לא פלא שהרכב הזה, שקיבל את הכינוי 'באטמוביל', היה לאגדה בקרב חובבי המותג. ומכיוון שנוצר מלכתחילה בכמות מוגבלת, מחירי הרכב האייקוני הזה הגיעו בעולם הגדול למיליון שקלים. לא כולל מיסים.
מקורות מן העבר
אותה 3.0 CSL – ראשי תיבות של Coupe Sport Leichtbau, קופה ספורטיבית קלת-משקל – התבססה על E9, דגם של ב.מ.וו שיוצר בשנים 1968 עד 1975, נודע גם כ-CS2800 והיה המשכם של דגמי קופה גדולים יחסית שנוצרו מאז שנות החמישים.
ב.מ.וו מצדה השתמשה בסימול CSL רק שלוש פעמים: עם אותה E9 CSL מקורית, ב-E46 M3 CSL ב-2004 וב-M4 CSL שנחשפה לפני כחודש.
חטיבה M של ב.מ.וו נוסדה במאי 1972 – ואותה CSL הייתה דגם ראשון שלה – והייתה חלוצה מסוגה בין יצרניות הרכב: תת-מותג של יצרן רכב המתמקד ביצירת גרסאות ביצועים על בסיס טיפול בכל המכלולים הרלוונטיים וברמה הגבוהה ביותר.
לציון יובל ל-M, הציגה החטיבה כבר דגם אחד שלא ממש שייך למורשת (רכב הפנאי הענק XM) אבל יהיה בייצור סדיר, ב.מ.וו M4 ו-M3 במהדורות '50 שנים ל-M', קונספט מרוץ היברידי ו-3.0 CSL.
ביצוע בהווה
על מנת לתת לדגם המקורי את הכבוד המגיע לו, לדגם החדש אותו שם והצביעה זהה.
גם העקרונות נשמרו: לדגם החדש, כמו למקורי, מנוע 3.0 ליטר עם 6 צילינדרים בטור, התיבה ידנית וההנעה אחורית. נדגיש: אין תיבה אוטומטית, אין הנעה כפולה.
השאר, בכל זאת, שונה. CSL החדש מבוסס על M4 הנוכחית (G82). המנוע, S58, מצויד במגדש וההספק הוא הגבוה ביותר שהושג ממנוע זה לרכב שנועד לכביש הציבורי 560 כ"ס ו-56.1 קג"מ.
עוד במפרט הטכני דיפרנציאל M אקטיבי, מתלי M אדפטיביים, בלמים קרמיים ודיסקים בקוטר 400 מ"מ מלפנים ו-380 מ"מ מאחור.
חטיבה M עשתה שימוש נרחב בסיבי פחמן בפרויקט זה; הגג, מכסה המנוע, מכסה תא המטען, בתי הגלגלים, המפתנים, חצאיות הצד, הדיפיוזר האחורי והספוילר האחורי – כולם עשויים מפולימר פלסטי מחוזק בסיבי פחמן (CFRP).
הפגושים הסטנדרטיים של ה-M4 עוצבו כך שיהיו דומים יותר לאלו של ה-3.0 CSL המקורית, וכך גם הספוילר האחורי. בנוסף, קשתות הגלגלים התפוחות מאפשרות התקנת חישוקים בקוטר 20 אינץ' מלפנים ו-21 אינץ' מאחור. אנשי M בבוואריה טוענים שנדרשו 200 שעות עבודה רק בכדי להגיע למקדם גרר רצוי במרכב החדש שיצרו.
בפנים, מצוידת ה-3.0 CSL במושבי 'באקט' עשויים סיבי פחמן, ומאחוריהם מקום ייעוד לשתי קסדות. המושבים, גלגל ההגה, דיפון הגג וחלקי פנים נוספים עטויים גימור אלקנטרה עם תפרים לבנים התואמים לצבע החיצוני (Alpine White).
אופציה לעתיד
רק 50 יחידות של ה-3.0 CSL עתידות להגיע לפס הייצור, כל אחת ממוספרת עם לוחית ייחודית משלה הממוקמת בדשבורד, בצד הנוסע. משך הייצור של אותן 50 היחידות יהיה שלושה חודשים, וכל יחידה תיבנה על ידי צוות של 30 אנשי חטיבת M בעלי הכשרה מיוחדת. הבנייה תתבצע בדינגולפינג, אותו מפעל שבונה גם את ב.מ.וו סדרה 7 ואת רולס רויס.
ב.מ.וו לא חשפה את המחיר, אך בכל מקרה היינו שמחים לראות אחת על כבישי חדרה, או פתח תקווה. שתי האופציות טובות.