המרוץ
מרוץ 'טיפוס גבעה' בגרסת האספלט שלו נערך בכביש מפותל בתוואי גבעי או הררי נגד השעון, כאשר כל נהג מוזנק בנפרד, בהפרש זמן קבוע. זה כנראה הספורט המוטורי הוותיק בעולם שעדיין פעיל; מרוץ ראשון מסוגו נערך בצרפת, ב-1897, ואירוע כזה נערך ללא הפסקה מאז 1905 באותו מסלול בבריטניה.
בעולם נערכים אירועים רבים כאלה – רובם המוחלט במסלולים קצרים יחסית של 2-4 ק"מ, גם 5-7 ק"מ – חלקם במסגרת אליפויות, כולל כזאת של ה-FIA. מרוצים אחדים נערכים באתרים ייחודיים, וידועים במיוחד, כמו זה המפורסם בפסטיבל גוודווד בבריטניה, או המאתגר והנחשב מכולם בפיקס פייק בארה"ב.
מסלול זה הוא גם הארוך ביותר, 20 ק"מ, ושני לו הוא טרנטו-בונדונה באיטליה שאורכו 17 ק"מ והוא חריג במרוצי ליגת FIA. כיום נערכת פעילות מוסדרת בתחום זה כמעט בכל היבשות, ביותר מ-15 מדינות, רובן באירופה.
המסלול
המסלול שנבחר לטובת מרוץ היל קליים גולן הייחודי הוא קטע כביש באורך 3.6 ק"מ בכביש 98 המפורסם, שעולה מחמת גדר אל הגולן. קטע הכביש, שנסגר במשך מספר שעות לתנועה לכבוד המרוץ, ידוע בשלל פניותיו הייחודיות והחדות, גם כאלה של 'סיכת ראש' והנוף היפה הנשקף ממנו. אפילו מנחי תכנית הרכב טופ גיר, שנהגו בכבישי נהיגה מהיפים בעולם, שיבחו אותו כאשר נהגו בו בביקורם בישראל לפני מספר שנים.
הקטגוריות
למרוץ נרשמו 32 מטובי הנהגים בישראל המתחרים באופן תדיר בליגות השונות במסלולי המרוצים בארץ. הרכבים שהורשו להשתתף במרוץ היו בעלי לוחית רישוי אפורה, כאלה המיועדים למרוצים בלבד העומדים בתקני הבטיחות כנדרש במרוצים כאלה הנערכים בפיקוח ה-FIA.
המתחרים חולקו ל-5 קטגוריות, לפי סוגי הרכבים כדי שהיתרון היחסי של הרכב ימצא פחות ביטוי במיקום הכולל. הקטגוריות הן: ספארקו 206 קאפ, פרודרייב, דריפט, גרופ N, 3A, פתוחה.
האירוע
בתחילת היום עלו המתחרים לסיבוב היכרות עם המסלול בשיירה צבעונית במיוחד ובקצב מנהלתי. לאחר מכן יצאו המשתתפים לשני מקצי אימון ולבסוף הוזנקו לשני מקצים תחרותיים.
חמאדה עודה, שנהג במיצובישי איבו המשופרת שלו, קבע את הזמן המהיר ביותר במרוץ לאחר שסיים את המסלול בזמן של 2:29 דקות. אדר מלמד, שנהג בפיג'ו 206 קאפ, קבע את הזמן המהיר ביותר לרכב עם הנעה קדמית: 2:42 שניות.
קטגוריית הדריפט הציגה מופע צבעוני במיוחד שכלל הרבה עשן שהוציאו זוגות הצמיגים האחוריים לאורך כל המסלול, והעניקה מחזה מרהיב לבעלי התפקידים שנכחו באירוע. הזמנים שלהם היו בהתאם, אבל נראה שאלה הגיעו לאירוע הזה על-מנת להגשים חלום: נהיגת דריפט בכביש ציבורי מתפתל, ועוד כזה – ובאופן חוקי.
מעבר לרכב שהתלקח וכובה על ידי רכב הכיבוי ורכב שפגע קלות בגדר ההפרדה, בשני המקרים ללא כל פגיעה בנהגים, לא נרשמו אירועים חריגים במהלך המרוץ. בהקשר זה יצוינו הארגון המצוין וסידורי הבטיחות קפדניים עליהם היו אמונים יובל מלמד, רן שמולביץ ואביב קולן.
סיכום לעתיד
מיכאל חן, מפיק האירוע: "מרוץ היל קליים גולן נערך בהגדרתו כפיילוט לאירוע בינלאומי בשיתוף ה-FIA, ובליווי ובפיקוח נציג מטעמם החל משלב התכנון ועד סוף האירוע. מטרת המפיקים היא לשלב מרוץ בישראל בסבבים הבינלאומיים הבאים אשר יגרום להגעתם של עשרות צוותי מרוץ וקהל גדול משלל המדינות המשתתפות.המרוץ יסייע בעידוד התיירות בישראל בכלל ובגולן בפרט, ויתרום משמעותית ליוקרה הלאומית-ספורטיבית של מדינת ישראל.
תודה גדולה לבעלי התפקידים: צחי אשכנזי, רוגי ואיציק קלדרון הטיגריסים שניהלו את הפיטס בצורה מושלמת, לישראל הג'ינג'י, למאיה אפרים, ליואב אבגר, לנועם חצור, ליובל לוי, לרז עוזר ההפקה, לנחמן, לשלמה ושלמה 2, וכמובן ליובל מלמד אבי הרעיון".
פרטים נוספים לגבי מרוצים הבאים יתפרסמו באתר של ליגת האקסטרים https://www.extreme-league.co.il ובדפי ליגת האקסטרים ברשתות החברתיות.
תוצאות המרוץ (לפני ערעורים, במידה ויהיו):
קטגוריית דריפט
1. מור מגידיש – 2:56 דקות
2. ניר שוקרון – 3:10.1 דקות
3. שריף איסמעיל – 3:10.3 דקות
קטגוריית גרופ N
1. נדב ירון – 2:34 דקות
2. קובי כהן – 2:42 דקות
3. לאוי רבי – 2:45 דקות
קטגוריית פרודרייב
1. ניצן לפי – 2:43.3 דקות
2. גידי קרונין - 2:43.8 דקות
3. טל צורי – 2:57.5 דקות
קטגוריית 206 קאפ
1. אדר מלמד – 2:42 דקות
2. ראם גרוס – 2:44 דקות
3. טל בן ארי – 2:47 דקות
קטגוריה פתוחה
1. מוטי נתן – 2:37 דקות
2. אורי אדיב – 2:59 דקות
קטגוריית 3A
חמאדה עודה – 2:29 דקות
נותני חסות
נאור שי יבואני רכב
ספארקו ישראל
פרישטה 4x4
חאלד איסמעיל ואחיו עבודות עפר
אביעד שייביץ
תודות
ההתאחדות למכוניות וקארטינג
הרשות לנהיגה ספורטיבית
משטרת קצרין
מועצה אזורית גולן
תיירות גולן והחברה הכלכלית גולן
דודו חג'ג' בטיחות