הדגמים בסקירה
בסקירה הנוכחית אנו מביאים דגמים המתאימים למשפחה – שני הורים, שני ילדים – אבל גם חורגים מהתבנית הרגילה של "מכונית משפחתית", ולא רק בגלל דגמי הפנאי הקומפקטיים.
מעבר למחיר – כ-100,000 שקלים, פלוס-מינוס 10% - ולייעוד חיפשנו גם ערך מוסף: תמורה, מרחב פנים, יכולת יוצאת דופן. מעבר לכך, הדגמים ברשימה הם בתפוצה סבירה (אלו שלא - יצוינו בנפרד) והעדפה לדגמים בעלי מערכות בטיחות מתקדמות.
____________________________________________________________________
וולוו V40
גרסה מעניינת טורבו-בנזין 2.0 ליטר, 190 כ"ס, תיבת 6 היל'
שנתון 2017
מערכות בטיחות מתקדמות יש, באופן תקני; בלימת חירום אוטונומית (כולל זיהוי הולכי רגל), התרעת סטייה מנתיב ותיקון, ניטור עצמים בשטחים 'מתים'
ערך במחירון 99,000 שקלים ('R-דיזיין', 2018)
ערך בלוח כ-82,000 שקלים לגרסת 2.0 ליטר עם 190 כ"ס, גם ברמת הגימור 'קינטיק' וגם ברמת הגימור 'R דיזיין', מבעלות פרטית ועם 80,000-90,000 ק"מ
בשנים האחרונות, וולוו כבשה את ליבם של אלפים בשוק הישראלי בזכות הגרסאות ההיברידיות-נטענות לדגמיה. עד אז, ייצרה החברה דגמים מוצלחים, אבל אלה לא מאוד הצליחו כאן.
וולוו V40 הייתה אחת מאותם דגמים מוצלחים, שלא זכו לאהבת הקהל. זו משפחתית קומפקטית חזקה ובטיחותית מאוד לזמנה, אבל בלי התדמית החזקה של המותגים הגרמניים, ובעיקר - מוניטין גרוע שנבע משימוש במערכות ההנעה של פורד - עם מנוע טורבו-בנזין 1.6 ליטר (180 כ"ס) ותיבה דו-מצמדית עם 6 הילוכים.
מה שלא רבים יודעים זה שמתחילת 2016 הוצעה V40 בישראל עם מנוע טורבו-בנזין 2.0 ליטר (בנפח 1969 סמ"ק - חשוב) מתוצרת וולוו, עם 190 כ"ס ותיבה אוטומטית-פלנטרית עם 6 הילוכים (מתוצרת אייסין). בשוק מסתובבות גם כמה עשרות יחידות מהגרסה המשופרת של המנוע הזה, עם 245 כ"ס ותיבת 8 הילוכים (מאמצע 2014 ואילך). ישנה גם גרסת 1.5 ליטר (4 צילינדרים) עם 152 כ"ס וביצועים מספקים בהחלט.
בשנים האחרונות והרלוונטיות, רמות הגימור היו דומות זו לזו – כולל זהות בעניין אבזור הבטיחות. במובן הזה, שימו לב לשינויים שנעשו לאורך השנים - בלימת חירום אוטונומית תמיד הייתה, אבל תיקון סטייה מנתיב וניטור שטחים מתים הוצעו בחלק מהשנים, לעתים באופן תקני ולעתים בתשלום. בקרת שיוט אדפטיבית הוצעה רק בשנה-שנתיים האחרונות, ב'קרוס קאנטרי' ברמת הגימור 'אינסקריפשן'.
מבדיקות שערכנו, מדובר במערכות הנעה מוצלחות מאוד. הבעיה העיקרית במכוניות כאלו היא מיעוט חלקי חילוף תחליפיים במקרים מסוימים, ועל כן יש מדי פעם צורך ברכישת חלקים מקוריים יקרים - כמו צינורות נוזל קירור מפלסטיק, למשל - אבל אלו לא דברים שמוחלפים באופן שגרתי.
האופציה הנוספת אופל אסטרה האצ'בק דור חמישי (2016-2019), ברמת הגימור 'אנג'וי פלוס' ומעלה (עם מערכות בטיחות מתקדמות).
סקודה סופרב
הגרסה המעניינת טורבו-בנזין 1.4 ליטר, 'אמבישן'/'סטייל'
שנתון 2017-2018
מערכות בטיחות מתקדמות עד 2018 - בלימת חירום אוטונומית; מ-2018 - גם התרעת סטייה מנתיב ותיקון, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים
ערך במחירון 94,000 שקלים ('אמבישן', 2017)
ערך בלוח כ-100,000 שקלים עבור 'אמבישן' מ-2017, עם כ-70,000-80,000 ק"מ, מבעלות פרטית. מצאנו גם 'סטייל' 2017 עם נתונים טובים ב-105,000 ק"מ. 'אמבישן' מ-2018 לא מצאנו.
מי שמשפחתית קומפקטית קטנה מדי עבורו, מוזמן לנסות רכב משפחתי גדול. הבולטת מכולן זו סקודה סופרב, שמרגע תחילת שיווקה בישראל זכתה להצלחה רבה ולמעמד יוצא דופן.
יתרונה הגדול של סופרב, תרתי משמע, הוא מרחב הפנים שלה, תוצאה של תכנון יעיל של מכונית גדולה, וזה מוצא ביטוי גם במקום לנוסעים מאחור, גם בנפח המטען. פרט לכך, גם ממרחק של שנים רבות מאז השקתה, סביבת הנהג עדיין נראית עדכנית.
הגרסה שנכנסת בתקציב היא הפחות-פופולרית במבחר - זו עם מנוע טורבו-בנזין 1.4 ליטר ו-150 כ"ס – והביצועים בגרסה הזו בהחלט טובים. בתמורה לכך מקבלים מערכת הנעה פשוטה וקלה לטיפול ולתחזוקה, יחסית למנועי 1.8 ליטר ו-2.0 ליטר שפותחו על-ידי אודי וסובלים ממורכבות-יתר לעתים.
סקודה סופרב יד שנייה - חוות דעת
שימו לב לענייני בלאי, שעלולים להיות יקרים - ובראשם משאבת מים (עשויה פלסטיק שסובל מאורך חיים קצר יחסית), החלפה תקופתית של רצועת התזמון, החלפת מצמדים. כל טיפול כזה עולה כמה אלפי שקלים (כמקובל, אין קשר למוצא או לסוג הדגם) ושווה לבדוק שהטיפולים אכן נעשו – וכך לחסוך כסף שעלול לצאת מכיסכם.
במידה ואפשר, היינו ממליצים להתמקד בדגמים עם מפרט מערכות הבטיחות המשופר מ-2018 ואילך; שימו לב כי בתחילת 2018 שווק גם מלאי ישן עם מפרט הבטיחות המקורי והדל יחסית, ניתן לזהות זאת באמצעות מערכת התרעה מקומית. המחיר ההתחלתי ל'אמבישן' מ-2018 – 111,000 שקלים.
רמת הגימור 'סטייל' גם נכנסת בתקציב (מ-2017 בלבד) וכוללת, בין היתר, כוונון חשמלי למושבים הקדמיים (כולל זכרונות במושב הנהג), וילונות אחוריים, דלת תא מטען חשמלית, ריפוד אלקנטרה, חישוקי "18, תאורת קסנון עוקבת-פניה. אנחנו היינו מעדיפים 2018 בסיסית עם מפרט הבטיחות המשופר.
האופציה הנוספת טויוטה אוונסיס 1.8 ל' (2017 ואילך).
ג'יפ גרנד צ'ירוקי
הגרסה המעניינת בנזין 3.6 ליטר, 282 כ"ס, תיבת 5 היל'
שנתון 2011
מערכות בטיחות מתקדמות אין
ערך במחירון 83,000 שקלים (2011, בנזין 3.6 ליטר, 'לרדו')
ערך בלוח 90,000 שקלים (2011, בנזין 3.6 ליטר, 'לרדו'); 'לימיטד' ו'אוברלנד' מאותה שנה - כ-100,000 שקלים
במקום מכונית משפחתית כזו או אחרת, תקציב של 100,000 שקלים מאפשר להעמיד בחנייה רכב פנאי-שטח, שהוא למעשה ג'יפ. ג'יפ אמיתי.
ג'יפ גרנד צ'ירוקי WK2 שנכנס בתקציב הוא רכב נהדר למשפחה – הוא מהודר ומרווח, נוח לשימוש יום-יומי, בעל יכולת דינמית נאה. באמת רכב משפחתי כמעט מעולה. כמעט - כי בשנים האלו אין מערכות בטיחות מתקדמות (לפחות לא ברמות הגימור שהוצעו באופן סדיר בישראל). שימו לב גם לצריכת הדלק הגבוהה - 6-7 ק"מ לליטר בשימוש רגיל. זה המון, אבל מצד שני אין רכבי שטח חסכוניים בהרבה (דיזלים יצרכו 8-9 ק"מ/ל' לכל היותר – והוצאות האחזקה עלולות להיות יקרות).
באופן כללי, ותק זו הבעיה העיקרית של גרנד צ'ירוקי. מעבר לעניין הבטיחות, ישנו עניין הבלאי - בסופו של דבר מדובר ברכב בן עשר ולמכלולי הרכב השונים יש אורך חיים מסוים (ומחושב) - כך שיש לצפות להוצאות גבוהות יחסית במוסך (החל ממתנע ועד מסרק הגה או משולשים). מצד שני, אם מדובר ברכב מתוחזק, ייתכן שרוב החלקים כבר הוחלפו - כך שההוצאות לא בהכרח ייצאו מכיסכם. באופן כללי, מערכת ההנעה בבנזין נחשבת עמידה ואמינה במיוחד.
קבלו ארבעה דגשים נוספים, לפני שקונים גרנד צ'ירוקי:
1. למרות המותג והשם בעל המעמד, הדור המדובר כבר הפך לרכב פנאי-שטח רך יחסית, עם מתלים נפרדים שמיטיבים בכביש אך מגבילים את כושר העבירות בשטח. טוב שיש מערכת בקרת משיכה יעילה ושוק שיפורים רחב, באמצעותו אפשר לדגם את הרכב לאחר הקנייה לפי צורך
2. הימנעו מרמות הגימור המצוידות במערכת קפיצי אוויר. מדובר במערכת שאינה מאריכה ימים ועלות התיקונים בה גבוהה
3. כלי רכב רבים הגיעו בייבוא אישי, עם מפרטים שונים ומשונים. שימו לב לקיומם של מערכת הנעה כפולה והילוך 'כוח' (LOW) – ניתן לראות זאת בקונסולה המרכזית. כמו כן, ישנם גרנד צ'ירוקי בעלי הנעה אחורית בלבד, לא עלינו.
4. אל תקנו רכב עם מערכת גז. לא פעם אנשים נכנעים למחירי הדלק ומתקינים מערכות גז - דבר שגם פוגע בשימושיות (תא מטען, חניונים) וגם עלול לגרום לתקלות במקרה של התקנה חובבנית (קרו דברים מעולם, ולא פעם אחת).
האופציה הנוספת וולוו XC60 דור ראשון, אחרי מתיחת הפנים (מאמצע 2014), מנוע טורבו-בנזין 2.0 ליטר (245 כ"ס, 8 היל'; שימו לב - נפח מנוע 1969 סמ"ק בלבד); קאדילק SRX, אחרי מתיחת הפנים (מאמצע 2013 ואילך), מנוע בנזין 3.6 ליטר, רמת הגימור "לקשרי" ומעלה. בשניהם מערכות בטיחות מתקדמות.
סיטרואן C4 פיקאסו
הגרסה המעניינת טורבו-בנזין 1.6 ליטר, 165 כ"ס
שנתון 2018
מערכות בטיחות מתקדמות יש, הוצעו בתוספת תשלום (ב'אקסקלוסיב')
ערך במחירון 5 מקומות, 1.6 ליטר, 2018 - כ-71,500 שקלים; 7 מקומות, 1.6 ליטר טורבו-בנזין, 2018, 'אקסקלוסיב' - כ-91,000 שקלים
ערך בלוח גרסת 5 מקומות, 2016 - כ-55,000 שקלים; גרסת 7 מקומות, 'אקסקלוסיב' - כ-55,000 שקלים ל-2015
סיטרואן C4 פיקאסו/גרנד פיקאסו מככב אצלנו לאחרונה בסקירות היד השנייה - בתחקיר שעשינו על הדגם גילינו רמת אמינות ועמידות גבוהות יחסית, ועל רקע האפשרויות המצומצמות והמחיר הנמוך גילינו כי מדובר במציאה אמיתית.
C4 פיקאסו מוכר אצלנו בעיקר בגרסאות עם 7 מקומות (גרנד פיקאסו) אבל במקור הדגם תוכנן כמיניוואן עם חמישה מקומות - למעשה רכב משפחתי עם רמת שימושיות גבוהה (חלל פנים גדול, ישיבה גבוהה). בפועל, חלק מהתכונות של פיקאסו מצויות גם ברכבי פנאי - ואלו, ביחד עם ההופעה האופנתית של דגמי הפנאי, הובילה להצלחתם הגדולה בארץ ובעולם כולו.
סיטרואן C4 פיקאסו יד שנייה – מדריך קנייה
מבחינת ממדי אורך ורוחב, פיקאסו הוא כמו רכב משפחתי רגיל; ההבדל הוא בגובה, שהוא כמו בספורטאז'. מצד שני, אין קישוטים לבתי הגלגלים או גלגלים בקוטר מוגזם ובעיקר הרכב אינו נראה כדגם פנאי. מנגד, העובדה שמדובר בסוג רכב נדיר בשוק הישראלי, לצד המוצא הצרפתי שעדיין מבריח אנשים, הרי שפיקאסו מאותה שנה של איוניק/ספורטאז'/נירו ישאיר לכם בכיס עודף של 30,000 שקלים!
החיסרון העיקרי של C4 פיקאסו הקצר הוא במערכות הבטיחות המתקדמות - הגרסה שאנחנו ממליצים עליה זו גרסת טורבו-בנזין 1.6 ליטר, שאין לה מערכות כאלו בגרסה הקצרה. מערכות כאלו קיימות רק בגרסת 7 מקומות ברמת הגימור "אקסקלוסיב" - בשנים הראשונות עם מפרט חלקי (עם התרעת סטייה מנתיב למשל, אבל ללא בלימה אוטונומית) ובשנים האחרונות (מאמצע 2018) עם מפרט מלא.
רוב הדגמים עם המפרט המלא - גם בגרסה "הקצרה", גם בזו ה"ארוכה" - הוצעו עם מנוע טורבו-בנזין 1.2 ליטר הבעייתי, שלצערנו איננו יכולים להמליץ עליה (נכון להיום). גרסאות הדיזל מוצלחות, אך מתאימות למי שמרבים בנסיעות בין-עירוניות.
האופציה הנוספת סיאט אלהמברה (מ-2016 ואילך)
סיאט איביזה
הגרסה המעניינת טורבו-בנזין 1.0 ליטר, 'סטייל'
שנתון חדשה מהניילונים
מערכות בטיחות מתקדמות יש, באופן תקני; בלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, בקרת שיוט אדפטיבית
מחיר 104,000 שקלים
סיאט איביזה היא אמנם סופרמיני, אבל ממדיה דומים מאוד לאלו של פולקסווגן גולף מלפני עשר שנים ושני דורות. בבסיסה מדובר במכונית שמסוגלת לתפקד כמכונית למשפחה.
חשוב לומר, בכל זאת, כי גם דגמי סופרמיני חדשים לא יכולים להחליף לגמרי מכונית משפחתית קומפקטית - בעיקר בשל ממד רוחב קטן יחסית. מצד שני, כדאי לבדוק היטב את התדירות שבה הרכב נמצא בתפוסה מלאה של נוסעים ומטען. רוב דגמי הסופרמיני אינם באמת מרווחים לנוסעים בוגרים במושב האחורי, ועבור רובם נדרשים מחיר גבוה מ-110,000 שקלים; השילוב בין מרחב למחיר משאיר במשחק רק את סיאט איביזה ויונדאי i20.
עבור מי שסופרמיני כן יכולה להתאים לו, הרי שב-100,000 שקלים אפשר לקבל מכונית חדשה לגמרי, ליהנות מאחריות יצרן וממערכות בטיחות והנעה מתקדמות.
אפשרויות נוספות יונדאי i20 (ברמת הגימור 'פריים' ומעלה, מ-107,000 שקלים)
*****
נוסף וידאו (פורסם ב-15/08/22)