מידע עדכני
רכב הפנאי בגודל בינוני (D-SUV) של לקסוס עבר מתיחת פנים במאי 2019, וזו כוללת שינויים חיצוניים קלים בחזית בדמות פנסים, כונסי אוויר, שבכה, ופגוש חדשים. גם מאחור הפנסים, הפגוש והספוילר חדשים, ובפינות הרכב התייצבו חישוקים בעיצוב שונה. השינוי העיקרי בפנים הוא מסך מולטימדיה חדש, "12.3 – וזה כולל תאימות אפל קארפליי/אנדרואיד אוטו – עם תפעול מגע, בנוסף למשטח המגע, ולמתגים הפיזיים הצמודים ובהגה.
במהלך חידוש הרכב נעשה טיפול מקיף במכלולים האחראים על איכות הנסיעה והתנהלות הרכב; בולמי זעזועים חדשים לשיפור הנוחות באמצעות הפחתת רעידות וספיגת מהמורות קטנות. אלה, יחד עם מוטות מייצבים חדשים שיפחיתו זוויות גלגול, ועם בקרת יציבות משודרגת, ישפרו את התנהגות הרכב בפנייה, באמצעות צמצום תת-היגוי והפחתת לוחמת הגה.
למבחן קיבלנו את גרסת 450h ההיברידית – מנוע בנזין אטמוספרי V6 3.5 ליטר המייצר 262 כ"ס, מנוע חשמלי קדמי 167 כ"ס, אחורי 68 כ"ס, להספק משולב של 313 כ"ס וליצירת הנעה כפולה – וברמת הגימור 'פרמיום' הגבוהה יותר (ראו תיבה); המחיר: 450,000 שקלים.
מפגש מחודש
כאמור, השינויים בעיצוב החיצוני אינם דרמטיים, אבל מבט ממוקד (אנחנו משתדלים), מגלה כי ה-RX המחודש מעט משופר בהופעתו, מחודד יותר וכי עודכן במידה.
סביבת הנהג מכובדת ביותר, גם בגלל דיפון העור המרשים על המשטח הגדול מלפנים ובשאר המשטחים ברכב, גם בגלל הקונסולה בין-מושבים הרחבה מאוד. זו פוגמת מעט במרווח ברך ימין וגם המרווח לכף רגל שמאל אינו מתעלה, אבל המרחב הכולל טוב מאוד. המושב תומך ועוטף והוא רב-כוונונים. אבל חלקו האחורי של הבסיס שוקע, הקשחת הגב אינה עולה למעלה וכל זה עלול להציק קצת לאחר נהיגה ארוכה (או שכלל לא, לפי מבנה הגוף). בכל אופן קל להגיע לתנוחת נהיגה טובה מאוד, ושדה הראייה המתקבל טוב מאוד.
משטח המגע מרשים בעיקרון, לא נחמד בפועל בתפעול, בוודאי לא בנהיגה. המסך מצוין, כולל חדות וניגוד, ולא נרשמה כל השתקפות, אך תפעולו במגע לא תמיד מוצלח. הנדסת טובה לרוב, וכאשר תופסים את הפרינציפ קל לשנות מערכות וכולי. המסך עצמו הוא לא המילה האחרונה במסר עדכני דרך העיצוב, כמו במותגי גרמניה; לדוגמה: לוח מחוונים – מצוין: גדול, ברור – אבל ללא שינויים משמעותיים בתצוגה שלו (יש במעבר למצב 'ספורט'). לי, בכל אופן זה ממש לא הפריע.
האיכות הכוללת מאחור מרשימה, עם מושב גדול ותומך, מרווחי הברכיים וכפות הרגליים מעולים ומרווח הראש מצוין בצדדים, לא טוב באמצע. במרכז רצפה שטוחה, והגג הפתוח מוסיף לאווירה. יצוינו גם פתח מיזוג ושקעי USB.
תא המטען עשוי ברמה גבוהה מאוד, ותפעול הדלת חשמלי וגם ללא מגע. הנפח טוב מאוד, יש לו ווי עיגון אך הוא חסר תאי אחסון. כיסוי הגלילה מצוין, אבל הוא לא מהסוג הקשיח.
חטיבת הכוח
יחידת הכוח ההיברידית פועלת באופן חלק ביותר בכל תחום הפעולה שלה, היא נינוחה מאוד בשיוט (100 קמ"ש ב-1500 סל"ד) והביצועים מצוינים. הלקסוס צובר בקלות מהירות גם במעלה הררי תלול וחשוב לא פחות, הוא יוצא לעקיפה בהחלטיות. שילוב ה"הילוכים" חלק מאוד ויחסי העברה קבועים עוזרים לניהוג בכל מצב, והם מצוינים לתפעול באמצעות הבורר או פקדים מאחורי ההגה. מעל 4000 סל"ד הרכב רץ ממש מהר והוא מגיע לשם ממצב שיוט באופן מיידי. צריכת הדלק נעה בין 8 ל-9 ק"מ לליטר בתוואי מורכב, ובשיוט מדוד נרשמו 12 ק"מ/ל'.
אוגדת המכלולים
כאמור, בתחום מכלולי השלדה נעשו עיקר השינויים. ונסכם כבר בפתיחה: התוצאה הסופית מכובדת ביותר. כיאה לרכב שהגנטיקה שלו אמריקאית, כיול המתלים והבולמים רך. אלה מטפלים היטב בעיר בשיבושים "שטוחים" מכל סוג, לא תמיד מתנגדים מספיק כאשר גלגלי הרכב נכנסים לשקעים או מהמורות, אבל התוצאה אף פעם לא אלימה. אותו אופי רך אחראי גם לכך שפעולת הבולמים אינה מרוסנת מייד, וגם כאן עניין זה אינו מטריד. מחוץ לעיר, רצוי לעבור ל'ספורט', לפעולה יעילה יותר במהירות גבוהות, וזו משתפרת ככל שהמהירות עולה. גם כאשר הריסון אינו מושלם, וזה קורה על שטף של גלי כביש, התוצאה אינה מציקה, גם לאורך זמן.
מנוע הבנזין נשמע מעל 4000 סל"ד, אבל העוצמה סבירה ביותר, וגם רעשי רוח וכביש, החודרים לרכב מעל 100-110 קמ"ש, עושים זאת באופן מעודן בהחלט. מעבר לכך לא נרשמו כל רעשים אחרים כמו הדהוד מאחור, פנים הרכב או רעשי מתלים.
בכל מהירות שפויה, וגם ב-50% יותר, היכולת הדינמית טובה מאוד – אין דרמה, יש קצב מצוין. בנהיגה אגרסיבית, נרשמות זוויות גלגול, אבל כניסה לפנייה במהירות גבוהה, לאחר "העמסת הבולמים", מפגינה נימוסי כביש מצוינים. ההגה (2.7 סיבובים מנעילה לנעילה) קל מדי במצב רגיל, מת ונטול כל סוג של תחושה, השטח המת שלו קצת גדול מדי, ואין כל משוב על נקודת הפניית הגלגלים. במצב 'ספורט', ההגה נעשה כבד יותר ומשקלו נכון, השטח המת מצטמצם, והתוצאה הסופית בהחלט סבירה. ההגה הזה משנה ממשקלו לפי המהירות, ובכביש מתפתל הסידור הזה לא מתעלה. הבלמים בעלי עוצמה כבירה, ואפשר עם תרגול, למרות הקטע ההיברידי, למנן לבלימה מעודנת. חשוב לתרגל: התגובה הראשונית יכולה להיות חדה מדי.
וכמובן, ירדנו לשביל הכבוש, ונסענו גם בכאלה עם אבנים שתולות. בכל זאת, אתר הפיקניק או אתר הצפייה לנוף מרהיב, הם מסיבות קיומו העיקריות של רכב הפנאי. ה-RX מציע נוחות ואיכות נסיעה טובות מאוד הן בשביל ידידותי והן בכזה הזרוע אבנים עוינות או שתולות. ניתן לנהוג אתו גם בקצב איטי וגם מעבר לכך, ומבלי שבני המשפחה מאחור יסבלו.
בין השאר, בדקנו את מערכות הבטיחות. בלימה בנסיעה לאחור ועם מפגש בתנועה צולבת עבדה מצוין, וכך גם תיקון סטייה מנתיב, בגלל פעולה מעודנת מאוד. חסרה לנו מערכת למרכוז הרכב בנתיב לאחר תיקון סטייה.
סיכום הדברים
מתיחת הפנים עדכנה את עיצוב לקסוס RX ועשתה זאת במידה ראויה, הוסיפה מסך מולטימדיה משובח, ומעל הכל, העניקה לרכב את נוחות ואיכות הנסיעה לה הוא ונוסעיו אשר בתוכו, ראויים לה, ושיפרה תחומים אלה באופן מוחשי.
לקסוס RX450h הוא רכב פנאי מרשים ביותר. הוא מעוצב היטב בחוץ, נאה בפנים, מאובזר בעושר רב, עשוי ברמה גבוהה ובכלל מכובד ומכבד. הביצועים משובחים ביותר, ונוחות ואיכות הנסיעה טובות מאוד. בגלל כיול הנמצא בצד הנימוח של הסקלה, היכולת הדינמית מספקת ויותר, אבל ממש לא מפתה. לא פחות חשוב: יכולת הנסיעה בשביל טובה מאד.
במחירו, 450,000 שקלים, הוא אינו רכב זול. ככל שמדובר בקטגוריה אליה הוא שייך – רכב פנאי בגודל בינוני (D-SUV), עם בסיס גלגלים של 279 ס"מ – הוא יקר בהשוואה למתחרים מגרמניה, שבדיה וארה"ב. עם זאת, הוא חזק משניים מהם וארוך מכולם (8-23 ס"מ יותר), למרות שבסיס הגלגלים שלו הוא הקצר ביותר (6-8 ס"מ פחות).
*פורסם ב-26.12.19 (נוסף וידאו)
__________________________________________________
בטיחות, אבזור
בטיחות. 10 כריות אוויר; בלימה אוטונומית, כולל זיהוי הולכי רגל ביום ובלילה, ורוכבי אופניים ביום; בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור; ניטור סטייה מנתיב ותיקון; ניטור שטח מת, בקרת שיוט אדפטיבית; זיהוי תמרורים; עמעום אוטומטי
אבזור. תאורת לד; חישוקי "20; מראות צד מתכהות אוטומטית; חלון גג חשמלי; ריפוד עור במושבים ובמשטחי הרכב, תפעול חשמלי לדלת האחורית, כולל ללא מגע; 3 מצבי ניהוג; תפעול חשמלי להגה ולמושבים הקדמיים, כולל 8 מצבים, זיכרונות, חימום ואוורור; מושבים אחוריים מחוממים