הדלק הנקי יותר כבר כאן... כמעט
חברת בתי הזיקוק לנפט מודיעה על כוונה לשווק דלק נקי יותר בתקן יורו 5. מתי זה יקרה? למה זה לא קרה? ולמה לא ספרו לנו שבנזין באוקטן 98 הינו כזה כמעט שנה?אחרי שנים ארוכות של פרסומת שלילית תחת הבעלות הממשלתית הקודמת בז"ן צמאה ליחסי ציבור חיוביים והיא מוצאת אותם היום עם היוזמה להביא לשוק דלק (בנזין וסולר) שעומד בתקינת יורו 5. דלק זה הינו "נקי" יותר משמעותית (בייחוד כשהוא משודך למנועים בתקינת יורו5 שיגיעו לארץ בעתיד). אנשי בז"ן מספרים שכבר כיום הם יכולים לספק דלק כזה לתחנות ומספרים שיש אפילו 15 תחנות שכבר מספקות אותו. הם יוצאים למסע פרסומי לטובת הדלק הזה, שיהיה יקר באופן זניח לעומת הדלק המוכר. מנכ"ל בזן, ישר בן מרדכי, במסיבת העיתונאים היום מה שמוזר בכל המהלך הוא בכך שהחברה מוכנה ורוצה למכור את הדלקים עכשיו אבל אינה מעוניינת לבצע מעבר גורף למרות שמדובר בהפרש עלויות זניח (שמן הסתם יהיה קטן מעלות מסע הפרסום). "אנחנו לא רוצים להחליט בשביל חברות הדלק. אנחנו רוצים שהביקוש יגיע מהם או מהלקוח ושהממשלה שתלחץ עליהם לרכוש את הדלק הזה". קצת מוזר לגלות ששוב דבר שיכול לסייע לאיכות הסביבה ישכב על המדף עוד מספר חודשים, בייחוד כאשר הממשלה מראה מדי פעם נכונות לטפל בתחום (ראה המכונית החשמלית). כדאי להסביר שתקן יורו 5 מלא יכנס לתוקף בינואר 2009, ושמדינת ישראל שמחויבת לתקינה האירופאית אמורה לעבור לעבוד לפיו. בבז"ן מסכימים שאכן זה המצב אך טוענים שמחד במדינת ישראל עשויים שינויים כאלה להתעכב, ומנגד שהקדמת השימוש תשפר את מוכנות התשתית למכוניות יורו 5 ותזרז את קליטתן.
פרט מעניין שנחשף במסיבת העיתונאים הוא שבעצם דלק בתקן יורו 5 כבר נמכר בארץ כמעט שנה. מסתבר שכמעט כל הדלק (כ-98 אחוזים) באוקטן 98 שנמכר בארץ עומד בתקן יורו 5 מאז אוקטובר 2007 (בז"ן היא שמייצרת את הדלק הזה לשימוש המקומי). זה אומר שמדובר בדלק "נקי" יותר משמעותית ובכל זאת אף אחד מכל הגורמים הקשורים לתחום – כולל הממשלתיים – לא נרתם בתקופה האחרונה כדי לעודד את השימוש בו. להיפך, פער המחיר שלו לעומת דלק באוקטן 95 גדול מדי (גם לדעת אנשי בז"ן שיודעים באיזה מחיר הם מוכרים אותו) ובתקופה האחרונה גם ההנחות עליו הפכו זניחות. חוסר המודעות והמחירים גורמים לכך שהמכירות שלו הפכו זניחות לחלוטין (כשני אחוזים מסך המכירות). כמה חבל.