חברת קרסו מוטורס – יבואנית רנו, ניסאן, אינפיניטי ודאצ'יה – השיקה היום (רביעי) את רנו ארקנה, דור ראשון לדגם שנחנך ב-2019 – ושמו משרת שני דגמי פנאי שונים. האחד מיועד לשוק הרוסי, מבוסס על רצפת הסופרמיני B0+ המשרתת גם את דאצ'יה דאסטר.
הדגם השני הנושא את השם ארקנה מיועד לאירופה ולשאר העולם והוא מיוצר בדרום קוריאה – שם כסמסונג XM3 – וזה מבוסס על הרצפה המודולרית־עדכנית של ברית רנו־ניסאן, CMF-B המשרתת דגמי סופרמיני/פנאי קטן. עם זאת, ממדיו כשל דגם פנאי קומפקטי (C-SUV), ובצד הגדול בקטגוריה.
רנו ארקנה מתייחד בכך שהוא רכב פנאי במבנה קופה של יצרן אמצע הדרך ובמערכת היברידית שונה מהרגיל, והיא מערכת היברידית ראשונה של רנו. לגרסה זו סימול E-טק כמו לכל הדגמים והגרסאות המחושמלים של רנו. ארקנה מוצע גם בגרסת טורבו-בנזין 1.3 ליטר, וזו תגיע לישראל מאוחר יותר.
דגם חדש
ארקנה עוצב בידי לורנס ואן דן אקר, המעצב הראשי של רנו, וממדיו נאים בהחלט. בסיס הגלגלים בצד הארוך של הסקלה, עם 272 ס"מ, אורך הרכב 457 ס"מ, רוחבו 182 ס"מ ואילו גובהו 158 ס"מ. מרווח הגחון של הרכב מכובד, 20 ס"מ, וכך גם נפח תא המטען, ובגרסה ההיברידית מדובר ב-480 ליטרים (ועד 1263 ל' עם מושבים מקופלים).
לארקנה מערכת היברידית ייחודית המבוססת על מנוע חשמלי המניע את הרכב ומנוע בנזין הטוען את הסוללה ומצטרף להנעה כאשר צריך.
המערכת מבוססת על מנוע בנזין אטמוספרי המייצר 94 כ"ס (5600 סל"ד) ו-15.1 קג"מ (3600 סל"ד). בנוסף, מצויד הרכב בשני מנועים חשמליים – לאחד 49 כ"ס ו-20.9 קג"מ, לשני 20 כ"ס ו-5.1 קג"מ, ולפי רנו זו מבוססת גם על טכנולוגיה שנלקחה ממכונית הפורמולה 1 שלה המתחרה בקבוצת אלפין.
ההספק הכולל של יחידה זו הוא 143 כ"ס, ונתון המומנט לא נמסר. ליחידה זו תיבה אוטומטית עם ארבעה הילוכים אך ללא מצמד, ופעולת השילוב מסונכרנת באמצעות המנוע החשמלי. למנועים החשמליים מצדם שני יחסי העברה, ושילוב ההילוכים שקוף מבחינת הנהג. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 10.8 שניות, המהירות המרבית 172 קמ"ש וצריכת הדלק המוצהרת היא 20.8 ק"מ/ל'.
לגרסה זו סוללה של 1.2 קוט"ש, והיא מאפשרת תנועה חשמלית מאלה עד 3 ק"מ. ההנעה החשמלית מופקדת לבדה על התנועה במהירות שבין 5 ל-60 קמ"ש, ומעבר לכך מצטרף מנוע הבנזין – הטוען את הסוללה לאותה הנעה חשמלית – ומניע אף הוא את הגלגלים.
רמות גימור, מחירים
רנו ארקנה זכה בציון של 5 כוכבים במבחן הבטיחות של יורו NCAP ב-2019, עם ציון של 96% למבוגרים, 83% לילדים, 75% להולכי רגל, 76% במערכות בטיחות. במפרט הבטיחות של הדגם הנמכר כאן בלימה אוטומטית, התרעה על סטייה מנתיב ותיקון.
רנו ארקנה מוצע בישראל בשלוש רמות גימור.
לבסיסית, 'אייקוניק' שמחירה 150,000 שקלים, תאורת לד מלאה, חישוקי "17, חיישני חנייה סביב ומצלמת נסיעה לאחור, חיישני תאורה וגשם, מראות מופעלות חשמל ומתקפלות, מפתח חכם, בלם חניה חשמלי, מולטימדיה עם מסך "7 ותאימות לאפל/אנדרואיד, בקרת אקלים דו-אזורית ופתח מיזוג מאחור.
ברמת הגימור 'S אדישן' שעולה 160,000 שקלים, מפרט בטיחות נרחב יותר, הכולל בקרת שיוט אדפטיבית עם מצב 'פקק', התרעות תנועה חוצה מאחור ושטח מת, עמעום אוטומטי. במפרט האבזור, בנוסף, חישוקי "18, מולטימדיה עם צג "9.3 תואמת אפל ואנדרואיד ומשטח טעינה לסלולרי, לוח מחוונים מוקרן "10, תאורת אווירה, ריפוד בד משולב עור סינטטי. מחירה רמת הגימור 'S אדישן SR' הוא 165,000 ולזו בעיקר גג פנורמי בתפעול חשמלי.
לרנו ארקנה אחריות מלאה על כל הרכב ל-3 שנים ועד 100,000 ק"מ, לסוללה בלבד עד 8 שנים ו-160,000 ק"מ.