לאורך השנים התייחסנו - ומתייחסים - באופן נרחב למערכות הבטיחות המתקדמות; כבר לפני שנים הבלטנו דגמים שהוצעו עם מערכות מתקדמות כשזה עוד כשזה לא היה מובן מאליו, מדגמי מיני ועד דגמי פנאי יוקרתיים. כיום המודעות עלתה, התקנים החמירו ונדיר מאוד למצוא רכב חדש בישראל שמוצע ללא מערכות בטיחות מתקדמות – וטוב שכך.

הסקירה השבועית – רשימת הסקירות המלאה

לצד זאת, עיקר התייחסות היה למערכות החשובות כמו בלימת חירום אוטונומית והתרעת סטייה מנתיב (שהיעדרן מהמפרט המקורי מחייב התקנה של מערכת התרעה מקומית מנג'סת) אבל ישנן מערכות עזר נוספות וחשובות, גם אם רמת החשיבות שלהן איננה כשל מערכת הבלימה האוטונומית. 

בליינד ספוט: קבלו 10 דגמים זולים עם מערכת לניטור שטחים מתים
צילום: יצרן

כזו היא מערכת ההתרעה לניטור עצמים בשטחים מתים. תפקיד המערכת הוא לזהות אובייקטים משני צדי המכונית מאחור, אך כאלה המתקרבים למכונית או קרובים אליה – ובמקרים רבים אינם מכוסים במסגרת המראות (מראות צד, מראה מרכזית). באזורים כאלו יכולים להיות כלי רכב אחרים שאינם נראים לנהג, כאשר האובייקטים הבעייתיים אלו רוכבי דו-גלגלי וקורקינטים, החולפים בין תורי המכוניות ועלולים להגיח בעת מעבר נתיב של רכב. כמובן שמערכת זו (כמו כל מערכת בטיחות אחרת) אינה תחליף לנהיגה נכונה - כמו כוונון נכון של המראות למשל (מראות צד, מראה מרכזית), אך ביכולתה להוסיף התרעה מיידית בשנייה שזה חשוב. 

לרוב, ההתרעה על העצמים בשטחים ה"מתים" תיעשה באמצעות חיווי שנמצאת באזור מראת הצד (על גבי נורה הנמצאת על עדשת המראה, או באמצעות נורה הנמצאת על גוף מראת הצד). במערכות היותר-מתקדמות ישנו גם תיקון היגוי במקרה של סטייה מהנתיב בעת שישנה התרעה על עצם בשטח ה"מת". יצוין כי מערכת לניטור עצמים בשטחים 'מתים' אינה נלקחת בחשבון במבחני הריסוק האירופיים (יורו NCAP).

בליינד ספוט: קבלו 10 דגמים זולים עם מערכת לניטור שטחים מתים
הקרנת השטחים ה"מתים" ביונדאי איוניק 5 - מערכת BVM צילום: יצרן

מבחינה טכנית, המערכות כיום כוללות שני גלאי רדאר הנמצאים בקצוות המרכב בחלק האחורי (מאחורי הפגוש האחורי) הסורקים את השטח שמאחורי הרכב במרחק שבין 30 ל-70 מטרים ואף יותר (תלוי בסוג המערכת). על בסיס גלאי הרדאר האלו מבוססים, בין היתר, יישומים כמו התרעה על תנועה חוצה מאחור והתרעה על רכב חולף בעת פתיחת דלת. במערכות ישנות יותר (או, לחילופין, מתוחכמות יותר) הזיהוי מבוסס על מצלמה. מערכת לניטור עצמים בשטחים המתים איננה חדשה - במקור הוצגה המערכת עוד בשנת 2005 בוולוו S80 מהדור השני. המערכת אז נקראה BLIS (ראשי תיבות של Blind spot Information System).

בליינד ספוט: קבלו 10 דגמים זולים עם מערכת לניטור שטחים מתים
מצלמות הצד במערכת ניטור העצמים בשטח המתים של וולוו - BLIS צילום: ויקיפדיה

מאחר ומדובר במערכת חשובה אך כזו שאינה תמיד תקנית, הכנו רשימה של 10 הדגמים הזולים ביותר בישראל המצוידים במערכת הזו, בין אם באופן תקני ובין אם בתוספת תשלום. הרשימה מסודרת לפי סדר מחירים עולה. רוב הדגמים בסקירה משתייכים לקבוצת סופרמיני או דגמי פנאי קטנים מבוססי-סופרמיני.

בנוסף, בסוף הרשימה מצוינים מספר דגמים מאותו סדר גודל (מיני, סופרמיני, פנאי-קטנים) שהוצעו עם המערכת בעבר, וכיום אינם מוצעים עם המערכת.
____________________________________________________________________

סוזוקי סוויפט
זמינות תקני
מחיר 115,000 שקלים (99,000 עם תיבה ידנית)
הפעם הראשונה שבה הוצעה המערכת בישראל דגם מחודש, מספטמבר 2020
כולל תיקון היגוי לא
דגשים סוזוקי סוויפט זו המכונית הזולה בסקירה - והיחידה שזמינה במחיר של פחות מ-100,000 שקלים. עם זאת, נציין כי למרות שסוויפט מצוידת במערכת לתיקון סטייה מנתיב, אין יישום המשלב בין מערכת התיקון ובין מערכת ההתרעה לניטור עצמים בשטחים ה'מתים' במקרה של סטייה.

בליינד ספוט: קבלו 10 דגמים זולים עם מערכת לניטור שטחים מתים
צילום: יואל פלרמן

סיטרואן C3
זמינות רק ברמת בגימור הגבוהה 'שיין PK'
מחיר 117,000 שקלים
הפעם הראשונה שבה הוצעה המערכת בישראל עם תחילת שיווק הדור העכשווי, במרץ 2017
כולל תיקון היגוי לא
דגשים סיטרואן C3 זו אחת ממכוניות הסופרמיני הראשונות שהוצעה עם מערכת הבטיחות הזו. עבור מי שמחפשת C3 משומשת, נזכיר כי המערכת הייתה זמינה עוד ב-2017 - אבל בלימת חירום אוטונומית התווספה רק מיוני 2018.

בליינד ספוט: קבלו 10 דגמים זולים עם מערכת לניטור שטחים מתים
צילום: מערכת אוטו

רנו קליאו
זמינות מרמת גימור RS-ליין
מחיר 118,000 שקלים
הפעם הראשונה שבה הוצעה המערכת בישראל דור עכשווי, ינואר 2020
כולל תיקון היגוי לא
דגשים כמו בסוויפט, גם המפרט של רנו קליאו כולל מערכת לתיקון סטייה מנתיב - אבל אין יישום משולב עם מערכת ההתרעה לניטור עצמים בשטחים ה'מתים'.

בליינד ספוט: קבלו 10 דגמים זולים עם מערכת לניטור שטחים מתים
צילום: איתמר רותם

אופל קורסה
זמינות מרמת גימור 'אלגנס'
מחיר 124,000 שקלים
הפעם הראשונה שבה הוצעה המערכת בישראל דור עכשווי, אוגוסט 2020
כולל תיקון היגוי לא

בליינד ספוט: קבלו 10 דגמים זולים עם מערכת לניטור שטחים מתים
צילום: מערכת אוטו

יונדאי i20
זמינות רק ברמת הגימור הגבוהה 'סופרים פלוס'
מחיר 124,000 שקלים
הפעם הראשונה שבה הוצעה המערכת בישראל דור עכשווי, אפריל 2021
כולל תיקון היגוי כן
דגשים יונדאי i20 היא הדגם הזול ביותר בסקירה המוצע עם יישום של תיקון היגוי

בליינד ספוט: קבלו 10 דגמים זולים עם מערכת לניטור שטחים מתים
צילום: מערכת אוטו

פולקסווגן פולו
זמינות תקני (רמת גימור 'סטייל')
מחיר 128,000 שקלים
הפעם הראשונה שבה הוצעה המערכת בישראל דגם מחודש, אוקטובר 2021
כולל תיקון היגוי כן

בליינד ספוט: קבלו 10 דגמים זולים עם מערכת לניטור שטחים מתים
צילום: בן חסון

פורד פומה
זמינות תקני (רמת גימור 'טיטניום')
מחיר 130,000 שקלים
הפעם הראשונה שבה הוצעה המערכת בישראל עם תחילת שיווק הדגם בישראל, בפברואר 2021
כולל תיקון היגוי לא
דגשים פורד פומה זהו דגם הפנאי הזול ביותר בישראל המוצע עם המערכת. עם זאת, גם בפומה יש מערכת לתיקון סטייה מנתיב, אבל אין יישום משולב עם מערכת ההתרעה לניטור עצמים בשטחים ה'מתים'.

בליינד ספוט: קבלו 10 דגמים זולים עם מערכת לניטור שטחים מתים
צילום: אוהד אלגוב

דאצ'יה דאסטר
זמינות רק ברמת בגימור הגבוהה 'אקסטרים' (בעבר 'פרסטיג'')
מחיר 135,000 שקלים (132,000 עם תיבה ידנית - רמת גימור 'ג'רני')
הפעם הראשונה שבה הוצעה המערכת בישראל דור עכשווי, ממאי 2018, מרמת הגימור 'פרסטיג''
כולל תיקון היגוי לא
דגשים דאצ'יה דאסטר זהו דגם הפנאי הקומפקטי הזול ביותר המוצע עם המערכת - ואחד הדגמים הזולים בכלל שהוצעו בישראל עם המערכת הזו. עם זאת, זו מערכת הבטיחות המתקדמת היחידה בדאסטר, גם ב-2023.

בליינד ספוט: קבלו 10 דגמים זולים עם מערכת לניטור שטחים מתים
צילום: מערכת אוטו

יונדאי באיון
זמינות מרמת הגימור האמצעית 'פריים פלוס'
מחיר 136,000 שקלים
הפעם הראשונה שבה הוצעה המערכת בישראל עם תחילת שיווק הדגם, באוגוסט 2022
כולל תיקון היגוי כן
דגשים במקביל ליונדאי באיון, יש דגם פנאי קטן אחר שמוצע עם המערכת, באותו המחיר - אופל קרוסלנד. עם זאת, הכנסו את באיון ולא את קרוסלנד מאחר ומפרט של באיון כולל גם יישום של תיקון היגוי, בעוד שקרוסלנד לא.

בליינד ספוט: קבלו 10 דגמים זולים עם מערכת לניטור שטחים מתים
צילום: יואל שוורץ
____________________________________________________________________

וגם - דאצ'יה ג'וגר
זמינות 'אקספרשן פלוס'
מחיר 125,000 שקלים
הפעם הראשונה שבה הוצעה המערכת בישראל עם תחילת שיווק הדגם בישראל, ביוני 2022
כולל תיקון היגוי לא
הערות דאצ'יה ג'וגר הדגם היחיד ברשימה עם 7 מקומות ישיבה. מוצע כרגע עם תיבה ידנית בלבד, ולכן לא נמצא ביחד עם כולם ברשימה. בקרוב תושק בישראל גרסה היברידית עם תיבה אוטומטית.

בליינד ספוט: קבלו 10 דגמים זולים עם מערכת לניטור שטחים מתים
צילום: אלי שאולי
____________________________________________________________________

דגמים שכללו את המערכת בעבר

אופל קרוסלנד יד שנייה - רק בדגם המחודש, מאפריל 2021 ועד היום, רק ברמת הגימור הבכירה 'אלגנס'

מאזדה 2 יד שנייה - 2015-2022, ברמות הגימור 'ספורט' ו'פיור ווייט' ('פיור בלאק' במאזדה 2 דמיו, ששווקה עד 2020)

יונדאי קונה יד שנייה - 2018-2020 בגרסת בנזין מרמת הגימור 'פרסטיג'' ומעלה

סיאט ארונה יד שנייה - 2017-2022 - ברמת הגימור 'FR', אם כי ב-2021 הוצעה המערכת גם ב'סטייל' הבסיסית

סיטרואן C3 איירקרוס יד שנייה 2018-2022, 'שיין PK'. נכון לתחילת 2023, הדגם לא משווק כחדש.

סקודה קאמיק יד שנייה - 2020-2022, אז באופן תקני (מ'אמבישן' ומעלה). דגמי 2023 לא מוצעים עם המערכת

פיאט 500 יד שנייה (דור שני) - מיולי 2021 ועד היום, רק ברמת הגימור הבכירה של גרסת הקברילה. כיום עולה 500 ברמת הגימור הזו 180,000 שקלים

פיג'ו 208 יד שנייה (דור שני) - מ-2020 ועד היום, ברמת גימור GT-ליין. כיום עולה 208 ברמת הגימור הזו 140,000 שקלים