוב טוב של איכות תמונה עם קומפקטיות ונוחות תפעול עדיין מרכיבים חבילה מנצחת, גם אם לא זולה.



טיפים לצלם המתחיל
1. בחרו Frame Rate גבוה. ברוב המצלמות ניתן לבחור בין 25 ל-50 פריים לשנייה (או 30 ו-60 אם המצלמה במצב NTSC). מהירות גבוהה יותר פירושה תמונה חלקה יותר עם פחות קפיצות.

2. בחלק מהמצלמות ניתן לבחור בגודל תמונה 960. גודל זה הוא פורמט מרובע יותר מהמקובל, והוא מתאים יותר לרוכבי אופניים ואופנועים, משום שהוא מצלם יותר בתחום הניצב מאשר האופקי. בנוסף, הוא עוזר לפצות על כיוון זווית לא מוצלחת על הדרך (ראו המלצה 3).

3. שימו לב לזווית התקנת המצלמה כאשר מתקינים את המצלמה על הקסדה או על רצועת החזה. הנטייה הטבעית היא לכוון את המצלמה למצב אופקי יחסית לקסדה או לחזה - וזו טעות. בזמן רכיבה על אופניים ואופנוע הראש (וגם הגוף) נוטה כלפי מטה, ולכן יש לכוון את המצלמה בערך 30 מעלות כלפי מעלה. בקשו ממישהו שרוכב לידכם שיסתכל על כיוון המצלמה כשאתם רוכבים בעמידה, ויוודא שהיא מביטה אל האופק.

עמיר טרקל




מצלמות אקסטרים: מבחן השוואתי
צילום: מערכת אוטו

נתונים:

JVC ADIXXION GC-XA2
רזולוציית צילום וידאו: 1080/60P, 720/120P
רזולוציית צילום סטילס: 16MP
זווית צילום: 160
מסך: 1.5 אינץ'
Wi-Fi: כן, שליטה מלאה מהסלולארי
סוג סוללה/זמן צילום: ליתיום/105 דק'
עמידות למים: עד 5 מטר (ללא מארז)
אביזרים כלולים: מעמד דביק
מחיר: 1500 שקלים
אחריות: שנה

AFGAPHOTO Wild-TOP
רזולוציית צילום וידאו: 1080/30P, 1280X720/60FPS
רזולוציית צילום סטילס: 4032X3024
זווית צילום: 170
מסך: 1.5 אינץ
Wi-Fi: אין
סוג סוללה/זמן צילום: ליתיום/100 דק'
עמידות למים: עד 50 מטר
אביזרים כלולים: מארז עמיד, 2 סוללות, תושבת כידון + קסדה + חצובה
מחיר: 1000 שקלים
אחריות: שנה

Nilox f-60 EVO
רזולוציית צילום וידאו: 60P/1080, 120P/720
רזולוציית צילום סטילס: 16MP 3456X4608
זווית צילום: 170 מסך: 2 אינץ'
Wi-Fi: כן, שליטה מלאה מהסלולרי ע''י אפליקציה ייעודית
סוג סוללה/זמן צילום: ליתיום/165 דק'
עמידות למים: עד 100 מטר
אביזרים כלולים: מארז עמיד, רתמת חזה, תושבת כידון + קסדה + חצובה
מחיר: 2290 שקלים
אחריות: שנתיים

GoPro Hero4 silver
רזולוציית צילום וידאו: 60P/1080, 120P/720, 2.7K/30P, 4K
רזולוציית צילום סטילס: 12MP
זווית צילום: 138
מסך: 1.75 אינץ'
Wi-Fi: כן, שליטה מלאה מהסלולרי ע''י אפליקציה ייעודית
סוג סוללה/זמן צילום: ליתיום/150 דק'
עמידות למים ואבק: עד 40 מטר
אביזרים כלולים: מארז עמיד, מטען חיצוני, תושבת כידון + קסדה + חצובה, מדבקות חד פעמיות להדבק תושבות
מחיר: 1999 שקלים
אחריות: שנתיים