הבעיה היא שקשה לקבל מידע ממצה על אמינות רכב. המידע – שקיים אצל היבואנים, חברות גרירה וציי רכב גדולים מאד – לא נחשף לציבור משיקולים עסקיים. מידע קיים בעולם – בעיקר קונסיומר ריפורט בארה"ב, גם סקרים אחרים באירופה – אבל זה אינו רלוונטי לישראל, בגלל תנאי אקלים, אופני שימוש שונים וייתכן שגם איכות דלק.
לצד הדרכים הקיימות, חברת אנג'י (Engie) – המספקת שירותי אבחון תקלות לרכב ופתרונות לאיתור מרכז שירות והשוואת מחירי תיקונים – ניתחה כ-100,000 תקלות שזוהו דרך מערכות האבחון, והתוצאה אפשרה לגלות את התקלות הנפוצות ביותר בכלי הרכב בישראל, כאשר 5 מהן מהוות 70% מסך כל התקלות שזוהו.
חמש התקלות מוצגות בסקירה זו, כולל דרכים לאבחון ועלויות תיקון. אבחון חכם יכול לבדו לחסוך כסף רב – עד אלפי שקלים, עוד לפני ביצוע סקרי מחירים עבור חלקי החילוף והעבודה הנדרשת לטיפול.
התקלות בסקירה מובאות בסדר עולה, מהפחות שכיח. בסמוך לכל שם תקלה מופיע קוד תקלה (DTC, ראשי תיבות של Diagnostic Trouble Codes), כפי שמופיע בסורק.
_________________________________
5. חימום יתר של הממיר הקטליטי הראשי (תקלה P0421)
מהות התקלה
טמפרטורת ממיר גבוהה, הפוגעת ביעילות תהליכי החמצון/פירוק של תרכובות גזי הפליטה. במקרים של טמפרטורות קיצוניות (מעל 800 מעלות) עלול להיגרם נזק לכוורת הקרמית שמאפשרת את התהליכים הכימיים.
הגורמים לתקלה
חימום יתר של הממיר נובע, לרוב, מהיותו סתום. סתימת המעברים בממיר (בכוורת הקרמית) נובעת לרוב כתוצאה מעודף פיח (שאריות דלק שלא נשרפו כהלכה), כך שההתנגדות לזרימת גזי הפליטה גדלה וכך עולים הלחץ והטמפרטורה. עודף פיח יכול לקרות כתוצאה מתערובת דלק/אוויר עשירה מדי או בשל גזי פליטה הכוללים כמות גדולה מדי חלקיקי שמן (תוצאה של שריפת שמן מוגברת).
אפשרות אחרת לסתימת הממיר היא נזק חיצוני/טראומת התחממות/בלאי, שגרמו להתפוררות החלקים הקרמיים כך שאלו חוסמים את מעבר הגזים.
משמעויות
תקלה בממיר לא תגרור השבתת הרכב, אך תביא לירידה בביצועיים; המידע על תוצרי הממיר משפיע על מערכת ההזרקה.
המלצות
במידה והממיר סתום, יש להחליפו מכיוון שאינו בר תיקון. חובה להחליפו, אחרת הרכב לא יעבור מבחן רישוי שנתי והוא אף עלול להיות מושבת (לאחר מספר מסוים של התנעות).
עלויות
מחיר החלק מגיע לכ-3000 שקלים עבור משפחתית, כמו טויוטה קורולה או פורד פוקוס. ניתן להזמין את החלק דרך איביי, וניתן לחסוך עד שליש מהמחיר. יבוא אישי מחייב מילוי טפסים עבור משרד התחבורה, וכדאי להיעזר בחברת שילוח המתמחה בייבוא מוצרי תעבורה. עלות העבודה משתנה מרכב לרכב – בחלק מכלי הרכב הממיר נמצא במקום נגיש ובחלק מהדגמים החלפת החלק תצריך גם החלפה של סעפת הפליטה.
ממיר קטליטי
4. כשל במעגל החימום של חיישן חמצן מס' 1 (תקלה P0135)
מהות התקלה
תפקידו של חיישן החמצן הוא להשוות בין ריכוז החמצן באוויר לבין ריכוזו בגזי הפליטה ולהשפיע על ניהול מערכת ההזרקה. חיישן החמצן הראשון, זה שמותקן בכניסה לממיר הקטליטי, מצויד בגוף חימום שמסייע לו להגיע לטמפרטורת עבודה, והוא מוכר גם כ"חיישן חמצן מחומם" (H02S). גוף החימום מסייע לחיישן החמצן להגיע לטמפרטורת העבודה ההתחלתית (220-350 מעלות) תוך כ-30 שניות. החום נועד לגרום לחיישן העשוי מחומר קרמי להפיק מתח חשמלי שמועבר למחשב המנוע.
הגורמים לתקלה
תקלה בגוף החימום של החיישן יכולה לקרות מפאת קצר חשמלי (התנגדות נמוכה מדי) או בשל בלאי של גוף החימום (התנגדות גבוהה מדי).
משמעויות
נתוני המתח משפיעים על ניהול הזרקת הדלק. מתח מוצא נמוך מזוהה כתערובת ענייה כביכול (כלומר, גזי הפליטה מכילים כמות גדולה של חמצן) – ולכן מחשב הניהול מורה על העשרת התערובת בדלק.
המלצות
לא מדובר בתקלה משביתה, אך תקלה כזו, שעלולה לגרום להעשרת תערובת הדלק/אוויר, מתבטאת בהגברה של צריכת הדלק וזיהום האוויר. לא טוב לכיס, לא טוב לבריאות – ומקשה על מעבר מבחן רישוי.
עלויות
בין 600 ל-1100 שקלים, לפי הדגם, ורכישה דרך 'איביי' יכולה להוזיל משמעותית. במספר דגמים שני חיישני חמצן ראשוניים בכניסה לממיר, ועלול לקרות מצב שתידרש החלפה של שניהם.
3. תערובת דלק-אוויר ענייה מהרצוי (תקלה P0171)
מהות התקלה
תערובת ענייה נוצרת בגלל מעט מדי דלק ביחס לכמות האוויר הנכנסים למנוע.
הגורמים לתקלה
תקלה כזו יכולה להיגרם כתוצאה מתקלה בחיישן החמצן הראשון (כפי שצוין לעיל), אך גם בגלל תקלות במערכת ההזרקה (מזרקי הדלק, או מפעיליהם) או במשאבת הדלק, מסנן דלק סתום, יניקת אוויר בלתי מבוקרת מסעפת היניקה, כשל של חיישן כמות האוויר (MAF) או בחיישן מיקום שסתום EGR (סגור מדי).
משמעויות
תערובת ענייה לאורך זמן גורמת לפגיעה בביצועים במקרה הטוב, ונזקים למנוע ומכלוליו במקרה הרע – הן בשל קירור לקוי (לחלקיקי הדלק יש תכונות קירור) והן בשל הגברת הלחץ בתא השריפה כתוצאה ממהירות שריפה גדולה מדי של תערובת הדלק/אוויר. הרגישות גבוהה יותר במנועי בנזין (בדגש על כאלה עם הזרקה ישירה) לעומת מנועי דיזל.
המלצות
לא מדובר בתקלה משביתה בטווח הקצר, אך בטווח הארוך הנזק עלול להיות גדול. כדאי להשקיע באבחון התקלה – הפתרון יכול לעלות עשרות שקלים בלבד, ויכול לחסוך תיקונים באלפי שקלים.
עלויות
לפי הגורם. מסנן דלק מקורי יעלה עשרות שקלים למשפחתית, חיישן חמצן ראשוני כמה מאות שקלים. תיקון מזרקים יקר, אבל זול בהרבה מהחלפת מנוע.
חיישן כמות אוויר (MAF)
2. תקלת הצתה (תקלה P0300)
מהות התקלה
כשל בהצתה של אחת הבוכנות; אם המספר האחרון בקוד שונה מ-0, אפשר לדעת איזו בוכנה תקולה.
הגורמים לתקלה
הסיבות לכשלים רבות ומגוונות – במערכת ההצתה (במצת, בחיווט או בסליל/ים), במערכת ההזרקה (מזרקים או מפעיליהם), במנוע עצמו או במחשב הניהול.
משמעויות
תקלה שכזו עלולה לגרום, בין השאר, לקושי בהתנעה, קרטועים וביצועים ירודים.
המלצות
תקלת הצתה מחייבת תיקון מיידי. ללא מתח למצתים, תערובת הדלק והאוויר לא ניצתת, ומכאן כשלים בהצתה, נזק לממיר הקטליטי, למנוע ולמכלוליו.
עלויות
טווח עלויות התיקון יכול לנוע בין כמה עשרות שקלים להחלפת מצת או תיקון החיווט שלו, ועד אלפי שקלים לתיקון מערכת ההזרקה.
מזרק דלק (סולר)
1. כשל בפעולת הממיר הקטליטי (תקלה P0420)
מהות התקלה
תקלה בממיר, אך בעוד שבמקום החמישי דובר בממיר שאינו בר שימוש, כאן מדובר בתקלה בפעולתו וניתן לתקנה. הסיבה היא כשל בחיישני החמצן (כמו במקום הרביעי) אבל כאן בהיקף רחב יותר, מעבר לתקינות גוף החימום.
הגורמים לתקלה
תקלה P0420 יכולה להעיד על כשל של אחד (או יותר) מחיישני החמצן (חיווט, בלאי), לרמוז על תקלה בחיישן החמצן השני (אחרי הממיר) – חיישן עם סיכוי גבוה לתקלות בשל מיקומו, הגורם לו להיות חשוף למגע עם מים (13% מתרכובת גזי הפליטה הם אדי מים, המתעבים ומגיעים לחיישן במצב נוזלי).
משמעויות
תקלה כזו יוצרת נתונים שגויים על כמות החמצן בגזי הפליטה ומכאן השפעה על ניהול הזרקת הדלק. לכן, אם מעגל החימום כושל, החיישן קר מהדרוש, מתח המוצא נמוך, זה מזוהה כתערובת ענייה, ולכן המחשב מורה על העשרת התערובת בדלק.
המלצות
התקלה אינה משביתה, העשרת התערובת מתבטאת בהגברה של צריכת הדלק וזיהום האוויר וגם לגרום נזק לממיר הקטליטי (עודף פיח). במקרה שמדווח על תערובת עשירה מדי, התערובת בפועל תהיה ענייה יותר, הביצועים עלולים להיפגע ובהמשך עלולים המנוע ומכלוליו להינזק.
עלויות
בין 600 ל-1100 שקלים לחיישן חמצן קדמי, ובין 800 ל-1600 שקלים לחיישן חמצן אחורי, תלוי בדגם ובכמות החיישנים. ניתן להוזיל עלויות משמעותית דרך 'איביי'.
_________________________________
סיכום
מממצאי הבדיקה של אנג'י עולה כי מבין חמש התקלות המובילות, שלוש הן בהתקנים למניעת זיהום אוויר, ועוד אחת (מספר 3) קשורה לכך אף היא. מנגד, לפי סקר האמינות האחרון של 'קונסיומר ריפורטס' האמריקאי, תקלות במערכות דלק/פליטה מתרחשות דווקא בתדירות נמוכה.
בכל מקרה, ההצעה שלנו היא להשקיע באבחון תקלות איכותי ומסודר – ולהשתמש בחלקים מקוריים ככל האפשר. הבדלי המחירים לא תמיד גדולים, ואחזקה מסודרת וקפדנית עשויה לחסוך תיקונים יקרים ונזקים לטווח הארוך.