הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה אתמול (יום ב') את נתוני מצבת כלי רכב בישראל. מנתונים עולה כי נכון לסוף שנת 2007 נעו על כבישי ישראל 2,284,000 כלי רכב, גידול של 5% שהם כ-108 אלף כלי רכב לעומת נתוני 2006. מדובר בגידול הגבוה ביותר בשבע השנים האחרונות (ב-2006 נרשם גידול של 3.2%, ב-2005 של 3.4%, ב-2004 – 2.8% וב-2003 רק 1.1%).

חוץ מהרוב המכריע של מכוניות הפרטיות (כ-1,779,000) נעים על כבישי ישראל גם 95,000 אופנועים, 358,000 משאיות, 28,900 אוטובוסים ואוטובוסים זעירים, 18,300 מוניות ועוד 3,800 כלי רכב מיוחדים.


לא מוכרים את המכונית
אנחנו מחשיבים את ישראל כמדינה השייכת לעולם המפותח אבל בכל הקשור לכמות כלי הרכב מתברר שאנחנו רחוקים מאוד מהמדינות המערביות. רמת המינוע בישראל עמדה בשנת 2007 על 315 כלי רכב לכל אלף תושבים (לעומת 306 כלי רכב בסוף 2006), מתוכם 246 כלי רכב פרטיים. לשם השוואה בארה''ב יש כמעט 800 מכוניות לאלף תושבים (כלומר רמת המינוע בישראל עומדת על כ-40% ביחס לארה''ב). אנחנו סובלים מרמת מינוע נמוכה יחסית גם מול מדינות אחרות, כמו: נורווגיה, ספרד, אוסטריה, יפן ושוויץ, בהן רמת המינוע נעה בין 600 ל-700 כלי רכב ל-1,000 תושבים.
למרות הצמיחה במצבת כלי הרכב, צי הרכב הישראלי אינו מצעיר. הגיל הממוצע של כלי הרכב המנועיים הגיע בסוף שנת 2007 ל-6.9 שנים, כמו הנתון שנרשם אשתקד וזקן לעומת נתוני השנים הקודמות: 6.7 ב-2005 ו-6.6 בשנת 2004. כלומר יש יותר מכוניות ישנות שממשיכות לנסוע. ובכלל מאז שנת 1998, מסתמנת עלייה רציפה בגיל הממוצע של כלי הרכב, מ-5.9 שנים בממוצע בשנת 1997 ל-6.9 בשנת 2007. כ-883 אלף (39%) מכלי הרכב נחשבים חדשים, עד ארבע שנים; כ-671 אלף (29%) בני חמש עד תשע שנים וכ-730 אלף (32%) בני עשר שנים ויותר.

אוהבים אותה יפנית

למרות הפופולריות ההולכת ועולה של היצרניות הדרום קוריאניות, הלקוח הישראלי עדיין מעדיף מכוניות יפניות. 38.7% מכלי הרכב הנעים על כבישי ישראל יוצרו ביפן. מדובר בעליה קלה לעומת נתוני 2006 (37%), אך המספר גבוה פי יותר משלושה מהמקום השני בו נמצא את דרום קוריאה עם נתח שוק של 10.9%. אחריה נמצא את צרפת (עם 9.8%), ספרד (9.2%) וגרמניה (7.7%). עם זאת יש לזכור שבעידן הגלובליזציה, יצרנים רבים מייצרים מכוניות במדינות זרות, ולאו דווקא בארץ המקור שלהם. אגב, בישראל יוצרו מספר זניח – 0.1 אחוז – מכלל כלי הרכב שנעו בשנת 2006.

... ועדיף שתלגום בנזין
טוב, אחרי שבחרנו במכונית בעלת מוצא יפני באיזה מנוע נבחר? ובכן, בכל הקשור למכוניות פרטיות מר ישראלי מעדיף בנזין, להבדיל מהמתרחש באירופה. בסגמנט הפרטי שיעור מנועי הדיזל נמוך מאד ועומד על 2.7% בלבד (49 אלף כלי רכב). בנוסף, למצבת כלי הרכב התווספו בשנת 2007 כ-4,500 מונעים בגז מתוכם כ-3,200 כלי רכב פרטיים. עלייה משמעותית לעומת נתוני 2006 בה נרשמו 2,800 כלי רכב מונעים באמצעות גז.