גשר בנות יעקב, מצפה גדות, צומת בית המכס, ציר המוסכים, בריכת הקצינים, ג'לבון, אל-פ'גר, עין טינה, נחל צמוד, עין דבשה, אגמון החולה, נחל א-דבוס, נחל חמדל, עין מיימון , נחל עורבים, עין ירדינון, קיבוץ שמיר, נחל רחום, תל אנפה, עמק החולה, גשר בנות יעקב, הירדן,
עבירות, שמורות טבע ושטחי אש
המסלול בעבירות בינונית לנהג מנוסה ובעבירות קשה לנהג מתחיל בשטח – המסלול מחייב כלי רכב גבוה, הילוך כוח ומומלץ גם מיגון תחתון. למאבריק העבירות קלה עד בינונית וקצב הנסיעה בחצי הראשון של מסלול הטיול אינו גבוה.
המסלול נוסע על שבילים ברורים שכולם גם מסומנים בצבע. רוב מסלול הטיול בתוך שמורות טבע ייחודיות בהן אין לרדת (וגם אין סיבה) מהשביל הברור. הקפידו שלא לפגוע בנוף, בצומח או בחי.
אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.
המסלול מחוץ לשטחי אש של צה"ל ואפשרי לנסיעה בכול השבוע.
מומלץ לצאת לדרך עם שני כלי רכב לפחות וציוד גרירה וחילוץ מתאים, לכל צרה וחילוץ שיתבקש.
אורכו של המסלול כ-51 ק"מ והוא יארך כ-4 שעות של נהיגה במאבריק ועד כ-8 שעות בקצב איטי של ג'יפ, תלוי גם בקצב הנהיגה ובעצירות הרחצה בדרך.
חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 16 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה מאתר השטח הישראלי www.4x4.co.il
שיטת הניווט
הניווט על שבילים מסומנים במפה ובשטח הברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000. הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך בזכות סימון השבילים וסיפור הדרך המפורט אפשר לנווט גם בלעדיו. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.
מה עושים?
בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך. בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.
הכנת אמצעים למסלול
גלגל נוסף תקין וכלי עבודה – ג'ק/מגבה תקין ומפתח גלגלים מתאים, ערכת תיקון פנצ'ר וקומפרסור,
ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים,
מפות סימון שבילים מספר 1 (רמת הגולן),
מצפן ומכשיר GPS – יכול לעזור בחיבור למיקום בשטח,
טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת,
בגד ים, מגבת וקרם הגנה,
מים ומזון ליום שלם בשטח.
תחילת המסלול:
תחילת המסלול בשביל המסומן בירוק המתחיל באנדרטה של מצפה גדות, כשניים וחצי ק"מ מגשר בנות יעקב, על כביש 91 המטפס לעבר צומת בית המכס ורמת הגולן.
שימו לב לקו ההפרדה הלבן לאורכו של כביש 91 – מחייב לטפס לכיוון צומת בית המכס העליון, לבצע פניית פרסה ולחזור לכניסה למצפה גדות. תחילתו של השביל המסומן בירוק בקצה הצפון מזרחי של מגרש החנייה של האתר. מומלץ להתחיל את הטיול בסיור באנדרטה ובתצפית לעמק החולה.
"מכאן אתם נראים גדולים שבעתיים" אמר עמנואל שקד, מח"ט אלכסנדרוני לתושבי גדות לאחר שחייליו כבשו במלחמת ששת הימים את המוצב הסורי - אל מורתפע (הנישא), שממנו הסורים צלפו והרגו בתושבי עמק החולה, מאז קום המדינה. כיום משמש המצפה כאתר הנצחה לחיילי החטיבה עם תצפית לעמק.
נ.צ. 1 – מצפה גדות
מתחילים ומאפסים מד אוץ
נוסעים לקצה המזרחי של מגרש החנייה של מצפה גדות פונים שמאלה וצפונה וביציאה הצפונית עולים על שביל המסומן בירוק.
0.3 ק”מ השביל ירוק חוצה מעבר / מנע בקר שקוע בקרקע וממשיכים צפונה על השביל הזרוע סלעי בזלת. השביל המסומן כיום בירוק זכה לכינוי ציר המוסכים בזכות אבני הבזלת המאיימות על המרכב התחתון של כלי הרכב. בעבר שימש השביל כדרך פטרולים וחיבור בין מוצבים סוריים אשר שלטו מרמת הגולן על עמק החולה.
2.5 ק”מ חוצים צפונה מעבר / בקר השקוע בשביל.
2.6 ק”מ צומת שבילים עם שביל כחול (מטפס לנחל ג'ילבון) בו ממשיכים ישר וצפונה עם השביל הירוק.
3.4 ק”מ צומת עם שביל רגלי המסומן באדום שמעל בריכת הקצינים בו ממשיכים צפונה עד לקצה שדרת העצים ואז פונים שמאלה ויורדים בשביל התחתון ביותר עד לקצה הבריכה.
3.6 ק”מ בריכת הקצינים הסורים – הבריכה ובה מים רדודים צלולים וקרים נמצאת בקצה של בסיס סורי. הבריכה שימשה את קציני הצבא הסורי להתרעננות ומכאן שמה (יש עוד כמה בריכות קצינים דומות ברמת הגולן). הבריכה מקבלת מימה ממעיין שופע לצידו של נחל ג'ילבון ומעל מפל דבורה הנמצא מזרחה וגבוה על השביל הרגלי המסומן באדום.
נ.צ. 2 - בריכת הקצינים
מאפסים מד אוץ
חוזרים לשביל הראשי המסומן בירוק וממשיכים צפונה.
0.6 ק"מ חוצים את נחל הג'ילבון הזורם ולאחריו מעבר בקר וממשיכים צפונה על הירוק.
1.8 ק”מ צומת טי עם שביל כבוש לבן.
נ.צ. 3 צומת T
מאפסים מד אוץ
ב-T פונים ימינה ולמעלה.
0.6 ק”מ ברחבה הקטנה פונים שמאלה ומיד ימינה חזרה לשביל המשובש המסומן בירוק.
1.3 ק”מ בצומת פונים ימינה ומיד שמאלה וחוצים מעבר מים קטן.
1.7 ק”מ נכנסים למעבר מים גדול של נחל אל-פ'גר.
1.9 ק”מ חוצים עוד מעבר מים קטן וממשיכים צפונה על ציר המוסכים.
2.1 ק”מ לפני שביל הזרוע סלעים מאיימים פונים שמאלה לשביל עוקף.
2.3 ק"מ צומת בו פונים ימינה.
2.4 ק”מ צומת בו פונים שמאלה וחוזרים לשביל המסומן בירוק.
נ.צ. 4 – צומת שבילים
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ולמעלה לקטע שביל המשובש שגם מסומן כשביל הגולן (ירוק-כחול-לבן).
0.5 ק”מ חוצים את אזור המעיינות של עין טינה עם מנע בקר שקוע בקרקע וממשיכים צפונה על הירוק.
1 ק”מ צומת שבילים בו פונים ימינה וצפונה עם הסימון הירוק, כשמשמאל בית סורי ישן ומימין עצים ולמרגלותיהם מספר מעיינות קטנים.
1.7 ק”מ השביל חוצה את הערוץ הקטן של נחל צמוד.
2.2 ק”מ צומת שבילים בתוך הישוב הסורי הנפול - עין דבשה.
נ.צ. 5 – צומת עין דבשה
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ולמעלה עם השביל המסומן באדום - התכוננו לנוף מקסים לעמק החולה.
0.9 ק”מ צומת שבילים בו פונים שמאלה ולמעלה.
שימו לב: 1.5 ק”מ צומת בו פונים שמאלה עם השביל המסומן באדום ואז מתחילים לרדת שממול רואים את האגמון של עמק החולה.
2.8 ק”מ צומת שבילים בחציית נחל חמדל.
נ.צ. 6 – צומת נחל חמדל
ממשיכים ללא איפוס
פונים ימינה ולמעלה עם השביל המסומן באדום.
3.5 ק”מ צומת שבילים בו פונים שמאלה ולמטה עם הסימון האדום.
4.9 ק”מ צומת שבילים מסומנים באדום ובכחול בערוץ הנחל א-דבוס.
נ.צ. 7 – צומת אדום כחול
מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר לשביל המסומן בכחול.
מיד בצומת פונים שמאלה ואז פונים ימינה וצפונה, הסימון הכחול יראה רק בהמשך.
0.7 ק”מ צומת שבילים של עין מיימון.
ממשיכים ישר כמה מטרים לבין העצים והזרימה של עין מימון – מקום מצוין להפסקה.
להמשך המסלול פונים שמאלה ומערבה בירידה מול עמק החולה.
1.5 ק”מ צומת T בו פונים ימינה וצפונה עם הסימון הכחול.
2 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר וימינה לעבר הכביש וקו המתח הנמוך.
2.6 ק”מ כביש 959 העולה מצומת גונן לכיוון קלע וצומת האמיר / צומת ווסט.
נ.צ. 8 – כביש 959
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ולמעלה על כביש 959 לכיוון קלע.
1.1 ק”מ מיד בסוף גדר הבטיחות פונים שמאלה לשביל המסומן באדום.
נ.צ. 9 – ירידה מהכביש
מאפסים מד אוץ
נוסעים צפונה על השביל המסומן באדום - הקטע הצפוני של ציר המוסכים כבוש היטב ורובו שביל טוב, בעמק למטה ומשמאל לדרך רואים את הגגות של להבות הבשן.
1.6 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר וימינה למעלה עם הסימון האדום (שמאלה השביל יורד ללהבות הבשן).
2.4 ק”מ השביל חוצה את נחל עורבים ומכאן המצע של השביל משתפר.
2.9 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר עם הסימון האדום.
3.6 ק”מ משמאל לשביל ומעבר לצמחייה היפה נמצאת הבריכה המטופחת של עין ירדינון לזכרו של שי יפת, בן קיבוץ שמיר שנפטר בתאילנד.
נ.צ. 10 – עין ירדינון
מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר וצפונה על השביל הטוב המסומן באדום.
1.5 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר עם השביל הכבוש בלבן.
1.9 ק”מ צומת שבילים בו פונים ימינה עם הסימון האדום ועוקפים את קיבוץ שמיר.
2.3 ק”מ צומת שבילים.
נ.צ. 11 – צומת שבילים
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ולמטה לשביל הברור והלא מסומן בצבע.
0.2 ק”מ צומת T בו פונים שמאלה ומיד ימינה ולמטה וחוצים מנע בקר שקוע בקרקע.
1 ק”מ זרימה חלשה המגיע מעין אנפה חוצה את השביל.
2.3 ק”מ צומת שבילים, כשממול הכביש, ובו פונים ימינה וצפונה לאורך הכביש וקו המתח.
2.9 ק”מ צומת בו פונים שמאלה לעלייה לכביש 918.
נ.צ. 12 – כביש 918
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה על כביש 918 לכיוון קיבוץ שמיר ונוסעים ישר דרומה, גם לאחר הצומת לשדה נחמיה.
1.7 ק”מ אחרי הגשרון הקטן וסוף גדר ההפרדה פניה ימינה חזרה לשטח.
נ.צ. 13 – חזרה לשטח
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ונוסעים לכיוון המטע ולצידו על דרך כבושה לבן.
1.3 ק”מ הדרך הכבושה מתעקלת שמאלה ודרומה לכיוון שדרת ברושים מהצד השני של התעלה.
3 ק”מ הדרך מתעקלת ימינה ושמאלה ומגיעה לנהר הירדן.
3.5 ק”מ השביל חוצה תחת הגשר של כביש 977.
נ.צ. 14 – חציית גשר
מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר ודרומה לאורך נהר הירדן.
0.1 ק”מ צומת בו פונים ימינה לשביל הכבוש היטב כשמימין נהר הירדן.
2.5 ק”מ גשר מעל הירדן מימין לדרך.
5 ק”מ מימין גשר רגלי ירוק מעל הירדן.
8.4 ק”מ אתר הקייקים של כפר בלום מעברו השני הירדן.
9 ק”מ מימין הגשר המוביל לייסוד המעלה.
11.7 ק”מ צומת בקרבת כביש 918 ליד גשר הפקק.
נ.צ. 15 – צומת גשר הפקק
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לשביל במקביל לירדן.
0.3 ק”מ חוצים מתחת את הגשר וממשיכים דרומה עם הסימון השחור.
1.9 ק”מ צומת שבילים עם עמוד חשמל בו פונים ימינה ולמטה.
2 ק”מ חוצים מנע בקר ומצד השני של הירדן רואים אתר קייקים של הגושרים.
2.5 ק”מ חוצים ערוץ נחל ולאחריו פונים מיד ימינה עם הסימון השחור.
3.1 ק”מ צומת T בו פונים ימינה ודרומה.
3.4 ק”מ צומת שבילים בו פונים שמאלה ולמעלה עם הסימון השחור.
3.8 ק”מ צומת בו פונים שמאלה לכיוון כביש 91.
3.9 ק”מ כביש 91 העולה לכיוון צומת בית המכס ומצפה גדות.
נ.צ. 16 – כביש 91
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה, מזרחה ולמעלה על כביש 91.
סעו לאט ובזהירות 2 ק"מ על הכביש חזרה מעלה עד לנקודת חניית הנגררים וסיום המסלול המעגלי.
נ.צ. 1 – מצפה גדות
עד כאן מסלול טיול באורך 51 ק"מ של מסלול מעגלי
להתראות בטיול הבא...
עופר אוגש
הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד או עמוד ענן. לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.