ב-2021, שנתיים לאחר שבישראל החלו להימכר מכוניות חשמליות במאות יחידות, שוק הרכב המקומי הגיב בהתרגשות רבה מאוד לתופעה החדשה.בסוף 2022 כבר נעו על כבישי ישראל כ-40,000 יחידות כאלה, ולמרות שמדובר ב-1.2% מצי הרכב, הרי נתוני השנה החולפת מדגישים שינוי מגמה בקנה מידה גדול: כ-28,0000 יחידות, 10% ממסירות 2022.

פסיכולוגיה, כסף
מכוניות חשמליות הן הדבר של עולם הרכב – מתקדמות יותר, הביצועים מעולים, הנסיעה שקטה – והתשלום על הצריכה השוטפת, טעינה מול תדלוק, נמוך בהרבה.

מכיוון שהמנוע החשמלי פשוט בהרבה מזה של מנוע בעירה פנימית ובהשוואה אליו כמעט ואין לו חלקים נעים ומערכות היקפיות, המכונית החשמלית הגיעה לכאן והתקבלה פה גם על מצע של דיבורים כי הוצאות האחזקה כמעט ואפסיות.

סמל של יונדאי קונה חשמלית
צילום: מערכת אוטו

וכן, חוץ מהבעלות על הדבר היותר מתקדם בעולם הרכב, מכונית כזאת הרי מסייעת להרחיק את זיהום האוויר ממפלס הרחוב ועם זאת עוזרת לשמור על ניקיון המצפון. ויותר מזה: רבים הפכו את הבעלות על רכב כזה בכלל ושל מותג מסוים בפרט להצהרה על עצמם, בסיס גם למתקפות על אלה שלא ראו את האור. בקיצור: עושה טוב, ממש כדאי.

שינויים בשנתיים
בתחילת דרכן של המכוניות האלה, כאשר חלק מהדגמים הוצעו במחירים דומים לאלו של דגמים דומים בעלי מנוע בעירה פנימית - מדובר היה במציאה. מציאה עבור אלו שרכב חשמלי מתאים להם, כמובן – מי שיכולים להתקין בביתם עמדת טעינה ויש להם עוד אחת בעבודה, ובאופן כללי תוואי הנסיעה שלהם קבוע ולא-גדול. יש לא מעט כאלו.

לא מתאים לכם רכב נטען משקע? הנה רשימה של 10 המכוניות ההיברידיות הכי זולות בישראל

עם זאת, מהר מאוד הלך החלום והתרחק - מורכבות לוגיסטית בייצור של כלי רכב חשמליים הובילה לזמני אספקה לא סבירים ובמקביל לעליית מחירים תלולה ביותר. עליות, ליתר דיוק - חלק גדול מהדגמים החשמליים התייקרו פעמיים-שלוש בשנה אחת, בלי קשר בהכרח לעליית המסים, והמחירים הפכו גבוהים ביחס לדגמים דומים בעלי מנוע בעירה פנימית. לכן נותר להבין האם באמת כדאי לרכוש רכב חשמלי.

על-כך, ועל הדגמים החשמליים הזולים ביותר, בסקירה זאת.

שיטת החישוב
את חישוב הכדאיות ערכנו לפי הנסועה הממוצעת לאדם פרטי בישראל - כ-15,000 ק"מ לשנה. לשם כך בדקנו, על בסיס הנתונים ממבחני הדרכים שלנו, מהו טווח הנסיעה של הדגם בגרסה החשמלית שלו (ביחס לקיבולת הסוללה) ובדקנו את כמות הטעינות הנדרשת לנסועה כזו. את כמות הטעינות הכפלנו בנתון הסוללה בקוט"ש והכפלנו ב-0.6 שקלים - עלות ל-1 קוט"ש בחברת החשמל.

יונדאי קונה חשמלי בטעינה
צילום: מערכת אוטו

ברכב עם מנוע בעירה פנימית התייחסנו לכמות הדלק שתידרש עבור הנסועה הרשומה מעלה, הכפלנו במחיר של ליטר בנזין (7 שקלים) וחישבנו את העלות. עבור דגמים עם מנוע דיזל חישבנו את העלות לפי 8 שקלים לליטר - סולר אינו בפיקוח ומנעד המחירים גדול, כך ש-8 שקלים זה מחיר סביר. עד כאן מתקבל פער עלות לרעת הרכבים עם מנוע בעירה פנימית. בהקשר זה יצוין כי ברחבי הארץ פועלות תחנות הפונות לנהגי מוניות, והמחירים שם זולים בהרבה.

העלויות הנלוות של רכב עם בעירה פנימית (אגרת רישוי, טיפול שנתי) אינן צריכות להיכלל בחישוב. אמנם אגרת הרישוי לרכב חשמלי נמוכה בהרבה (וקבועה לכל סוגי הרכבים) ביחס לרכבים עם מנוע בעירה פנימית, וביחד עם הטיפול השנתי מתקבל הפרש של כ-2000 שקלים לשנה, אולם סכום זה מתקזז עם עלות התקנת עמדת טעינה ביתית (כ-6000 שקלים) שערכה שווה ל-2000 שקלים לשנה במהלך שלוש השנים הראשונות (הזמן הממוצע להחזקת רכב בישראל).

טיפול טסלה מוסך
צילום: טסלה

אגב, גם רכב חשמלי נדרש לביקור שנתי במוסך – וגם היא עולה כסף – אפילו שאין שמנים או מצתים להחליף. הסיבה: ביקורת, כמו-גם צורך בהחלפה תקופתית של מסנן מזגן, נוזל בלמים או נוזל קירור. לא תבקרו במוסך כי תחשבו שאין צורך? עלולה להישלל מכם אחריות היצרן. אבל לצורך ההקלה בחישוב - ויתרנו על עלות הטיפולים לרכבים החשמליים.

את הפער בעלויות התדלוק/חשמול חילקנו בהפרש עלויות הרכישה - וגילינו כמה שנים יידרשו בשביל להחזיר את ההשקעה.

דגשים
בסקירות שלנו אנו מתייחסים ביתר שאת לרמת הבטיחות של כלי הרכב. גם בסקירה זו התייחסנו לכך, אם כי באופן מעט פחות נוקשה - אחרי הכל, היצע הדגמים החשמליים בשוק אינו גדול, בוודאי לא בטווח המחירים הנגיש. כמובן שבמקרה הצורך תהיה התייחסות לעניין לגופו של דגם. 

ביחס לדגמים בעלי מנוע בעירה פנימית, התייחסנו לדגמים בעלי תיבה אוטומטית - וכאן, בגלל ההיצע, הקפדנו על ענייני בטיחות כהרגלנו.

בסקירה ישנם דגמים שמוצעים במספר גרסאות סוללה - והתייחסנו בחישובים רק לגרסאות שבחנו.
____________________________________________________________________

ליפמוטור T03

מחיר החל מ-100,000 שקלים
זמינות מלאי טרם נמסר
מחיר מכונית המיני הזולה ביותר 84,000 שקלים (מיצובישי ספייס סטאר)
ההפרש במחירי הקנייה 16,000 שקלים
עלות דלק 11.5 ק"מ לליטר, כ-1300 ליטר לשנה, בשווי כ-9100 שקלים
עלות חשמל טווח מעשי של 240 ק"מ, 63 טעינות, בשווי כ-1500 שקלים
פער "תדלוקים" כ-7600 שקלים לשנה
זמן לכיסוי ההפרש קצת יותר משנתיים
דגשים ליפמוטור T03 (סוללת 41.3 קוט"ש) זו המכונית החשמלית הזולה בישראל - וההשקעה בה, לעומת ספייס סטאר למשל, תוחזר בטווח הזמן המקובל להחזקת רכב בישראל.

עם זאת, כרגע ליפמוטור אינה נהנית מהמלצתנו לקנייה - מדובר במוצר שאינו אפוי, כשעיקר הבעיה נוגעת למפרט הבטיחות הדל איתו מוצע הדגם כרגע: 2 כריות אוויר בלבד, ללא כל מערכות בטיחות מתקדמות.

ליפ מוטור 2022 חלק קדמי
צילום: יואל שורץ

פיאט 500e

מחיר החל מ-150,000 שקלים (טווח רגיל - מ-130,000 שקלים)
זמינות מלאי מעט (בשתי הגרסאות)
מחיר המיני הזולה ביותר 84,000 שקלים (מיצובישי ספייס סטאר)
ההפרש במחירי הקנייה 66,000 שקלים (בגרסת טווח רגיל - 46,000 שקלים)
עלות דלק 11.5 ק"מ לליטר, כ-1300 ליטר לשנה, בשווי כ-9100 שקלים
עלות חשמל גרסת טווח ארוך - 255 ק"מ, 59 טעינות, בשווי כ-1500 שקלים. גרסת הטווח הרגיל טרם נבחנה
פער "תדלוקים" כ-7500 שקלים לשנה
זמן לכיסוי ההפרש קרוב לתשע שנים (גרסת טווח ארוך)
דגשים הנתונים הנ"ל מתייחסים לגרסת הטווח הארוך (סוללת 42 קווט"ש) של פיאט 500e, משתי סיבות: גם כי רק אותה בחנו, גם כי עד כמה שידוע לנו לא נמכרו כלל 500e מגרסת הטווח הקצר (24 קווט"ש).

בדקנו את העלויות של 500e גם מול טויוטה אייגו X - המודרנית יותר מספייס סטאר, בעיקר בהקשר הבטיחותי. למרות פער מחיר מצומצם יותר (54,000 שקלים) והודות לצריכת דלק עדיפה משמעותית, ההשקעה ב-500e במקום באייגו X תחזיר את עצמה רק אחרי 10 שנים, עבור הנהג הממוצע.

פיאט 500 חשמלי
צילום: יואל פלרמן

ג'ילי גיאומטרי C

מחיר החל מ-152,000 שקלים (טווח ארוך - מ-165,000 שקלים)
זמינות מלאי יש מלאי זמין
מחיר דגם הפנאי הקומפקטי הזול ביותר 140,000 שקלים (צ'רי FX)
ההפרש במחירי הקנייה גרסת טווח רגיל - 12,000 שקלים, גרסת טווח ארוך - 25,000 שקלים
עלות דלק 10 ק"מ לליטר, כ-1500 ליטר לשנה, בשווי כ-10,500 שקלים
עלות חשמל גרסת טווח רגיל - 300 ק"מ, 50 טעינות, בשווי כ-1600 שקלים; גרסת טווח ארוך - 430 ק"מ, 35 טעינות, בשווי של כ-1500 שקלים
פער "תדלוקים" כ-9000 שקלים לשנה
זמן לכיסוי ההפרש גרסת טווח רגיל - כשנה אחת בלבד; גרסת טווח ארוך - קרוב לשלוש שנים
דגשים רכב הפנאי הקומפקטי של ג'ילי נהנה מהצלחה גדולה מאוד מאז הגיע לישראל לפני קצת יותר משנה וחצי (נובמבר 2021). מאז תחילת השיווק, עלו מחירי הדגם שלוש פעמים - ועדיין, ג'ילי גיאומטרי C נותר הזול מסוגו.

יצוין כי גיאומטרי C לא נבחן במבחני הריסוק של יורו NCAP, אך המפרט כולל את רוב מערכות הבטיחות המתקדמות המקובלות כיום.

מבחינת יעילות פיננסית, מחירי הגרסאות של ג'ילי גיאומטרי C, ביחד עם הטווח היעיל, מאפשרים גם לנהג הממוצע להחזיר את ההשקעה הנדרשת לעומת רכב דומה עם מנוע בנזין בטווח הזמן המקובל להחזקת רכב בישראל.

ג'ילי גאומטרי C קדימה
צילום: רונן טופלברג

יונדאי קונה

מחיר החל מ-153,000 שקלים (טווח ארוך - מ-185,000 שקלים)
זמינות מלאי זמין במלאי
מחיר גרסת הבנזין 132,000 שקלים
ההפרש במחירי הקנייה 21,000 שקלים (ביחס לגרסת הטווח הקצר)
מחיר הגרסה ההיברידית 150,000 שקלים
ההפרש במחירי הקנייה 3000 שקלים (ביחס לגרסת הטווח הקצר)
עלות דלק בנזין - כ-10.5 ק"מ לליטר, כ-1430 ליטר לשנה, בשווי כ-10,000 שקלים; היברידית - 13.5 ק"מ לליטר, כ-1110 ליטר לשנה, כ-7800 שקלים
עלות חשמל גרסת טווח רגיל - 280 ק"מ, 54 טעינות, בשווי כ-1250 שקלים; גרסת טווח ארוך - טרם נבחנה
פער "תדלוקים" בנזין - כ-8750 שקלים לשנה; היברידי - כ-6550 שקלים
זמן לכיסוי ההפרש גרסת טווח רגיל מול גרסת בנזין - כשנתיים וחצי; גרסת טווח רגיל מול הגרסה ההיברידית - כחצי שנה
דגשים הנתונים הנ"ל מתייחסים לגרסת הטווח הקצר (סוללת 39.2 קווט"ש) של יונדאי קונה חשמלי, מכיוון שרק אותה בחנו. לגרסת הטווח הרגיל יש מחיר טוב, מה שקשה לומר על גרסת הטווח הארוך (סוללת 64 קווט"ש) שמחירה גבוה משמעותית; פער של 35,000 שקלים צפוי להיות קשה לכיסוי עבור נהג סביר בזמן סביר.

גם יונדאי קונה, בגרסת הטווח הרגיל, מאפשר לנהג הממוצע להחזיר את ההשקעה לעומת גרסאות הבנזין/היברידית, בטווח הזמן המקובל להחזקת רכב בישראל.

יונדאי קונה חשמלי חלק קדמי
צילום: מערכת אוטו

BYD אטו 3

מחיר החל מ-163,500 שקלים
זמינות מלאי צפוי משלוח בהיקף משמעותי בקרוב
מחיר דגם הפנאי הקומפקטי הזול ביותר 140,000 שקלים (צ'רי FX)
ההפרש במחירי הקנייה 23,500 שקלים
עלות דלק 10 ק"מ לליטר (FX), כ-1500 ליטר לשנה, בשווי כ-10,500 שקלים
עלות חשמל 300 ק"מ, 50 טעינות, בשווי כ-1800 שקלים
פער "תדלוקים" כ-9000 שקלים לשנה
זמן לכיסוי ההפרש כשלוש שנים
דגשים כמו גיאומטרי C, גם BYD אטו 3 מאפשר, לנהג הממוצע, להחזיר את ההשקעה - לעומת רכב דומה עם מנוע בנזין - בטווח הזמן המקובל להחזקת רכב בישראל.

עם זאת, לאטו 3 חסרונות מובנים ביחס לגיאומטרי C: המחירים שלו גבוהים יותר, והסוללה - על אף שהקיבולת שלה (60.4 קווט"ש) נמצא באמצע בין שתי הגרסאות של גיאומטרי C - מתקשה לשרוד נסיעה של יותר מ-300 ק"מ. זה טווח דומה לזה של גיאומטרי C בסיסי (350) ואף דומה לזה של יונדאי קונה חשמלי, שקיבולת הסוללה שלו קטנה בשני-שליש.

BYD אטו 3 קדימה
צילום: בן חסון

אופל קורסה e

מחיר החל מ-164,000 שקלים
זמינות מלאי טרם נמסר
מחיר הסופרמיני הזולה ביותר 107,000 שקלים (סיאט איביזה, רנו קליאו)
ההפרש במחירי הקנייה 57,000 שקלים
עלות דלק 12.5 ק"מ לליטר (איביזה), כ-1200 ליטר לשנה, בשווי כ-8400 שקלים
עלות חשמל 250 ק"מ, 60 טעינות, בשווי כ-1800 שקלים
פער "תדלוקים" כ-6500 שקלים לשנה
זמן לכיסוי ההפרש כשמונה שנים וחצי
דגשים אופל קורסה e (סוללת 50 קווט"ש) מציגה, במידה רבה, את סיפורם של יצרני הרכב הוותיקים. אותם יצרנים נדרשים לעלויות הסבה גבוהות של מערכי הפיתוח והייצור שלהם, והם פחות גמישים במובן הזה מהיצרנים הסיניים, שגם נהנים מסבסוד עלויות מצד הממשל.

מצד שני, הניסיון של יצרני הרכב הוותיקים כן בא לידי ביטוי ביחס לתחרות הסינית, בעיקר בהיבטי איכות ייצור, הנדסת אנוש, עידון.

גם בהשוואה לגרסאות בנזין של קורסה עצמה (100 כ"ס, 13 ק"מ לליטר, מ-118,000 שקלים) ישנו פער של 46,000 שקלים - וזמן כיסוי הפער המשוער כשבע שנים.

אופל קורסה חשמלי
צילום: רונן טופלברג

MG ZS

מחיר החל מ-164,500 שקלים (טווח ארוך - 169,000 שקלים)
זמינות מלאי טרם נמסר
דגם הפנאי הקטן הזול ביותר יונדאי וניו
ההפרש במחירי הקנייה 50,500 שקלים
עלות דלק 10 ק"מ לליטר, כ-1500 ליטר לשנה, בשווי כ-10,500 שקלים
עלות חשמל טרם נבחן
פער "תדלוקים" -
זמן לכיסוי ההפרש -
דגשים MG ZS החשמלי עבר חידוש לפני קרוב לשנתיים - ושיווקו בישראל הוכרז לפני שנה בדיוק (ינואר 2022). עם זאת, מעט מאוד מכוניות כאלו עלו על הכביש - בדיעבד הסתבר שחלק גדול מתהליך הייצור של הרכב קשור לתעשייה האוקראינית, וזו כידוע נמצאת במלחמה בשנה האחרונה.

במסגרת החידוש החל ZS להיות מועצ בשתי גרסאות: טווח רגיל (50 קוט"ש, 177 כ"ס, 320 ק"מ) וטווח ארוך (70 קוט"ש, 156 כ"ס, 440 ק"מ).

מעבר לכך, מחירי ZS החשמלי זינקו במהלך השנה הזו בכ-20,000 שקלים - מחיר שמציב אותו מול דגמי פנאי קומפקטיים סיניים, בעוד ש-ZS הוא רכב פנאי קטן.

MG ZS חשמלי
צילום: MG
____________________________________________________________________

סיטרואן ברלינגו e - שבעה מקומות, חשמלי

מחיר החל מ-190,000 שקלים
זמינות מלאי טרם נמסר
מחיר הדגם הזול ביותר עם שבעה מקומות צ'רי טיגו 8 פרו (מ-182,000 שקלים; רמת הגימור הבסיסית 'לקשרי' אינה מוצעת בשלב זה)
ההפרש במחירי הקנייה 8000 שקלים
עלות דלק 10 ק"מ לליטר, כ-1500 ליטר לשנה, בשווי כ-10,500 שקלים
עלות חשמל טרם נבחן
פער "תדלוקים" -
זמן לכיסוי ההפרש -
דגשים סיטרואן ברלינגו e הוא הדגם החשמלי הזול ביותר בישראל עם שבעה מקומות. באמתחתו סוללה בקיבולת 50 קוט"ש (כמו ביתר דגמי סטלנטיס - מקורסה ועד C4).

עם זאת, מדובר ברכב מסחרי בבסיסו - המצטיין במרחב פנים, פחות בהידור ובאבזור. מי שמחפש רכב שבעה מקומות, חשמלי, עם רשימת אבזור ראויה – יידרש להכין 237,000 שקלים עבור מקסוס אי-יוניק 5

המבקשים רכב פנאי, חשמלי, עם שבעה מקומות, יידרשו להכין 315,500 שקלים עבור BYD טאנג, אך דגם זה סובל ממערכת טעינה בעייתית (תמיכה בפאזה אחת בלבד). רכב פנאי, חשמלי, עם שבעה מקומות ומערכת טעינה מודרנית יעלה כ-400,000 שקלים - עבור מרצדס EQB או הונגצ'י EHS-9.

לצפיה ב-7 מכוניות חשמליות נוספות - חלק ב' לחצו כאן.

סיטרואן ברלינגו חשמלי
צילום: יואל פלרמן