השנים של אודי (1932-1910)
הדגם הראשון שנוצר ב-1910 היה טייפ A, ועוד לפני מלחמת העולם הראשונה ייצרה החברה דגם גדול במיוחד, טייפ E ששירת אותה עד 1924. במהלך שנות העשרים של המאה הקודמת השנים ייצרה אודי דגמים נוספים, ובמקביל לה פעלו חברות רכב נוספות כמו מרצדס, דיימלר, ב.מ.וו ועוד רבות אחרות, ביניהן אותה הורך, וואנדרר ו-DKW.
ב-1928 החל מהלך עסקי שיצא מ-DKW והסתיים ב-1932 ביצירת אוטו יוניון – מותג רכב שנוצר ממיזוג של ארבע יצרניות רכב. החברות המשיכו להשתמש בלוגו שלהן, וזה החדש, העשוי ארבע טבעות, נשמר רק לדגמי קבוצת המירוצים חיצי הכסף.
אוטו יוניון וחיצי הכסף (1949-1932)
בנוסף לדגמי נוסעים, ייצרה אוטו יוניון (מ-1934) דגמים למירוצי הגרנד פרי של העשור. באותן יצירות מופת היו מנועי V16 עם מגדשי-על בנפח 5.5-6 ליטר (טייפ A, B ו-C) ו-V12 3 ליטר עם מגדש-על (טייפ D, האחרון). ההספקים הגיעו ל-550 כ"ס, הרכב סבסב גם ב-160 קמ"ש, הקבוצה זכתה ב-25 ניצחונות ב-1935-1939, ונהגו בה בין השאר פול מילר, הנס שטיק, טציו נובולרי ועוד. ראוי לציון הדגם הסגור, האווירודינמי של טייפ C.
במהלך המלחמה ייצרה אוטו יוניון רכב לצבא הנאצי, כולל רב-מינוע. המפעל בעיר צוויקאו נפגע במהלכה, ונכבש על-ידי הצבא האדום ב-1945.
אוטו יוניון החדשה (1969-1949)
ב-1949 הוקמה באינגולדשטט אוטו יוניון החדשה, עם תמיכה כלכלית במסגרת תכנית מרשל. בתחילת הייצור הסתבר כי למותגי אודי והורך הנכבדים יותר אין מקום בכלכלה של אז, שמותיהם אופסנו, ו-DKW העממית יצאה לדרך.
ב-1958 רכשה דיימלר-בנץ 87% ממניות אוטו יוניון, והוציאה באותה שנה את 1000, דגם ראשון עם לוגו החברה. מרצדס החלה לשווק את דגמי אוטו יוניון בארה"ב, אבל במהלך שנות השישים, הפכו המנועים הדו-פעימתיים של אוטו יוניון לנטל, דיימלר לא הייתה מעוניינת להשקיע, החלה למכור מניות, פולקסווגן קנתה, והייתה לבעלת השליטה ב-1969.
באותה שנה רכשה פולקסווגן מפעל מפואר אחר, NSU שפיתח באותו עשור את אחת המכוניות המהפכניות מעולם, NSU Ro 80 (1967-1977), שבנוסף למבנה אווירודינמי סופר-מתקדם היה לה מנוע וואנקל רוטורי (שעלה לה המון כסף).
פולקסווגן – לאחר ההצלחה עם החיפושית, בסוף עשור של חיפושי דרך ולקראת הפריצה הגדולה עם פאסאט וגולף (המחצית הראשונה של שנות השבעים) – איחדה את המפעלים ויצרה שם חדש: "אודי NSU אוטו יוניון"; ב-1985 קוצר השם לאודי.
חיפושי דרך, עיצוב וקוואטרו (1994-1969)
כבר בשנות השישים החלה אודי לייצר את קו הדגמים ששירת אותה בהמשך. ב-1965 היה זה 75, המשכו של DKW F102, שהיה לאודי 80 ב-1969 (על רצפה של פולקסווגן) וסיים את דרכו בשם זה ב-1996, מוחלף על-ידי A4 – הסימול החדש של אודי החדשה.
ב-1968 הוצגה אודי 100, גם היא על רצפה של פולקסווגן, היא נראה מתקדמת, הקופה שלה נראתה נפלא, בדור השני כבר היו מנועים מוגדשים, והדור השלישי (1982) כבר יצר מהפכה, עם עיצוב יפהפה ומבריק מבחינה אווירודינמית.
ב-1980 הוצגה הנעה כפולה מתקדמת בשם קוואטרו, וזו הורכבה לא רק במכוניות נוסעים אלא גם בדגמי הראלי של Group B שהיו חברות בה מהיצירות הכבירות של עולם הרכב. אודי זכתה בשתי אליפויות (1982 ו-1983) ובסך הכל ב-23 מירוצים בין 1981 ל-1985.
מותג יוקרה, טכנולוגיה ודגמים (2018-1994)
ההחלטה הייתה כי אודי תהיה מותג יוקרה, כזה המתחרה ישירות בב.מ.וו ובמרצדס, והמהלך יצא לפועל ב-1994, עם הצגתה של מכונית פאר, דגם שלא היה בארסנל שלה. ל-A8 הייתה גם בשורה ייחודית וכפולה: מרכב מאלומיניום והנעה כפולה. יחד איתה הוכרזה מכונית הסלון A6 שהייתה אודי 100. כדי לבדל את עצמה מהיצרניות האחרות שהיו וותיקות בעולם היוקרה של אז, הדגישה אודי מרכיבים טכנולוגיים, הסתמכה הרבה על הנעת קוואטרו ועל השם הזה ביצירת מעמדה החדש.
והיו חידושים נוספים. מבין מותגי היוקרה, אודי הייתה ראשונה עם משפחתית (A3 ב-1996), ראשונה עם סופרמיני (A2 ב-1999, כולל מרכב אלומיניום, וראשונה גם רכב פנאי קטן (Q2, ב-2016). ובל נשכח את עיצוב המופת של TT ב-1998, או את המפרט הטכנולוגי המאוד עשיר שהוצמד ל-Q7 החדשה ב-2015.
במהלך התקופה הזו הרשימה אודי ב-24 השעות של לה מאן – לא רק בגלל הניצחונות אלא גם בגלל ההנעה. מתוך 13 ניצחונות ב-15 שנים (2000-2014), 5 היו עם מנועי דיזל (בין 2006 ל-2011) ו-3 בהמשך היו עם דגמים היברידיים. כבר ב-2009 הציגה אודי אתe-tron Concept – דגם תצוגה כל-חשמלי, כשהוא מצויד ב-4 מנועים חשמליים להספק של 313 כ"ס ול-4.8 שניות ל-100 קמ"ש ולטווח של יותר מ-400 ק"מ.
מכאן והלאה
המבחן של אודי כחברה בטריו גרמניה למותגי יוקרה, הוא כפול: הופעה וביצוע כנדרש ממותג במעמדה, ותכנון מתקדם של דגמים – ובעשור הבא יש לכך שני ביטויים: חשמל ואוטונומיה.
אודי, הדגמים שבנו יצרנית:
*אודי טייפ A, משנת 1910. דגם ראשון של אודי, יוצר עד 1912
*אודי טייפ E, משנת 1912. דגם גדול, יוצר עד 1924
*אוטו יוניון ארבע הטבעות. שימש רק את הדגמים של חיצי הכסף
*אוטו יוניון טייפ C. נפח 6 ליטר, V16, מגדש-על, 550 כ"ס
*אודי 75. דגם ראשון של אודי אחרי המלחמה, 1965
*אודי 100, דור 3, 1982. כאן בסטיישן, עיצוב ייחודי, תכנון אווירודינמי מבריק
*אודי קוואטרו, גרופ B. ראלי פורטוגל, 1984. מהאייקונים
*אודי A8 שנת 1994. דגם פאר ראשון למותג יוקרה חדש, עם מרכב אלומיניום והנעה כפולה
*אודי A3 שנת 1996. משפחתית ראשונה של מותג יוקרה
*אודי A2 שנת 1999. סופרמיני ראשונה של מותג יוקרה, ייחודית עם מרכב אלומיניום
*אודי TT שנת 1998. העיצוב
*אודי Q7 שנת 2015. טור דה פורס טכנולוגי
*אודי ב-24 השעות של לה מאן. 13 ניצחונות ב-15 שנים, 5 מהם עם מנוע דיזל, 3 עם מערכת היברידית. בתמונה: R18 מ-2011
*אודי e-tron Concept שנת 2009. דגם חשמלי ראשון לאודי, חונך את שם תת המותג החשמלי
*אודי e-tron שנת 2018. רכב פנאי כל-חשמלי, הוצג כעת, לרכישה בתחילת 2019