אודי ידעה היטב מה היא עושה כאשר בחרה באי סרדיניה לאתר ההשקה של ה-A4 החדשה. מזג האוויר הנוח, האווירה היוקרתית של אי המהווה אתר-נופש מבוקש בחוג הסילון, הנופים הנהדרים – כל אלו היוו בונוס לתפריט העיקרי: כבישים מפותלים ומהנים. שכן זה היה המסר העיקרי שאודי ביקשה להעביר לנו: היכולת הדינמית של ה-A4 החדשה. אודי רוצה להראות שגם היא יכולה לספק התנהגות-כביש מהנה, היגוי מדוייק, יכולת לתקוף פניות לפחות כמו של המתחרה הגדולה, סדרה 3 של ב.מ.וו.
השינויים שבוצעו בדגם החדש מיועדים בראש ובראשונה להשגת המטרה הזו. כמו למשל הזזת הסרן הקדמי 15 ס^מ יחסית למנוע, בשיעור של כ-15 ס^מ, על-ידי החלפת מיקום הדיפרנציאל והמצד הנמצאים בין המנוע לתיבת ההילוכים. בין היתר שינוי זה משפר את חלוקת המשקל קידמה-אחורה שכן הוא מאפשר, הלכה למעשה, להתקין את המנוע אחורה יותר יחסית לגלגלים. מה שהשינוי אינו עושה זה לשפר את מרחב הפנים, שכן כל שאר הרכיבים נותרים במקומם. השינוי בבסיס הגלגלים של ה-A4 הוא למעשה גדול יותר, 17 ס^מ, ויחד עם שינויים נוספים מעניק תוספת של כ-3 ס^מ מרווח לברכי היושבים מאחור. לא שינוי דרמטי, בודאי, וה-A4 איננה המרווחת בקבוצתה – אבל הרי לא זה היה היעד העיקרי.
גם עיקר המאמץ הטכנולוגי התמקד בתחום השילדה ומכלוליה. הפרט המענין ביותר הוא ההגה הדינמי – זה שם, לא תיאור; אודי משתמשת במילה ^דינמי^ היכן שרק אפשר בכינוי מערכות השלדה החדשות. בעברית פשוטה מדובר במערכת שמסוגלת לשנות את יחס המסירה בין הפניית ההגה להפניית הגלגלים, באופן אוטומטי בהתאם לתנאי הנהיגה: בתמרונים איטיים כמו חניה בעיר, או בעת נהיגה נמרצת מהסוג שביצענו במהלך רוב ההשקה, היחס מהיר כך שלא צריך לעבוד הרבה על ההגה. בקו ישר ובמהירות גבוהה, ההיגוי הופך איטי יותר כדי שה-A4 לא תהיה רגישה כל כך לתנודות הידיים. ההבדל בין שני הקצוות הוא כ-100% – דהיינו ביחס הארוך (מהיר) יש צורך רק ב-2 סיבובים נעילה-לנעילה, ביחס הקצר (איטי) – כארבעה. מערכת אופציונלית זו מתפקדת מצויין, יש לציין, במיוחד לאור זאת שההגה גם מתקשח ומקבל פחות תגבור עם עליית המהירות. עוד אופציה מיתלים אקטיביים, המגיבים לפני הכביש; ולסיום, אופציית ^דרייב סלקט^, המאפשרת לבחור את ^מצב הרוח^ של המכונית, אם תרצו, בין שלושה מצבים: נוחות, דינמי, או אוטומטי. במצב נוחות תגובות המנוע ממותנות, וכך גם תגובות התיבה האוטומטית אם יש; עקומת התגובה המשתנה של ההגה הדינמי, אם קיים, נשלטת גם היא וכן עוצמת התגבור. במצב אוטומטי מתפקדים כל הגורמים המכניים הללו לפי הנדרש ברגע נתון. בנוסף, במידה ומותקנת מערכת MMI האופציונלית (ממשק תפעול באמצעות תפריטים, בדומה ל-iDrive של ב.מ.וו אך יותר אינטואיטיבי ונוח לתפעול), ניתן לבחור במצבים שונים לכל אחד מהמכלולים – מנוע על מצב אוטומטי, מיתלים על מצב דינמי, הגה על מצב אוטומטי וכן הלאה.
וזה פועל היטב. את ההבדלים בין המצבים הקיצוניים אפשר להרגיש היטב, והמערכת אפשרה הרבה בטחון מאחורי ההגה – במיוחד כשהיא באה יחד עם מנוע ה-V6 של אודי בנפח 3.2 ל', שמציע 265 כ^ס. צרף למנוע מצויין זה תיבה ידנית (6 הילוכים), הנעת קוואטרו לכל הגלגלים וחישוקי ^19 עם צמיגים בחתך אולטרא-נמוך, והרי לך מכונית עם יכולת גבוהה ביותר: לא מכונית ספורט, בודאי (ה-A4 קצת כבדה מדי בשביל זה), אך אוחזת היטב, משנה כיוון במהירות ובהחלטיות, ומדרבנת בך להאיץ עוד ועוד. אף אחד לא יכחיש כי האלמנט הדינמי אכן בא היטב לידי ביטוי...
שילוב שיותר רלבנטי לשוק הישראלי הוא מנוע הבנזין השני בהיצע, 1.8 TFSI (טורבו הזרקה ישירה) חדש בעל 163 כ^ס, שאלינו כבר הגיע עם ה-A3. זהו מנוע חסכוני גמיש וחזק (גם אם לא אחרי שנוהגים ב-V6), אם כי לוקה מעט בחספוס במהירויות נמוכות וסל^ד נמוך. יתכן כי הסיבה לחספוס היא תיבת ה'מולטיטרוניק' הרציפה, שאיכשהו לא אוהבת סיבובי-מנוע נמוכים. מדובר בגלגול חדש של התיבה הזו, עם אפשרות לתפעול בצורה ידנית ב-8 יחסים נפרדים (!), באמצעות משוטים מאחורי ההגה. פרט לאותו חספוס תפקד מנוע הטורבו למופת, ואפשר לא רק ביצועים טובים אלא גם נכונות לשיוט רגוע ושקט. התיבה, אגב, מצויידת במצב 'ספורט', המשנה באופן דרמטי – אולי דרמטי מדי – את מפת החלפות ההילוכים והסל^ד בו הן מתבצעות. אין ספק שמצב זה אכן מתנהג כנדרש בנהיגה נמרצת, אך הוא אינו פרקטי לשום מטרה אחרת.
מבחינת ההתנהגות, הרי שה-A4 הפגינה יכולת טובה גם כאן, עם הנעה קדמית בלבד, ללא מערכות-העזר המתוחכמות ועם צמיגי ^17 שהם בודאי הגיוניים יותר לכבישי ישראל. ההיגוי פחות ישיר, המיתלים מאפשרים יותר זויות גלגול, אך עדיין מדובר בשיפור משמעותי לעומת ה-A4 היוצאת.
לא חסרות מערכות עזר עם יעודים אחרים פרט לתחום הדינמי – רובן אופציות. יש מערכת חדשה להתראה לסטייה מנתיב, המבוססת על זיהוי סימונים בכביש באמצעות מצלמה המותקנת מעל המראה האמצעית. כאשר מזוהה מצב של סטייה מנתיב הנסיעה, מופעלת הרעדה של ההגה, באחת משלוש עצמות לפי בחירה מוקדמת של הנהג. עוד מוצעת בקרת שיוט אקטיבית, היודעת לבלום את הרכב אם הוא מתקרב יתר על המידה לרכב אחר (וזה עובד היטב, בדקנו), ומערכת התראה לשטחים מתים בשדה הראיה.
בנוסף למנועי הבנזין תוצע ה-A4 עם שלושה מנועי דיזל, שמן הסתם פחות מעניינים עבורנו.
ה-A4 החדשה צפויה להגיע ארצה בחודשים הראשונים של 2008, עם תג מחיר של 290,000 ש^ח וצפונה.
• הכתבה המלאה תופיע בגליון 'אוטו' הקרוב (261)