אחרי שבדקנו מי הן מכוניות המיני הבטיחותיות ביותר, בדקנו מי, מבין 15 דגמי המיני המשווקים בישראל, היא החסכונית ביותר בפועל. למרות שלא כל הדגמים ננהגו באותו תוואי או מזג אוויר, הרי פרוטוקול הבחינה והנהגים זהים. מרכיבים כמו , מזג אוויר, לחץ אוויר בצמיגים ואופי הנהיגה של הנהג. כמובן, במקום שבו היו נתונים של מבחנים השוואתיים הם הועדפו.
ממצאים עיקריים
ממבחני הדרכים שלנו עולה כי מכונית מיני צורכת בממוצע 14.5 ק"מ לליטר. מנועים עם הספק של 60-75 כ"ס ותיבה ידנית צורכים 14.7 ק"מ/ל' בממוצע; עם תיבה חד-מצמדית 15.3 ק"מ/ל' – נתון טוב ב-4% בממוצע. תיבה דו-מצמדית יש רק בסמארט, וצריכת הדלק שלה גבוהה יחסית – 13.5 ק"מ/ל'.
דגמי מיני עם מנועים בעלי הספק גבוה יותר – 84 עד 98 כ"ס – מוצעים בישראל רק עם תיבות אוטומטיות. אופל אדם היא היחידה עם תיבה רובוטית חד-מצמדית, וצריכת הדלק שלה 12.5 ק"מ/ל'. רנו טווינגו עם תיבה רובוטית דו-מצמדית (והיחידה עם מגדש טורבו) צרכה 13.5 ק"מ/ל'. היתר צרכו בממוצע 13.9 ק"מ/ל'. סה"כ צריכת דלק ממוצעת למיני חזקות-יחסית עם תיבה אוטומטית – 13.5 ק"מ/ל'.
כידוע, נתוני צריכת הדלק המפורסמים על-ידי היצרן הם פרי מבחן הנעשה בתנאי מעבדה לפי תקן, אך זה רחוק מלייצג את השימוש הרגיל ברכב. לפי מבחני הדרכים שלנו יש פער של 33% בממוצע בין נתוני היצרן ובין הצריכה בפועל. עם זאת, מבחני הדרכים נעשים בעומס גבוה מהממוצע בפועל, ואצל נהג רגיל, התוצאה תהיה טובה יותר.
הרשימה מסודרת לפי נתוני צריכת הדלק בפועל, לפי סדר יורד. לרשימה הכנסנו רק את הדגמים המשווקים בישראל נכון למועד פרסום הסקירה (יוני 2018).
_________________________________
מקום ראשון – סוזוקי סלריו
צריכת דלק בפועל – תיבה חד-מצמדית 16.4 ק"מ/ל', תיבה ידנית 16.1 ק"מ/ל'
פער ביחס לנתוני יצרן – תיבה חד-מצמדית 29.3%, תיבה ידנית 30.6%
מחיר – גרסה חד-מצמדית 66,000 שקל, גרסה ידנית 59,000 שקל
מועד התחלת שיווק אפריל 2016
סוזוקי סלריו זו המיני החסכונית ביותר – גם עם תיבה ידנית וגם עם תיבה חד-מצמדית, עם יתרון לגרסה האוטומטית.
מקום שני – סקודה סיטיגו (60 כ"ס), טויוטה אייגו (דגם יוצא)
צריכת דלק בפועל – תיבה חד-מצמדית 16 ק"מ/ל', תיבה ידנית סקודה – טרם נבחנה, טויוטה – אייגו ידנית כבר לא משווקת בישראל
פער ביחס לנתוני יצרן – תיבה חד-מצמדית סקודה – 31%, טויוטה – 32.8%
מחיר – גרסה חד-מצמדית סקודה – 68,000 שקל, טויוטה – 70,000 שקל גרסה ידנית סקודה – 61,000 שקל
מועד התחלת שיווק סקודה – נובמבר 2012, טויוטה – ינואר 2016
שתי מכוניות מיני בעלות מערכת הנעה דומה ועם צריכת דלק זהה – למרות שסיטיגו כבדה ב-70 ק"ג מאייגו מקבילה.
מקום שלישי – סיטרואן C1 (ידנית)
צריכת דלק בפועל – תיבה ידנית 15.4 ק"מ/ל', תיבה חד-מצמדית 14.2 ק"מ/ל'
פער ביחס לנתוני יצרן – תיבה ידנית 36.9%, תיבה חד-מצמדית 40.3%
מחיר – גרסה ידנית 55,000 שקל, גרסה חד-מצמדית 60,000 שקל
מועד התחלת שיווק ספטמבר 2014
למרות שסיטרואן C1 זהה לחלוטין לטויוטה אייגו, צריכת הדלק שנמדדה פחות טובה ב-12.5%. עם זאת C1 זולה מאייגו מקבילה ב-10,000 שקל – ובסכום כסף זה אפשר לגשר בקלות על הפער בצריכת הדלק (מספיק דלק בשביל כמעט 13 שנה, בדקנו).
על פי נתוני היצרן, C1 עם תיבה ידנית הייתה אמורה להיות (ביחד עם סמאטר פורטו 1.0 ל' אוט') המכונית החסכונית ביותר בקטגוריה, עם 24.4 ק"מ/ל'.
מקום רביעי – קיה פיקנטו (ידנית)
צריכת דלק בפועל – תיבה ידנית (1.0 ל', 67 כ"ס) 14.8 ק"מ/ל', תיבה אוטומטית (מנוע 1.25 ל', 84 כ"ס) 13.9 ק"מ/ל', תיבה אוטומטית (מנוע 1.0 ל', 67 כ"ס) טרם נבחנה
פער ביחס לנתוני יצרן – תיבה ידנית 34.8%, תיבה אוטומטית (מנוע 1.25 ל', 84 כ"ס) 24.9%
מחיר – גרסה ידנית 65,000 שקל תיבה אוטומטית (1.25 ל') 79,500 שקל, תיבה אוטומטית (1.0 ל') 70,000 שקל
מועד התחלת שיווק מרץ 2017
קיה פיקנטו היא מהדגמים הבודדים ברשימה עם אפשרות לתיבה אוטומטית-פלנטרית – אמנם פחות חסכונית בדלק ביחס לתיבות רובוטיות (בעיקר חד-מצמדיות), אבל נעימה יותר לשימוש, בעיקר בתוואי עירוני. הבעיה היא שדווקא שם צריכת הדלק עם תיבה פלנטרית גבוהה יותר.
מקום חמישי – סיאט מי (75 כ"ס)
צריכת דלק בפועל – תיבה ידנית 14.6 ק"מ/ל', תיבה חד-מצמדית – טרם נבחנה
פער ביחס לנתוני יצרן – תיבה ידנית 34.2%
מחיר – תיבה ידנית 64,500 שקל תיבה חד-מצמדית 72,500 שקל
מועד התחלת שיווק נובמבר 2012
סיאט מי, תאומת סקודה סיטיגו (מקום שני), המצוידת באותו המנוע – אבל עם הספק גבוה יותר. מוצעת גם עם תיבה חד-מצמדית, נבחנה רק עם תיבה ידנית.
מקום שישי – שברולט ספארק (ידנית)
צריכת דלק בפועל – תיבה ידנית (1.0 ל', 74 כ"ס) 14.4 ק"מ/ל', גרסה אוטומטית-רציפה (מנוע 1.4 ל', 98 כ"ס) 14.1 ק"מ/ל'
פער ביחס לנתוני יצרן – תיבה ידנית 29.4%, גרסה אוטומטית-רציפה 22.5%
מחיר – גרסה ידנית 61,000 שקל, גרסה אוטומטית-רציפה 79,000 שקל
מועד התחלת שיווק דצמבר 2015
למרות שבגרסתה האוטומטית מדובר במיני החזקה בישראל (למעט גרסאות ספורטיביות) וגם אחת הכבדות, צריכת הדלק של שברולט ספארק מפתיעה מאוד לטובה – וההפרש לעומת הגרסה הידנית זניח, למרות מנוע קטן בהרבה (אבל עם משקל עצמי קרוב). אהבנו.
מקום שביעי – יונדאי i10 (ידנית)
צריכת דלק בפועל – תיבה ידנית (1.0 ל', 66 כ"ס) 14 ק"מ/ל', תיבה אוטומטית (מנוע 1.25 ל', 84 כ"ס) 13.7 ק"מ/ל', תיבה אוטומטית (מנוע 1.0 ל', 66 כ"ס) 13 ק"מ/ל'
פער ביחס לנתוני יצרן – תיבה ידנית 34.3%, תיבה אוטומטית (1.25 ל') 18.9%, תיבה אוטומטית (1.0 ל') 24.4%
מחיר – גרסה ידנית 62,000 שקל, גרסה אוטומטית (1.25 ל') 74,000 שקל, גרסה אוטומטית (1.0 ל') 70,000 שקל
מועד התחלת שיווק ינואר 2014
גם יונדאי i10 (כמו פיקנטו הכמעט-זהה לו) היא מהדגמים הבודדים כאן עם תיבה אוטומטית-פלנטרית; נעימה לשימוש בכלל, בעיר בפרט, אבל אחראית לצריכה מעט גבוהה יותר. לפי הנתונים הרשמיים, יונדאי i10 בגרסת 1.25 ל' אוטומטית היא מכונית המיני הלא-ספורטיבית בעלת צריכת הדלק הפחות טובה - אך בפועל מצבה טוב יותר.
שלא כמו פיקנטו, את יונדאי i10 בחנו גם בגרסה עם מנוע 1.0 ליטר ותיבה אוטומטית. במבחן עלה כי הגרסה החזקה יותר חסכונית יותר (בתוואי בין-עירוני יש לאמץ את החלשה), ומכיוון שפער המחיר קטן, החזקה מומלצת.
מקום שמיני – פיאט 500
צריכת דלק בפועל – תיבה חד-מצמדית 14 ק"מ/ל', תיבה ידנית טרם נבחנה
פער ביחס לנתוני יצרן – תיבה חד-מצמדית 32.7%
מחיר – תיבה חד-מצמדית 92,000 שקל, תיבה ידנית 82,000 שקל
מועד התחלת שיווק אוגוסט 2008 (דגם מעודכן – ינואר 2016)
פיאט 500 נבחנה אצלנו לאחרונה רק בגרסה הפתוחה שלה – היותר-כבדה במבחר המקומי שלה, אבל עדיין עם משקל ממוצע לקטגוריה. גם צריכת הדלק נמצאת איפשהו באמצע.
לצד זאת, הגרסה הספורטיבית של 500 – אבארט 595, המוצעת במספר תתי-גרסאות ורמות הספק – שוברת שיא שלילי בכל הקשור לצריכת דלק, עם 8.4 ק"מ/ל' לגרסת טוריסמו (165 כ"ס) עם תיבה רובוטית ומרכב קבריולה, ו-8.8 ק"מ/ל' לגרסת קומפטציונה (180 כ"ס) עם תיבה ידנית ומרכב סגור.
מקום תשיעי – פיאט פנדה
צריכת דלק בפועל 13.7 ק"מ/ל'
פער ביחס לנתוני יצרן 28.3%
מחיר 64,000 שקל
מועד התחלת שיווק אפריל 2012
פיאט פנדה זו מכונית המיני הידנית הפחות-חסכונית שבחנו – ככל הנראה תוצאה (גם) של שילוב בין משקל עצמי גבוה מהמקובל ומנוע גדול יחסית.
מקום עשירי – סמארט פורטו/פורפור (1.0 ל', אוט'); רנו טווינגו (0.9 ל' טורבו, אוט')
צריכת דלק בפועל 13.5 ק"מ/ל'
פער ביחס לנתוני יצרן סמארט פורטו – 44.7%, סמארט פורפור – 43.3%, רנו טווינגו – 35.1%
מחיר סמארט פורטו – 102,000 שקל; סמארט פורפור – 111,000 שקל; רנו טווינגו – 75,000 שקל ל-0.9 ל' טורבו אוט', 65,000 שקל ל-1.0 ל' ידנית
מועד התחלת שיווק סמארט פורטו/פורפור – יולי 2015, רנו טווינגו – דצמבר 2015
שלושה דגמים המבוססים על אותה רצפה, ולכולם צריכת דלק ממוצעת למכוניות מסוגן - אפילו שפורטו שוקלת 860 ק"ג בלבד, ולפי נתוני היצרן מדובר במכונית החסכונית ביותר בסקירה (24.4 ק"מ/ל', ביחד עם סיטרואן C1 ידנית).
במקרה של טווינגו, הגרסה האוטומטית היא היחידה ברשימה המצוידת במנוע מוגדש; בשני דגמי סמארט – שצריכת הדלק שלהם דומה, למרות הבדל של 110 ק"ג במשקל – יש מנועים אטמוספריים (מתוצרת מיצובישי). לכולם תיבה רובוטית דו-מצמדית – לא מובן מאליו בפלח שוק של מכוניות זולות יחסית.
מקום אחד-עשר – אופל אדם
צריכת דלק בפועל 12.5 ק"מ/ל'
פער ביחס לנתוני יצרן 41.3%
מחיר 85,000 שקל
מועד התחלת שיווק מרץ 2015 (במקור – אפריל 2014, אז רק עם תיבה ידנית)
אופל אדם היא מכונית המיני הלא-ספורטיבית הפחות חסכונית בישראל – למרות תיבה חד-מצמדית ובגלל משקל עצמי גבוה; אדם היא המיני הכבדה ביותר, גבוה בכ-23% ביחס לאחרות כאן.
צריכת הדלק של הגרסה הספורטיבית שנמדדה במבחן – 9.5 ק"מ/ל'. גרועה פחות ביחס לאבארט 595.