בז'נבה 2005 הפתיעה סקודה כשהציגה רכב פנאי קטן עם שם של איש שלג גדול. בניגוד לתדמיתם השמרנית, הצ'כים ראו את הנולד בתחום הפנאי. אבל
סקודה של אותם ימים הייתה קטנה ומצויה בתהליך התחדשות, ולקח לה ארבע שנים להציג גרסה סדרתית, שהייתה גדולה יותר משמעותית. היא עדין הקדימה את רב היצרנים בכניסה לתחום הפנאי הקטן, אלא שהרכב שהוצג –
סקודה יטי המוכר – כבר לא היה כזה קטן. עכשיו הגיע הזמן לטיפול קוסמטי כדי ליישר קו עם המראה החדש בסקודה.
מה השתנה
סקודה ניצלה את ההזדמנות לארגון מחדש של היצע הגרסאות – עכשיו הרגילות מציעות מראה אלגנטי, בעוד ה'אאוטדור' (שמגיע ארצה) מקבל מראה מסוקס יותר, עם "מגינים" מוכספים וכדומה. כיאה למתיחת פנים, השינוי הבולט בהופעה נעשה בחזית עם פגושים בצבע המרכב ומעבר למראה שמזכיר את האוקטביה החדשה. כך גם השינויים הגרפיים בחלק האחורי. נשמע לא מבטיח, אבל גרסת האלגנס (היקרה בהיצע) שהתייצבה למבחן עם שמשות כהות וחישוקי 17 אינץ' בהחלט נראית טוב. גם תא הנוסעים נראה טוב יותר, לא מעט בזכות מחוונים חדשים, ורמת הציוד טובה וכוללת בקרת אקלים מפוצלת ומערכת מולטימדיה מקורית. רמת האלגנס שבחנו כוללת גם 9 כריות אוויר (7 ברגילה), בקרת שיוט ומערכת חנייה עצמית, שנעזרת בחיישני חניה היקפיים יעילים.
צילום: מערכת אוטו
היטי המחודש מאמץ מראה שמזכיר את האוקטביה
חובבי פולקסווגן ירגישו בבית בתא הנוסעים, והאווירה נעימה ואיכותית יותר מבכלי הפנאי הקטנים המוצעים בארץ. הנדסת האנוש טובה ואשליית ה"שטח" ממושב הנהג ברורה. היושבים מאחור ייהנו ממרחב טוב ומפתחי אוורור, אך ליושב במרכז יהיה חסר מקום והוא גם יסבול מחלוקת המושב לשלוש. תא המטען עשיר באמצעי עיגון ואחסנה, עם מוטות תליה (שגוזלים סנטימטרים יקרים מרוחב התא), תאים מתחת לרצפה ורשת. תא הכפפות וזה שבין המושבים מצוננים.
נעים
למרות שצויד ביחידת ה-1.4 ליטר 122 כ"ס (10.6 שניות למאה) היטי שלנו לא מרגיש מאוד חזק, אבל הוא נעים וזריז. הוא לא תזזיתי, אבל גם לא מתאמץ וזה בולט בעליות. התיבה הדו-מצמדית מתפקדת היטב למעט הניג'וסים הרגילים (זחילות, דרדור). חבל שאין שליטה מההגה בהילוכים, ושלא ניתן לעבור בלחיצה אחת מ'ספורט' ל'ידני'. צריכת הדלק נעה בין 13.5 ק"מ לליטר ברגוע ל-10 ק"מ לליטר בכל המבחן שבוצע בתנאים קשים יותר.
צילום: מערכת אוטו
סקודה שיפרה במשהו את הנוחות, אבל זו עדיין בינונית
נראה שסקודה שיפרה במשהו את הנוחות, אבל זו עדיין בינונית. על שברי אספלט הוא מרגיש עסוק וקצת מקרקש, והוא מתקשה על פגמים גדולים. בשבילים הוא לא נעים, עם הרבה קיפוצים, אך מרגיש חסון. מאידך, על הכביש ההתנהגות מאוד ברורה, יציבה ובוגרת, גם אם שפע המומנט יכול לאתגר את החרטום ביציאה מפניות או בזינוקים.
מה המצב?
במצב הנוכחי הגרסה בה נהגנו אומנם זריזה ומאובזרת – אבל יקרה מדי (כמעט 160,000 שקלים). מניסיוננו, גרסת ה-1.2 ליטר תספק ביצועים נאותים במחיר סביר יותר – 139,000 שקלים – שממקם אותה בעמדה טובה יותר מול כלי הפנאי הקטנים.
אבל כמו לכל גמדי השטח, גם לסקודה יטי לא יהיה קל מול מתחרים גדולים יותר כמו הספורטאז' או ה-XV.