עם תחילת פעילות המותג צ'רי בישראל השבוע, החל גם השיווק של צ'רי טייגו 8 פרו - דגם פנאי עם 7 מקומות ישיבה. במחיר התחלתי של 168,000 שקלים, מדובר בדגם הזול ביותר בישראל עם 7 מקומות ותיבה אוטומטית.

לאור זאת, בחרנו לבדוק את ההיצע העדכני של דגמים בעלי שבעה מקומות - בשוק אין הרבה דגמים כאלו, בוודאי לא עם מגבלת מחיר של עד 200,000 שקלים. בחרנו במגבלת תקציב זו כנקודת ייחוס  - מצד אחד מדובר עדיין בסכום כסף נכבד, אבל ממילא רוב הדגמים בעלי שבעה מקומות מתומחרים בסביבת מחיר זו.

התייחסנו לכל הדגמים המאפשרים הובלת שבעה מקומות, כך שברשימה נמצאים דגמי פנאי ודגמים מסחריים; עם גמר המלאי של סיטרואן C4 גרנד ספייסטורר, לא ניתן להשיג כיום מיניוואן קלאסי במחיר הנמוך מ-200,000 שקלים.

7 מקומות - אלו הדגמים שיש עד 200,000 שקלים
צילום: יואל פלרמן

הרשימה מסודרת לפי סדר מחירים (התחלתי) עולה. סעיף הבטיחות כולל דירוג לפי מבחן הריסוק האירופי ודגשים נוספים ייחודיים לדגם, או הבדלים ברמות הגימור. מכיוון שמדובר בכלי רכב משפחתיים, נציין כי עיגוני איזופיקס מצויים בדרך כלל רק בשורת המושבים השנייה; לאף אחד מהדגמים ברשימה אין עיגוני איזופיקס בשורה השלישית, ונדיר למצוא עיגון במושב שליד הנהג. 

עבור מי שמעדיף דגמים עם מערכות הנעה אלטרנטיביות, כרגע אין אפשרויות כאלו במחיר של עד 200,000 שקלים. דגם השבעה-מקומות ההיברידי הזול ביותר בשוק זהו קיה סורנטו, ב-270,000 שקלים. הדגם החשמלי הזול ביותר, במחיר של 214,000 שקלים, זהו מקסוס אי-יוניק 5. הדגם הבא אחריו, שמשלב חשמל ושבעה מקומות, זהו BYD טאנג שמחירו 284,000 שקלים.

בימים הקרובים יושק סיטרואן ברלינגו חשמלי בגרסת שבעה מקומות. בשלב מאוחר יותר יושקו גם מיצובישי אאוטלנדר היברידי (PHEV) לראשונה עם שבעה מקומות ודאצ'יה ג'וגר היברידי (HEV) עם תיבה אוטומטית - אך ביבואניות מסרבים כרגע למסור את צפי ההשקות.
____________________________________________________________________

דאצ'יה ג'וגר
מערכת הנעה טורבו-בנזין 1.0 ליטר (110 כ"ס), תיבה ידנית 6 הילוכים
דירוג בטיחות 1 כוכב בטיחות (2021); 6 כריות אוויר; הדגם הראשון של דאצ'יה עם בלימת חירום אוטונומית תקנית; מרמת הגימור 'קומפורט פלוס' ניטור עצמים בשטחים 'מתים'
אחריות יצרן 3 שנים/100,000 ק"מ
מחיר התחלתי 105,000 שקלים
זמינות מלאי טרם נמסר

נכון להיום, דאצ'יה ג'וגר זהו הדגם הזול ביותר בישראל עם שבעה מקומות ישיבה, אבל לחובתו שתי מגרעות בולטות: תיבת הילוכים ידנית, רמת בטיחות מחפירה.

בעניין הבטיחות - התוצאות מדברות בעד עצמן, כוכב בטיחות בודד אפילו עם בלימת חירום אוטונומית. מעבר לעובדה שמדובר במערכת הבטיחות הכמעט-יחידה המוצעת בדגם, מדובר במערכת בסיסית (מבוססת רדאר בלבד) ללא יכולת זיהוי עצמים פגיעים (הולכי רגל, דו-גלגלי). הדרך היחידה שבה איכשהו לבלוע את הגלולה המרה הזו היא בתובנה שג'וגר עולה כמו רכב שבעה מקומות משומש בן שלוש-ארבע. רוב הדגמים בשנים האלו כבר צוידו במערכות בטיחות מתקדמות (לרוב מתקדמות יותר מאלו של ג'וגר) אבל נבחנו לפי תקני בחינה מחמירים פחות מהמקובל היום.

התיבה הידנית, בתורה, מרחיקה קהל פוטנציאלי - מצב הפקקים במדינה פשוט לא מאפשר להתנהל פה עם תיבה כזו. מי שממש חייב רכב חדש כנראה יתפשר, הרוב כנראה שלא.

מי שימתין בסבלנות, יוכל להזמין - ככל הנראה ברבעון הראשון של 2023 - דאצ'יה ג'וגר היברידי (HEV) עם תיבה אוטומטית.

7 מקומות - אלו הדגמים שיש עד 200,000 שקלים
צילום: אלי שאולי

צ'רי טיגו 8 פרו
מערכת הנעה טורבו-בנזין 1.6 ליטר (186 כ"ס), תיבה דו-מצמדית 7 הילוכים (מצמדים רטובים)
דירוג בטיחות טרם נבחן; 6 כריות אוויר; ברמת הגימור "נובל" גם עמעום אורות אוטומטי
אחריות יצרן 3 שנים/100,000 ק"מ + שנתיים/150,000 ק"מ (אחריות יצרן על "מכלולים עיקריים")
מחיר התחלתי 168,000 שקלים
זמינות מלאי יש מלאי, "ללא מגבלה"

צ'רי טיגו 8 פרו (כן, יש בחו"ל גם גרסה בשם "פרו מקס", באמת) נשען על מכלולים מפיתוח עצמי של צ'רי - פלטפורמה ומערכת הנעה (תיבת ההילוכים הדו-מצמדית פותחה בשיתוף 'גטרג' - מי שאחראית, בין היתר, לתיבות של רנו ופורד). במחירו הנוכחי, מדובר בדגם הזול ביותר כיום המשלב בין 7 מקומות ותיבה אוטומטית - זאת למרות שבמחירו הוא כולל, בין היתר, אבזור בטיחותי רב (כולל התרעת סטייה מנתיב ותיקון, ניטור עצמים בשטחים 'מתים', למשל).

בסיס גלגלים של 271 ס"מ משייך את טיגו 8 לקטגוריה C-SUV, כך שהוא מצטרף לדגם היחיד בקטגוריה (כרגע) שמוצע עם 7 מקומות - מיצובישי אאוטלנדר (ע"ע); גם ניסאן אקס-טרייל והונדה CR-V משתייכים לקבוצה הזו, אך לראשון הוצג דור חדש שטרם הושק בישראל והאחרון כבר לא מוצע בישראל בגרסה עם שבעה מקומות.

מרחב הפנים בשורה השלישית של טיגו 8 מפתיע לטובה - למרות בסיס הגלגלים הקצר יחסית, יש מקום גם לאדם מבוגר (אך לא גדול מדי) כשבמקביל, בשורה השנייה, נשאר מרחב סביר לאדם מבוגר נוסף. חשוב לשים לב שהכניסה לשורה השלישית מתבצעת רק מצד ימין. ברמת הגימור הגבוהה יש אפשרות ייחודית לפתחי אוורור, כולל שליטה על עוצמת האוורור.

7 מקומות - אלו הדגמים שיש עד 200,000 שקלים
צילום: Chery SA

אופל קומבו
מערכת הנעה טורבו-בנזין 1.2 ליטר, תיבה פלנטרית 8 הילוכים
דירוג בטיחות 4 כוכבים (2018)
אחריות יצרן 4 שנים/120,000 ק"מ
מחיר התחלתי 173,000 שקלים
זמינות מלאי בנזין 1.2 ליטר - במהלך החודש הקרוב; דיזל 1.5 ליטר - במהלך 2023

עד הגעת צ'רי טיגו 8, היה אופל קומבו (וסיטרואן C4 גרנד ספייסטורר זצ"ל) אחת האפשרויות הזולות ביותר להולכת שבעה נוסעים. מהיותו רכב מסחרי, יתרונו הגדול של קומבו הוא במרחב פנים גדול לנוסעים ולמטען - גרסת שבעה-מקומות ארוכה משמעותית ביחס לגרסת המרכב הרגיל - ובפריסת תאי אחסון; קומבו מציע גם איכות נסיעה טובה. לצד זאת, חסרונו העיקרי של קומבו הוא בתנאי שירות בסיסיים - המושבים פשוטים, הגימור פשוט, אין שקעי USB או פתחי אוורור ליושבים מאחור. 

כיום מוצע קומבו 7 מקומות רק עם מנוע טורבו-בנזין 1.2 ליטר, המספק ביצועים טובים אך סובל מתכנון בעייתי של מערכת התזמון במנוע, דבר שעלול להשפיע על עמידות המנוע בטווח הארוך. עד לפני כשנה הוצע קומבו עם שילוב מנוע דיזל ותיבה אוטומטית - שילוב שהפיק ביצועים טובים לצד צריכת דלק נמוכה (אך כמו כל דיזל, מתאים למי שעיקר נסיעתם בתוואי בין-עירוני); שיווק גרסה זו יחודש במהלך 2023.

בשוק הישראלי ישנם מעט דגמים מסחריים עם שבעה מקומות. ישנם עוד שני דגמים מסחריים עם שבעה מקומות - סיטרואן ברלינגו (ע"ע) ופולקסווגן קאדי מקסי, שמחירו - 212,000 שקלים - חורג מהתקציב שהוגדר.

7 מקומות - אלו הדגמים שיש עד 200,000 שקלים
צילום: יואל פלרמן

מיצובישי אאוטלנדר
מערכת הנעה בנזין 2.5 ליטר אטמוספרי (181 כ"ס), תיבה רציפה
דירוג בטיחות טרם נבחן; אבזור הבטיחות התקני כולל בין היתר 11 כריות אוויר, מערכות לניטור עצמים בשטחים 'מתים', בלימת חירום אוטונומית בנסיעה לאחור; מערכת התרעת סטייה מנתיב ללא תיקון היגוי (גם לא בתשלום); רמת הגימור הבסיסית ('אינטנס') ללא בקרת שיוט אדפטיבית; מרמת הגימור 'לקשרי' ומעלה מצלמות היקפיות
מחיר התחלתי 185,000 שקלים
אחריות יצרן 3 שנים/100,000 ק"מ
זמינות מלאי מרץ-אפריל

מיצובישי אאוטלנדר הוא, כאמור, אחד הדגמים הקומפקטיים (C-SUV) היחידים עם אפשרות לשבעה מקומות (למעט צ'רי טיגו 8, ניסאן X-טרייל והונדה CR-V, שהוזכרו קודם).

הדור עכשווי נשען על פלטפורמה מתכנון של רנו-ניסאן ולזכותו עיצוב מבריק, הנדסת אנוש טובה וביצועים טובים. לחובתו, מנגד, נוחות ואיכות הנסיעה בינוניות, אך בעיקר ומעל הכל: המקום שהוא מציע לנוסעים השישי והשביעי - צפוף ביותר, וטוב פחות מזה של הדור הקודם.

מיצובישי אאוטלנדר מול סקודה קודיאק מול פיג'ו 5008 - מבחן דרכים השוואתי

בשנה הקרובה - לאחר עיכוב ארוך - צפוי להתחיל שיווק של אאוטלנדר היברידי PHEV, לראשונה עם 7 מקומות.

7 מקומות - אלו הדגמים שיש עד 200,000 שקלים
צילום: רונן טופלברג

סיטרואן ברלינגו
מערכת הנעה טורבו-דיזל 1.5 ליטר (130 כ"ס), תיבה פלנטרית 8 הילוכים; מנוע חשמלי (136 כ"ס) עם סוללת 50 קווט"ש
דירוג בטיחות 4 כוכבים (2018)
אחריות יצרן 3 שנים/100,000 ק"מ; בגרסה החשמלית ישנה אחריות מורחבת לסוללת המתח הגבוה למשך 8 שנים/160,000 ק"מ
מחיר התחלתי דיזל 1.5 ליטר - 187,000 שקלים; מחיר הגרסה החשמלית טרם פורסם (תושק בימים הקרובים)
זמינות מלאי דיזל 1.5 ליטר - במהלך החודש הקרוב; גרסה חשמלית - "בקרוב"

סיטרואן ברלינגו הוא הבסיס של אופל קומבו שהוזכר - ומה שכתבנו על האחרון, נכון גם כאן. היתרון הגדול של ברלינגו הוא בזמינות גרסאות ההנעה המוצלחות יותר של פיג'ו-סיטרואן - גם דיזל, גם חשמל. גרסה חשמלית עם שבעה מקומות תושק בימים הקרובים - וצפויה להיות האפשרות הזולה ביותר בישראל להולכת שבעה נוסעים.

7 מקומות - אלו הדגמים שיש עד 200,000 שקלים
צילום: יואל פלרמן

סקודה קודיאק
מערכת הנעה טורבו-בנזין 1.5 ליטר (150 כ"ס), דיזל 2.0 ליטר (150 כ"ס), טורבו-בנזין 2.0 ליטר (190 כ"ס, 4x4), דיזל 2.0 ליטר (200 כ"ס, 4x4); תיבה דו-מצמדית 7 הילוכים (מצמדים "רטובים")
דירוג בטיחות 5 כוכבים (2017); 7 כריות אוויר באופן תקני; מרמת גימור 'אמבישן' מצלמת נסיעה לאחור מקורית, בלימת חירום אוטונומית בנסיעה לאחור (במהירות איטית); מרמת גימור 'סטייל' 9 כריות אוויר, תאורת 'מטריקס לד', חיישני חנייה קדמיים מקוריים, בלימת חירום אוטונומית גם במהירות איטית; ברמת גימור L&K בלבד מצלמות היקפיות, בלימת חירום אחורית משופרת עם זיהוי והתרעה על תנועה חוצה, ניטור עצמים בשטחים 'מתים'
מחיר התחלתי בנזין 1.5 ליטר - מ-188,500 שקלים; דיזל 2.0 ליטר - מ-217,500 שקלים; בנזין 2.0 ליטר - מ-251,500 שקלים; דיזל 2.0 ליטר (200 כ"ס, 4x4) - מ-257,500 שקלים
אחריות יצרן שנתיים, לללא הגבלת נסועה
זמינות מלאי טרם נמסר

שלא כמו אאוטלנדר, סקודה קודיאק משתייך לקטגוריה אחת מעל (D-SUV) - למרות ממד אורך דומה, לקודיאק בסיס גלגלים ארוך משמעותית (279 ס"מ) ומרכב רחב יחסית למקובל (188 ס"מ).

קודיאק כבר ותיק, אך העובדה שמדובר עדיין במוצר טוב מעידה על טיב התכנון שלו. הביצועים בגרסת 1.5 ליטר סבירים בהחלט אך אינם מתעלים תחת עומס כבד, נוחות הנסיעה ואיכותה מספקות, ובעיקר ומעל לכל: קודיאק הוא אחד המרווחים מסוגו, והמקום שהוא מציע לנוסעים השישי והשביעי טוב מאוד.

לקודיאק מבחר גדול של גרסאות ורמות גימור, בהפרש של כ-100,000 שקלים בין הגרסה הבסיסית ביותר לזו היקרה ביותר. עם זאת, בשנה-שנתיים האחרונות קודיאק התייקר בצורה ניכרת (כ-10% בהשוואה למחירו במרץ 2021) במקביל לדילול בפריטי אבזור שונים, בטענה כי מדובר בהתמודדות עם משבר השבבים; מעניין מה בפולקסווגן חושבים על זה (ע"ע טיגואן אולספייס). ב-200,000 שקלים מקבלים קודיאק בגרסה צנועת מנוע ואבזור, באופן יחסי.

מעבר למחירים הגבוהים, יש לקחת בחשבון עוד כ-2000 שקלים תוספת על אחריות מורחבת (שנה שלישית/עד 100,000 ק"מ).

גרסאות דיזל, כמו שהדגשנו בדגמים אחרים, מתאימות למי שעיקר הנסיעות שלהם הוא בין-עירוני, עקב פעולתן של המערכות לצמצום זיהום אוויר.

7 מקומות - אלו הדגמים שיש עד 200,000 שקלים
צילום: יואל פלרמן

פולקסווגן טיגואן אולספייס
מערכת הנעה טורבו-בנזין 1.5 ליטר (150 כ"ס), טורבו-בנזין 2.0 ליטר (190 כ"ס, 4x4); תיבה דו-מצמדית 7 הילוכים (מצמדים "רטובים")
דירוג בטיחות 5 כוכבים (2016); 8 כריות אוויר
מחיר התחלתי בנזין 1.5 ליטר - מ-192,000 שקלים; בנזין 2.0 ליטר - מ-237,000 שקלים
אחריות יצרן 3 שנים/100,000 ק"מ
זמינות מלאי דצמבר-ינואר

פולקסווגן טיגואן אולספייס וסקודה קודיאק חולקים בסיס משותף ומערכות הנעה, אבל אלו אינם כלי רכב זהים בתכנון (ויעיד על כך, בין היתר, הבדל של 4 ס"מ ברוחב המרכב) ובאיכות הביצוע. ובכל זאת, טיגואן אולספייס הוא עדיין מהדגמים היותר גדולים (D-SUV) בסביבת המחיר שהגדרנו, כמו קודיאק.

יש גם פער ברמה השיווקית - טיגואן אולספייס מתומחר כיום גבוה מקודיאק, אבל מדובר באחיזת עיניים. טיגואן אולספייס ברמת הגימור הבסיסית עשיר יותר באבזור בטיחותי (ניטור עצמים ב'שטחים מתים', בלימת חירום אוטונומית גם בנסיעה לאחור עם זיהוי תנועה חוצה מאחור) וגם בזה השימושי: יש משטח טעינה אלחוטי, לוח מחוונים דיגיטלי וכניסה והנעה ללא מפתח, למשל; בשביל לקבל חלק מהפריטים האלו בסקודה צריך להוסיף עוד 10,000 שקלים לפחות.

התמורה הזו הופכת את טיגואן אולספייס למציאה ממש, מעבר לעובדה הבסיסית שמדובר בדגם מוצלח (ושמגיע עם אחריות תקופת אחריות כמקובל בשוק, ללא תשלום נוסף).

7 מקומות - אלו הדגמים שיש עד 200,000 שקלים
צילום: אלי שאולי

פיג'ו 5008
מערכת הנעה טורבו-בנזין 1.2 ליטר (130 כ"ס), טורבו-בנזין 1.6 ליטר (180 כ"ס), דיזל 1.5 ליטר (130 כ"ס); תיבה פלנטרית 8 הילוכים
דירוג בטיחות 5 כוכבים (2016); 6 כריות אוויר; מערך צילום היקפי כחלק מהאבזור התקני; ב'פרמיום' - ניטור עצמים ב'שטחים מתים', עמעום אורות אוטומטי
מחיר התחלתי בנזין 1.2 ליטר - מ-199,000 שקלים; בנזין 1.6 ליטר - מ-203,000 שקלים; דיזל 1.5 - מ-205,000 שקלים
אחריות יצרן 3 שנים/100,000 ק"מ
זמינות מלאי גרסאות בנזין 1.2 ליטר ודיזל 1.5 ליטר, ברמת הגימור הבסיסית ('אקטיב') - בחודש הקרוב

גם פיג'ו 5008 הוא אחד הדגמים היותר-גדולים בסקירה הזו, וגם הוא שייך לסגמנט D-SUV. לזכותו של 5008 עיצוב מקורי מבחוץ ומבפנים, כולל סביבת נהג במבנה ייחודי, אך הכניסה אינה נוחה והנדסת האנוש בינונית. הביצועים - בגרסת טורבו-בנזין 1.6 ליטר - טובים מאוד, נוחות הנסיעה ואיכותה משובחות והמרחב מאחור - לנוסעים השישי והשביעי - נאה; השורה האמצעית כוללת שלושה מושבים נפרדים.

גם 5008, כמו קודיאק, התייקר בצורה ניכרת בעת האחרונה (כ-7-8%, בהשוואה לאוגוסט 2021). מבין הגרסאות, היינו ממליצים על גרסת 1.6 ליטר; כמו בדגמים אחרים, גם גרסת דיזל מתאימה למי שמשתמשים ברכב בעיקר בתוואי בין-עירוני, בעוד שגרסת 1.2 ליטר - הגם שמערכת ההנעה שלה מעניקה ביצועים טובים - סובלת מכשל תכנוני של מערכת התזמון שעלול להשפיע על עמידות המנוע בטווח הארוך.

7 מקומות - אלו הדגמים שיש עד 200,000 שקלים
צילום: רונן טופלברג