ב.מ.וו חשפה אתמול (ד') את הדור השלישי של רכב הפנאי הקומפקטי שלה (C-SUV). הדור הראשון של ב.מ.וו X1 הוצג בשנת 2009 על בסיס פלטפורמת סדרה 3 דאז, היה לו מבנה הקרוב יותר לסטיישן מוגבהת, והיה ראשון בסגמנט הקומפקטי בתחום היוקרה. הדור השני הושק בשנת 2015 על בסיס פלטפורמת הנעה קדמית המשותפת גם למיני קאונטרימן, העיצוב כבר היה כשל רכב פנאי מובחן יותר, ובדור זה הוצגו לראשונה גם גרסאות היברידיות-נטענות. מאז ש-X1 הוצג, נמכרו בעולם כ-1.9 מיליון יחידות מדגם זה.

ב.מ.וו X1 2022 החדש נחשף לצד ב.מ.וו iX1 החשמלי
צילום: ב.מ.וו

דור שלישי
הדור השלישי שנחשף כעת ממשיך להתבסס על פלטפורמת הנעה קדמית, ולצידו נחשפה גם הגרסה החשמלית – ב.מ.וו iX1 – הזוכה למעמד של דגם כמעט נפרד. למרות שב.מ.וו לא חשפה בשלב זה באיזו פלטפורמה מדובר, סביר להניח שהדגם חולק אותה פלטפורמה (UKL) עם סדרה 1 ו-2 (גרנד קופה וטורר) החדשות.

המופע החיצוני מהווה אבולוציה לעיצוב הדור הקודם, אולם בב.מ.וו הוסיפו להעמיק ולבסס לו מופע ויציבה ברורים יותר של רכב פנאי. כך למשל, החזית בעלת סבכת הכליות הגדולה שהיא בזווית כמעט אנכית עם מכסה מנוע שטוח, מייצרת הופעה קשוחה מלפנים. יחידות התאורה והפגושים בסגנון ב.מ.וו עכשווי מוסיפים להופעה. במקרה של iX1, ובדומה למה שנעשה ב-iX3, העיצוב כמעט זהה, אך זה זוכה למספר נגיעות המייחדות אותו, כמו שילוב אלמנטים כחולים, תגי iX, סבכה אטומה מלפנים ועוד. ב.מ.וו מציינת כי ל-iX1 מקדם גרר נמוך למדי של 0.26. מגוון חישוקים יוצעו בגדלים שבין 17-20 אינץ' ויוצעו כ-12 צבעי מרכב שונים.

ב.מ.וו X1 2022 החדש נחשף לצד ב.מ.וו iX1 החשמלי
צילום: ב.מ.וו

ממדיו של X1 החדש גדולים מאלה של הדור היוצא – בסיס הגלגלים גדל בכ-2 ס"מ ל-269 ס"מ, ולמפשק הסרנים נוספו 3.1 ס"מ מלפנים ומאחור; כעת, אורכו של הרכב 450 ס"מ (5.3 ס"מ יותר), רוחבו 184.5 ס"מ (2.4 ס"מ יותר), גובהו 164.2 ס"מ (4.4 ס"מ יותר). לפי ב.מ.וו, הגידול בממדים מאפשר להציע מרחב משופר לנוסעים ומושב אחורי הנע על מסילה. לתא המטען נפח של 540-1,600 ליטרים (505-1,550 ל' בדגם הפורש) בגרסאות הבנזין והדיזל, או 490 ל' בגרסאות ההיברידיות ו-iX1, שיפור של כ-40 ליטרים בהשוואה לדגם הנוכחי.

מנועים, המון מנועים
ב.מ.וו ציידה את X1 במגוון רחב מאוד של יחידות הנעה: iX1 הכל חשמלי יוצע לצד שתי גרסאות בנזין, שתי גרסאות היברידיות-נטענות ושתי גרסאות דיזל של X1. 

ב.מ.וו X1 2022 החדש נחשף לצד ב.מ.וו iX1 החשמלי
צילום: ב.מ.וו

לפחות בשלב הראשון iX1 החשמלי יוצע בגרסה אחת – xDrive30 – בעלת שני מנועים, אחד מלפנים ואחד מאחור, המייצרים הנעה כפולה התפוקה הכוללת עומדת על 313 כ"ס ו-50.3 קג"מ ואלה מספיקים כדי להאיץ את iX1 ל-100 קמ"ש ב-5.7 שניות בלבד. לסוללה אנרגיה של 64.7 קוט"ש, טובה לטעינה ביתית (AC) בהספק 11 ק"ו כסטנדרט או 22 ק"ו בתוספת תשלום – 6.5 שעות ו-3.75 שעות בהתאמה – וטעינה מהירה (DC) בהספק עד 130 ק"ו, המתרגמים ל-29 דקות לטעינה מ-10% עד 80%. בהמשך צפויות גרסאות נוספות.

ב.מ.וו X1 2022 החדש נחשף לצד ב.מ.וו iX1 החשמלי
צילום: ב.מ.וו

שתי הגרסאות ההיברידיות-נטענות – xDrive25e ו-xDrive30e – חולקות אותו מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.5 ליטר עם 3 צילינדרים, וזה מניע את הגלגלים הקדמיים דרך תיבה דו-מצמדית עם 7, כאשר המנוע החשמלי מניע את הגלגלים מאחור. לגרסה 25e הספק של 136 כ"ס ממנוע הבנזין ו-109 כ"ס מהמנוע החשמלי לתפוקה של 245 כ"ס ו-48.6 קג"מ ולהאצה של 6.8 שניות ל-100 קמ"ש. לגרסה 30e הספק של 150 כ"ס ממנוע הבנזין ו-177 כ"ס מהמנוע החשמלי לתפוקה כוללת של 326 כ"ס ו-48.4 קג"מ, ולהאצה של 5.7 שניות ל-100 קמ"ש.

לשתי גרסאות אלה סוללה של 14.2 קוט"ש נטו, טווח הנסיעה החשמלי המוצהר הוא 78-89 ק"מ בין טעינות, והספק הטעינה 7.4 קוט"ש. 

ב.מ.וו X1 2022 החדש נחשף לצד ב.מ.וו iX1 החשמלי
צילום: ב.מ.וו

גרסת הכניסה בתחום הבנזין היא xDrive18i ולזו מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.5 ליטר 3 צילינדרים המפיק 136 כ"ס ו-23.4 קג"מ. ל-xDrive23i מנוע טורבו-בנזין בנפח 2.0 ליטר, מערך היברידי-מתון של 48 וולט המשמש כמתנע-גנרטור, תוספת של 19 כ"ס) ותפוקה כוללת של 218 כ"ס ו-36.7 קג"מ במצב 'בוסט' רגעי (32.6 קג"מ באופן רגיל). בב.מ.וו לא ציינו אם מדובר בהנעה קדמית או כפולה, אך בשתי הגרסאות תיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים. משך ההאצה ל-100 קמ"ש הוא 9.2 שניות ב-18i ו-7.1 שניות ב-23i.

כאמור, לצד אלה מוצעות גם שתי גרסאות דיזל הפחות רלוונטיות לישראל. מנוע טורבו-דיזל 2.0 ליטר 4 צילינדרים מפיק 150 כ"ס ב-xDrive18d ו-197 כ"ס ב-xDrive23d שיש לה גם מערך היברידי-מתון של 48 וולט. התיבה דו-מצמדית עם שבעה הילוכים 

ב.מ.וו X1 2022 החדש נחשף לצד ב.מ.וו iX1 החשמלי
צילום: ב.מ.וו

בפנים
סביבת הנהג של X1 ו-iX1 החדשים כמעט זהה לחלוטין והיא ברוח דגמי ב.מ.וו העכשוויים. קו העיצוב הכולל נקי ומינימליסטי ומציג את הפרשנות של ב.מ.וו עבור X1 למופע צמד המסכים שהוצג ב-i4. מול הנהג לוח מחוונים מוקרן בגודל 10.25 אינץ ומסך למערכת המולטימדיה בגודל 10.7 אינץ', וזו מצוידת בדור ה-8 של מערכת iDrive, כולל תמיכה אלחוטית בקישוריות לאפל ואנדרואיד. במרכז משענת יד "צפה" דרכה ניתן לתפעל את פקד ההילוכים החדש, פקדים לשליטה על עוצמת מערכת השמע ועוד.

ב.מ.וו X1 2022 החדש נחשף לצד ב.מ.וו iX1 החשמלי
צילום: ב.מ.וו

ב.מ.וו מציינת כי רמות הגימור והאבזור גבוהות מאשר בדגמים עד כה, וכל X1 יוצע כסטנדרט עם גלגל הגה בעיצוב ספורטיבי ומצופה עור, מערכת בקרת אקלים דו-אזורית חכמה, חיישני גשם, תאורה אדפטיבית ועוד. X1 יוצע עם מגוון רחב של "חבילות עיצוב" (מראות, חומרים ועוד) כדי לאפשר התאמה אישית גבוהה יותר ללקוח. 

ב.מ.וו X1 החדש צפוי להגיע לישראל ברבעון הראשון של שנת 2023.

ב.מ.וו X1 2022 החדש נחשף לצד ב.מ.וו iX1 החשמלי
צילום: ב.מ.וו