המראה והדיבור של לוקה דה מיאו, נשיא סיאט, אינם מסגירים את הוותק שלו בתעשיית הרכב, בה הוא נמצא כבר יותר מעשרים וחמש שנים. דה מיאו החל ברנו, המשיך בסדרת תפקידים בכירים בפיאט לפני שעבר ב-2009 לקבוצת פולקסווגן, שם כיהן כמנהל השיווק בפולקסווגן וחבר הנהלה בכיר באודי לשיווק. דה מיאו, שמונה בספטמבר 2015 לראש סיאט, הגיע לארץ יחד עם בכירים נוספים מהמותג לכבוד ועידת ראש הממשלה לתחליפי דלקים ותחבורה חכמה שנערכה בתל-אביב, וההכרזה על שיתוף הפעולה המקומי עם צ'מפיון מוטורס.
בנאומו בוועידה הוא דיבר על הקרבה בין ברצלונה לתל-אביב ועסק בנושאים שנמצאים על הפרק בתעשייה בכלל ובסיאט בפרט, ובהם נהיגה אוטונומית. "מי שיפתח את האלגוריתם הנדרש כדי לחצות את מרכז רומא בשש וחצי בערב יזכה בפרס נובל – וכנראה יהיה ישראלי" הוא אמר בניסיון להבהיר עד כמה מורכב נושא הנהיגה האוטונומית, ועד כמה החלפה מוחלטת של הנהג עוד רחוקה. "אנחנו נשקיע קודם כל בטכנולוגיות שיתנו מקסימום תמורה להשקעה".
כבוד הנשיא / ראיון עם נשיא סיאט
צילום: מנהל
אחרי כן, במפגש עם עיתונאים, הוא סיפר על חוויותיו מהביקור ועל מה שקורה בסיאט: "אנחנו עובדים בקבוצה עם מובילאיי, וכמותג אנחנו עובדים עם ווייז על הטמעת האפליקציה במערכת המדיה שלנו, ואנחנו כאן כדי לבדוק מה עוד יש בקופסה. הביקור שלנו הסתכם ב-36 שעות מאוד מלמדות ובפירוש נחזור לכאן". דה מיאו מוסיף: "אנחנו עדיין בשלב של מחקר והערכה, אבל יש כאן הרבה אפשרויות. דבר נוסף שמעניין אותנו הוא תחום הדלקים האלטרנטיביים. לא ידענו עד כמה חשוב נושא הגז הטבעי (CNG) לישראל, ואנחנו רוצים להיות חלק מהפיתרון ולתת אלטרנטיבה לנהג הישראלי. עבדתי עם CNG במשך 25 שנים, וכשיש תשתיות זה מאוד נוח". דבריו על ה-CNG היו בתגובה לנאומו בכנס של שר האנרגיה, יובל שטייניץ, שהצהיר על כוונת המדינה לתת דגש על תחום ההנעה בגז טבעי ולעודד אותו.

כיצד משפיע עליכם המשבר בקטלוניה?
"יש לנו מעמד יציב כחברה ואנחנו צריכים לדאוג שהכל עובד. לא היו לנו כמעט בעיות. היו כמה ימים של שביתה, כמה משאיות שלא הגיעו וכ-140 מכוניות שלא יוצרו, אבל הדבקנו את הפיגור.
 
אנחנו לא פוליטיקאים. העמדה שלנו היא שאנחנו רוצים לשמור על המפעל ולהגן על העובדים. זה עבד טוב עד עכשיו ואני מקווה שעם הבחירות הקרבות הסדר יחזור. אנחנו מנסים לעשות את העבודה שלנו".
כבוד הנשיא / ראיון עם נשיא סיאט
צילום: מנהל
איך אתם מסתכלים על אנרגיות ההנעה?
"יהיה לנו הכל בסיאט, כולל מכונית חשמלית לקראת 2020 והיברידי נטען. העניין הוא למצוא את הפיתרון הנכון לכל פלח. יהיו 15 שנות מעבר עד שתתבסס טכנולוגיה שלטת, או שתיים.
 
אנחנו פחות תלויים בדיזל כיום, והוא מהווה 15% מהמכירות שלנו. אני חושב שמנועי הדיזל יתקשו להיות תחרותיים במכוניות קטנות בגלל עלויות היצור שמאמירות בשל תקני זיהום האוויר. אבל יהיו לנו שם פתרונות אחרים כמו 48V (מערכת מיקרו-היברידית, א.ש) ואולי גם הנעה חשמלית אם היא תוזל. במכוניות גדולות לדיזל עדיין יהיה מקום".

סיאט מתרכזת באירופה. האם תשאפו להפוך גלובליים יותר?
"אנחנו בהחלט צריכים לעשות זאת. יש לנו כעת הזדמנות כי סוף סוף אנחנו יכולים להשקיע. תמיד נלחמנו כדי להרוויח, וזו פעם ראשונה שאנחנו רווחיים. ואנחנו צריכים להשקיע. מסורתית אנחנו מצליחים באיזור הים התיכון, ולישראל חלק בכך. מרכז ודרום אמריקה הם אזורים טבעיים עבורנו כדי לגדול. אבל כדי להיכנס לשם צריך גם ייצור מקומי, מה שדורש השקעה גדולה. מקסיקו תהיה מקום טוב להתחיל בהתרחבות. צריך למצוא את הפיתרון הנכון אבל זה יהיה הכיוון שלנו".

מדברים רבות על נושאים אוטונומיים ורכב משותף, כיצד זה ישפיע על חשיבות המותג?
"ברור שתפישת המותג תשתנה. אנחנו צריכים ללמוד ולהבין מה ניתן יהיה להוסיף למותג. המותג לא יימדד רק ביכולת המכונית אלא בהצלחה להביא את החוויה הנכונה במקום הנכון. זה לא יקרה מחר ועד אז נלמד איך איך בונים מותג במובן החדש".
כבוד הנשיא / ראיון עם נשיא סיאט
צילום: מנהל

כיצד אתה מסתכל על אופנת הפנאי? האם היא זמנית?
"לא היה לנו פנאי בעבר ומאז הצגת האטקה הוא זוכה להצלחה גדולה. נראה שגם הארונה הולכת בדרך זו ובעתיד יהיה לנו פנאי עם שבעה מקומות. כשחושבים על פנאי הוא נוגד במשהו את הטרנד העולמי של חסכון בדלק כי הרכב גדול יותר, אבל אנשים פשוט רוצים זאת. SUV הוא "קול". לקוחות רואים בו את הספורט החדש והוא גם מאוד שימושי. אנו רואים שכשלקוח מטפס לפנאי הוא לא יורד משם. אז הפנאי כאן כדי להישאר, ואנחנו ערוכים לכך ובודקים כיצד ניתן להתפתח בתחום".

במכונית התצוגה 2020 הראיתם כיוון ספורטיבי יותר לפנאי, האם נראה זאת בעתיד ?
"ה-2020 נתנה כיוון שיראה בדגם הבא שלנו (שבעת המקומות, א.ש.) ואולי בעוד דגמים".
כבוד הנשיא / ראיון עם נשיא סיאט
צילום: מנהל
עוד על המפגש עם חברי הנהלת סיאט שהגיעו לארץ (חברי הנהלה בכירים למכירות ושיווק ולמחקר ופיתוח) תוכלו לקרוא בגיליון דצמבר של אוטו.