ביום שני, השני לחודש ינואר 2017, תצא לדרכה "פשיטת הראלי דקאר" (rallye raid Dakar) – הנערכת מאז 2009 בדרום אמריקה. המפעל המקורי "פשיטת המדבר ראלי פריז-דקאר", נערך בין השנים 1979 ו-2008, והיה עם השנים לאירוע החשוב, המאתגר והדרמטי מסוגו.
המירוץ יוזנק באסונסיון שבפרגוואי, יפנה מערבה וצפונה לבוליביה ומשם ירד דרומה דרך האנדים, ולבסוף יחצה את ארגנטינה ממערב ויסתיים בבואנוס איירס, ב-14.1. הראלי יעבור במגוון סוגי דרך, כולל הרים גבוהים, מדבריות ובין צמחיה עבותה, יהיו בו 12 קטעי מירוץ ואורכו הכולל הוא כ-8800 ק"מ. במירוץ משתתפים מכוניות, משאיות, אופנועים וטרקטורונים, ומספרם הכולל השנה יעמוד על כ-600 כלים.
ראלי דקאר 2017 – הדגמים החדשים נחשפים
צילום: מנהל
דומיננטיות
קצת למעלה מחודש לפני הזינוק החלו להיחשף כלי הרכב המשתתפים במרוץ. הדגמים שנחשפו בשלב זה הם של שתי הקבוצות היותר-בולטות המתחרות בדקאר בשנים האחרונות –מיני ופיג'ו. בשנים 2012-2015 שלטה קבוצת מיני-X-רייד וסיימה ראשונה. אולם בראלי האחרון הייתה זו פיג'ו-רדבול שזכתה במקום הראשון, עם סטפן פטרהנסל מאחורי ההגה, ופיג'ו זכתה לראשונה לאחר 26 שנה. אגב פטרהנסל; האיש מתחרה מאז 1988, וזכה ב-12 מירוצים, מחציתם (עד 1998) על אופנועים.
כלי הרכב המתחרים בדקאר נושאים שם של דגם מוכר של היצרן – אולם הקשר בינם לבין הדגם המוצע לציבור קלוש ביותר. שילוב של רכב מירוץ שנועד להיות מהיר מאוד בשטח, תוואי נסיעה קשה ביותר וארוך באופן יוצא דופן, מחייב בנייתם של כלים ייעודיים למשימה.
פיג'ו 3008 DKR
פיג'ו, שזכתה ב-2016 עם 2008 DKR (הוצג ב-2014) הציגה דגם חדש לגמרי, כזה המבוסס לכאורה על 3008, נושא את שמו – אך ללא כל קשר מכני. בכל אופן ה-3008 DKR גדול משמעותית מה-2008 DKR שקדם לו; בסיס הגלגלים גדול ב-20 ס"מ(!) ואורכו 300 ס"מ, האורך גדל ב-21 ס"מ ל-431 ס"מ, הרוחב ב-17 ס"מ(!) ל-220 ס"מ וגם הגובה עלה, ב-11 ס"מ, ל-191 ס"מ.
עוד ברשימת השינויים: מנוע דיזל חדש קטן יותר (3.0 ל', מול 3.2 ל' עד היום) עם הספק דומה (340 כ"ס) מבנה זהה (V6 ו-2 מגדשי טורבו) – אך עם הרבה יותר מומנט ועם זמינות משופרת: 81.5 קג"מ ב-5000 סל"ד, במקום 60 קג"מ ב-7800 סל"ד. כל אלו עוברים אל צמד הגלגלים האחוריים בלבד, באמצעות תיבה ידנית-סיקוונסיאלית בעלת 6 הילוכים. המהירות המרבית, 200 קמ"ש, נותרה כבעבר.
ראלי דקאר 2017 – הדגמים החדשים נחשפים
צילום: מנהל
כמו כן, שינויים נוספים כוללים שינוי ביחס סרחי העודף ושינויים במבנה המתלים. תצורת עצמות העצה הכפולות ושני בולמי זעזועים לגלגל נותרה כבעבר, אולם בעוד של-2008 היו שני קפיצי סליל לכל בולם – ב-3008 קפיץ אחד בכל בולם. מעבר לכך, מהלך המתלים נותר כשהיה (46 ס"מ בכל פינה) וכך גם קוטר צלחות הבלמים (355 מ"מ) ונפח מיכל הדלק (400 ליטר).
מעבר לכך, טוענים בפיג'ו לשינויים נוספים עליהם ניתן דגש במהלך הפיתוח – עמידות טובה יותר (מכלולים מחוזקים, הגנה טובה יותר של רכיבים אלקטרוניים) ומזגן משופר. מפונקים? לא כשזוכרים שהצוות המתחרה נוסע במשך 12 שעות ברציפות, והטמפרטורה החיצונית עלולה להגיע ל-60 מעלות (קיץ, מדבר).
ראלי דקאר 2017 – הדגמים החדשים נחשפים
צילום: מנהל
מיני קאונטרימן ג'ון קופר וורקס ראלי
לכבוד 2017, גם מיני מציגה רכב מרוץ חדש – על 'בסיס' הקאנטרימן החדש, שנחשף לאחרונה - ואשר מחליף את ה-ALL4 רייסינג הוותיק (הוצג עוד ב-2011) ובעל היסטוריית ההישגים המרשימה, כולל ארבע ניצחונות ברציפות בדקאר.
מצד אחד, ההצהרות על 'רכב חדש' אינן מתכנסות עם המפרט הטכני: בסיס הגלגלים (290 ס"מ) והרוחב (200 ס"מ) נותרו כבעבר, בעוד שהאורך גדל באופן זניח (2 ס"מ, כעת 435 ס"מ) והגובה עלה מ-196.5 ס"מ ל-200 ס"מ. כמו כן, המנוע חזק יותר, עם 340 כ"ס ב-3250 סל"ד (במקום 320 כ"ס, באותה זמינות) והמומנט דומה -81.5 קג"מ (עם זמינות משופרת ב-250 סל"ד (כעת 1850 סל"ד) – אך המנוע בבסיסו נותר דומה לשל הרכב הקודם (דיזל 6 ציל' טורי, עם שני מגדשי טורבו, 3.0 ליטר). כמיטב מסורת הקאונטרימן, ההנעה כפולה וגם כאן התיבה ידנית סיקוונסיאלית עם 6 הילוכים.
אנשי מיני טוענים כי השלדה חדשה, הן בחומרים והן במבנה. תא המנוע תוכנן כך שיהיה קל יותר להוריד את המנוע לטיפול; ובמיני טוענים לשעה אחת לכל התהליך. כמו כן, מרכז הכובד נמוך יותר וחלוקת המשקל שונה מאשר בדגם הקודם, ונעשה שימוש נרחב בחלקי מרכב עשויים מסיבי פחמן ומקבלר. מהלך המתלים הינו 25 ס"מ בכל גלגלים, גדול ב-20% מאשר קודם.
הבטחה
אנחנו נעקוב אחר המרוץ (2-14 בינואר) ונעדכן באופן שוטף.
ראלי דקאר 2017 – הדגמים החדשים נחשפים
צילום: מנהל