בישראל, כמו בשאר העולם, ברירת המחדל היא מכונית עם חמישה מקומות. ובכל זאת, יש משפחות שצריכות יותר. כלומר, כאלה שיש להן ארבעה ילדים ויותר, כאלה שלנסיעות מצטרפים באופן קבוע בני משפחה אחרים. ישראל, כידוע, היא המדינה עם שיעור הילודה הגבוה ביותר מבין מדינות OECD, וזה עומד על 3.1 ילדים לכל אם לעומת 2.2 במקסיקו השנייה, ממוצע של 2.1 בכל המדינות האלה. 

בקיצור, בישראל יש הרבה משפחות שצריכות רכב עם יכולת הסעה של למעלה מחמישה מקומות.

בצד השני של המשוואה, נמצאות המכוניות ורישיון הנהיגה. אלה עד 3.5 טון – מכונית הנוסעים M1, המסחרית N1 – רשאיות לשמונה נוסעים מלבד הנהג, ואלה תואמות לדרגת הרישיון המקובלת, B, המתירה בדיוק אותו דבר. 

כיום מוצעים בישראל דגמים לשישה, שבעה ושמונה נוסעים – הן כמיניוואנים למיניהם ובעיקר כרכבי פנאי ושטח. בסקירה זו אנחנו מביאים את הדגמים שיש להם את מספר המושבים הגדול ביותר, עושים סדר בפלח השוק הזה, מתייחסים למחירים ולזמינות שלהם בפועל.

8 אפשרויות לדגמים עם 8 מקומות ישיבה - מ-45,000 שקלים
צילום: יח"צ

על הדגמים עצמם

הרשימה מסודרת לפי סדר מחירים עולה. המחירים המוצגים הם מחירי השוק, הנכונים למועד פרסום הסקירה. בסקירה התייחסנו לכלי רכב בעלי תפוצה סבירה - דגמים שקיימים בשוק בכמות זניחה (הונדה אודיסיי, קרייזלר פסיפיקה, מרצדס V קלאס) לא הוכנסו.

כל הדגמים כאן הם צרכני דלק כבדים יחסית. רוב הדגמים מצוידים במנועי בנזין עתירי נפח ומרובי בוכנות, ועם משקל עצמי הנע סביב 2 טון צפו לצריכת דלק של 5-7 קילומטר לליטר - קצת יותר בנהיגה מתחשבת. דגמים בעלי מנוע דיזל (יונדאי i800, טויוטה לנד קרוזר) יהיו חסכוניים יותר, אבל לא בהרבה (9-8 ק"מ לליטר).

מילה על בטיחות. כמעט בכל סקירה אנו משלבים נתוני ביצועים ממבחני הריסוק האירופיים. בסקירה הזו המצב שונה - רוב הדגמים כאן אינם מוצעים באירופה, כך שהם לא נבחנים במסגרת יורו NCAP אלא במבחני ריסוק אמריקאיים שנעשים על-ידי איגוד חברות הביטוח (IIHS). מדובר לא פעם במבחן מחמיר יותר ועם שיטת ניקוד שונה - ולכן בחרנו כרגע שלא להכניס את הנתונים לסקירה הזו, עד אשר נפרסם סקירה נפרדת לטובת יישור קו בנושא. 

לאור זאת, בסעיף הבטיחות נתייחס בעיקר לעזרים הבטיחותיים, בעיקר לאלו האקטיביים.
______________________________________________________________

יונדאי i800
שנתונים 2008-2021
מחיר התחלתי 45,000 שקלים
בטיחות בקרת יציבות
גרסה מומלצת גרסת נוסעים
דגשים יונדאי i800 הוא רכב מסחרי בבסיסו, מה שמלמד על כך שמדובר ברכב שמגיע מ"מעמד הפועלים" והוא חסר את העידון שיש לשאר הדגמים כאן, שמגיעים מהעולמות ה"פרטיים". 

עבור מי שמתכנן לרכוש יונדאי i800 יד שנייה, כדאי לדעת כי הדגם מוצע בישראל, מסוף 2008, עם מנוע אחד (טורבו-דיזל 2.5 ליטר, 177-136 כ"ס; דור שני של מנוע סדרה A, קיים גם בקיה סורנטו דור ראשון מחודש, 2008-2006) עם תיבה ידנית (חמישה הילוכים, שישה מ-2012) או אוטומטית (חמישה הילוכים; רק ממאמצע 2011).

גרסאות הנוסעים מוצעות עם 9-8 מקומות ישיבה. שימו לב כי ישנן גרסאות מרכב מסחריות עם מושבים בהתקנה מקומית, בעוד שבגרסת הנוסעים ישנם מושבים מקוריים מהיצרן, לרוב בעלי נוחות עדיפה ומפרט אבזור מועשר. מערכות בטיחות מתקדמות, בכל מקרה, אין.

המצאי בלוח המשומשות אינו גדול והמחירים נעים בין 45,000 שקלים לגרסת נוסעים עם תיבה ידנית מ-2011 ועד כ-145,000 שקלים לגרסת נוסעים אוטומטית מ-2018.

בקרוב מאוד יושק בישראל הדגם המחליף של i800, המכונה סטאריה ויהיו לו גרסאות עם שמונה ותשעה מקומות ישיבה. בחרטומו יפעם מנוע הדיזל המוכר של יונדאי-קיה - 2.2 ליטר, עם 177 כ"ס - עם תיבה פלנטרית בת 8 הילוכים. 

8 אפשרויות לדגמים עם 8 מקומות ישיבה - מ-45,000 שקלים
מימין לשמאל: יונדאי i800, יונדאי סטאריה (צילום: יח"צ)

שברולט טראוורס
שנתונים דור ראשון – 2009-2017; דור שני – מ-2018 ועד היום
מחיר התחלתי מכ-50,000 שקלים לדור הראשון, מכ-185,000 שקלים לדור השני; חדש - מ-260,000 שקלים (LS)
בטיחות בקרת יציבות (עוד בדור הראשון), 6 כריות אוויר
גרסה מומלצת דגם מחודש (2013 ואילך), רמת גימור LT, עם הנעה קדמית או כפולה
דגשים שברולט טראוורס זהו הדגם הנפוץ ביותר בישראל עם 8 מקומות. רמת האמינות והעמידות שלו טובה הרבה יותר מכפי שחושבים (הסקירה המלאה על שברולט טראוורס יד שנייה - בקרוב).

שברולט טראוורס (מתיחת פנים): מבחן דרכים

עם זאת, בענייני בטיחות, המצב בטראוורס קצת פחות מזהיר. בטראוורס שולבו מערכות התרעה מתקדמות מקוריות (התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב) כמו-גם כרית אוויר אמצעית בין הנהג והנוסע עוד בדור הראשון בדגם (אחרי מתיחת הפנים, 2013) אולם אלו משולבות רק ברמת הגימור הבכירה (LTZ) שהוצעה רק עם סידור של שבעה מקומות. למרבה הצער, התליית אבזור הבטיחות המתקדם ברמת גימור המשיכה גם לדור השני, עד הגעת הדגמים המחודשים באמצע 2022.

8 אפשרויות לדגמים עם 8 מקומות ישיבה - מ-45,000 שקלים
מימין לשמאל: טראוורס דור ראשון, טראוורס דור ראשון לאחר מתיחת פנים, טראוורס דור שני (צילום: יח"צ)

טויוטה לנד קרוזר
שנתונים סדרה 90 – 1999-2003; סדרה 120 – 2003-2009; סדרה 200 – 2008-2021
מחיר התחלתי מכ-50,000 שקלים לסדרה 90, מכ-90,000 שקלים לסדרה 120
בטיחות בקרת יציבות תקנית (מסדרה 120, מ-2003 ואילך)
גרסה מומלצת סדרה 120, דיזל, מאוגוסט 2005 ואילך
דגשים אחד משני דגמי פנאי-שטח היחידים בסקירה, והיחיד שגם מציע יכולת שטח משמעותית למטיילים (נתעלם, ברשתוכם, מג'אמוסים כמו שברולט טאהו או טויוטה סקויה) בוודאי ברמת תפוצה מתקבלת על הדעת. 

טויוטה לנד קרוזר ניחן ביכולת שטח גבוהה ביותר - במיוחד בסדרה 90, עם נעילת דיפרנציאל אחורית מקורית. סדרה 120 עדיפה בהרבה בנסיעת כביש, ורמת ההידור והאיכות של סביבת הנהג בה מרשימות גם קרוב ל-20 שנה אחרי שהוצגה (תערוכת פריז 2002). סדרה 200 זו הסדרה הגדולה של לנד קרוזר, עם מנועי V8 בנזין או דיזל, ששווקה כאן באופן סדיר בשנים 2008-2009 ולאחר מכן הגיעה לישראל בייבוא אישי בלבד (או באמצעות משרד הביטחון, עבור היחידה לאבטחת אישים).

טויוטה לנד-קרוזר 3.0 דיזל - בסולם עולה

המחירים של טויוטה לנד קרוזר יד שנייה, בשמיים - עד 180,000 שקלים(!) לסדרה 120, מעל 200,000 שקלים לסדרה 200, בשני המקרים לדגמים בני 13-14 שנה. למצער, הרבה אלטרנטיבות אין – לא לרכב שטח ורסטילי כזה, בטח לא עם 8 מקומות. בהינתן הסכומים, יש לקחת בחשבון בעיית ביטוח - לא רק שלנד קרוזר נמכר בהרבה מעל לערכו במחירון, אלא שלרכב בן מעל 14 שנה לא ניתן לעשות ביטוח מקיף בדרך כלל. בסדרה 120 זו בעיה מאחר ומדובר ברכב גניב במיוחד, במיוחד בגרסאות בנזין.

רמת האמינות, גם בסדרה 90 וגם ב-120, גבוהה מאוד אפילו בכלים וותיקים, אבל גם כאן לא מדובר ברכב שעמיד בפני הזנחה אין-סופית, ותקלות כבדות ונזקים יכאיבו בכיס עד מאוד. לנד קרוזר סדרה 200 נחשב למורכב ויקר במיוחד לתחזוקה, במיוחד בגרסת הדיזל.

מבחן דרכים: טויוטה לנדקרוזר V8

בעניין הבטיחות - יש לקחת בחשבון רמת בטיחות נמוכה יחסית לדגמים המופיעים בסקירה. אחרי הכל, מדובר בדגמים ותיקים מאוד, עם מפרט ומנגנוני בטיחות מתקופות קדומות של עולם הרכב.

8 אפשרויות לדגמים עם 8 מקומות ישיבה - מ-45,000 שקלים
מימין לשמאל: לנד קרוזר 90 (פראדו), לנד קרוזר 120, לנד קרוזר 200 (צילום: איתי שטיינברג, יצרן)

טויוטה סיינה
שנתונים מ-2007 עד היום
מחיר התחלתי כ-65,000 שקלים לדור השני (עד 2010); מכ-100,000 שקלים לדור השלישי (מ-2011). חדש (היברידי בלבד) - מכ-350,000 שקלים
גרסה מומלצת דגמי 2018 ואילך, עם מערכות הבטיחות המתקדמות
בטיחות בקרת יציבות החל מהדור הראשון - עד 2008 כתוספת בתשלום, מ-2008 כחלק מהמפרט התקני; מערכות בטיחות מתקדמות - מתחילת 2018
דגשים טויוטה סיינה הוצגה במקור עוד ב-1997, אולם סידור של 8 מקומות ישיבה הוצע רק בדור השני, מ-2003. לישראל החלה להגיע סיינה בכמויות משמעותיות מ-2007, לאחר הרפורמה בייבוא האישי. מ-2015 עלתה כמות הסיינות בישראל עם עליית קרנם של ערוצי הייבוא המקביל, כאשר חברת אלבר הייתה הראשונה שייבאה את דגמי טויוטה בייבוא כזה. 

יבוא מקביל: טויוטה סיינה – מבחן דרכים

כמו בטראוורס, שימו לב כי גם בסיינה ישנן רמות גימור עם 7 מקומות ויש כאלו עם 8 מקומות. עבור מי שמחפשים טויוטה סיינה יד שנייה מהשנים האחרונות, נמליץ לאתר את דגמי 2018 ואילך (לאחר מתיחת הפנים) עם מערכות הבטיחות המתקדמות (TSS) שהוצעו אז בתמורה לתשלום נפרד.

סיינה הוצעה בדרך כלל עם מנוע בנזין V6 בנפח 3.5 ליטר. לאורך השנים הותקנו בסיינה תיבות הילוכים משופרות (חמישה עד 2010, שישה מ-2011, שמונה מ-2017). הדור הנוכחי (רביעי) מוצע רק בגרסה היברידית, על בסיס מנוע בנזין 4 צילינדרים בנפח 2.5 ליטר, כמו בהיילנדר (ע"ע).

8 אפשרויות לדגמים עם 8 מקומות ישיבה - מ-45,000 שקלים
מימין לשמאל: סיינה דור שני, סיינה דור שלישי (לפני מתיחת הפנים), סיינה דור רביעי
(צילום: יח"צ)

קיה קרניבל
שנתונים 2016-2020
מחיר התחלתי 125,000 שקלים
בטיחות מערכות בטיחות מתקדמות מיולי 2018 (דגם מחודש)
גרסה מומלצת דגם מחודש (מיולי 2018 ואילך)
דגשים בסוף 2015 החל שיווק של הדור השלישי של קיה קרניבל - לראשונה בתקינה אמריקאית, לראשונה עם 8 מקומות. 

מיולי 2018 הוצע קיה קרניבל (דור שלישי) מחודש, עם תיבת 8 הילוכים ומערכות בטיחות מתקדמות (בלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית). עבור מי שמחפשים קיה קרניבל יד שנייה - שימו לב כי הדגם המעודכן והדגם מלפני העדכון שווקו במקביל, אז אתרו את הדגם המשופר (חפשו את יחידת המצלמה מאחורי המראה המרכזית).

הדור הרביעי (נוכחי, מ-2021) מוצע בישראל עם שבעה מקומות בתקינה אירופית, אולם בערוצי היבוא המקביל מוצע קרניבל בתקינה אמריקאית ועם אפשרות לסידור של שמונה מקומות ישיבה.

8 אפשרויות לדגמים עם 8 מקומות ישיבה - מ-45,000 שקלים
מימין לשמאל: קרניבל (דור שלישי) לפני מתיחת פנים, קרניבל אחרי מתיחת פנים (צילום: יח"צ)

טויוטה היילנדר
שנתונים מ-2014 ואילך
מחיר 2018 (היברידי, 3.5 ליטר) - כ-250,000 שקלים; חדש (היברידי, 2.5 ליטר) - מ-295,000 שקלים
בטיחות מערכות בטיחות מתקדמות - מ-2017 (הוצעו בתוספת תשלום); בדור הרביעי (מסוף 2020) מפרט מלא של מערכות בטיחות מתקדמות באופן תקני
גרסה מומלצת דור רביעי
דגשים סידור של 8 מקומות ישיבה מוצע בטויוטה היילנדר החל מהדור השלישי, מ-2014. הדור הזה הגיע לישראל בייבוא מקביל בעיקר, ונמכר בכמות מצומצמת עקב מחירו הגבוה יחסית. 

בשונה מסיינה, טויוטה היילנדר 8 מקומות הוצע גם בגרסה היברידית עוד ב-2014 (על בסיס מנוע V6 בנפח 3.5 ליטר, 310 כ"ס) מה שהפך אותו לדגם הראשון המציע שילוב בין 8 מקומות ומערכת הנעה היברידית (מ-2017 מוצעת קרייזלר פסיפיקה גם בגרסה היברידית).

הדור החדש יותר (רביעי), שמוצע באופן לראשונה בייבוא רשמי לישראל מסוף 2020, מוצע אצלנו רק עם מערכת הנעה היברידית (ארבעה צילינדרים, 2.5 ליטר, הספק משולב של 248 כ"ס) - אבל עם שבעה מקומות ישיבה בלבד; התקינה האירופית לא מתירה הסעה של שמונה נוסעים.

עם זאת, בייבוא אישי/מקביל אפשר לרכוש היילנדר בתקינה אמריקאית עם 8 מקומות ישיבה. אפשר לבחור בין מערכת הנעה היברידית כמו שמוצעת בישראל ובין הגרסה ההיברידית המשופרת על בסיס מנוע בנזין V6 כמו בדור הקודם. אפשר גם לבחור במנוע V6 רגיל, ללא סיוע חשמלי.

טויוטה היילנדר (2.7 ל', הנעה קדמית): מבחן דרכים

השילוב בין רכב פנאי, 8 מקומות ומערכת הנעה היברידית, ועוד כזה שמגיע מטויוטה, הופכים את מחירי השוק של טויוטה היילנדר יד שנייה לגבוהים מאוד - עם פער של 20% במחיר בין רכב חדש לרכב בן ארבע. לכן, ההמלצה שלנו היא שבמידה ואפשר, כדאי לבחון רכישת היילנדר חדש מאולם התצוגה.

8 אפשרויות לדגמים עם 8 מקומות ישיבה - מ-45,000 שקלים
מימין לשמאל: היילנדר דור שלישי, היילנדר דור שלישי לאחר מתיחת פנים, היילנדר דור רביעי (צילום: יח"צ)

סובארו אבולטיס
שנתונים מסוף 2020 ואילך
מחיר התחלתי (חדש) מ-280,000 שקלים
גרסה מומלצת רמת הגימור 'לימיטד'
בטיחות מפרט מלא של מערכות בטיחות מתקדמות 
דגשים סובארו אבולטיס מוצע עם 8 מקומות רק ברמת הגימור הבסיסית, 'לימיטד'. עם זאת, בסיסי זה עניין יחסי - מפרט הבטיחות כולל בין היתר מערכת בלימת חירום אוטונומית בנסיעה לאחור, ובמפרט אבזור הנוחות מצויים בין היתר דלת תא מטען חשמלית ומערכת שמע של 'הרמן קרדון'.

במבחנים שערכנו לו מצאנו כי אבולטיס זהו רכב נוח ונעים, אם כי במבחן ההשוואתי שערכנו לו מול יונדאי פליסייד (ע"ע; ופורד אקספלורר) הוא דורג אחרון. נוחות הנסיעה והביצועים אינם מתעלים על אלו של פליסייד - ושורת המחיר סגרה את ההתלבטות אז באופן סופי. עם זאת, מאז קיום המבחן אבולטיס הוזל, ובגרסת 8 מקומות אבולטיס זול מפליסייד מקביל בכ-40,000 שקלים לפחות. 

8 אפשרויות לדגמים עם 8 מקומות ישיבה - מ-45,000 שקלים
צילום: יואל פלרמן
 

יונדאי פליסייד
שנתונים מ-2021 ואילך
מחיר התחלתי (חדש) מ-320,000 שקלים ('פרמיום')
גרסה מומלצת 'לקשרי'
בטיחות מפרט מלא של מערכות בטיחות מתקדמות 
דגשים עם יונדאי פתחנו, עם יונדאי נסיים. יונדאי פליסייד מוצע בשלוש רמות גימור, כשהשתיים הנמוכות יותר מוצעות עם 8 מקומות. עם זאת, על פי האתר של יונדאי, פליסייד זמין כרגע רק בשתי רמות הגימור הבכירות יותר, כך שמי שיירצה פליסייד עם 8 מקומות ייאלץ להזמין את רמת הגימור הבכירה יותר מבין השתיים, 'לקשרי', ב-335,000 שקלים. לפחות רמת הגימור הזו כוללת מערכת אוורור למושבים - בהינתן העובדה שלרכב ריפודי עור, מדובר בתוספת חשובה בקיץ הישראלי.

לכבוד הקיץ: הדגמים שמצוידים במערכת אוורור למושבים, מ-95,000 שקלים!

לצד זאת, פליסייד ניצח במבחן השוואתי שערכנו לו מול סובארו אבולטיס (ע"ע) ופורד אקספלורר (שכאמור, אינו מצויד בשמונה מקומות ישיבה ואינו רלוונטי לסקירה הנוכחית). נוחות הנסיעה, הביצועים, סביבת הנהג - כולם עשויים היטב, ללא מגרעות בולטות.

8 אפשרויות לדגמים עם 8 מקומות ישיבה - מ-45,000 שקלים
צילום: יואל פלרמן