אלא שמבין החניונים שעדכנו את תעריפיהם בהתאם – ואלה לא רבים – עולה כי המחירים ברוב המקרים עלו. עליית המחירים באה לידי ביטוי בעיקר בתעריף לשעה הראשונה. חלוקה השעה השנייה למקטעים פוגעת גם בחונים למשך שעתיים. המרוויחים מהחוק יהיו אלה שיחנו שעה ורבע או וחצי, כך שנשאלת השאלה האם החוק שנולד מתוך מטרה להגן על הצרכנים, יעשה את ההפך, בעיקר בהיעדר פיקוח על מחירי החניונים.
יש לציין כי החוק מאפשר לגבות דמי חניה לכניסה חד-פעמית (שבחלק מהחניונים תקפים משעות אחר הצהריים והערב), יום מלא או לפי מנוי חודשי. עוד קובע החוק כי באישור שר הפנים וועדת הכלכלה, התיקון לחוק לא יחול בחניונים מסוימים "משיקולי תחרות ומשיקולי תחבורה".
כדאי לחנות שעה וחצי בדיוק
בדיקה אקראית במספר חניונים העלתה את הממצאים הבאים: בחניון פרטי באזור מדרחוב נחלת בנימין בתל אביב עולות היום שעתיים חניה 32 שקל, לעומת 25 שקל לפני החוק. זאת לאחר שהתעריף לשעה ראשונה התייקר מ-15 שקל ל-20 שקל, וכל רבע שעה שמעבר עולה 3 שקלים.
גם בקניון עזריאלי שינו את התעריף כך ששעתיים חניה עולות כיום 18 שקל, לעומת 12 שקל בתעריף שקדם לחוק. למעשה, במקום 12 שקל לשעתיים ראשונות, משלמים היום החונים 10 שקלים לשעה ראשונה ו-2 שקלים לכל 15 דקות שמעבר לה. החונים שעה עגולה חסכו 2 שקלים, ומי שיחנה מעבר לשעה וחצי – יספוג את עלויות החוק.
חניוני "אחוזת החוף", הכוללים 70 חניונים, העלו עד כה את המחירים ב-1-2 שקל – בחישוב לשעתיים חנייה. שרלי בן-סימון, סמנכ"ל ומנהל אגף תפעול בחברה, מנמק את השינוי במחיר עבור הנוחות של חישוב העודף לחונים לפי רבעי שעה, וזאת כדי למנוע מצב שבו יידרש עודף של 5 אג' - מטבע שיצא כזכור מכלל שימוש. לדבריו, "החוק בא להיטיב עם כלל הציבור, ומבחינתנו המשמעויות הן ירידה בהכנסות".
למי אכפת מקנס של 67,300 שקלים, או מאסר?
הסנקציה למפרי ההוראה נשמעת מרתיעה ללא ספק: מדובר בקנס של עד 67,300 שקלים או מאסר של עד שנתיים. אלא שהקנס הזה כנראה לא מרתיע את מרבית החניונים. כאמור, בכ-72% מהחניונים לא מיושם החוק והמחיר נותר כשהיה.
לפי סקר גיאוקרטוגרפיה, מתוך 32 חניונים עירוניים שאינם גובים מחיר גלובלי, 23 חניונים לא עדכנו את תעריף השעה השנייה לרבעים, כפי שמחייב החוק. נציין כי כאשר החוק היה בשלבי הקריאות בכנסת, קמו בעלי החניונים בקריאה למנוע את השינוי וכבר אז הבטיחו שהצרכנים ייפגעו. בעל חניון בתל אביב התבטא בראיון כך: "זה חוק שאין לו אח ורע בעולם, ומי שיפגע ממנו הם הצרכנים. מבעלי החניונים תידרש אופרציה לא ריאלית ליישום".
כדי להקל על ההליך הפרוצדוראלי ולאפשר את התארגנות החניונים, החלת החוק נדחתה בששה חודשים, ונכנסה לתוקפה ב-4 לינואר 2009.
"חניונים הם מצרך חיוני"
האם הצרכנים יכולים להתגונן? לדברי ח"כ נוקד, במקרים של הפרה, מומלץ לפנות למשרד התמ"ת או לגופים להגנת הצרכן, ובכל מקרה היא מאמינה ש"ייקח עוד זמן עד שכולם יפנימו את החוק". לדבריה, העלאת תעריפים רק בשל עדכון החוק היא ניצול ציני של תיקון צודק הנוגע לכל אחת ואחד מאיתנו: "אם בעלי החניונים יעלו תעריפים, לא אהסס להתערב שוב באמצעות חקיקה. גם מקרים חריגים של תעריפים מופרזים ייבדקו לגופם".
לצד זה, היא קוראת לבעלי החניונים לשמור על דמי חניה שפויים בעיקר בתקופה של משבר כלכלי. לבעלי הקניונים היא קוראת להקפיד על מחירים נמוכים בעידן בו יש לעודד צריכה פרטית. היא מוסיפה כי חניונים הם מצרך חיוני שלא פועל לפי כוחות השוק אלא משרת את הצרכנים בהתאם למיקום ולא מאפשר כמעט תחרות רלוונטית: "יש לשקול פיקוח וקביעת מחיר מרבי".
הכתבה מתוך מערכת אתר גלובס