רכב מסחרי הוא כלי עבודה חשוב מאין כמוהו לאנשים רבים, כלי עזר לאחרים ובעל תפקיד משמעותי בכלכלה. ימיו של הרכב הזה כמעט כימי המכונית. והוא מהסוגים העיקריים בעולם הרכב, ולמרות שהיקפי המכירות שלה רחוקים מאוד מרכב נוסעים על כל סוגיו, אין ערוך לחשיבותו בתחומי המסחר והשירותים. 

תפקידים ומבנה
רכב מסחרי נועד לשנע סחורה, להסיע מספר אנשים על בסיס קבוע או לשמש פלטפורמה לציוד. עד למסחרית בגודל בינוני (ראו מיד), רכב כזה יכול לשמש גם כרכב למשפחה או תחליף לרכב נוסעים (כולל הצעות מפוארות). ככל שהגודל גדל, כך עולה מספר הגרסאות לבחירה: עד עשרות תתי-דגם בקבוצה הכבדה יותר, ליצירת מאות גרסאות.  

רכב מסחרי מוצע בשלוש גרסאות מרכב בסיסיות. סגור: להובלת סחורה (משלוח; פאנל ואן); קומבי: עם חלונות צד, להובלת סחורה והסעה, תודות לספסל לנוסעים וחלונות צד; נוסעים: מהולכה בשכר ועד מיניוואן מפואר מאוד לנוסעים מכובדים/ישיבות הנהלה; טנדר (תא-נהג יחיד או כפול) ומשאית שלדה (כנ"ל).

גדלים שונים
בכל הקשור לגודל – המשפיע על נפח ההובלה, משקלה ומספר הנוסעים – מסחריות נחלקות לארבעה סוגים עיקריים:

מסחרית מיני – מרכב אחד: עד 2500 ליטר, 500 ק"ג, 5 נוסעים. במקרה אחד מדובר בדגם נפרד, במקרים אחרים זוהי הגרסה הזעירה של המסחרית הקטנה.  
מסחרית קטנה – 2 בסיסי גלגלים, מרכב רגיל/מוארך (גם מוגבה): 3000-4200 ליטר, 600-1000 ק"ג, 5-7 נוסעים. במקרים מסוימים, כולל את גרסת מיני הנ"ל. 
מסחרית בינונית – 2 בסיסי גלגלים, מרכב רגיל/מוארך/מוגבה: 5000-8300 ליטר, 850-1500 ק"ג, 9 נוסעים. במקרים מסוימים, גרסה קצרה (גם בבסיס הגלגלים), קרובה למסחרית הקטנה. 
מסחרית גדולה – 3 בסיסי גלגלים, 4 רמות אורך ו-3 רמות גובה: 7500-17,000 ליטר, 1200-2600 ק"ג, 17 נוסעים. הגרסאות הכבדות כאן חורגות מ-3.5 טון, והן מגיעות ל-5 טון (ואן) וממשיכות עד ל-7.2 טון (משאית שלדה). 

רשיון נהיגה, מיסוי
השיקול הראשוני ביחס לגודל הוא כמובן הצרכים, אבל כאשר מגיעים לצד הגדול של העסק, יש לקחת בחשבון את המשקל הכולל שמעל 3.5 טון.
עד 3.5 טון – ברכב שמשקלו הכולל עד 3.5 טון (M1) רשאי לנהוג בעל רשיון נהיגה בדרגה B. עם זאת, מי שהוציא רשיון מסוג זה לפני 1.1.2007 (אז דרגה 02; עד שנות השישים סוג רשיון ב') רשאי לנהוג ברכב עד 4 טון.
מעל 3.5 טון – בנוסף ליתרונות המובנים שיש לרכב כזה, לרכב שמשקלו הכולל מעל 3.5 טון יש יתרונות רבים: הכרה מלאה בהוצאות הרכב – דלק, טיפולים, פחת, ביטוח, כבישי אגרה ועוד; זיכוי מלא על המע"מ המגולם במחיר הרכב; תעריף מוזל לאגרת הרישוי; אין שווי שימוש. עם זאת, רכב כזה חייב ב-72% מס קנייה ובעליו אינם מקבלים החזר על הבלו ששולם עבור הסולר. 
מעל 4.5 טון – לרכב שמשקלו הכולל מעל 4.5 טון יש יתרונות נוספים – החזר על הבלו ובעיקר: פטור מלא ממכס וממס קנייה. פטור זה עושה את מחירו היחסי לנמוך בהשוואה לדגמים קלים יותר (וזו הסיבה שטנדרים אמריקאים מיובאים לארץ ממשקל זה ומעלה). 

המסחריות הבינוניות
בחלק השני של סקירת המסחריות נתמקד במסחריות הבינוניות – אלו שחלל הפנים שלהן מגיע עד 8.3 מ"ק (8300 ליטר), כושר העמסה שלהן מגיע עד 1.5 טון ומשקלן הכולל עד 3.4 טון. מסחריות אלו אינן מוכרות במלואן לצרכי מס – מס הקנייה הוא כמו זה של מכונית נוסעים (83%); החזר המע"מ הוא עד 66.66% והחזר ההוצאות עד 45%. דגמים כאלה זולים יחסית לרכישה ולאחזקה, נוחים לשימוש יום-יומי ומציעים איכות חיים קרובה יחסית לזו של רכב פרטי.

הרשימה מסודרת לפי סדר א"ב. נדגיש כי נתוני כושר הגרירה הם לגרור עם בלמים וכי מידות שטח המטען מתייחסות לאלו של הגרסאות הסגורות, עם אורך ברמת הרצפה ורוחב בין בתי הגלגלים. המחירים כוללים מע"מ.
_________________________________

אופל ויוארו
מחיר התחלתי 220,000 שקל
תצורות מרכב זמינות ואן
מנוע 1.6 ל' דיזל, 115 כ"ס
תיבת הילוכים ידנית, 6 היל'
מרווח טיפולים 30,000 ק"מ/שנה
אחריות 3 שנים/100,000 ק"מ
כושר נשיאת משקל 1.16 טון
כושר גרירה 2 טון
מידות שטח מטען (אורךxרוחב) 1.27x2.54 מ'
נפח תא מטען 5200 ליטר (5.2 מ"ק)

דור שני לדגם ולשיתוף הפעולה עם רנו (טראפיק), שהוצג ב-2014. תכונותיו של ויוארו (כושר נשיאת משקל, נפח תא מטען וכו') ממוצעות לקטגוריה – אך הוא נעדר תיבה אוטומטית. בשונה מתאומו רנו טארפיק, ויוארו מוצע רק בגרסה אחת - ואן, עם בסיס גלגלים אחד.

ויוארו נבחן במבחני הריסוק של יורו NCAP ב-2015 וקיבל דירוג נמוך של 3 כוכבים, כאשר ציון ההגנה על מבוגרים נמוך במיוחד (52%) בעוד שציון ההגנה על ילדים גבוה יחסית (91%).

סקירת קבוצה – מסחריות בינוניות


טויוטה פרואייס
מחיר התחלתי 205,000 שקל
תצורות מרכב זמינות ואן/קומבי (הסבה מקומית); שני אורכי מרכב
מנוע 2.0 ל' דיזל, 177-122 כ"ס
תיבת הילוכים ידנית בגרסת 122 כ"ס, אוטומטית בגרסת 177 כ"ס; 6 הילוכים בשתיהן
מרווח טיפולים 20,000 ק"מ/שנה
אחריות 3 שנים/100,000 ק"מ
כושר נשיאת משקל 1.5-1.1 טון
כושר גרירה 2.5-2 טון
מידות שטח מטען (אורךxרוחב) עד 1.26x2.86 מ'
נפח תא מטען עד 6100 ליטר (6.1 מ"ק)

טויוטה פרואייס משווק בישראל ממאי 2017. פרואייס הוא אחד משלושה דגמים תאומים שנוצרו במסגרת שיתוף הפעולה בין PSA לטויוטה – כך שלמעשה מדובר בדגם תאום של סיטרואן ג'אמפי (ופיג'ו אקספרט, שאינו מוצע בישראל). ביחס לסיטרואן ג'אמפי, טויוטה פרואייס מוצע בישראל במגוון מצומצם של גרסאות, אך לזכותו מרווח טיפולים גדול יותר.

פרואייס להסעת נוסעים מצריך דיגום ייעודי בהתקנה מקומית – זאת למרות שקיימת גרסה ייעודית להסעת נוסעים מקורית מהיצרן (פרואייס ורסו).

פרואייס נבחן במבחני הריסוק של יורו NCAP ב-2015 וקיבל דירוג של 5 כוכבים, ללא אף מערכת בטיחות מתקדמת אחת.​
סקירת קבוצה – מסחריות בינוניות

יונדאי i800
מחיר התחלתי 216,500 שקל
תצורות מרכב זמינות ואן/קומבי
מנוע 2.5 ל' דיזל, 170-136 כ"ס
תיבת הילוכים ידנית (6 היל') בגרסת 136 כ"ס, אוטומטית (5 היל') בגרסת 170 כ"ס
מרווח טיפולים 15,000 ק"מ/שנה
אחריות 3 שנים/100,000 ק"מ
כושר נשיאת משקל 1.19 טון
כושר גרירה 1.5 טון
מידות שטח מטען (אורךxרוחב) 1.26x2.37 מ'
נפח תא מטען 4308 ליטר (4.3 מ"ק)

הדגם הנוכחי של יונדאי i800 מוצע בישראל מאז אוקטובר 2008 – כך שמדובר בדגם הוותיק ביותר ברשימה. לזכותו כושר נשיאת משקל מהטובים בקטגוריה, אך כושר הגרירה לא מבריק ומידות תא המטען הן הקטנות ביותר בקטגוריה.

יונדאי i800 (המכונה בחו"ל H1) נבחן במבחני הריסוק של יורו NCAP ב-2012 (לפי שיטת הבחינה הישנה) וקיבל דירוג נמוך של 3 כוכבים.
סקירת קבוצה – מסחריות בינוניות

בתמונה - הדגם המחודש של יונדאי i800, ששיווקו צפוי להתחיל בקרוב

מרצדס V קלאס
מחיר התחלתי 520,000 שקל
תצורות מרכב זמינות קומבי
מנוע 2.1 ל' דיזל, 190-136 כ"ס
תיבת הילוכים אוטומטית, 7 היל'
מרווח טיפולים 40,000 ק"מ/שנתיים
אחריות 3 שנים/300,000 ק"מ
כושר נשיאת משקל
כושר גרירה 2 טון
מידות שטח מטען (אורךxרוחב)
נפח תא מטען

מרצדס V קלאס הדגם היחיד בקבוצה שלא מוצע בישראל בתצורת ואן סגור, אלא בתצורת קומבי בלבד וברמת גימור גבוהה - ולכן שמו V קלאס; ישנו גם ויטו, למעשה רמת גימור נמוכה יותר, אך זה מוצע רק ללקוחות ספציפיים (נכים, תחבורה ציבורית).

ויטו/V קלאס מתבלט ברשימה זו בזכות מרווח טיפולים ארוך בצורה יוצאת דופן, ורוכשיו גם נהנים מאחריות ארוכה יחסית. כמו כן, ישנן מערכות בטיחות מתקדמות –​ פריטי אבזור חשובים הנדירים מסוגם בקטגוריה. לצד זאת, V קלאס זכאי לציון של 4 כוכבים במבחני הריסוק של יורו NCAP (מ-2014, לפי שיטת הבחינה הישנה), גם בלי מערכות בטיחות מתקדמות.

סקירת קבוצה – מסחריות בינוניות

 
סיטרואן ג'אמפי
מחיר התחלתי 170,000 שקל
תצורות מרכב זמינות ואן/קומבי (הסבה מקומית); שלושה אורכי מרכב
מנוע 1.6 ל' דיזל 115 כ"ס, או 2.0 ל' דיזל 177-150 כ"ס
תיבת הילוכים ידנית בגרסאות 115 ו-150 כ"ס; אוטומטית בגרסת 177 כ"ס. 6 הילוכים בכל מקרה
מרווח טיפולים 15,000 ק"מ/שנה
אחריות 3 שנים/100,000 ק"מ
כושר נשיאת משקל 1.5-1.1 טון
כושר גרירה 2.5-2 טון
מידות שטח מטען (אורךxרוחב) עד 1.26x2.86 מ'
נפח תא מטען עד 6100 ליטר (6.1 מ"ק)

סיטרואן ג'אמפי זהו דגם תאום של טויוטה פרואייס. מוצע בישראל מפברואר 2017, עם מגוון גדול יחסית של גרסאות. בזכות גרסה בסיסית קצרה יחסית (461 ס"מ – אורך דומה לשל ברלינגו מוארך, אבל עם נפח העמסה גדול ב-24%), סיטרואן ג'אמפי הוא הדגם המסחרי הבינוני הזול מסוגו בישראל כיום. 

כמו פרואייס, גם ג'אמפי להסעת נוסעים מצריך דיגום ייעודי בהתקנה מקומית – זאת למרות שקיימת גרסה ייעודית להסעת נוסעים מקורית מהיצרן (ספייסטורר) – וגם כאן יש דירוג ריסוק של 5 כוכבים (2015), גם בלי אף מערכת בטיחות מתקדמת אחת.​​

סקירת קבוצה – מסחריות בינוניות


פולקסווגן טרנספורטר
מחיר התחלתי 195,000 שקל
תצורות מרכב זמינות ואן – מרכב ארוך; קומבי – מרכב קצר/ארוך; שלושה גבהי גג. אפשרות לגרסת טנדר קבינה-כפולה
מנוע 2.0 ל' דיזל, 204-84 כ"ס
תיבת הילוכים ידנית (5 היל') או רובוטית דו-מצמדית (7 היל'); אפשרות להנעה כפולה
מרווח טיפולים 20,000 ק"מ/שנה
אחריות שנתיים/ללא הגבלת נסועה
כושר נשיאת משקל 850 ק"ג
כושר גרירה 2.5-2.2 טון
מידות שטח מטען (אורךxרוחב) עד 1.24x2.97 מ'
נפח תא מטען עד 6700 ליטר (6.7 מ"ק)

פולקסווגן טרנספורטר הוא אחד הדגמים המסחריים בעלי השורשים הארוכים ביותר, עם מורשת בת כמעט 70 שנה. הדגם הנוכחי משווק בישראל מאז ספטמבר 2016, עם מבחר גדול ביותר של גרסאות הנעה, מרכב ורמות גימור – החל מגרסת ואן קצרה ובסיסית בכ-200,000 שקל ועד מוביל נוסעים מפואר במחיר של כ-700,000 שקל. מבחר הגרסאות כולל בין השאר גם גרסת טנדר כפול-קבינה (החל מ-276,000 שקל) ואפילו דיגום של רכב מחנאות (קאמפר, החל מ-350,000 שקל).

לזכותו של טרנספורטר נפח תא מטען נדיב יחסית ואפשרות למערכות בטיחות מתקדמות (בתוספת תשלום). בצד השלילה יצוינו כושר העמסה נמוך במיוחד (הנמוך ביותר בקטגוריה) ואחריות קצרה ביותר.

הדגם הנוכחי טרם נבחן במבחני הריסוק האירופיים.

סקירת קבוצה – מסחריות בינוניות


פורד טרנזיט קאסטום
מחיר התחלתי 231,500 שקל
תצורות מרכב זמינות ואן – גג גבוה, שני אורכי מרכב; קומבי – קצר/גג נמוך, ארוך/גג נמוך או גבוה 
מנוע 2.0 ל' דיזל, 130 כ"ס
תיבת הילוכים ידנית או אוטומטית, 6 הילוכים בשתיהן
מרווח טיפולים 30,000 ק"מ/שנה
אחריות 3 שנים/100,000 ק"מ
כושר נשיאת משקל 1.3 טון
כושר גרירה 2.2-2 טון
מידות שטח מטען (אורךxרוחב) עד 1.39x2.92 מ'
נפח תא מטען עד 8300 ליטר (8.3 מ"ק)

פורד טרנזיט קאסטום הוא מהדגמים היקרים ביותר בסקירה, שני רק למרצדס V קלאס. עם זאת, לזכותו אחריות ארוכה יחסית, מרווח טיפולים נדיב יחסית ונפח תא המטען הגדול ביותר – בין השאר בזכות גג גבוה המוצע באופן תקני (היחיד ברשימה זו עם גג גבוה באופן תקני). גם רוחב שטח ההעמסה בין הגלגלים הוא הגדול ביותר.

טרנזיט קאסטום נבחן במבחני הריסוק של יורו NCAP ב-2012 (לפי שיטת הבחינה הישנה) וקיבל דירוג של 5 כוכבים.​

סקירת קבוצה – מסחריות בינוניות


רנו טראפיק
מחיר התחלתי 211,000 שקל
תצורות מרכב זמינות ואן – שני אורכי מרכב; קומבי – מרכב אחד
מנוע 1.6 ל' דיזל, 120 כ"ס
תיבת הילוכים ידנית, 6 היל'
מרווח טיפולים 30,000 ק"מ/שנה
אחריות 3 שנים/100,000 ק"מ
כושר נשיאת משקל 1.2 טון
כושר גרירה 2 טון
מידות שטח מטען (אורךxרוחב) עד 1.27x2.94 מ'
נפח תא מטען עד 6000 ליטר (6 מ"ק)

דור שני לדגם ולשיתוף הפעולה עם אופל (ויוארו), שהוצג ב-2014 ומוצע בישראל מסוף 2015. תכונותיו של רנו טראפיק (כושר נשיאת משקל, נפח תא מטען וכו') ממוצעות לקטגוריה – אך הוא נעדר תיבה אוטומטית חשובה. בשונה מתאומו אופל ויוארו, טראפיק מוצע עם מספר אורכי מרכב, כמו גם בגרסת קומבי.

כמו ויוארו, גם טראפיק קיבל דירוג בטיחות נמוך של 3 כוכבים בלבד במבחני הריסוק של יורו NCAP מ-2015, עם ציון הגנה נמוך במיוחד על מבוגרים (52%) בעוד שציון ההגנה על ילדים גבוה יחסית (91%).​

סקירת קבוצה – מסחריות בינוניות