דגמי יוקרה עם מערכת הנעה היברידית נטענת־רשת (PHEV או פלאג-אין היברידי) היו לפופולריים בישראל בזכות הטבות מס גדולות. הטבות מס אלו אפשרו לקהל לרכוש מכוניות של מותגי יוקרה במחיר נמוך יותר ו/או עם אבזור עשיר יותר ו/או ביצועים משופרים באותו מחיר והכל בדגם חסכני ולא במעט, גם כזה המאפשר טווח יעיל בחשמל בלבד.

המגמה הזו התחילה לפני קצת יותר מחמש שנים, והקשר למותגי היוקרה נוצר, גם, בגלל שעיקר ההיצע היה שלהם. כיום, אותם דגמים עם מערכות היברידיות־נטענות זמינים במחיר של רכב פנאי קומפקטי חדש: סביב 160,000-170,000 שקל.

ב.מ.וו סדרה 3 הייתה אחת ממכוניות היוקרה הראשונות שהוצעו עם מערכת הנעה כזו, ולאורך שנים הייתה לאחד הדגמים הפופולריים מסוג זה. לכן בחרנו להכין סקירת יד שנייה לסדרה 3 היברידית, תוך התמקדות בגרסת 330e הנפוצה.

ב.מ.וו 330e יד שנייה - מדריך קניית רכב משומש (היברידי, פלאג-אין)
צילום: ב.מ.וו

לשם הכנת הסקירה נעזרנו במומחים לב.מ.וו - מתן ממרכז השירות "נבעה" ברחובות, עלאא וחמאדי ממרכז השירות "חדאד" בחולון.

רקע
ב.מ.וו סדרה 3 (F30) היברידית הוצעה בישראל במקור עוד בתחילת 2013, אז תחת השם 'אקטיב הייבריד'. מדובר היה בגרסת HEV (היברידית "רגילה") על בסיס גרסת 335i, כך שמערכת ההנעה כללה מנוע בנזין גדול (6 בוכנות, 3.0 ליטר, טורבו; N55), מנוע חשמלי (55 כ"ס, 21.5 קג"מ) הממוקם בתוך תיבת ההילוכים (8 הילוכים, ZF 8P70H) וסוללה קטנה (1.3 קוט"ש, ליתיום־יון).

ב.מ.וו 330e יד שנייה - מדריך קניית רכב משומש (היברידי, פלאג-אין)
צילום: שחר אלגזי

ביחד יצרו אלה תפוקה משולבת של 340 כ"ס ו־45.9 קג"מ, וטווח חשמלי עד 4 ק"מ במהירות עד 35 קמ"ש (מהירות מרבית בחשמל,  75 קמ"ש). מגרסה זו נמכרו בישראל 5 יחידות בלבד, היא יוצרה עד אמצע 2015, ואז הוחלפה ב־330e.

גרסת 330e הייתה גרסה היברידית משופרת, הפעם PHEV, וזו הוצעה בישראל מסוף 2016. ל־330e מנוע בנזין קטן בהרבה (4 בוכנות, 2.0 ליטר, טורבו; B48), מנוע חשמלי חזק יותר (88 כ"ס, 25.5 קג"מ) הממוקם גם כן בתיבת ההילוכים (8 הילוכים, ZF 8P75H) וסוללה גדולה בהרבה (7.6 קוט"ש, ליתיום־יון).

ב.מ.וו 330e יד שנייה - מדריך קניית רכב משומש (היברידי, פלאג-אין)
צילום: ב.מ.וו

הספק הטעינה, 3.6 ק"ו, מעמדת AC בלבד (פאזה אחת, 16 אמפר). ל־330e טווח נסיעה חשמלי של 39 ק"מ במהירות 80 קמ"ש (לפי תקן NEDC; בפועל 20-25 ק"מ; מהירות מרבית בחשמל, 120 קמ"ש). גרסה זו הוצעה עד אמצע שנת 2019, אז הוחלפה בדור חדש (G20) ונמסרו ממנה כ־600 יחידות ביבוא רשמי.

רמות גימור
גרסה 330e שווקה בישראל בשלוש רמות גימור: 'ספורט', 'אקסקלוסיב', 'אינדיבידואל'; 'אקסקלוסיב' הוצעה עם תחילת שיווק הדגם, 'ספורט' בסיסית ו'אינדיבידואל' הבכירה הוצעו מתחילת 2018. המפרט התקני כולל, בין היתר, חישוקי "17, גג שמש חשמלי, ריפוד דמוי־עור, תפעול חשמלי למושבים (עם זיכרונות), מסך מגע "6.5. ב'אקסקלוסיב' גם חישוקי "19, כניסה והנעה ללא מפתח, מסך "8.8 עם מקלט טלוויזיה וממשק צימוד לקארפליי, 9 רמקולים.

ב.מ.וו 330e יד שנייה - מדריך קניית רכב משומש (היברידי, פלאג-אין)
צילום: ב.מ.וו

ב'אינדיבידואל' גם מערך צילום היקפי, תצוגה עילית, שמשות אחוריות כהות, וילון אחורי חשמלי, מערכת שמע משודרגת של "הרמן קרדון" בעלת 16 רמקולים.

מפרט הבטיחות התקני כולל בלימת חירום אוטונומית והתרעת סטייה מנתיב. מ'אקסקלוסיב' גם בקרת שיוט אדפטיבית וניטור עצמים בשטח מת.

ב.מ.וו 330e יד שנייה - מדריך קניית רכב משומש (היברידי, פלאג-אין)
צילום: מערכת אוטו

אחריות, תחזוקה שוטפת, שגרת אחזקה
330e הוצעה במקור עם שלוש שנות אחריות ללא הגבלת נסועה, כשעל הסוללה יש אחריות של 6 שנים או 100,000 ק"מ (המוקדם מביניהם). על פי תנאי האחריות, אחריות היצרן אינה מכסה דעיכה טבעית בקיבולת הסוללה.

330e נדרשת לטיפול בכל 15,000 ק"מ או שנה (המוקדם מביניהם). עם זאת, מתן מדגיש כי ישנם כלי רכב שהגיעו עם תכנות להתרעה על צורך בהחלפת שמן בכל 30,000 ק"מ או שנתיים, כמו בחו"ל - מה שעלול להטעות את הלקוחות ולגרום לתקלות שלא יכוסו באחריות. במקרה כזה, יש לבצע עדכון ללוח המחוונים (באמצעות תוכנה ייעודית).

ב.מ.וו 330e יד שנייה - מדריך קניית רכב משומש (היברידי, פלאג-אין)
צילום: ב.מ.וו
עלויות הטיפולים אינן מאוד יקרות (המחירים כוללים עבודה ומע"מ; מחירי מרכז השירות המרכזי של ב.מ.וו, כפי שנמסרו ע"י דלק מוטורס): כ-900 שקלים לטיפול קטן, כ-1200 שקלים לטיפול בינוני (כולל מסנן מזגן), כ-2900 שקלים לטיפול הגדול (כל 60,000 ק"מ; כולל מצתים, מסנן מזגן, מסנן אוויר). נוזל הקירור אינו נדרש להחלפה לאורך כל חיי הרכב.

רגישויות, תקלות נפוצות
מוניטין העמידות של 330e טוב, אבל עם הסתייגות. אין המון כשלים 'גדולים' אבל במקרה של תקלה במערכת המתח הגבוה (סבירה נמוכה־בינונית) התמיכה הטכנית של היבואן עלולה להתקשות ביכולת להעניק מענה; יש דיווחים על שיטת ניסוי וטעייה. אם הרכב בהסכם אחריות זה קביל, אם לא יש בעיה. נכון להיום, מרכזי השירות הרשמיים הם היחידים שמסוגלים לתת מענה לטיפול במכלולי המתח הגבוה.


ב.מ.וו 330e יד שנייה - מדריך קניית רכב משומש (היברידי, פלאג-אין)
צילום: ב.מ.וו

הדוגמה הבולטת לעניין זו תיבת ההילוכים. ייתכן מצב של רעידות מכיוון תיבת ההילוכים הכוללת בתוכה את המנוע החשמלי ומערכת הקירור שלו, ולמרות השנים שעברו, אין פתרון לתיקון התקלה (כולל היעדר קודי תקלות) למעט החלפה של כל מכלול תיבת ההילוכים בעלות של כ־30,000 שקלים. מי שרכבו טופל בצורה מסודרת צפוי "ליהנות" מסבסוד התיקון על־ידי היצרן/יבואן.

עלאא מעריך כי התקלה מתרחשת באחת מכל עשר מכוניות. מבחינת היצרן, מכלול תיבת ההילוכים אינו בר־שיפוץ, ולכן אין מידע על תקלות אפשריות או על שינויים שנעשו בתיבה. אגב, בשבע השנים האחרונות הוחלפו חמש פעמים(!) המק"טים של תיבת ההילוכים.

ב.מ.וו 330e יד שנייה - מדריך קניית רכב משומש (היברידי, פלאג-אין)
צילום: ב.מ.וו

רגישות קריטית שנייה מתייחסת למערכת הקירור - צנרת ומשאבת סחרור ("משאבת מים"). רכיבים אלו סובלים מעמידות נמוכה בשל היותם עשויים מפלסטיק (הרגיש לשינויי טמפרטורה קיצוניים).

הצינורות אינם יקרים להחלפה, המשאבה כן, והעבודה עליה מחייבת, כמו בכל רכב היברידי, עובד מוסמך מתח גבוה שגם עבר הכשרה ספציפית על הדגם. חשוב לשים לב שמיכל ההתפשטות אינו נראה לעין, כך שיכולת הנהג לזהות מחסור בנוזל קירור מבוססת רק על התרעת מחשב.

ב.מ.וו 330e יד שנייה - מדריך קניית רכב משומש (היברידי, פלאג-אין)
צילום: ב.מ.וו

שימו לב כי ב־330e יש שתי סוללות מתח נמוך: אחת גדולה (12 וולט, 100 אמפר־שעה; כרגיל) ואחת קטנה (12 וולט, 40 אמפר־שעה; Starter Battery) להתנעות קרות. הסוללה הגדולה היא מסוג AGM היקרה, הסוללה הקטנה רגילה; חמאדי מעיד כי סוללה תחליפית קטנה מחזיקה מעט. ניתן לזהות שהמצבר לא יעיל באמצעות הידלקות נורת Drivetrain.

נקודת חולשה נוספת ומפתיעה אלו ידיות המשיכה הפנימיות של הדלתות, שנמסות ונתלשות. ניתן להחליף רק את הידית. מכלול נוסף שסובל מחום זו מערכת המולטימדיה, ואחרי עמידה ממושכת בשמש, הצימוד לקארפליי עלול שלא לעבוד, נפגעת הרגישות לתפעול מבוסס־מגע וחיבור הבלוטות' עלול להפסיק לתפקד. גם חיישני מצב הדלתות אינם מאריכי חיים, וייתכן מצב שבו יש התרעה על דלת פתוחה למרות שהיא סגורה, מה שגורם לידית ההילוכים האלקטרונית להישאר במצב חנייה (P).

ב.מ.וו 330e יד שנייה - מדריך קניית רכב משומש (היברידי, פלאג-אין)
צילום: ב.מ.וו

דגש נוסף בענייני אקלים - שימו לב כי במידה והרכב שבו אתם מעוניינים הגיע בייבוא אישי/מקביל, יש לוודא כי מדובר ברכב המתאים לאקלים חם; המפרט המותאם כולל בין היתר מערכות קירור ומיזוג אוויר משופרות ואפילו משטחי דיפון באיכות מותאמת (חומרים, סוגי דבקים). בנוסף, ידוע לנו גם על כלי רכב שהגיעו בייבוא אישי (מארה"ב) שצוידו בשקע טעינה שונה. שימו לב שכבל הטעינה המתחבר לרכב מתאים לעמדת הטעינה הביתית.

הסוללה, מתוצרת סמסונג או CATL, ניתנת לשיפוץ (החלפת מודולים). שתי היצרניות מספקות סוללות לדגם, ולא ניתן לדעת איזו סוללה מותקנת ברכב עד רגע הפתיחה שלה. בדיקה פרטית שלנו, במרכז שירות רשמי של ב.מ.וו, העלתה כי סוללה של 330e בת כחמש שנים וחצי (ינואר 2017), ברכב שעבר כ־60,000 ק"מ, הציגה קיבוליות (SOH) של 79% בלבד וטווח נסיעה של 19 ק"מ. אלו נתונים לא מרשימים, אך גם כאלו שאינם מספיקים להפעלת האחריות וביצוע שיפוץ לסוללה.

ב.מ.וו 330e יד שנייה - מדריך קניית רכב משומש (היברידי, פלאג-אין)
צילום: ב.מ.וו

כמו בכל רכב היברידי, גם כאן נזכיר כי חובה לטעון את הסוללה באמצעות עמדת טעינה. אחרת, ירידת מתח מתחת לערך מסוים מסכנת את חיי התאים. בנוסף, חשוב להגיע לטעינה של 100% בסוללה ולהשאיר את הרכב מחובר עוד לאחר מכן למשך זמן־מה, לטובת ביצוע איזון לתאים על־מנת שכל התאים בסוללה יהיו בתחום מתח מוגדר ודומה.

מצב השוק
מחירה של 330e משנת השיווק הראשונה (2017) מתחיל, לפי מחירון לוי יצחק, ב־154,000 שקלים (אוגוסט 2022). המחירים, בפועל, נעים בין 160,000 ל־170,000 שקלים עבור שנתון זה, לרכבים שעברו 70,000-140,000 ק"מ.

ב.מ.וו 330e יד שנייה - מדריך קניית רכב משומש (היברידי, פלאג-אין)
צילום: ב.מ.וו

מחירה של 330e שנת 2018, ברמת הגימור 'אקסקלוסיב' הנפוצה מכולן הוא 176,000 שקלים לפי מחירון לוי יצחק, כאשר המחירים בפועל מתחילים ב־185,000 שקלים ומגיעים עד 225,000 שקלים. המחיר של 'ספורט' במחירון 156,500 שקלים, 'אינדיבידואל' 193,500 שקלים (שנת 2018 בשתיהן) אולם נמצאו מודעות בודדות עבור רמות גימור אלו.

סיכום, תמורה, חלופות
כמו שזה נראה היום, רכישת ב.מ.וו 330e משומשת מחייבת משנה זהירות. בבסיסה זו מכונית טובה ועם עלויות תחזוקה שוטפות נוחות יחסית. הבעיה היא טיפול בתקלות הכבדות, בעיקר אלו הקשורות למתח הגבוה. ביחד עם חוזה אחריות לא נדיב, מדובר ברכב שיכול להכאיב בכיס.

ב.מ.וו 330e יד שנייה - מדריך קניית רכב משומש (היברידי, פלאג-אין)
צילום: ב.מ.וו

לאור זאת, יש שלוש גישות לקניית 330e משומשת: הראשונה היא לרכוש רכב שעבר החלפה של תיבת ההילוכים ושהסוללה שלו שופצה/הוחלפה. השנייה, לרכוש רכב משנתון מתקדם ועם נסועה נמוכה, על מנת ליהנות מאחריות היצרן ככל שניתן והשלישית היא לקנות רכב שמור ומטופל, מהשנה־שנתיים הראשונות, תמורת מחיר נמוך משמעותית מהמחירון (15-20% פחות) כדי להשאיר מרווח ביטחון לתקלות כבדות שעלולות להתרחש.

ישנן אלטרנטיבות ל־330e אך הן מועטות- וולוו S60 T8 ומרצדס C350e. מרצדס מוצעת בישראל מ־2017, וולוו מ־2019, ובשני המקרים מדובר בדגמים שמחירם ההתחלתי גבוה בכ־20% ביחס למחיר ההתחלתי של 330e (מרצדס הייתה יקרה יותר כחדשה, וולוו צעירה יותר).

ב.מ.וו 330e יד שנייה - מדריך קניית רכב משומש (היברידי, פלאג-אין)
צילום: ב.מ.וו

אפשרות אחרת זו בחירה בדגמים עם מערכת הנעה היברידית "רגילה" (HEV) כמו לקסוס IS300h (גם GS300h נכנסת) או אינפיניטי Q50 (מנוע 3.5 ליטר). שתיהן זולות משמעותית מ־330e, אך לראשונה הגשה פשוטה יחסית (סביבת נהג, מערכת הנעה) ואילו שהשנייה נדירה מאוד.

המשמעות היא שאם חשקה נפשכם במכונית היברידית PHEV של מותג יוקרה ויש לכם תקציב של כ־160,000 שקלים, רוב הסיכויים שב.מ.וו 330e זו המכונית שתחנה אצלכם בחנייה.

ב.מ.וו 330e יד שנייה - מדריך קניית רכב משומש (היברידי, פלאג-אין)
צילום: ב.מ.וו

*פורסם ב-20/09/22 (נוסף וידאו)