באקירוס MT6300AC"הכי" מרתק את בני האנוש, עוד הרבה לפני ה"הכי, אחי" של גולני; מי הכי מהיר? הכי גבוה? הכי חזק? הכי מפחיד? הכי יפה? וכיו"ב היווה מאז שחר האנושות בסיס טוב לוויכוחים סביב למדורה – במקרה הטוב; לרוב מדובר היה בעילה ראויה למלחמה. אבל, יש דברים לגביהם אין ויכוחים – יש 'מטר' ומשקל והם מדידים. בשטח, לאו דווקא זה שמאחורי הבית שלכם, מסתובבות כמה מהמוטציות פרי ידי האדם האדירות והאימתניות ביותר. מקום לא רע לפגוש מפלצות פלדה מפחידות הם מכרות פתוחים ענקיים, כמותם יש לא מעט ברחבי העולם. השופלדוזרים, משאיות הובלת הסלעים והעפר, המנופים ועוד מכונות משונות הגדולות ביותר מסתובבות בבורות אדירים שהאדם כורה באדמה.

הרעיון מאחורי המשאיות הוא לשנע כמה שיותר משקל ונפח, כמה שיותר מהר ובמינימום צריכת אנרגיה. גם אם כולם מתאמצים להציע את יחס ההספק-משקל הטוב ביותר, המנוע החסכוני ביותר, הרכב הקומפקטי ביותר וכיו"ב – עדיין המספרים מבהילים. לפניכם, אם כן, 10 המשאיות הגדולות בעולם, בסדר עולה. גם ה"קטנה" ביותר כאן הייתה מעניקה לכם זווית קצת שונה על העולם, אילו היה מתאפשר לכם לקבל עליה סיבוב...

חובבי הז'אנר ביניכם (אבל לא רק הם) לבטח מתעניינים במחיר. מדובר בנקודה רגישה למדי, שכן בניגוד לנעשה אצלנו, המחיר הוא הערכה ראשונית המשמשת כבסיס – וממנו רק עולים. כל כלי מיוצר על-פי מפרט אישי של המזמין, ומן הסתם המחירים שונים מכלי לכלי. די בבחירת מנוע X על פני מנוע Y – ואצל רוב היצרניות ניתן לבחור בין כמה יצרני המנוע – בכדי להשפיע על המחיר. בכדי לקבל בכל זאת מושג, קחו בחשבון שהחדשים והגדולים שבהיצע עולים כ-5 מיליון דולר. כבסיס, כן? מערכת B&O, למשל, תוסיף בטוח כמה ג'ובות למחיר... נרגעתם?

וכן, בהמשך נשמח להראות לכם איך נראים ה'שופלים' החביבים, למשל, שמעמיסים את המשאיות הענקיות האלה...

10. יוקליד היטאצ'י
גם בליגה של משאיות הענק תמצאו תסבוכות משפחתיות; היטאצ'י היא חברה יפנית במקור. יצרנית הציוד הכבד יוקליד (Euclid) מאוהאיו תכננה וייצרה משאיות מכרות ענקיות כאשר הדגם בתמונה הוא הגדול בליין. החברה נמכרה ל-GM, מאוחר יותר להיטאצ'י היפנית וכיום היא חלק מוולוו... מובן? טוב, עזבו – לא משנה. מה שחשוב כאן הם הממדים: גובה: 677 ס"מ, רוחב: 899 ס"מ ואורך: 1,351 ס"מ. הדבר הזה מסוגל להוביל ב'נאגלה' אחת 185 טון של עפר במהירות של 56 קמ"ש. כמו בכל משאיות המכרות הענקיות משמש גם כאן המנוע כגנרטור ענק, המספק חשמל לצמד המנועים המניעים את הגלגלים האחוריים. דטרויט דיזל סיפקו V16 בנפח 76,300 סמ"ק (תתחילו להתרגל למספרים...) עם 3,000 כ"ס ו-1,283 קג"מ.


Euclid Hitachi

9. בלאז 75600
דגם ה-75600 הוא הגדול בהיצע יצרנית הצמ"ה מבלארוס (BelAZ). החברה מספקת מאז סיום מלחה"ע ה-2 כלי צמ"ה סופר-כבדים וענקיים לברית המועצות ולגוש הסובייטי לשעבר. ה-75600 מסוגל לשאת 320 טונות של מטען ומשקלו העצמי עומד על 240 טונות – ביחד זה עלול להיות לא נעים כשדבר כזה עולה לכם על הרגל. המנוע – אגב, מתוצרת קאמינס האמריקנית – מייצר כאן לא פחות מ-3,500 כ"ס מנפח צנוע של 77,590 סמ"ק המחולקים בין 18 בוכנות בתצורת V. האורך: 14.9 מ'. הרוחב: 9.25 מ' והגובה 7.22 מ'. נפח ההטענה עומד על כ-200 מ"ק וכל הדבר הזה יכול לזוז עד מהירות של 64 קמ"ש. הבלמים כנראה מאוד חזקים.

BELAZ 75600

8. לוגאן לייק
כיום כבר בפנסיה, אך עת הוצגה, בתחילת שנות ה-70, התהדרה מפלצת קנדית זו בנתונים מרשימים: מנוע 12 צילינדרים דו-פעימתי (!) בנפח 126,781 סמ"ק (כן, למעלה מ-126 ליטרים!) שמייצר 2,500 כ"ס הצליחו להזיז את המשאית הזו ששוקלת 170 טון עם מטען ששוקל למעלה מ-213 טון גם בעליות ארוכות וקשות של מכרות ענק בקנדה (משקל כולל 383.5 טון). הגובה: 607 ס"מ, הרוחב: 734 ס"מ והאורך כ-19 מטרים שעד היום הם חסרי תחרות בענף.

logan lake truck

7. קאטרפילר 789
קאטרפילר הוא היצרן הגדול בעולם של ציוד צמ"ה בכלל ומשאיות מכרות בפרט. ה-789 היה בשעתו אלוף עולם, עם 1,705 כ"ס וכושר העמסה מרבי של 195 טון. אבל, רכב האספנות החביב הזה מתגמד לעומת אחיו הגדול, שתכירו תיכף... אגב, בסרטון נראית גרסת המיכלית של הדבר הזה. 135 קוב מים מאחור זה לא מעט, הן בנפח והן במשקל...


Caterpillar 789

6. לקטרה Haul M-200
לקטרה הציעו דגם זה שלהם למכרות פתוחים בהם נדרש כושר הובלה בינוני-גדול אך בתנאי עבודה (שיפועים, אינטנסיביות) קיצוניים. אם תרצו – הלנד רובר דיפנדר של המשאיות. שם הדגם מרמז על יכולת ההעמסה – 200 טונות, וב-1968 הייתה זו המשאית הראשונה שהציגה יכולות שכאלו. הלקטרה יוצרה על-ידי טרקס שהשתייכה בשעתו ל-GM.

Lectra haul dump truck

5. טרקס 33-19 'טיטאן'
המוטציה הזו – ה"לימוזינה של משאיות הענק" – נשענת על 3 סרנים ויוצרה על-ידי חטיבת Terex של ג'נרל מוטורס. הענקית הזו הוצגה ב-1973 ומאז ועד 1998 החזיקה בתואר 'משאית המכרות הגדולה בעולם'. במונחים של היום מדובר ב'דור ראשון' של משאיות מכרות עם יכולת העמסה מרבית של 320 טונות "בלבד", ומהירות מרבית בעומס מלא של 48 קמ"ש. גרוטאה.

Terex Titan

4. קומטסו 960E-1
קומטסו אמריקה מאילינוי מתגאה ב-960E-1 המצודדת שלה, כגולת הכותרת מבין משאיות הענק שהחברה מייצרת. האולטרא משאית הזו הושקה ב-2008 והיא הגדולה בהיצע קומטסו. אם תתעקשו תוכלו להעמיס על גבה 327 טונות של עפר, פחם או סתם ג'יפה (משקל עצמי: 253 טון. משקל כולל מרבי: 580 טון). הגנרטור-דיזל בתצורת V18 ובנפח 48.8 ליטר מייצר כאן 3,500 כ"ס מספקים בהחלט. האורך: 15.6 מטרים, הגובה 7.37 מטרים והרוחב 9.19 מטרים. מתחת לגחון יתאפשר ללא בעיה מחסה בפני גשם וברד גם ללימוזינה של אובמה, עם מרחק של 6.65 מ' בין הסרנים.
כך היא נראית על נגרר, ללא גלגלים או ארגז...

komatsu 960e

3. ליבהר T 282B
360 טונות יכולה המפלצת הזו לסחוב – הגדולה שיוצרה אי-פעם על-ידי היצרנית הגרמנית ליבהר, ואחת הגדולות בכלל. ה-T 282B הושקה ב-2004, ממש חדש במונחי משאיות מכרות ענקיות...
משאית על זו מצוידת בגנרטור ענק המספק חשמל לצמד מנועים חשמליים מאחור – אחד לכל גלגל. בסיס הגלגלים הוא 6.6 מטרים, הרוחב 8.7 מטרים, הגובה 7.4 והאורך 14.5 מטרים. במנוע כאן תוכלו לספור 20 בוכנות בנפח כולל של כ-90 ליטרים. 3,650 כ"ס מייצר הגנרטור, די להזיז כמעט 550 טונות – המשקל הכולל של היצירה הזו.

Liebherr T 282B

2. קאטרפילר 797F
ב-2008 השיקה יצרנית הציוד המכאני-הנדסי הגדולה בעולם – קאטרפילר – את הגרסה העדכנית ביותר של משאית המכרות מסדרה 797 שלה. גרסה זו – ה-797F – היא הגדולה עד כה ומסוגלת לשנע עד 363 טונות במהירות של עד 68 קמ"ש. שימו לב: מנוע ה-V20 הוא בנפח כולל של 106 ליטר ומייצר 3,793 כ"ס כבר ב-1,750 סל"ד. המשקל הכולל יכול להגיע לכ-624 טון בנפח הטענה בארגז של 267 מ"ק. אגב, נפח מיכל הדלק הוא 3,785 ליטר. ממדים: גובה של 7.7 מ', בסיס גלגלים של 7.2 מ', אורך של 15.1 מ' ורוחב של 9.76 מ'.

Cat 797F

1. באקירוס MT6300AC
המלכה. משאית המכרות הגדולה בהיסטוריה – גם אם לא הכבדה ביותר, ראו למשל מס' 2 – ואחד מכלי הרכב הגדולים בכלל. נכון, ההבדלים בינה לבין המדורגים מיד אחריה אינם עצומים, אבל בכדי להיות "הכי" גם ס"מ בודד קובע.
ה'באקירוס' (Bucyrus) המרשימה הושקה בסוף 2008. דגם זה הוא מן הסתם גם הגדול ביותר שיוצר על-ידי יצרנית ציוד המכרות האמריקנית באקירוס אינטרנאשיונל בע"מ. המשאית מסוגלת לשנע 363 טונות של עפר או סלעים במהירות של עד 64 קמ"ש. המנוע כאן מייצר 3,750 כ"ס – V20 של דטרויט דיזל בנפח 48.8 ליטר "בלבד". המספרים אומרים 6.65 מ' לבסיס הגלגלים, 15.6 מ' לאורך, 9.7 מ' רוחב וגובה של 7.9 מ'. המשקל הכולל הוא 603 טון ונפח מיכל הדלק 4,921 ל'. תנו כבוד!

Bucyrus MT6300AC