הטנדר הקשוח של טויוטה, היילקס, הוא ללא ספק אחד מנכסי צאן הברזל של היצרן היפני. דגם זה הפך לסמל לחוסן ועמידות, ומאז יצא לראשונה בשנות ה-60 יוצרו יותר מ-12 מיליון יחידות – הדגם השני בטבלת מכירות כל הזמנים של טויוטה, אחרי הקורולה.
בתערוכת ברצלונה הנפתחת מחר תשיק טויוטה לשוק האירופי את הדור השישי של ההיילקס, לקראת תחילת השיווק בפועל מאוחר יותר השנה, בחודשים אוקטובר-נובמבר. מעבר לעיצוב החדש קיבל ההילקס שורה של שינויים מכניים, כשהחידוש המשמעותי ביותר הוא גידול משמעותי בממדים – ובעיקר תוספת מבורכת למרחב הפנים.
את הדור החדש של ההיילקס למעשה
כבר הכרנו בשנה שעברה, כאשר טויוטה השיקה אותו בשוק התאילנדי תחת הכינוי ^ויגו^. הדגם שיושק באירופה זהה למעשה, עם שני הבדלים משמעותיים: האחד – המנועים החזקים של הגרסה ה^תאילנדית^ לא מגיעים לאירופה (וגם לא אלינו). מדובר במנוע השלושה-ליטר D-4D המוכר לנו מהלנדקרוזר פראדו, בעל 163 כ^ס, ובגרסת אינטרקולר (מצנן-ביניים) חזקה יותר, 120 כ^ס, של מנוע ה-2.5 ל' D-4D עימו מגיע ההילקס הנוכחי. אירופה, ואנחנו, נשארים עם המנוע הקיים בעל 102 כ^ס בשלב זה; מנוע ה-2.5 ל' אינטרקולר מיועד להצטרף להיצע רק ב-2006. ההבדל השני החשוב הוא פועל יוצא של הראשון: ההיילקס ימשיך להגיע אלינו עם תיבה ידנית בלבד (ולפחות כרגע לא מדובר אפילו על גרסת ^פריראנר^ אוטומטית). יתכן שתיבה כזו תגיע בהמשך עם המנוע החזק יותר. אפשר להתנחם בכך שהתיבה הידנית עברה שיפור והיא אמורה לספק החלפות מדוייקות וקלות יותר.
כאמור, השינוי המשמעותי ביותר הוא בממדים. בסיס הגלגלים צמח באופן דרמטי, מ-286 ל-308.5 ס^מ, כשהגידול הענק מאפשר שיפור רב במרחב לנוסעים – נקודה כאובה בהיילקס הנוכחי וקודמיו. לא רק בסיס הגלגלים גדל: 4.5 ס^מ התווספו לרוחב של גרסת התא-הכפול, ו-6.0 ס^מ לגרסת התא-היחיד; האורך הכללי גדל בלא פחות מ-34 ס^מ ועומד על 513 ס^מ, דבר המאפשר להגדיל משמעותית את ממדי הארגז. אורכו גדל ב-16.5 ס^מ בגרסת התא-הכפול, והרוחב – ב-5.0 ס^מ.
מיותר לציין כי ההילקס שומר על התצורה הקלסית של שילדת-סולם וסרן חי מאחור, אבל השילדה והמיתלים חדשים לגמרי. השילדה החדשה מציעה קשיחות-בפיתול הגבוהה ב-45% מקודמתה, ולפי טויוטה מאפשרת בידוד יעיל יותר של רעידות ורעש מהנוסעים. במיתלים הקדמיים נעשה שימוש כעת בקפיצי סליל במקום מוטות פיתול, בעוד מאחור נותרו קפיצי עלים – אך גם הם חדשים. דיפרנציאל אחורי מוגבל-החלקה יגיע כציוד תקני, עם אופציה – כבעבר – לנעילת דיפרנציאל. עוד שינוי חשוב הוא במערכת ההיגוי: במקום הסבבת העתיקה יש עכשיו מערכת גל-משונן מדוייקת בהרבה.
טויוטה מדברת עוד על שיפור גדול באיכות ההרכבה, התאמת הפנלים, החומרים וכן הלאה; הטנדר החדש אמור להיות חסכוני ושקט מקודמו בזכות תכנון אוירודינמי יעיל יותר (התאמת הפנלים החיצוניים תורמת כאן גם היא).
כפי שסיפרנו בעבר, ההיילקס החדש הוא חלק מ^פרוייקט IMV^ – תכנית גלובלית של טויוטה, הכוללת ייצור של כחצי מיליון כלי-רכב בשנה בארבעה מפעלים מחוץ ליפן, בתאילנד, אינדונזיה, דרום-אפריקה וארגנטינה. עבור השוק האירופי יגיע ההיילקס בגרסאות תא-יחיד ותא כפול מדרום-אפריקה, וגרסת התא-המוארך (^קבינה וחצי^) תגיע מתאילנד.