עקרונות ודגשים
הרכב המדובר הוא חדש לגמרי, והוא נקנה מהבעלים הרשום שלו, "היד הראשונה" – לרוב חברת ליסינג; לקוחות "אפס קילומטר" נרשמים כיד שנייה ברשיון הרכב. חברת הליסינג, הרוכשת כמות גדולה מאוד של מכוניות מהיבואן, זוכה להנחה משמעותית, ומציעה את המכונית הרשומה על שמה למכירה בסכום הנמצא איפשהו בין מחיר הקנייה שלה למחיר המומלץ לצרכן על-ידי היבואן.
ההפחתה במחירון לכלי רכב מעסקאות "אפס קילומטר" היא 13% לפי מחירון לוי יצחק, המקובל על חברות הביטוח. בשוק ישנן הצעות עם הפחתות מחיר גדולות יותר, אבל יש גם עסקאות רבות שההפחתה נמוכה מ-13%, כך שבפועל עסקה שכזו אינה משתלמת. מעבר לכך, לא רק הכדאיות הכלכלית נפגעת, אלא שההפחתה נקלחת בחשבון גם לצרכי ביטוח (חברת הביטוח מפחיתה 13% מערך הרכב במקרה של פיצוי לבעל הפוליסה) כך שמדובר גם בסיכון כספי במקרה של נזק לרכב.
לרוב, הדגמים המוצעים בערוץ זה הם ברמת הגימור הנמוכה יותר. המשמעות היא לא רק אבזור נוחות נחות אלא גם, במקרים רבים, פחות מערכות בטיחות מתקדמות (וגם לגמרי בלעדיהן). יש לציין כי דגמים מסוימים מוצעים עם מערכות כאלה בכל רמות הגימור. מומלץ לברר.
במקרים אחרים, דגמים המוצעים על-ידי היבואן עם אחריות מורחבת אינם זוכים לכיסוי כזה עם המכירה לאותן חברות ליסינג/ציי רכב. בנוסף, מכיוון שהאחריות נכנסת לתוקף עם רישוי הרכב, תוקפה בפועל מתקצר עם ההמתנה במגרש; חשוב לבדוק כמה זמן נותר לאחריות.
בגלל רישום הבעלות ואותה רמת גימור נמוכה, רכב כזה עלול להפסיד לא מעט מערכו עם המכירה, ובאופן שיקזז את יתרון הקנייה. לכן, יש יתרון לקנייה כזו כאשר תקופת הבעלות הצפויה ארוכה יותר; ירידת ערך על תוספת 'יד' משמעותית פחות. בנוסף, הבעלים של רכב כזה ימצא עצמו בתחרות עם אותן חברות ליסינג המוכרות דגם ורמת גימור זהים – אמנם עם נסועה גבוהה בהרבה, אך עם תנאי מימון ואחריות שהמוכר אינו יכול להעניק.
עוד בענייני בעלויות – ניתן לרכוש כלי רכב גם דרך אתרים ייעודיים העוסקים בכך. חשוב רק לשים לב כי ארגונים אלו לא תמיד מפרסמים את שמן של חברות הליסינג מהן נרכשים כלי הרכב, אלא רק אחרי קניית הרכב – פרצה שעלולה לפגוע במהימנות העסקה.
דברים לסיכום
בסופו של דבר, רכישת רכב בערוץ 'אפס קילומטר' יכולה להיות עסקה צרכנית טובה, במיוחד לאור העקרונות המופיעים בסקירה זו. יחד עם זאת, עצתנו היא לקבל הצעות מחיר גם דרך יבואני הרכב, שנותנים הנחות אף הם ויוצאים במבצעים מספר פעמים בשנה – ולהשוות פערי מחיר מול אבזור (בייחוד מערכות בטיחות), הבדלים באחריות (במידה וישנם) ואובדן ערך בגלל תוספת "היד" (שהיא גם חברת ליסינג...) לפי זמן הבעלות הצפוי.
להלן רשימת ההצעות הבולטות. הרשימה היא בסדר קטגוריות עולה (מקטן לגדול). המחירים מתייחסים לדגמי 2018 בלבד.
_________________________________
שברולט ספארק 1.4 ליטר, אוט', LT
מחיר רשמי 79,000 שקלים
מחיר 0 ק"מ 60,000 שקלים
הפער 24.1%
קיה פיקנטו 1.25 ליטר, אוט', LX
מחיר רשמי 79,500 שקלים
מחיר 0 ק"מ 66,000 שקלים
הפער 17%
פיג'ו 208 אוט', 1.2 ל' טורבו, 'אקטיב'
מחיר רשמי 104,000 שקלים
מחיר 0 ק"מ 85,000 שקלים
הפער 18.3%
יונדאי i25 אוט', 1.6 ליטר, 'אינספייר'
מחיר רשמי 116,500 שקלים
מחיר 0 ק"מ 92,000 שקלים
הפער 20%
רנו קליאו סטיישן 1.5 ל' דיזל, אוט'
מחיר רשמי 117,000 שקלים
מחיר 0 ק"מ 94,000 שקלים
הפער 19.7%
ניסאן סנטרה 1.8 ליטר, אוט', SR
מחיר רשמי 131,000 שקלים
מחיר 0 ק"מ 96,000 שקלים
הפער 26.7%
סובארו אימפרזה 1.6 ליטר, אוט', 'פרמיום'
מחיר רשמי 128,000 שקלים
מחיר 0 ק"מ 99,500 שקלים
הפער 22.3%
קיה אופטימה 2.0 ל' היברידית, אוט', EX
מחיר רשמי 165,000 שקלים
מחיר 0 ק"מ 138,500 שקלים
הפער 16%
שברולט מאליבו 1.5 ל' טורבו, אוט', LT
מחיר רשמי 166,000 שקלים
מחיר 0 ק"מ 134,500 שקלים
הפער 19%
שברולט אימפלה 3.6 ליטר, אוט', LTZ
מחיר רשמי 260,000 שקלים
מחיר 0 ק"מ 216,000 שקלים
הפער 17%
רנו קדג'אר 1.5 ל' דיזל, אוט', 'לייף'
מחיר רשמי 145,000 שקלים
מחיר 0 ק"מ 122,500 שקלים
הפער 15.5%
אופל זפירה 1.4 ל' טורבו, אוט', אנג'וי
מחיר רשמי 169,500 שקלים
מחיר 0 ק"מ 124,500 שקלים
הפער 26.5%
סיטרואן בלרינגו 1.6 ל' דיזל (75 כ"ס), ידני
מחיר רשמי 140,000 שקלים
מחיר 0 ק"מ 97,500 שקל
הפער 29.3%