הטפסים שמתקבלים ממכוני הבדיקה השונים, לא זהים במראה. חלקם כוללים גרפים וטבלאות שאמורות להמחיש את ממצאי הבדיקה, אבל משרד התחבורה קבע לכולם סעיפי בדיקה זהים כך שמה שמוצג כאן, נכון לגבי כל מכוני הבדיקה המורשים.
משרד התחבורה גם קבע שתי אפשרויות בלבד לסעיפי הבדיקה השונים: תקין או לא תקין. במידה והמערכת שנבדקה תקינה, אין בעיה. במידה ומתגלית תקלה, נרשמת באותה שורה הסיבה או הסיבות לכך. חלקן בעלות משקל מהותי וחלקן שוליות.
בדיקת רכב לפני קניה בקומפיוטסט נעשית על מכשיר מפיתוח עצמי שנקרא VCT, שמספק נתונים על המנוע, תיבת ההילוכים, הבלמים, המתלים ועל כמעט הכל. לחברות שונות מכשור שונה, אבל בסופו של דבר התוצאה חייבת להיות זהה בכל מכון בדיקה.
מנוע
מה בודקים? משווים את הספק המנוע לנתוני היצרן, מחפשים נזילות ורעשים שמעידים על פעולה לא תקינה. מנועים היברידיים וחשמליים נבדקים גם כן, אבל לא בכל דגם ניתן לבדוק את המערך החשמלי שכולל את המנוע והמצברים. וודאו זאת עם מכון הבדיקה לפני שאתם מתחילים בתהליך.
תקלות אפשריות
הספק נמוך – המנוע מאבד מכוחו עם השנים. פער של עד 15% נחשב סביר, מעבר לכך יש בעיה. התקלה עלולה להיות מהמנוע (לא תמיד ניתן לדעת ללא בדיקה מעמיקה יותר), או ממערכות אחרות כמו מערכת הדלק וההצתה שלא מתואמות וכו'.
בדוק/החלף רצועות תזמון (טיימינג) – החלפת רצועת התזמון תלויה במספר הקילומטרים שהרכב עבר, או בגיל המנוע. יש מנועים עם שרשרת תזמון שלא מיועדת להחלפה בכלל. רוב המנועים עם רצועה זקוקים להחלפת הרצועה כל 90,000 ק"מ או 5 שנים. מכון הבדיקה לא יודע מתי הוחלפה רצועה, ולכן סביר שימליץ לעשות זאת.
רעשים ונקישות – השם מעיד על הבעיה. הם יכולים לנבוע משסתומים לא מכוונים, מותחני רצועת אביזרים (שמניעה את מדחס המזגן למשל), מהמזגן עצמו וכו'. חובה בדיקה מעמיקה יותר.
נזילות שמן – לרוב אלה נזילות סבירות או זניחות. הבוחן יאמר לכם, ובמקרים שכאלה אין לכך משמעות. אם המצב שונה, יש לבדוק את מקור הבעיה.
מערכת קירור
מה בודקים? את המחברים והצינורות, פגיעות ומעיכות ברדיאטור, תקינות משאבת המים. מערכת לא תקינה יכולה לגרום לנזק בלתי הפיך למנוע.
תקלות אפשריות
סימני קורוזיה/אבנית – לא תמיד רואים נזילה. לפעמים רואים רק שאריות של קורוזיה/אבנית בין המחברים השונים מנזילה שכבר טופלה ואין לכך משמעות. במידה ויש נזילה יש לרדת לשורש הבעיה.
בעיית לחץ – חובה לגשת למוסך, לנקות את המערכת, ולבדוק אם הלחץ תקין.
מערכת הצתה/הזרקה
מה בודקים? את שלמות המערכת. מתבצע באזור העליון של המנוע וחלק נוסף בחלק התחתון עד מיכל הדלק. בודקים פגיעות ומעיכות במערכת. מסעיף זה אפשר גם להסיק אם המנוע תקין מבחינת שלמות פנימית.
תקלות אפשריות
מנוע מזהם - בודקים תוצרי שריפה של 4 גזים. מעבר לפגיעה הלא רצויה בסביבה, רכב מזהם לא יעבור את מבחן הרישוי השנתי (טסט).
תאום בין המנוע למערכת ההצתה – חוסר תאום יכול להעיד על בעיית מחשב ניהול מנוע או על פלגים שסיימו את חייהם.
מערכת גידוש מנוע
מה בודקים? את מערכת הטורבו ואת מגדש-העל הרגיל והחשמלי. משווים לנתוני יצרן ומחפשים שלימות מבנית, נזילות שמן וכו'.
תקלות אפשריות
ספיקה נמוכה – מערכת הגדישה חלשה ויתכן ולקראת סוף חייה.
הפעלה מאוחרת של הטורבו – לרוב נובע מפקודות מחשב לא נכונה.
מערכת טעינה
מה בודקים? טעינת מצברים.
תקלות אפשרויות
טעינה לא תקינה
מערכת פליטה
מה בודקים? את הצנרת מהמנוע ועד פיית המפלט, את הממיר הקטליטי וחיישנים שונים.
תקלות אפשריות
רעשים ממערכת הפליטה – יכולים לנבוע מתוך הממיר, מחור בצנרת או בדוד המפלט, וגם מצינור הפליטה ש"דופק" במרכב.
מערכת התנעה כולל מצבר
מה בודקים? אלטרנטור ומצבר. מחפשים קורוזיה, ריח גופרתי. בעיית בהתנעת הרכב ואת מערכות עצור-התנע.
תקלות אפשריות
רצועת אלטרנטור – רצועה שחוקה שזקוקה להחלפה.
מצבר – על כל מצבר מוטבע תאריך ייצורו. תוחלת החיים של מצבר נעה בין 3-4 שנים. לכן לקראת סופו חייו ימליץ המכון להחליפו.
מצמד
מה בודקים? את המצמד בתיבה הידנית וגם את המצמדים בתיבה אוטומטית-רובוטית (גם עם מצמד אחד וגם עם שני מצמדים).
תקלות אפשריות
החלקות – קפיצי לחץ חלשים, רפידות מסוככות מדי כתוצאה ממחזיר שמן תקול.
תיבת הילוכים
מה בודקים? את כל סוגי תיבות הילוכים: ידנית, אוטומטית פלנטרית, אוטומטית-רובוטית עם מצמד בודד ועם מצמד כפול, תיבה רציפה.
תקלות אפשריות
נקישות – רעשים שונים מכיוונה של תיבת ההילוכים. בעיה זו יכולה להיגרם גם מתושבות מנוע רופפות.
בלאי דסקיות, שמן כהה – מעיד על שיפוץ קרב לתיבת ההילוכים.
תיבת העברת כוח
מה בודקים? מדובר עבור מכוניות עם הנעה כפולה. סעיף זה כולל גם את הדיפרנציאל.
תקלות אפשריות
רעידות/נקישות – בזמן הרצת הרכב בודקים את הכוח לגלגל ומחפשים רעשים, רעידת.
נזילות שמן
ציריות / גל הינע
מה בודקים? את שלמות הציריות הקדמיות והאחוריות, את תקינות הפעמון.
תקלות אפשריות
רעידות, חופשים אורכיים מרמזים על שיפוץ קרב לציריות.
מערכת מתלה קדמי/אחורי אקטיבית
מה בודקים? במתלים רגילים בודקים בולמי זעזועים, תושבות, מייסבי לחץ לציריות, מפרקים וכו'. מתלה אקטיבי משמעותו כריות אוויר, או מערכת פניאומטית.
תקלות אפשריות
נזילה, רטיבות במערכת – מסגירים בולמים "עייפים" שמתפקדים פחות טוב בשמירה על היציבות ומגדילים את מרחק הבלימה. בולמים שכאלה זקוקים להחלפה.
מערכת היגוי
מה בודקים? חופש מבנה במוט ובצורת הריתום של ההגה, בודקים מפרקים שלמים וגומיות שלמות כמו גם זויות היגוי. יש לציין שרוב המכוניות עברו להיגוי חשמלי. בעיות חשמל כמו מצבר חלש יכולות להשפיע על ההיגוי.
תקלות אפשריות
נקישות בזמן סיבוב הגה – יכולות להיגרם מהמסרק, מתיבת ההגה או הציריות. לפעמים די בגירוז והחלפת "הגרמושקות" (הגומיות המכילות ומונעות מהגריז לצאת), אבל בכל מקרה זה תיקון שחובה לבצע מיד.
כיוון פרונט / איזון – הגלגלים נמצאים בחוסר איזון. זה גורם לשחיקת צמיגים לא אחידה, צריכת דלק מוגברת ועוד. חובה לאזן את הרכב מחדש.
מערכת בלמים
מה בודקים? כאשר הרכב על הליפט בודקים נזילות ושלמות. בדיסקים בודקים את עובי הצלחות והרפידות. ברכב עם בלמי תוף לא ניתן לראות את עובי הרפידות. בעת הרצה בודקים את כוח הבלימה וגם את הבלם חניה.
תקלות אפשריות
בלמים חלשים, נזילת שמן – שני המקרים מחייבים טיפול מידי.
צמיגים וחישוקים
מה בודקים? שלמות מבנית, שלפחות על כל סרן ימצאו צמיגים זהים, שהמידה תואמת את רישיון הרכב, את שנת ייצור הצמיג. בחישוקים בודקים במיוחד שלמות מבנית כדי שלא יתפרקו בנסיעה.
תקלות אפשריות
רעידות – יכול להיגרם ממכות בחישוקים.
צמיגים שחוקים, לא זהים
שלדת מרכב
מה בודקים? מעיכות בשלדה, הלחמות, חלקים שהוחלפו וכו'. יש 3 משמעויות: שולית, נמוכה וגבוהה. מכות פח ושריטות הן בעלות משמעות "שולית". כל פגיעה ותיקון שלפני קו הגלגל (קדמי או אחורי) מוגדרת כבעלת משמעות "נמוכה". אבל אם בוצע במקום הלחמה או שחלק הוחלף, המשמעות הופכת ל"גבוהה".
תקלות אפשריות
סימני פגיעות בקצות שלדה – כל עוד לא הולחם או הוחלף חלק באיזור, המשמעות היא נמוכה מבחינת ירידת ערך הרכב.
פגיעות בקורות –משמעות ירידת הערך גבוהה גם אם תוקנה היטב ובעלת השפעה זניחה על בטיחות הרכב.
שריטות צבע, צבע לא מקורי, צבע גג לא מקורי וכו' – לרוב זה רק קוסמטיקה, אבל אם יש הערות גם בסעיפי השלדה, אז ברור שהרכב עבר תאונה.
מערכת תאורה ומחוונים
מה בודקים? שהמהירות בלוח המחוונים תואמת את מהירות הרכב עם סטייה מקסימלית של 5%. בודקים את הנורות בלוח המחוונים. בפנסים בודקים שלמות, דהייה וכו'.
הערות כלליות
הרעיון הוא להפנות את תשומת ליבו של רוכש הרכב לסעיף מסוים מבלי להפוך את אותו סעיף לאי תקינות.