עבר – הווה
האמר, שהיה רכב טקטי בשימוש צבא ארה"ב (HUMVEE, מ-1983) ויוצר על-ידי AM ג'נרל, זכה למהדורה אזרחית ב-1992; הסיפור הוא שארנולד שוורצנגר (שרירן, שחקן, מושל קליפורניה), ראה שיירה צבאית, התלהב ורצה. יחסי הציבור במלחמת המפרץ של 1991 בוודאי הועילו.
בעשור הראשון של המאה, ולאחר שהמותג האזרחי נרכש על-ידי ג'.מ (1999), צורפו לדגם המקורי שנקרא H1 – יובא לישראל ב-1995, בנוסף לכלים שנמסרו לצבא – גם H2 (שנת2002; למעשה, ג'.מ יוקון) ו-H3 (שנת 2005; בפועל, ג'.מ קניון).
בסוף אותו עשור – לאחר המשבר הכלכלי של 2008, העלייה במחירי הדלק, התגברות המודעות למשבר האקלים, הסלידה אז מממדיו, גם צלילה במכירות – הוציאה ג'.מ את המותג כולו לגמלאות. בהינתן מצבה, פושטת רגל שניצלה על-ידי הממשל, לא הייתה לה גם ברירה.
והוא חוזר כעת – עדכני וביצועיסט מאי פעם, ויש לו בשורה. כמה בעצם.
הרכב לעשור השלישי
האמר במהדורת EV שלו הוא רכב שטח במבנה טנדר עם תא-נהג כפול עם אפשרות להסרת הגג. הרכב מצויד ב-3 מנועים חשמליים המייצרים 1000 כ"ס ו-1589 קג"מ, להאצה של 3 שניות ל-97 קמ"ש (60 מייל בשעה). בערך. אגב תאוצה: לרכב מערך הכנה עם אנימציה, צליל בחסות בוז והנמכה של 5 ס"מ לקראת שיגור. "זה יעלה חיוך על פניך בכל פעם מחדש" אמר אל אופנהייזר, המהנדס הראשי של הפרויקט.
להאמר סוללות איליתיום ב-24 מודולים לאנרגיה של 200 קוט"ש, ואלה מסדרים לו טווח של למעלה מ-560 ק"מ. הסוללות ניתנות לטעינה במטען מהיר עד 350 ק"ו, ל-160 ק"מ ב-10 דקות.
הדגם החדש מאפשר נהיגה אוטונומית בשלב 3 (ללא ידיים על ההגה) ביותר מ-300,000 ק"מ ממופים בארה"ב. בנוסף, כישורים כמו נהיגה אדפטיבית ישימים גם בשטח.
כיאה וכנדרש, נתוני השטח של הדגם החדש מכובדים ביותר, מבוססים על מתלי אוויר. מרווח הגחון הוא 25.7 ס"מ ('רגיל'), 30.2 ס"מ ('שטח'), 40.4 ס"מ ('מצב אקסטרקט'); זוויות הגישה והנטישה הן 41.5 ו-31.6 מעלות ('רגיל'), 44.3 ו-33.7 מעלות ('שטח'), 49.7 ו-38.4 מעלות ('מצב אקסטרקט'). כושר הצליחה הוא 66 ס"מ.
בהחלט לא שגרתי בעדת דגמי השטח, הוא היגוי לכל ארבעת הגלגלים ('CrabWalk1') , המאפשר תנועה משופרת בשטח ממש אנטיפתי. הגלגלים התקניים הם "35 של גודייר, ואם תרצו יש "37. בנוסף וכנדרש, מיגון תחתי מלא, ולמהדורה הראשונה שפע מצלמות תחתיות המספקות עד 18 זוויות צילום. בוודאי תשמחו לדעת שלכל אחד ממצבי הניהוג – 'רגיל', 'גרירה', 'שטח', 'אקסטרקט', 'אדרנלין' – תצוגה שונה המלווה במערך גוונים משתנה.
זאת ואף זאת
הממדים, לא תופתעו, הם בגזרת XL; על בסיס גלגלים שאורכו 344.5 ס"מ, שוכן מרכב שאורכו 551 ס"מ, רוחבו 220 ס"מ; בשלב זה נתוני גובה ומשקל אינם ידועים.
העיצוב, עיניכם הרואות, אינו מהמין המצטנע, ויש בו הרבה אלמנטים עם האות H. המבנה מאפשר הסרת משטחי הגג וגם הקורה המרכזית, וכולל מערכי אחסון ואפסון. איך המבנה המפתה הזה יתמודד במבחני ריסוק? אנחנו לא ממש אופטימיים.
עיצוב סביבת הנהג מזוות כמקובל בברנז'ה של הקשוחים, ובולטים בו צג מרכזי "13.4 ולוח מחוונים "12.3. מערכת השמע של בוז כוללת 14 רמקולים ומהיותה אקטיבית מאפשרת לנטרל רעשים מבחוץ. עוד במפרט האבזור: מערך גרירה שלם, שליטה קולית, ריכוזי מידע רלוונטיים, מפתח דיגיטלי מבוסס-סלולרי כולל תפעול מקדים, וכמובן מרכיבים כמו תפעול חשמלי למושבים וכו'. אין שטיחים רגילים, יש רצפה המצופה בוויניל ושטיחי גומי מחומרים ממוחזרים.
לו"ז, מהדורה, מחיר
בסתיו 2021 תצא לאור 'מהדורה 1' מוגבלת ל-1000 יחידות – בחוץ צבע לבן, בפנים אלמנטים של זהב סביב לשחור ('Lunar Horizon') – ומחירה 112,600 דולר (380,000 שקלים). כל היחידות אזלו, תוך פחות מרבע שעה. מהדורות רגילות, כולל מופחתות הספק וטווח, צפויות ב-2022.