זה היה אמור להיות תרגיל עיצובי חד פעמי, שישמש כשגריר של המותג וישתתף בתערוכות רכב ובאירועים ברחבי העולם, לפני שיאופסן אחר כבוד במוזיאון החברה. אולם בעקבות התעניינות רבה מלקוחות הודיע ראש מחלקת מכוניות המסורת ב-FCA, רוברטו ג'וליטו, כי החברה תייצר לפחות חמש יחידות של ה-1000SP. כעת מתברר שהביקוש הגבוה יאפשר בניית יחידות נוספות, כולן בהזמנה מראש, ללא מגבלת כמות.
60 שנה, לך תזכור
מאחורי המכונית המקורית עומד סיפור מעניין: ב-1966 קרלו אבארט פיתה את מעצב מכוניות המירוץ המפורסם מריו קולוצ'י הרחק מאלפא רומיאו, ויחד השניים עיצבו את פיאט אבארט 1000 SP, שמטרתה הייתה להשתתף במירוצי "ג'נטלמנים", ובאותה שנה אף ניצחה את מירוץ הנורבורגרינג 500 המפרך.
היא עשתה שימוש במנוע כפול גלי זיזים משופר שהתבסס על מנועה הצנוע של פיאט 600, אשר הפיק 105 כוחות סוס מנפח של 982 סמ"ק בלבד וטיפס עד 8000 סל"ד. מאחר והרכב שקל רק 480 ק"ג, הביצועים היו מאוד תחרותיים, והמהירות המרבית עמדה על 219 קמ"ש מרשימים.
בימים ההם, בזמן הזה
פאסט פורוורד לשנת 2009; בעקבות הצלחת ה-500 אבארט, פיאט החליטה להרחיב את היצע דגמי המותג ועבדה (הפעם) יחד עם אלפא על מכוניות ספורט תאומות במפרט ושונות בעיצוב, שאחת תישא את סמל אלפא והשנייה את סמל אבארט.
פרי שיתוף הפעולה הזה הייתה אלפא 4C אשר הושקה ב-2013, אבל ה-1000SP המתוכננת של אבארט מעולם לא עברה את שלב הסקיצות. במקום זאת, פיאט עשתה עסקה עם מאזדה לפיתוח משותף של המיאטה ND, מה שהפך בסוף לאבארט 124 ספיידר.
כעת חוזרת אבארט לעשות שימוש במכלולי ה-4C עבור הפרויקט הגנוז, שצפוי להיקרא 'קלאסיק 1000SP' ולהציג מפרט דומה לזה של האלפא: מנוע 1.75 ליטר טורבו, 240 כ"ס ותיבה כפולת מצמדים. הבסיס הוא אותה שלדת קרבון, והמשקל צפוי לעמוד על 1100 ק"ג בקירוב.
העיצוב המהמם עושה כמובן הומאז' למכונית המקורית, ולמרות שמדובר במכונית די קטנה בסטנדרטים מודרניים, המקור הזעיר נראה לידה כמו מכונית צעצוע.
הפרט המבאס היחיד הוא המחיר, שעומד על כ-195 אלף יורו לפני מיסים.