כזכור, שנת 2020 הסתיימה עם ירידה של 15.5% ביחס לשנה שקדמה לה, לאחר שהתחילה עם היקף מסירות גדול, ירדה עד ל-28% פחות במאי, לשיפור שנמשך עד סוף השנה.
כמה וכמה סיבות
ינואר היה לחודש בו נרשם מספר המסירות הגבוה ביותר, מכיוון שרבים רוכשים את המכונית בנובמבר ובדצמבר לפי תנאים ומחירים של השנה החולפת, אך מקבלים אותה כאשר ברשיון הרכב מצוינת השנה החדשה. בנוסף למרכיב זה הנשמר כל שנה, לשינויים כל שנתיים במיסוי הרכב – לפי עדכוני המס הירוק הנכנסים לתוקף בינואר – יש השפעה משמעותית נוספת.
לסיבות אלה, המשפיעות על שוק הרכב של ינואר מזה שנים, נוספו כמה אקסקלוסיביות בשנת הקורונה שחלפה עלינו (ובהחלט לא לטובה). ציי רכב, שעצרו רכישה בעקבות שינויים בתעסוקה, חידשו עסקאות רבות. בנוסף, והיה לכך ביטוי גם במהלך השנה, אנשים רבים קנו רכב חדש גם בגלל שכסף שנועד לחופשות הקיץ והחגים התפנה, גם כדי לפצות עצמם על העגמימות שגרמה המגפה על סגריה המרובים – וזו תופעה הקיימת גם עם מוצרי צריכה אחרים, גם בכל העולם.
התחבורה הציבורית, מעולם לא אלטרנטיבה ראויה בישראל להסעת המונים נעימה ויעילה, כשלה דווקא בימי קורונה, ומקדם ההדבקה שהביאה עימה רק הוסיף לרצון להימנע ממנה.
מותגים
שלושת המותגים הראשונים – יונדאי, טויוטה, קיה – שמרו על אותו סדר כמו ברוב השנה שעברה. עם זאת, ובניגוד לינואר 2020 (וכל השנה ההיא), כולם רשמו עלייה גדולה מאוד, בניגוד לירידה בשנה שעברה (כ-20% בממוצע לשלושתם). מסירות יונדאי בינואר 2021 לבדו היו ממקמים מותג זה במקום ה-11 בסיכום כל שנת 2020(!).
מאזדה, לאחר ירידה של שנים, במקום הרביעי עם עלייה משמעותית, ודווקא מותג סקודה, ששמר ב-2020 על נתון מסירות דומה לשנה שקדמה ירד – אבל במעט.
סיאט ממשיך במסע השיפור העצמי שלו; כזכור, ב-2020 היה מהיחידים שעלה במסירות גם במושגים מוחלטים, ובין המובילים היה הראשון בתחום זה.
עוד יצוינו
אלה המסירות של חמשת המותגים במקומות 11-15 בינואר 2021 (בסוגריים: נתוני ינואר 2020): סוזוקי – 1510 יחידות (1586 יח'); סובארו – 1384 יחידות (653 יח'); פיג'ו – 1312 יחידות (968 יח'); ב.מ.וו – 1005 יחידות (517 יח'); אודי – 976 יחידות (1019 יח').
כאן יש לשים לב להמשך מגמת הירידה של סוזוקי, העליות המרשימות במיוחד של סובארו (פי 2.2) ושל ב.מ.וו (פי 1.9), העלייה המכובדת של פיג'ו (35.5%).
מותגי יוקרה
במותגי היוקרה בולט ב.מ.וו שסיים את ינואר 2021 במקום ה-14 הכללי לאחר שכמעט הכפיל את היקף המסירות (94.4%). מנגד, המוביל בסגמנט זה בשנים האחרונות, אודי, דווקא ירד (4.3%). מרצדס שמר על מיקומו הכללי (17) ועל היקף מסירות דומה (ועלייה קלה). וולוו רשם גידול מרשים ביותר, ומותג היוקרה הבא אחריו, ג'יפ – הרשים אף יותר: מקום 20 כללי, גידול של פי 2.4.
עוד יצוינו
מבין מותגי היוקרה, נמצאים במקומות 6-10 המותגים הבאים, צמודים להם נתוני המסירות בינואר 2021 (בסוגריים: נתוני ינואר 2020): לקסוס – 267 יחידות (197 יח'); קדילאק – 144 יחידות (63 יח'); מיני – 134 יחידות (69 יח'); אלפא רומיאו – 111 יחידות (16 יח'); לנד רובר – 84 יחידות (67 יח').
שלושה מותגים בקבוצה זו רשמו גידול מרשים ביותר במסירות: אלפא רומיאו, פי 7; קדילאק, פי 2.3; מיני, פי 1.9.